@article { author = {Torabi, Ahmad}, title = {Quran historic message or trans interested}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {4-7}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سرمقاله: قرآن پیامی تاریخمند یا فراتاریخی‬}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4461.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4461_484be6601da45ab206ac1967cbedc70d.pdf} } @article { author = {Sajjādī, Sayyid Ibrāhīm}, title = {The Qur'an and the Meaning of Life}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {10-47}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article explains the meaning and the purpose of life in relation to minor and major activities of life and, with an emphasis on the meaning of life, takes a short look at the lack of meaningfulness in the West, explaining its meaningful past, causes of abandoning meaningfulness, and the impact of lack of meaning there. The article goes on to suggest four viewpoints for solving this lack of meaningfulness and explains the Qur'an's viewpoint in this respect, regarding its present status as noteworthy in the lives of the Muslim. From this perspective, the entire being – including humans – guide toward God, draw humans toward Him, and convince them to submit to Him just as all the particles of being do. This submission becomes manifested in worship – which has various evidences and stages – and then prevails all man's life, whereupon the spirit of servitude reaches its highest peak in light of ontological belief in after-life. In conclusion, the article deals with the Qur'an's viewpoint concerning the appearance of meaningfulness in life and stresses the belief that zeroing in on the mundane life will lead man down to meanness which in turn will get him into savagery and frustration.}, keywords = {}, title_fa = {قرآن و معنای زندگی}, abstract_fa = {مقاله «قرآن و معناى زندگى» معنا و هدف زندگى را در رابطه با فعالیت هاى جزئى و کلى زندگى توضیح مى دهد و با تأکید بر اهمیت معناى زندگى، نگاه کوتاه به خلاء معنایى در غرب مى اندازد و گذشته معنادارى و عوامل کنارگذارى معنا و آثار بى معنایى را در این دیار توضیح مى دهد. و در ادامه چهار دیدگاه و پیشنهاد براى حل مشکل بى معنایى روایت مى کند و سپس به توضیح دیدگاه قرآن پرداخته جایگاه فعلى آن را در زندگى مسلمانان در خور توجه مى داند. در این دیدگاه تمام هستى ـ به شمول انسان ـ نشانه هاى هدایت کننده به خداوند است تا انسان را به سوى خدا بکشاند و او را متقاعد کند که همسو با تمام ذرات هستى در برابر قانون خدا گردن نهد، این تواضعدر قالب عبادت مطرح مى شود ـ که مصادیق و مراتب مختلف دارد ـ و سپس تمام زندگى انسان را پوشش مى دهد و روحیه بندگى در پرتو هستى شناسى و باور به معاد اوج فزاینده مى یابد. مقاله در پایان به نگاه قرآن به پیدایش بى معنایى در زندگى مى پردازد و بر این باور تأکید مى کند که هدف قرار دادن زندگى طبیعى انسان را به کام پستى مى کشاند که کارش درندگى و روزى اش تلخ کامى است.}, keywords_fa = {خدا,قرآن,عبادت,آزادی,آرامش روحی,زندگی,پوچی,آیات خدا,معنای زندگی,سرمایه داری,قرب الهی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4462.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4462_a22dcce65dadcd82664c9ffb019350aa.pdf} } @article { author = {Ḥusayn Kūhsārī, Sayyid Mufīd}, title = {Affinity of the Qur'an's Positive and Normative Propositions in the Realm of Economy}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {48-89}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {For a long time the scientific community has been trying to render knowledge free from values so that the knowledge freed from judgments and personal presuppositions would achieve popularity and