@article { author = {khamegar, mohammad and Rostami, Mohammad Hassan}, title = {A New Glance at the Realm of the Qur’ān on the Basis of the Sūras of the Qur’ān}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {6-29}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه اهداف سوره‌های قرآن}, abstract_fa = {یکی از بحث‌های مهم در حوزه قرآن‌شناسی، بررسی قلمرو قرآن و علوم است. مسأله محوری در این بحث آن است که آیا قرآن به همه آنچه علوم انسانی و تجربی بدان راه یافته‌اند، اشاره کرده است یا آنکه هیچ سخنی در این رابطه ندارد؟ یا آنکه در پرداختن به برخی از علوم جامعیت داشته و در علوم دیگر از نسبیت برخوردار است؟ در پاسخ به این پرسش‌ها دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. گروهی معتقدند قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را به‌طور کامل در خود دارد. گروه دیگری معتقدند قرآن نه تنها عهده‌دار علوم بشری نیست، که حتی در مباحث دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. دیدگاه سومی می‌گوید قرآن در جنبه هدایت و تربیت همه نیازهای انسان را پاسخ داده، اما در زمینه سایر آموزه‌های علمی، به مناسبت مباحث تربیتی خود، نکاتی را به میان آورده است. دیدگاه چهارم که برای نخستین بار در این نوشتار بدان اشاره شده، این است که قرآن هیچ گونه تعهدی در برابر علوم مختلف حتی علم اخلاق و کلام و فقه به‌معنای مصطلح آن ندارد و تنها در برابر اهدافی که برای تأمین آنها نازل شده، متعهد است. این اهداف با مطالعه و دسته‌بندی اهداف سوره‌های قرآن قابل شناسایی است. ازاین‌رو برای شناسایی قلمرو قرآن ابتدا باید اهداف سوره‌ها شناسایی و استخراج شوند و سپس اهداف اصلی و فرعی قرآن که بیانگر گستره معارف آن است، تبیین شود.}, keywords_fa = {قلمرو قرآن,معارف قرآن,علوم,اهداف سوره‌ها}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_89.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_89_de4f77aef4eb8f1b2d0dd05341d68db5.pdf} } @article { author = {Sayyidi, Sayyid Husayn}, title = {Semantic Change in the Qur’ān’s Vocabulary A Study of the Qur’ān’s Intertextual Relation to Jāhiliyya Poetry}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {30-49}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تغییر معنایی در واژگان قرآن بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی}, abstract_fa = {بینامتنی بر این ایده مبتنی است که آثار ادبی بر اساس نظام‌ها، رمزگان‌ها و سنت‌های ایجاد شده توسط آثار ادبی پیشین بنا می‌شوند. دیگر نظام‌ها، رمزگان و سنت‌های هنری و در کل فرهنگی نیز در شکل‌گیری معنای یک اثر ادبی، اهمیتی اساسی دارند. نظریه‌پردازان امروزی متن‌ها را فاقد هر گونه معنای مستقل می‌دانند. متون در واقع متشکل از همان چیزی هستند که نظریه‌پردازان اکنون آن را امر بینامتنی می‌دانند. طرح این مسأله بدان جهت است که قرآن کریم در یک بافت تاریخی ـ فرهنگی ظهور یافته است. این مسأله الزاماتی در پی دارد و آن اینکه آیا از ساختار فرهنگی که در درون چارچوب آن تکوین یافته، جداست یا پیوسته؟ آیا برای فهم معنای متن باید به این پیوند تاریخی ـ فرهنگی و روابط بینامتنی توجه داشت؟ آیا متنی چون قرآن کریم به مثابه یک متن مقدّس وحیانی، به آن توجه داشته است؟ قرآن‌پژوهان مسلمان از گذشته برای اثبات اعجاز قرآن کریم، به مقایسه متن قرآن با متون دیگر مثل شعر دست می‌یازیده‌اند و از طریق بررسی اشعار و متون ادبی و کشف قوانین شکل‌گیری این متون و نحوه دلالت آنها، به بررسی متن قرآن و بیان زیبایی‌ها و استواری و انسجام متن آن می‌پرداختند. این مقاله در پی بررسی روابط بینامتنی واژگان قرآن با واژگان شعر جاهلی است. یافته این پژوهش آن است که این رابطه به طور قابل ملاحظه وجود دارد.}, keywords_fa = {قرآن,بینامتنی,شعر جاهلی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_90.