@article { author = {Ṣāliḥī, Sayyid ‘Abbās}, title = {Ethical Concepts of Criterion from the Perspective of the Qur’ān}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {4-29}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ethical systems have various classifications of ethical concepts. The question raised in this research is “what classification of ethical concept does the Holy Qur’ān bring up?” In this writing, two fundamental principles have been set forth; to which other ethical concepts are referred. The first is the principle of justice, which is very frequently and variously raised in the Holy Qur’ān and various interpretations made of it. However, it seems that justice in religious logic means not to like for others what you do not like for yourself. With this interpretation, many other ethical concepts can be referred to “justice”. The second fundamental principle is the principle of “benevolence”. This principle is the reference for such ethical concepts as forgiveness, expenditure for charity (infāq), altruism, etc. In this interpretation of the ethical logic of the Qur’ān, two references for ethical concepts are justice and benevolence. Nonetheless, justice defines the base of ethical behavior and benevolence its peak.}, keywords = {}, title_fa = {مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم}, abstract_fa = {نظام‌های اخلاقی طبقه‌بندی‌های گوناگون از مفاهیم اخلاقی دارند. پرسش این جستار آن است که قرآن کریم چه طبقه‌بندی از مفاهیم اخلاقی را مطرح می‌کند؟ در این نوشتار دو اصل بنیادین مطرح شده است که دیگر مفاهیم اخلاقی به آن بازگشت داده می‌شوند. نخست اصل عدالت است که بسامدی بس متکثر و متنوع در قرآن کریم دارد و از آن تفسیرهای گوناگون شده است. اما به نظر می‌رسد که عدالت در منطق دینی، به‌معنای آن است که آنچه بر خود نمی‌پسندی، بر دیگران هم مپسند و با این تفسیر، بسیاری از مفاهیم اخلاقی دیگر را می‌توان به «عدالت» بازگرداند. اصل دوم بنیادین، اصل «احسان» است. این اصل مرجع مفاهیم اخلاقی چون عفو، ‌انفاق، ایثار و ... است. در این تفسیر از منطق اخلاقی قرآنی، ‌عدالت و احسان دو مرجع مفاهیم اخلاقی‌اند. هر چند عدالت کف رفتار اخلاقی را تعریف می‌کند و احسان، ‌اوج آن را.}, keywords_fa = {نظام اخلاقی,مفاهیم اخلاقی,عدالت,انصاف,احسان,رحمت}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3339.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3339_7703488918790c73661c73b028e58511.pdf} } @article { author = {Ṣadr, Sayyid Mūsā}, title = {Fundamental Value or Values in Ethics}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {30-59}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research seeks to find an answer to the question as to whether among the ethical values we have one or more major values from which all other values originate and are regarded as its branches. First, the writer defines the two terms “value” and “fundamental”, then goes on to talk generally about the ethical values as being longitudinal and latitudinal; then, on the basis of the longitudinal perspective of ethical values, he mentions the views existing on the fundamental values and in this respect points out such views as Unitarianism, wisdom, truthfulness, justice, nobility of the soul (nafs), intellect, piety, prudence, and asceticism. Finally, and upon quoting and criticizing the evidences of each one of them, he selects the latter view.}, keywords = {}, title_fa = {ارزش یا ارزش‌های بنیادین در اخلاق}, abstract_fa = {این نوشتار در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش است که آیا در میان ارزش‌های اخلاقی، یک یا چند ارزش مادر و اصلی داریم که همه ارزش‌های دیگر از آنها نشأت بگیرد و از فروعات آن به شمار آید یا خیر؟ نویسنده نخست به تعریف دو اصطلاح «ارزش» و «بنیادین» پرداخته، سپس از طولی و عرضی بودن ارزش‌های اخلاقی به صورت کلی سخن گفته است، آن‌گاه بر اساس دیدگاه طولی بودن ارزش‌های اخلاقی، به نظریات موجود در زمینه ارزش‌های بنیادین اشاره کرده است که در این راستا از نظریاتی چون:‌ توحیدنگری، حکمت، راستگویی، عدالت، کرامت نفس، عقل، تقوا، حیا و زهد یاد کرده و با نقل و نقد ادله هر یک، سرانجام نظریه اخیر را برگزیده است.}, keywords_fa = {ارزش,بنیادین,توحیدنگری,حکمت,کرامت نفس,عقل,تقوا,حیا,زهد}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3340.