faster expansion. In economy, likewise, this separation has for long prevailed in the form of positive and normative economy, either as a science or school. The separation has caused many value convictions to be disfavored in modern formats and the two areas move apart from each other and to be deprived of constructive interaction. This article deals with the two above-mentioned areas, namely positive and normative propositions. Positive proposition means any statement fit to be approved, disapproved, rejected, and proved in view to external realities. In other word, positive propositions talk about "is's and is nots" and express external realities. In contrast, normative propositions deal with "musts and must nots" and the values. In respect to normative propositions of Islam, i.e., Islamic ordinances, Muslim thinkers have believed in their affinity to the positive propositions, which have been dealt with under the heading of the "expedience" and "innate corruption" of ordinances in legal and theological discourses. This research intends to explore into and extract external realities where the Qur'an has explicitly talked about them in cause-effect relations or about the "is's" in the realm of economic issues, whether in relation to philosophy of ordinances or independently. These propositions have been divided into four categories as follows: those suggesting the impact of economic factors in other individual and social fields; those suggesting the impact of factors effecting economic issues; those suggesting economic behaviors; and those suggesting Divine traditions and laws in general, which govern the economic issues as well.}, keywords = {}, title_fa = {پیوستگی گزاره‌های دستوری و اثباتی قرآن در حوزه اقتصاد}, abstract_fa = {دیر زمانى است که رسم جامعه علمى بر این بوده است که حوزه دانش ها را از یکدیگر جدا سازد تا دانش پیراسته از داورى ها و انگاره هاى پیشینى و شخصیتى مقبولیت عام یافته، پیشرفت شتابان ترى بیابد. در اقتصاد هم مدت هاست که این تقسیم بندى، در قالب اقتصادى اثباتى Positive Economic و اقتصاد دستورى Normative Economic یا علم و مکتب رخ نماینده است. این تفکیک موجب گشته است تا بسیارى از باورهاى ارزش در قالب هاى نوین مورد بى مهرى واقع گردند و این دو جانب جداى از هم حرکت کنند و از تعامل سازنده محروم گردند. در این نوشتار به دو حوزه یاد شده تحت عنوان گزاره هاى اثباتى و دستورى پرداخته شده است. مقصود از گزاره هاى اثباتى، هر جمله قابل صدق و کذب و رد و اثبات ناظر بر واقعیت خارجى است. به عبارت دیگر گزاره هاى اثباتى حاکى از هست ها و نیست ها و گویاى واقعیت خارجى است. در مقابل، گزاره هاى دستورى از بایدها و نبایدها و ارزش ها حکایت مى کند. اندیشمندان اسلامى در خصوص گزاره هاى دستورى اسلام، یعنى احکام اسلامى، قائل به پیوستگى آن ها با گزاره هاى اثباتى شده اند که تحت عنوان مصلحت و مفسده ذاتى احکام در بحث هاى اصولى و کلامى بدان پرداخته شده است. این تحقیق بر آن است که در جاهایى که قرآن به صراحت از واقعیات خارجى در روابط على و معلولى و یا از هست ها در حوزه مسائل اقتصادى، چه در فلسفه احکام و چه در طرح استقلالى آن ها سخن مى گوید به کاوش پرداخته، و آن ها را استخراج نماید. این گزاره ها در 4 گروه گزاره هاى حاکى از تأثیر عوامل اقتصادى بر دیگر حوزه هاى فردى و اجتماعى، گزاره هاى حاکى از تأثیرات عوامل مؤثر بر مسائل اقتصادى، گزاره هاى حاکى از فتارهاى اقتصادى و گزاره هاى حاکى از سنت ها و قوانین عام الهى که بر مسائل اقتصادى نیز حکومت مى کنند، دسته بندى شده است.}, keywords_fa = {قرآن,گزاره های اقتصادی,گزاره های اثباتی,گزاره های دستوری,پیوستگی گزاره ها,مسائل اقتصادی,رفتار اقتصادی,سنت های الهی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4463.