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_90_90c2669a1c599b8100985ce502bbcfe0.pdf} } @article { author = {Amani, Reza and Farhadi, Ummulbanin and Zarbakhsh, Layla}, title = {Analysis of the Illustrations Made by the Morphological Structures of Verbs in the Translations of the Holy Qur’ān}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {50-75}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل تصویرآفرینی ساختارهای صرفی افعال در ترجمه‌های قرآن کریم}, abstract_fa = {قرآن کریم جهت نیل به اهداف عالی خود، به زبان عامه مردم جهان، یعنی زبان تصویری، سخن گفته است؛ زیرا زبان و اسلوب تصویرآفرینی مفاهیم را ملموس و حاضر در ذهن و تخیل ساخته و در نهایت موجب اثربخشی و انگیزش بیشتر در مخاطب می‌گردد. در این راستا از ظرفیت‌های زبان عربی که زبانی تصویری است، بهره برده شده است. تمام ظرفیت‌های این زبان به‌صورت روش یا ابزاری مستقل و درعین‌حال مرتبط با سایر روش‌ها به‌کار گرفته می‌شود. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی و مطالعه کارکرد چهار ساختار از ساختارهای صرفی افعال (ساختار زمانی، لازم و متعدّی، معلوم و مجهول و مجرد و مزید) در تصویرآفرینی نمونه‌هایی از آیات قرآن، به بررسی شش ترجمه از ترجمه‌های امروزین در راستای تصویرسازی پرداخته است. در سایه این مطالعه و بررسی، به نقش شایسته ساختارهای صرفی افعال به‌طور مستقل در تصویرآفرینی آیات مذکور اهتمام ورزیده می‌شود، به‌ویژه در عرصه ترجمه و برگردان این افعال به زبان مقصد تا تصویر آیه، هرچه نزدیک‌تر به تصویر مدنظر قرآن در ذهن مخاطب زبان مقصد مشاهده شده، مایه درک و اثرپذیری بیشتر او از مفهوم شود. نتایج به‌دست‌آمده و نمونه آیات گویای آن است که هر یک از ساختارهای صرفی افعال در حاضرسازی حادثه آینده در زمان حال، گسترش زوایای پنهان صحنه‌ها و تمرکز بر بعدی از ابعاد صحنه‌ها اثری انکارناپذیر دارد. در غالب ترجمه‌ها این اثرها و عمق‌بخشی معنا یا نادیده گرفته شده، یا کمتر مورد توجه واقع شده است. این امر می‌تواند به سبب غفلت یا سهل‌انگاری در توجه به کارکرد ساختار صرفی افعال در زبان تصویری قرآن و عدم دغدغه انتقال همان تصویر به زبان مقصد باشد.}, keywords_fa = {ساختار صرفی,ترجمه,تصویرآفرینی,علم صرف,نقد ترجمه,فعل}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_91.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_91_fbcde21538b6f7bb4bc1e90fa9a60b5a.pdf} } @article { author = {Ayazi, Sayyid Muhammad Ali and Qamarzadeh, Mohsen}, title = {A Critique of the Theory of the Exclusiveness of the Prophet’s (S.A.W.) Miracle in the Qur’ān With an Approach to Contemporary Exegeses}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {76-99}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد نظریه انحصار معجزه پیامبر (ص) در قرآن با رویکرد به تفاسیر معاصر}, abstract_fa = {درباره پیامبر اسلام نظریه­ای است که می­گوید آن حضرت معجزه‌ای به جز قرآن نداشته است. نگارنده در این گفتار این نظریه را نقد و بررسی کرده و ناصحیح بودن آن را نتیجه می­گیرد. در این گفتار ابتدا پیشینه طرح این نظریه در میان دو گروه دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان تحلیل شده است و آن‌گاه ادله قائلین به این نظریه در قالب سه گروه آیات قرآن ناظر به اقتراحات کافران، رد روایات معجزات پیامبر و شیوه دعوت پیامبر مورد بحث و نقد قرار می­گیرد. در این مقاله نظرات برخی دانشمندان مانند قاضی عبدالجبار معتزلی، رشید رضا، سید محمد حسین فضل الله، محمد جواد مغنیه و برخی از نویسندگان معاصر مانند علی دشتی، فندر آلمانی، ژورژ دوروی فرانسوی و گروهی دیگر بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {اعجاز,معجزات پیامبر,اقتراحات کافران,شق‌القمر}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_92.