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3340_71cc07ec1343ad5981acb9d098aeb047.pdf} } @article { author = {‘Ālimzāda Nūrī, Muḥammad}, title = {Study of Preference Structure in Inference of Ethical System from Religious Propositions}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {60-91}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {If we intend to discover the ethical values system from among the religious sources and wish to achieve the degrees of good and evil, i.e., to distinguish good from better and bad from worse; therefore, we would turn to such concepts as comparative and superlative adjective. At first glance, we expect this concept to have only one instance, but contrary to the initial expectation, different and various instances have been stated for it in the verses and traditions! The exegetes have proposed several suggestions in interpretation of these verses and the reconciliation between the proofs: abrogation of the prior proof, negation of the initial diversity of subject, affirmation of the diversity of subject without claiming equality, affirmation of the diversity of subject and claiming their equality, restricting the circle of preference (tafḍīl) (negation of absolute preference and relativity of preference), absolute negation of preference, and predication on exaggeration. In this writing, we examined these probabilities and by induction of the applications of this mode we made the conclusion that the principle of generality and absolutism are not executed in the comparative mode; rather, concerning this mode, the principality of delimitation applies, unless there is proof for its negation.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ساختار تفضیل در استنباط نظام اخلاقی از گزاره‌های دینی}, abstract_fa = {اگر در میان منابع دینی به دنبال کشف نظام ارزش‌های اخلاقی بوده و بخواهیم مراتب خوب و بد را به دست آوریم؛ یعنی خوب را از خوب‌تر و بد را از بدتر تمیز دهیم، لاجرم به سراغ مفاهیمی از قبیل افعل تفضیل خواهیم رفت. در نگاه نخست انتظار داریم که این مفهوم تنها دارای یک مصداق باشد، اما برخلاف انتظار اولیه، در آیات و روایات، مصادیق مختلف و متنوعی برای آن بیان شده است! مفسران در تفسیر این آیات و جمع میان ادله چند پیشنهاد ارائه کرده‌اند: نسخ دلیل متقدم، نفی تکثر بدوی موضوع، اثبات تکثر موضوع بدون ادعای تساوی، اثبات تکثر موضوع و ادعای تساوی آنها، محدود گرفتن دایره تفاضل (نفی تفضیل مطلق و نسبیت تفضیل)، نفی مطلق تفضیل و حمل بر مبالغه. در این نوشتار به بررسی این احتمالات پرداخته و با استقرای موارد استعمال این صیغه، به این نتیجه می‌رسیم که اصالة‌العموم یا اصالة‌الاطلاق در صیغة تفضیل جاری نمی‌شود، بلکه درباره این صیغه، اصالة‌التقیید حاکم است؛ مگر دلیلی بر نفی آن داشته باشیم.}, keywords_fa = {تفضیل,افعل تفضیل,تقیید,تفاضل,قرآن}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3341.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3341_2d65609432961664c75aaf9191ba7479.pdf} } @article { author = {Hāshimī, Sayyid Ḥusayn}, title = {The Organism of Ethical System in the Qur’ān}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {92-111}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research seeks to find out the ethical system of the Qur’ān. Different explanations of the principles of Greek ethics and the ethical system of the Qur’ān from the perspective of some of the Muslim Qur’ān researchers include the introductory parts of this writing. The main part of this research is searching for reason to prove the writer’s claim that the epistemic system of the Qur’ān is based on Oneness and the ethical system of the Qur’ān is based on piety and the conceptual expanse of piety, versus iniquity, covers all the ethical virtues and vices.}, keywords = {}, title_fa = {سازواره نظام اخلاقی در قرآن}, abstract_fa = {این پژوهش در پی یافتن نظام اخلاقی قرآن است. تبیین‌های مختلف از اصول اخلاق یونانی و نظام اخلاقی قرآن از منظر برخی قرآن‌پژوهان مسلمان، بخش‌های درآمدی این نوشتار را سامان داده است. بخش اصلی این پژوهه، جست‌وجوی دلیل برای اثبات ادعای نگارنده است مبنی بر اینکه نظام معرفتی قرآن بر توحید، و نظام اخلاقی قرآن بر بنیاد تقوا بنا شده و فراخنای مفهومی تقوا و در نقطه مقابل آن فجور، تمامی فضایل و رذایل اخلاقی را پوشش می‌دهد.}, keywords_fa = {قرآن,تقوا,ملکات,فجور,نظام اخلاقی قرآن,اخلاق یونانی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3342.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3342_1ef8a7bcbc2e7713b0c8dea90740d929.pdf} } @article { author = {Sajjādī, Sayyid Ibrāhīm}, title = {The Qur’ān and Ethical Value of Proximity to God}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {112-133}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {What is studied in this article is: proximity to God as the value criterion, which can be traced back and comparatively studied in the works of the philosophers and religious devotees of the eras BC and AD. The Qur’ān, as the complementary to the religions’ teachings has a specific perspective in this respect. This writing, along with a critical review of the definitions given of proximity, studies its nature and displays the advantage of this criterion over other criteria propounded in philosophy of ethics.