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4463_2ef692093277bcb87fffc9b6eccdc36c.pdf} } @article { author = {Riḍā’ī Isfahānī, Muḥammad ‘Alī}, title = {Method of making Scientific Impressions from the Qur'an}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {90-127}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The discourses related to the Qur'an and experimental sciences date back to a thousand years ago, which have at times been called derivation of sciences from the Qur'an, scientific interpretation of the Qur'an, or scientific impression from the Qur'an and have drawn the attention of Muslim and even non-Muslim interpreters and scholars in the vicissitudes of the history of exegesis. This discourse is in one aspect related to exegesis and in another to the scientific miracle of the Qur'an, and yet in another aspect to experimental sciences. Thus, it is regarded as among the interdisciplinary and fundamental discourses for other interdisciplinary discourses such as "the Qur'an and political sciences", "the Qur'an and economy", "the Qur'an and social sciences", "the Qur'an and cosmology", etc. In the passing of history, this method has found many proponents and opponents and at times has gone to extremes. In this article the moderate method, i.e. the employment of sciences in understanding the Qur'an, and the new methods, namely, scientific theorizations on the basis of scientific verses of the Qur'an in line with the canalization of humanities is defended and the other methods such as derivation of all the experimental sciences from the Qur'an or imposing scientific theories on it is critically reviewed.}, keywords = {}, title_fa = {روش برداشت علمی از قرآن}, abstract_fa = {مباحث مربوط به قرآن و علوم تجربى سابقه اى هزار ساله دارد، که گاهى تحت عنوان استخراج علوم از قرآن، تفسیر علمى قرآن یا روش برداشت علمى از خوانده مى شود و در طول تاریخ تفسیر با فراز و نشیب هایى مورد توجه مفسران و دانشمندان اسلامى و حتى غیر مسلمانان بوده است. این مسأله از طرفى به تفسیر و از طرف دیگر به اعجاز علمى قرآن و از طرف سوم به علوم تجربى مرتبط است از این رو مباحث بین رشته اى و پایه اى براى مباحث بین رشته اى دیگر مثل قرآن و علوم سیاسى، قرآن و اقتصاد، قرآن و علوم اجتماعى، قرآن و کیهان شناسى و... به شمار مى آید. این روش در طول تاریخ موافقان و مخالفان بسیارى پیدا کرده است و گاهى به افراط و تفریط کشیده شده است که در این مقاله از شیوه معتدل یعنى استخدام علوم در فهم قرآن و شیوه هاى جدید آن یعنى نظریه پردازى هاى علمى براساس آیات علمى قرآن به ویژه در حوزه علوم انسانى در راستاى جهت دهى به علوم انسانى دفاع مى شود و شیوه هاى دیگر مثل استخراج همه علوم تجربى از قرآن یا تحمیل نظریه هاى علمى بر قرآن نقد مى گردد.}, keywords_fa = {تفسیر,روش علمی,علوم تجربی,علوم انسانی,قرآن}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4464.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4464_a63e6afa0fe69e37ca51e3e319d22391.pdf} } @article { author = {Bāqistānī, Muḥammad}, title = {Human Rights as Reflected in the Holy Qur'an}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {128-143}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In recent years "human rights in the Qur'an" has in various ways been a subject of interest in the articles of the Qur'an researchers. The present article, however, can with a historical approach provide the readers with new perspectives concerning this issue. First, it helps clarify the socio-historical dimensions of the early years of prophetic mission (bi‘tha) and draws the researchers' attention to the Qur'an as a historical source. Second, it would show that the early call unto Islam has been based on right or duty and presents a clear criterion to the readers in this respect. It also views the spiritual issues as among human rights.