@article { author = {Sayyidī, Sayyid Ḥusayn and Ḥāmidi Shīrvān, Zahrā}, title = {Analysis of the Discourse of the Verses Related to the Resurrection in the Last two Parts of the Qur’ān}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {4-21}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research some verses of the twenty ninth and thirtieth parts (juz‘) of the Holy Qur’ān, which concern the Resurrection, are analyzed and reviewed from the standpoint of discourse analysis. The objective in this research was to specify which discourse-centered structures are used when talking about the Resurrection and what concepts and contents these structures convey to the addressees concerning the Resurrection. The discourse-centered structures used in these verses included aggression, popularity, commitment function, and interrogative statements with indirect application. The following can be concluded from these structures: God’s decisiveness when talking of the Judgment Day; warning the negligent and attempting to awaken them; God’s emphasis on the Judgment Day’s being tremendous and fearsome in terms of warning and bewaring the human beings; inevitability and indispensability of the occurrence of the Resurrection.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن}, abstract_fa = {در این پژوهش آیاتی از جزء­های بیست‌و‌نهم و سی­ام قرآن مجید که درباره قیامت هستند، از منظر تحلیل گفتمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته­اند. هدف پژوهش این بود که مشخص شود ساختارهای گفتمان­مدار به­کار رفته هنگام سخن گفتن از قیامت کدامند و این ساختارها چه مفاهیم و محتوایی را درباره قیامت به مخاطب منتقل می­کنند. ساختارهای گفتمان­مدار به­کار رفته در این آیات عبارت بودند از تعدی، وجهیت، کنش تعهدی و جملات پرسشی با کارکرد غیرمستقیم. از این ساختارها می­توان به این نتایج دست یافت: قاطعیت خداوند هنگام سخن گفتن از روز قیامت، هشدار و سعی در بیداری غافلان، تأکید خداوند بر سهمگین و وحشتناک بودن روز قیامت برای اخطار و هشدار به انسان­ها، قطعی­ و حتمی بودن وقوع قیامت.}, keywords_fa = {قیامت,قرآن,تحلیل گفتمان,ساختارهای گفتمان مدار}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3325.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3325_9786bbcb0b329d1af9f7362027c6bae6.pdf} } @article { author = {‘Ālimzāda Nūrī, Muḥammad}, title = {Astonishing Rewards and Punishments}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {22-55}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Some of the rewards and punishments recounted in the Holy Qur’ān and the traditions of the Ahl al-Bayt are viewed as unbelievable, exaggerating, and unexpected; that is, a very great reward and punishment or consequence is stated for an apparently small action that, at first impression, seems to be very astonishing and disproportionate. The obvious problem with these texts is their discordance with Divine justice system. Thus, many of the religious propagators feel that the content of these texts would disturb people’s mental system concerning religious knowledge and is a source of misunderstanding and equivocation. Another problem is the difference existing in the rewards of some actions. After mentioning various examples of this issue in the verses and traditions and classifying them, the present article states and examines the opinions of the interpreters and commentators of ḥadīth. The multiplicity and variety of the attempts made by the interpreters and commentators of ḥadīth indicates that the originality of these problems is very serious to them and the apparent aspects of the verses and traditions are not acceptable to them. Therefore, they have tried to explain away the context of the verse or the tradition in a justified approach and by various probabilities, including: weakness of the chain of transmission, exclusiveness to a particular subject, allegorization for educational purpose, failure of the unworthy, inability of man’s perceptions of the image of the otherworldly rewards, etc.