}, keywords = {}, title_fa = {قرآن و ارزش اخلاقی تقرب به خدا}, abstract_fa = {آنچه در این مقاله به مطالعه گرفته شده است: تقرب به خدا به‌عنوان معیار ارزش در آثار به‌جا مانده از فلاسفه و متدینان پیش از میلاد و پس از میلاد قابل ردیابی و مطالعه مقایسه‌ای است. قرآن به عنوان تکمیل کننده تعالیم ادیان در این رابطه نگاه ویژه دارد. این نوشتار در کنار نگاه نقادانه به تعریف‌های به عمل آمده از تقرب، ماهیت آن را به مطالعه می‌گیرد و امتیاز این معیار را بر دیگر معیارها مطرح در حوزه فلسفه اخلاق به نمایش می‌گذارد.}, keywords_fa = {تقرب,قرآن,خلافت انسان,اهل نعمت,صفات خدا}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3343.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3343_8bbd1aa9c33d253b5db483872112e6c3.pdf} } @article { author = {Khāmagar, Muḥammad and Naghizadeh, Hassan}, title = {The Challenge of the First Revelation A New Summation of the Narrations on the First Sūra Revealed to the Prophet (S.A.W.)}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {134-155}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Since long ago, there has been disagreement over the first sūra revealed to the Prophet as to whether Sūrat al-‘Alaq had been revealed to the Prophet simultaneous to his Prophetic Mission, or is it Sūrat al-Fātiḥa that has been honored to be the first Qur’ānic Revelation; or whether none of these were the first sūra and, rather, Sūrat al-Muddaththir had been the Holy Prophet’s first revelatory experience. Upon resolving the challenge to the first Revealed sūra, this writing brings up the viewpoints existing on this issue and examines the evidences of each viewpoint. Then, it goes through the explanations provided for solving this challenge and presents a new solution for resolving the propounded challenge.}, keywords = {}, title_fa = {چالش نخستین نزول جمع‌بندی نوین از روایات نخستین سوره نازل شده بر پیامبر (ص)}, abstract_fa = {از دیرباز بر سر نخستین سورۀ نازل شده بر پیامبر اختلاف بوده که آیا هم‌زمان با نبوت پیامبر، سورۀ علق بر ایشان نازل شده است و یا این سورۀ حمد است که افتخار نخستین نزول وحی قرآنی را از آن خود کرده است، یا هیچ یک از این دو سوره نخستین سوره نازل شده نبوده و سوره مدثر نخستین تجربه وحیانی رسول اکرم بوده است؟ این نوشتار در پی رفع چالش نخستین سورۀ نازل شده، دیدگاه‌های موجود در این موضوع را مطرح کرده و مدارک و شواهد هر دیدگاه را بحث و بررسی می‌نماید. سپس توجیهات مطرح شده جهت حل این چالش را بررسی کرده و راه حل نوینی جهت رفع چالش مطرح شده ارائه می‌نماید.}, keywords_fa = {نخستین سوره,سوره علق,سوره حمد,سوره مدثر}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3344.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3344_4bfd4911897302e58b438d2c6df76578.pdf} } @article { author = {Robinson, Neal and Shāker, Muḥammad Kāẓim and Asgari, Ensiyyah}, title = {Hands Outstretched: Towards a Re-reading of Sūrat al-Mā’ida}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {18}, number = {69}, pages = {156-189}, year = {2012}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Most of the Western researchers believe that the long Medinan sūras contain diverse and dispersed material; the present article seeks to refute this consensus. The sūra that the writer has chosen for achieving his objective is Sūrat al-Mā’ida. First, the writer has divided the sūra into sections and then has tried, through maintaining a relationship among the consecutive sections, to prove their interrelationship. Although the writer’s principles for division is different from the Muslim exegetes, the new aspect of his work does not end up here and he presents, in the main part of his work, a general and comprehensive model for interrelationship of the sections of Sūrat al-Mā’ida that properly shows the structural coherence of this sūra. The method the writer has followed for his purpose is the employment of lexical evidence as well as some methods of literary criticism common in the West.}, keywords = {}, title_fa = {دستان باز؛ قرائتی دوباره از سوره مائده}, abstract_fa = {بیشتر محققان غربی بر این باورند که سوره­های بلند مدنی دربردارنده مطالب پراکنده و از هم گسسته است و مقاله حاضر در صدد نقض اجماع مذکور است. سوره­ای که نویسنده برای رسیدن به هدف خود انتخاب نموده، سوره مائده است. نویسنده ابتدا سوره را بخش­بندی نموده است و سپس از طریق برقراری ارتباط بین بخش­های متوالی، کوشش کرده که پیوستگی آن را به اثبات برساند. هرچند مبانی نویسنده برای بخش‌بندی با مفسران مسلمان متفاوت است، ولی جنبه جدید بودن کار وی تنها به همین جا ختم نمی­شود و او در بخش اصلی کارش، یک مدل کلی و فراگیر برای ارتباط بخش­های سوره مائده ارائه می­دهد که انسجام ساختاری این سوره را به نحو شایسته­ای به نمایش می­گذارد. روشی که نویسنده برای مقصود خود طی کرده، بهره گرفتن از شواهد لفظی و نیز برخی شیوه­های نقد ادبی رایج در غرب است.}, keywords_fa = {سوره مائده,متناظر,صنعت قلب,ساختار,انسجام ساختاری}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3345.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_3345_973b1c46c04c67d0d66d2fe18a12074d.pdf} }