}, keywords = {}, title_fa = {بازتاب حقوق انسان در قرآن کریم}, abstract_fa = {موضوع حقوق انسان در قرآن به شیوه هاى گوناگون در سال هاى اخیر موضوع مقالات قرآن پژوهان قرار گرفته است اما پژوهش حاضر با رویکردى تاریخى مى تواند دیدگاه هاى تازه اى را درباره این موضوع پیش روى خوانندگان خود قرار دهد. نخست آن که به روشن شدن ابعاد تاریخى اجتماعى سال هاى نخستین بعثت کمک کرده و قرآن را به عنوان منبعى تاریخى مورد توجه پژوهشگران قرار مى دهد. دوم آنکه مى تواند نشان دهد که مبناى دعوت نخستین اسلامى حق یا تکلیف است و به خوانندگان معیارى روشن در این باره ارائه مى کند و مسائل معنوى را نیز از حقوق انسانى به شمار آورده است.}, keywords_fa = {حقوق,انسان,قرآن,تاریخ,حق,تکلیف}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4465.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4465_1b2c847681457b4edadca7f52195d4e3.pdf} } @article { author = {Pūrfard, Mas‘ūd}, title = {The Qur'an, Republicanism, and Democracy}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {144-161}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The writer first gives a definition of republicanism and then deals with its fundamental and practical components. Concerning the fundamental components, he discusses such topics as unity in the realm of thinking, justice-orientation, lawfulness, freedom of thought, popular satisfaction and acceptability; and in the section related to objective and practical components, he studies the following topics: continuous guidance and leadership, religious community, the existence of supervising organizations, and comprehensive political participation.}, keywords = {}, title_fa = {قرآن؛ جمهوریت و مردم سالاری}, abstract_fa = {نویسنده نخست تعریفى از جمهوریت ارائه مى کند آنگاه به مؤلفه هاى بنیادى و علمى آن مى پردازد. در بخش مؤلفه هاى بنیادى از عناوینى چون: توحید در ساحت اندیشهوزى، عدالت محورى، قانونمندى، آزادى اندیشه، رضایت و مقبولیت عامه بحث مى کند و دربخش مؤلفه هاى عینى و علمى محورهاى زیر را مورد بررسى قرار مى دهد: هدایت و رهبرى مستمر، جامعه دینى، وجود نهادهاى نظارتى، مشارکت سیاسى فراگیر.}, keywords_fa = {قرآن,جمهوریت,مردم سالاری,توحید,عدالت,قانونمندی,آزادی,مقبولیت,رهبری,جامعه دینی,مشارکت,نهاد نظارتی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4466.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4466_f7bf9f16a3f0dbc386d582b223545ff9.pdf} } @article { author = {Ākhundī, Muḥammad Bāqir}, title = {A Sociological Look at the Jewish Community in the Qur'an}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {162-203}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Accurate cognition of the Jewish community, particularly its major symbol, "Zionism", is of utmost necessity in the present circumstances due to the hazards it has posed toward Islam and the Muslims. On the other hand, its various cultural, social and racial complexities have made its fundamental cognition possible only through revealed verses of the Qur'an. Studies show that the historical periods of Jewish community, particularly the era of Moses (A.S.) and the Pharaoh, are viewed as among the main discourses brought up in the Holy Qur'an. In this article, over 370 verses from the Holy Qur'an are examined and with reference to the three dignified tafsīrs of Al-Mīzān, Nimūna, and Majma‘ al-Bayān, fifteen exclusive cultural, social, and ethnical characteristics or indexes are extracted and presented in a sociological perspective, which can specify Muslims' strategy in their encounter with the Jewish community at the present era. }, keywords = {}, title_fa = {نگاه جامعه شناختی به قوم یهود در قرآن}, abstract_fa = {در شرایط کنونى، شناخت دقیق قوم یهود و به ویژه نماد اصلى آن «صهیونیسم» به دلیل خطراتى که متوجه اسلام و مسلمانان نموده، ضرورتى انکارناپذیر یافته است. از سوى دیگر پیچیدگى هاى متعدد فرهنگى، اجتماعى و نژادى این قوم، شناخت مبنایى آنرا فقط از طریق آیات وحى ممکن نموده است. بررسى ها نشان مى دهد که دوره هاى تاریخى قوم یهود و به ویژه دوره حضرت موسى(ع) و فرعون، از عمده ترین مباحث قرآن مجید به شمار مى رود. در این مقاله نیز بیش از 370 آیه از آیات شریفه قرآن مورد بررسى قرار گرفته و با مراجعه به سه تفسیر گرانسنگ المیزان، نمونه و مجمع البیان، پانزده ویژگى یا شاخص منحصر به فرد فرهنگى، اجتماعى و قومى این گروه، با نگاهى جامعه شناختى استخراج و ارائه گردیده است که مى تواند استراتژى مسلمانان را در برخورد با قوم یهود در حال حاضر مشخص نماید.}, keywords_fa = {قرآن,یهود,صهیونیسم,شاخص فرهنگی,شاخص اجتماعی,قوم}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4467.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4467_d6907be30a3ea6bfbbba7dc34a10f3bb.pdf} } @article { author = {Sultānī Rinānī, Mahdī}, title = {An Introduction to the Miraculous and Aesthetic Dimensions of the Qur'an's Rhythmic Order}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {206-225}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the miraculous and aesthetic aspects of the Holy Qur'an is the language of the Qur'an and its various dimensions. Since the Exalted Allah has enshrouded the unseen and Qur'anic truths in "articulate speech" (bayān) and presented them all molded in language (lisān) to both the mystic and the commoner. It is upon the experts to research profoundly and insightfully in order to remove the barriers created between the Qur'an and the human beings and to prepare the ground for the embodiment of the fact: "This is an explanation for mankind", for the people. "Orderly Rhythm", as a miraculous feature of the Qur'an, has been among the issues that has directed people toward and drawn their attention to the astonishing orderliness of the Qur'an, beautifully displayed the profound and highly accurate relation between the meanings and the purpose of its verses and chapters, and made its words and speech so fluent and eloquent. "Orderly Rhythm" is the specific rhythm created by the way the Qur'anic letters and words have been arranged together and heard when listening to the Qur'an. It is sometimes interpreted as the music of the verses and regarded by the Qur'anic scholars as among the verbal aesthetic dimensions of the Qur'an. Paying attention to overall climate of the chapters and groups of verses, the way the letters are arranged in the verses, priority and posteriority of words, length of the verses, and their intervals are among the ways of recognizing the orderly rhythm of the Qur'an. In this essay, the writer aims at examining the concept of orderly rhythm as one of the verbal beauties of the Qur'an and the relation of the Qur'anic words to the concept of the verses and chapters, as well as stressing the necessity of employing this artistic feature in instruction and memorization of the Qur'an.