}, keywords = {}, title_fa = {ثواب و عقاب‌های شگفت‌انگیز}, abstract_fa = {برخی از آثار و ثواب‌هایی که در قرآن کریم و روایات اهل بیت آمده، غیرقابل باور، مبالغه‌آمیز و غیرمنتظره دیده می‌شود؛ یعنی برای یک عملِ به‌ظاهر کوچک، ثواب و عقاب یا اثری بسیار بزرگ بیان شده که در تلقی اولیه، بسیار عجیب و نامتناسب به‌نظر می‌رسد. مشکل آشکار این متون، مخالفت آنها با نظام عدالت الهی است. هم ازاین‌رو بسیاری از مبلغان دینی احساس می‌کنند مفاد این متون، نظام ذهنیِ مردم را در باب معارف دینی برهم می‌زند و منشأ بدفهمی و کژتابی است. مشکل دیگر، اختلافی است که در پاداش برخی از اعمال وجود دارد. در این مقاله پس از ذکر نمونه‌های متعددی از این موارد در آیات و روایات و دسته‌بندی آنها،‌ به نقل و بررسی آرای مفسران و شارحان حدیث پرداخته شده است. تعدد و تنوع تلاش مفسران و شارحان حدیث نشان می‌دهد که اصل این اشکال برای آنان بسیار جدی بوده و ظواهر آیات و روایات برای آنان قابل پذیرش نیست. ازاین‌رو تلاش کرده‌اند متن آیه یا حدیث را با مَحمل موجّه و احتمالات متعددی توجیه کنند. از جمله: ضعف سندی، اختصاص به مورد خاص، مجازگویی به اهداف تربیتی، عدم توفیق نااهلان، ناتوانی ادراکات انسان از تصور پاداش‌های اخروی و... .}, keywords_fa = {ثواب,عقاب,روایات,قرآن کریم}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3326.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3326_7c35f9686dfa45582abc624984c69a19.pdf} } @article { author = {Ṣadr, Sayyid Mūsā}, title = {Inner Nature and Disposition}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {56-75}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Inner nature (fiṭra) is among the important humanistic and hence educational topics of discussion. In this writing, the writer has first discussed the meaning of inner nature in religious sources and from the viewpoint of the interpreters and then dealt with two questions concerning the inner nature. The first question is whether the expanse of inner nature only includes human relation to God, or it covers all dimensions of human life. The second question is whether the inner nature lies in the dimension of knowledge and cognition, or it encompasses the tendency and inclination aspect as well. Answering both these question, the writer has further asked the question as to whether or not the truth-oriented and appreciative inner nature can have a hellish disposition (ṭīna), as is implied from traditions on disposition. Then, he has attempted to present and criticize the viewpoints brought up concerning this question.}, keywords = {}, title_fa = {فطرت و طینت}, abstract_fa = {بحث فطرت از مباحث مهم انسان‌شناسی و بالتبع تربیتی است. نویسنده در این نوشتار نخست از معنای فطرت در منابع دینی و از دیدگاه مفسران بحث کرده است، سپس به دو پرسش راجع به فطرت پرداخته است. یکی اینکه آیا گستره فطرت تنها در رابطه انسان با خداست، یا تمام ابعاد زندگی انسان را دربر می‌گیرد؟ و دیگر اینکه آیا فطرت تنها در بعد معرفت و شناخت است، یا بعد میل و گرایش نیز در محدوده فطرت است؟ نویسنده با پاسخ مثبت به دو پرسش فوق، این سؤال را مطرح کرده است که آیا فطرت حق‌شناس و حق‌گرا می‌تواند طینت جهنمی داشته باشد؛ چنان‌که از روایات طینت به دست می‌آید یا خیر؟ آن‌گاه کوشیده است نظریاتی را که پیرامون این پرسش مطرح است، ارائه و نقد نماید.}, keywords_fa = {فطرت,معرفت فطری,گرایش فطری,طینت}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3327.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3327_a398e9b8a9d719489528b5a0c36dfa4a.pdf} } @article { author = {Bahrāmī, Muḥammad}, title = {Understanding and Interpretation in View of Allāma Ṭabāṭabā’ī (A Comparative Look at Hermeneutics)}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {76-101}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Comprehension and interpretation has been the focal point of hermeneutics and many hermeneutists, such as Schleiermacher, Dilthey, Hirsch, Heidegger, Gadamer, and others have discussed and examined these two terms. In the science of interpretation, understanding and interpretation has also seemed to be frequently employed, to the extent that Allāma Ṭabāṭabā’ī has throughout his Tafsīr al-Mīzān defined understanding, called the Qur’ān as comprehensible, talked of various understandings; and in relation to interpretation, he has defined interpretation, explained the method of interpreting the verses, and showed the purpose of interpretation. The understanding and interpretation viewed by Allāma has the closest similarity to the classic hermeneutics and widest difference with the philosophical hermeneutics.