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_92_da038f73041ed4ee5b8e41b5207238df.pdf} } @article { author = {Enayati, Muhammad Jawad}, title = {A Deliberation on the Āya ﴾and go around the Ancient House﴿ in Relation to Circumambulation on the Upper Floors of the Ka‘ba}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {100-119}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأملی در آیه «وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ» درپیوند با طواف از طبقات بالاتر از کعبه}, abstract_fa = {نوشتار حاضر در صدد اثبات این مطلب است که طواف از طبقات فوقانی کعبه جایز نیست و در این راستا، آیه 29 سوره حج را که امر به طواف می‌کند، مورد تحلیل قرار داده و با طرح دو دیدگاه راجع به طواف، ضمن نقد دیدگاهی که معتقد به جواز طواف از طبقات فوقانی است، به تأیید دیدگاه مقابل می‌پردازد و برای اثبات آن، به استدلال‌های قرآنی و روایی تمسک می‌جوید.}, keywords_fa = {طواف از طبقات,بیت,عتیق,مسجدالحرام,حج}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_93.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_93_cc2402463847da42c4b40075e7ad8998.pdf} } @article { author = {Ne’mati Qazvini, Ma’sumeh and Ishani, Tahereh}, title = {Comparison of the Application of Cohesion Factors in Sūrat al-A‘lā and its Translation by Saffarzadeh}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {120-145}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه کاربست عوامل انسجام در سوره اعلی و ترجمه آن از صفارزاده}, abstract_fa = {انسجام در قرآن از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان قرار داشته است. در مقابلِ نظریه برخی از شرق‌شناسان مبنی بر عدم برخورداری قرآن از نظم و انسجام، اندیشمندان اسلامی جهت ردّ این مسأله، با روش­های گوناگون به اثبات نظم در قرآن پرداخته­اند. کهن­ترین نظریه انسجام در قرآن متعلق به جرجانی است که به نظریه «نظم» معروف است. پس از جرجانی نیز شمار بسیاری از پژوهشگران و مفسران به اثبات این نظریه پرداخته­اند. با وجود این، هیچ یک از پژوهش‌های صورت گرفته در پی ارائه الگویی دقیق و مشخص برای سنجش انسجام در قرآن نبوده­اند. با توجه به چنین خلأیی از یک سو و نیز ضرورت تبیین بیش از پیش جلوه­های اعجاز قرآن برای نسل حاضر از سوی دیگر، پژوهش حاضر به مقایسه عوامل انسجام در سوره اعلی و ترجمه آن از طاهره صفارزاده اختصاص یافته است. در این مقاله عوامل انسجام متن بر اساس الگوی «هلیدی و حسن» با روش توصیفی-تحلیلی و آماری مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد ضمن وجود تفاوت در نسبت عوامل دستوری و واژگانی، هر دو متن از انسجام بالایی برخوردارند.}, keywords_fa = {قرآن حکیم,متن,انسجام,عوامل انسجامی,سوره اعلی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_94.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_94_e68902a31990a83195027bc2f89a26f1.pdf} } @article { author = {Ostadi, Kazem}, title = {The Relation of Difference of Readings (Qarā’āt) to Distortion of the Qur’ān}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {20}, number = {74}, pages = {146-171}, year = {2015}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارتباط اختلافِ قرائات با تحریفِ قرآن}, abstract_fa = {در طول دوران اسلامی، وجود برخی از روایات در جوامع روایی اهل سنت و شیعه باعث شده تا برای عده­ای، منشأ ایجاد توهم «تحریف در قرآن» شود. محدث نوری کتابِ مستقلی با عنوان «فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب» نوشت و مجموعه روایاتى را در زمینۀ «تحریفِ قرآن» عرضه داشت که بیشتر آنها شاملِ روایاتِ اختلاف قرائات در قرآن می­باشند. تاکنون کتاب‌های بسیاری در رد این کتاب نگارش شده است. یکی از دلایلی که در این کتاب‌ها عرضه شده، این مهم است که اختلافِ قرائات ربطی به تحریف قرآن ندارد و وجود آنها هیچ خدشه­ای بر مصونیت قرآن وارد نمی­سازد. این مقاله در صدد است تا ارتباط «اختلاف قرائات» را با موضوع «تحریفِ قرآن» تبیین نموده و در نهایت نتیجه­گیری نماید که اختلاف قرائات به تحریف قرآن مرتبط است.}, keywords_fa = {اختلافِ قرائات,قرآن,تحریف,تحریفِ قرآن,تحریفِ لفظی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_95.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_95_dcc40c498c18b65f993b4cdaf0989fb2.pdf} }