}, keywords = {}, title_fa = {درآمدی بر ابعاد اعجازی و زیبا شناختی نظماهنگ قرآن}, abstract_fa = {یکى از جنبه هاى اعجازى و زیباشناختى قرآن کریم، زبان قرآن و توجه به ابعاد گوناگون آن است و از آن جا که خداوند متعال، حقایق غیبى و قرآنى را لباس «بیان» پوشانیده و همه آن ها را در قالب «لسان» در دسترس عارف و عامى قرار داده است. بر اهل فن است که با عمق و بصیرتى افزون، به تتبع پرداخته و حجاب هاى پدید آمده بین قرآن و انسان ها را هر چه بیشتر بزدایند و زمینه تجسم حقیقت «هذا بیان للناس» را در برابر دیدگان مردم فراهم آورند. از جمله زمینه هایى که به عنوان اعجاز در این عرصه، عامل هدایت و التقات انسان ها به نظم شگفت انگیز قرآن بوده و ارتباط و تناسب دقیق معانى و مقاصد آیات و سوره ها را به زیبایى نمایان ساخته و الفاظ قرآن را روان و شیوه نموده، مسأله «نظماهنگ» است. «نظماهنگ» آهنگ خاصى است که از چگونگى چینش حروف و کلمات قرآنى پدید آید و هنگام استماع قرآن کریم به گوش مى رسد که گاهى از آنبه موسیقى آیات تعبیر مى شود و دانشمندان علوم قرآنى آن را از ابعاد زیباشناختى لفظى قرآن مى دانند. توجه به فضاى عمومى سوره ها و گروهى از آیات، چگونگى چینش حروف در آیات، تقدیم و تأخیر الفاظ، طول آیات و فواصل آنها از جمله راه هاى شناخت نظماهنگ قرآن و ادراک آهنگ و موسیقى جان بخش قرآنى به شمار مى روند. هدف عمده نویسنده در این مقاله، بررسى مفهوم نظماهنگ، به عنوان یکى از زیبایى هاى لفظى قرآن و تناسب الفاظ قرآنى با مفاهیم آیات و سوره ها و تأکید بر لزوم بهره گیرى از این ویژگى هنرى در آموزش قرائت و حفظ قرآن کریم است.}, keywords_fa = {زیبایی لفظی,نظماهنگ قرآن,زبان قرآن,موسیقی قرآن,زیباشناختی قرآن,آواشناسی قرآن}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4468.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4468_9c720868b8f3a517b8fb47ecaf7302e5.pdf} } @article { author = {‘Abdullāhpūr, ‘Abbās}, title = {Science of Difficult Words of the Qur'an}, journal = {Qru’anic Reserches}, volume = {12}, number = {45}, pages = {226-244}, year = {2006}, publisher = {Civilizational Islam Research Center}, issn = {2251-9815}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper, entitled "Science of Difficult Words of the Qur'an", begins with a discourse on the status of this science among other Qur'anic sciences. Then, it gives a definition of this science from among the definitions of the Qur'an researchers and goes on to delve into the history of the science of "Qarīb al-Qur'an" (Difficult Words of the Qur'an) up to the time of the companions of the Holy Prophet (S.A.W.) and points out the endeavors made by such erudite scholars as Abān b. Thaqlab, Abū ‘Ubayda Mu‘ammar b. Muthannā Taymī, Abū Zakariyā Yaḥyā b. Ziyād Farrā’, Abū Bakr Sajistānī, and Rāqib Isfahānī. Another discourse which has been dealt with in this paper is the introduction of the systematized works of the above scholars in the field of "Qarīb al-Qur'an", their style, and the features of their works. In conclusion, the book by Abū al-Qāsim Ḥusayn b. Muḥammad Rāqib Isfahānī, "Al-Mufradāt fī Alfāẓ al-Qur'ān", which is a turning point in the development of the science of "Qarīb al-Qur'an", is touched upon.   }, keywords = {}, title_fa = {دانش واژگان دشوار فهم «غریب القرآن»}, abstract_fa = {در این جستار با عنوان «دانش واژگان دشوار فهم قرآن» نخست از جایگاه این دانش در میان دیگر دانش هاى قرآن سخن گفته شده است. و آنگاه تعریف آن از میان تعاریف قرآن پژوهان مطرح گردیده و در ادامه، پیشینه دانش غریب القرآن تا روزگار یاران نبى اعظم(ص) پى جسته و از تلاش هاى دانشورانى چون «ابان بن تغلب»، «ابو عبیده معمر بن مثنى تیمى»، «ابو زکریا یحیى بن زیاد فراء»، «ابوبکر سجستانى» و راغب اصفهانى یاد شده است. معرفى آثار سامان یافته دانشوران یاد شده در حوزه دانش «غریب القرآن» و شیوه ایشان و ویژگى هاى آن آثار بحث دیگرى است که در این نوشتار بدان پرداخته شده است. و در فرجام از کتاب «المفردات فى الفاظ القرآن» تألیف ابوالقاسم حسین بن محمد راغب اصفهانى که نقطه عطفى در گستره دانش «غریب القرآن» است سخن به میان آمده است.}, keywords_fa = {قرآن,واژگان,غریب القرآن,ابان بن تغلب,ابوعبیده,فراء,سجستانی,راغب اصفهانی}, url = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4469.html}, eprint = {https://jqr.isca.ac.ir/article_4469_975f9cc54a3c07088cc14beda0139226.pdf} }