}, keywords = {}, title_fa = {فهم و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی (نگاهی مقایسه‌ای با هرمنوتیک)}, abstract_fa = {فهم و تفسیر کانون هرمنوتیک قرار گرفته و هرمنوتیست‌های بسیاری چون شلایر ماخر، دیلتای، ‌هرش، ‌هایدگر، ‌گادامر و... این دو اصطلاح را به بحث و بررسی نشسته‌اند. در دانش تفسیر نیز فهم و تفسیر بسیار پرکاربرد نموده، تا آنجا که علامه طباطبایی در جای جای تفسیر المیزان، فهم را به تعریف نشسته، قرآن را فهم‌پذیر خوانده، ‌از انواع فهم سخن گفته و در بحث تفسیر، تفسیر را تعریف کرده، روش تفسیر آیات را شرح کرده و هدف تفسیر را نشان داده است. فهم و تفسیر مورد نظر علامه بیشترین همانندی را با هرمنوتیک کلاسیک و بیشترین تفاوت‌ها را با هرمنوتیک فلسفی دارد.}, keywords_fa = {فهم,‌تفسیر,هرمنوتیک,‌علامه طباطبایی,‌المیزان}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3328.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3328_2c85e285c72f9eee3644fc71f0911d5b.pdf} } @article { author = {Ayāzī, Sayyid ‘Alī Naqī}, title = {An Introduction to the Social Interpretation of the Qur'ān (A Case Study of “The Nature of Social Laws in the Qur’ān)}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {102-119}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the approaches to study the verses of the Qur’ān is based on social interpretation. Accordingly, there have been various trends in interpretation in terms of the interpreters’ discourses in different periods. The importance of such an approach doubles the necessity of the interdisciplinary study of sociology and interpretation. In this respect, the present article aims at reconstructing humanities with a Qur’ānic approach and ample use of the teachings of this Revealed Scripture in human relations common among the human communities. On this basis, at first, the interdisciplinary study of sociology and interpretation of the Qur’ān is addressed in its entirety; and further on, a case study has been carried out in this respect and such subjects as elucidation of social life and the relevant laws in the Qur’ān, structural study of sociological laws and comparative perspective with its referents in the Qur’ān, the characteristics of this category of laws and the conditions for their realization from the viewpoint of the Qur’ān, and the functional study of this category of laws from the Qur’ānic viewpoint are particularly discussed and reviewed.}, keywords = {}, title_fa = {درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن مطالعه موردی «ماهیت قوانین اجتماعی در قرآن»}, abstract_fa = {یکی از رویکردهای مطالعه آیات قرآن مبتنی بر تفسیر اجتماعی است. به این فراخور، مباحث مفسران در ادوار مختلف و با تنوع سلایق در تفاسیر وجود دارد. اهمیت چنین رویکردی، ضرورت مطالعه میان رشته‌ای دانش جامعه‌شناسی و تفسیر را مضاعف می‌کند. با این وصف، هدف از نگارش این مقاله، بازسازی علوم انسانی با رویکرد قرآنی و بهره وافر از آموزه‌های این کتاب آسمانی در روابط انسان می‌باشد که در بین جوامع انسانی جاری است. بر این اساس، در این مقاله ابتدا به کلیتی از مطالعه میان رشته‌ای دانش جامعه‌شناسی و تفسیر قرآن پرداخته شده و در ادامه، مطالعه موردی در این زمینه صورت گرفته و مشخصاً درباره موضوعاتی چون تبیین زندگی اجتماعی و قوانین مربوط در قرآن، بررسی ساختاری قوانین جامعه‌شناختی و نگاه تطبیقی با مصادیق آن در قرآن، مختصات این دسته از قوانین و شرایط تحقق آن از منظر قرآن و بررسی کارکردی این دسته از قوانین از منظر قرآن بحث و بررسی می‌شود.}, keywords_fa = {تفسیر اجتماعی,تبیین زندگی اجتماعی,قوانین اجتماعی,کارکرد,ساختار}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3329.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3329_22ff8a1c5bff3304f699be627a38f043.pdf} } @article { author = {Ayāzī, Sayyid Muḥammad ‘Alī}, title = {A Deliberation on the Narration of Killing the Banī Qurayḍa Jews in History and Interpretation Sources}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {120-143}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Banī Qurayḍa was one of the Jewish tribes settled in the suburbs of Medina that has repeatedly plotted conspiracies and along with the polytheists have taken part in wars against Muslims in the Prophet’s battles; and ultimately, a number of them were killed and another number were forced to emigrate from that land. The Qur’ān has intensively and briefly recounted the story of this group in Sūrat al-Aḥzāb and has simply sidestepped it, whereas there have been discussions among the orientalists and some contemporary writers, who have viewed it as an example of the Prophet’s bellicosity and strictness. In the historical traditions and accordingly in the Qur’ān interpretation, this story has been embellish and some accounts have been given that are neither compatible with intellectual reasons, nor with the historical evidences, or the morale of the Holy Prophet, and requires serious examination. Focusing on the report given by the Qur’ān, this article tries to express several points: firstly to clarify how this event took place; secondly, how the interpreters have described this event; and thirdly, what justifications have been stated for killing them and how the verse concerning this issue has been interpreted. Naturally, one of the important aspects of this story is the number of the killed ones, the explanation of which can help clarify this incident. Furthermore, the contradiction of traditions and other problems of historical narratives can indicate that this incident has not happened as is known to have, and that, instead of surrendering they have been killed in battle.}, keywords = {}, title_fa = {تأملی پیرامون روایت کشتن یهودیان بنی‌قریظه در منابع تاریخ و تفسیر}, abstract_fa = {قبیله بنی‌قریظه یکی از قبایل یهودی ساکن در اطراف مدینه بوده است که بارها توطئه کرده و به همراهی با مشرکین در جنگ­های پیامبر، به مصاف با مسلمانان برخاسته است و در نهایت، عده­ای از آنان نابود و عده­ای دیگر مجبور به کوچ از آن سرزمین می­شوند. قرآن داستان این گروه را در سوره احزاب به‌صورت فشرده و گذرا بیان کرده و به شکل ساده از کنار آن می‌گذرد، درحالی­که در میان مستشرقین و برخی نویسندگان معاصر، بحث­های فراوانی صورت گرفته و این حادثه را نمونه­ای از جنگ‌طلبی و سخت‌گیری پیامبر دانسته­اند. در روایات تاریخی و به همین مناسبت در تفسیر قرآن، این داستان شاخ و برگ پیدا کرده و مطالبی بیان شده که نه به دلیل عقلی و نه شاهد تاریخی و نه با روحیات پیامبر گرامی سازگاری دارد و نیازمند بررسی جدی است. در این مقاله با محوریت گزارش قرآن، سعی شده چند نکته بررسی شود: اولاً معلوم شود که این حادثه چگونه رخ داده، ثانیاً مفسرین این داستان را چگونه توصیف کرده‌اند، و ثالثاً چه توجیهاتی برای قتل و کشتار آنان بیان و آیه ناظر بر آن را چگونه تفسیر نموده‌اند. طبعاً یکی از مباحث مهم این داستان، تعداد کشته‌شدگان است که توضیح آیه می­تواند به روشن شدن حادثه کمک کند. همچنین تعارض روایات و مشکلات دیگر نقل تاریخی می­تواند مبین این نکته باشد که این حادثه بدان گونه که مشهور شده است، نبوده و به‌جای تسلیم شدن، کشتار در میدان جنگ بوده است.}, keywords_fa = {بنی‌قریظه,یهودیان مدینه,غزوات پیامبر,سیره پیامبر,خشونت,جنگ‌های پیامبر}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3330.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3330_f0ee8a99d44be8b715ff88f80bc402f9.pdf} } @article { author = {‘Abd al-Ḥamīd, Ṣā’ib and Bāqistānī Kūzegar, Muḥammad}, title = {Qur’ān Interpretation of History}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {71}, pages = {144-176}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The article presented here is a translation of the attempt made by Dr. Ṣā’ib ‘Abd al-Ḥamīd in extracting the theory of Qur’ānic interpretation of history from Dr. ‘Imād al-Dīn Khalīl’s book Al-Tafsīr al-Islāmī li al-Tārīkh, published 1412/1991, and placed it in the ending section of his book Falsafa al-Tārīkh fī al-Fikr al-Islāmī, published in 1428/2007, pp. 589-628. In this article, the principles of Dr. ‘Imād al-Dīn Khalīl’s thought are explicated and in the end his viewpoint of the extractor of the article has been criticized.}, keywords = {}, title_fa = {تفسیر قرآنی تاریخ}, abstract_fa = {مقاله پیش رو ترجمه‌ای است از کوششی که دکتر صائب عبدالحمید برای استخراج نظریه تفسیر قرآنی تاریخ از کتاب «التفسیر الاسلامی للتاریخ» دکتر عماد الدین خلیل چاپ 1412 قمری انجام داده و آن را در بخش پایانی (کتاب فلسفه التاریخ فی الفکر الاسلامی چاپ 1428 قمری ص 589-628) قرار داده است. در این مقاله اصول اندیشه دکتر عمادالدین خلیل تبیین گردیده و در پایان نیز دیدگاه او مورد نقد استخراج کننده مقاله قرار گرفته است.}, keywords_fa = {قرآن,تاریخ,تمدن,سنت‌های الهی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3331.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3331_1b75d310744c9b3b609a132f41c252f2.pdf} }