per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
4
11
21797
عوامل برون دینی ناسازگاری پیروان ادیان
Incompatibility factors religious faiths
احمد آقایی زاده ترابی
a_torabii@yahoo.com
1
https://jqr.isca.ac.ir/article_21797_571a1246ffb70875f4cfc8b4bec2eb88.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
14
51
21798
Original Article
خاستگاه های خصومت میان اهل ادیان
The Origin of Hostility among Followers of Religions
سید ابراهیم سجادی
1
بررسى خاستگاهها، ریشهها و عوامل خصومت میان اهل ادیان از منظر قرآن است. قرآن کریم، ضمن تأکید بر تأثیر تعالیم دینى در ایجاد روابط مسالمتآمیز و همگرایى میان متدینان ادیان گوناگون، از سرپیچى اهل کتاب از این پیام و تخاصمات آنها با یکدیگر بارها سخن گفته است و با یادآورى درگیرىهاى یهود و مسیحیان با یکدیگر و خصومتهاى ایشان به مسلمانان هشدار مىدهد. این نوشتار با نگاه تاریخى به درگیرىهاى اهل ادیان گوناگون، به ریشهیابى این خصومتها از منظر قرآن مىپردازد، و در ادامه با تأکید بر اینکه پیام اصلى مسیح، دعوت به محبّت بوده است، عوامل دگرگونى و افول ارزشها در میان مسیحیان را باور به الوهیت مسیح، انکار شریعت، اختیارات و اقدامات کلیسا مىداند و در پایان یادآور شده که پیام قرآن به اهل کتاب براى پایان دادن به خصومتها و تنشها، بازگشت به عدالت در پرتو توحید و دورى از قوانین خود ساخته بشرى است.
Emphasizing on the impact of religious doctrines on creating peaceful relations and convergence among followers of various religions, the Holy Qur’an has frequently talked about the rebellion of people of the book against this message and their hostilities toward each other. It has also warned Muslims by reminding the clashes and conflicts between Jews and Christians with each other and their hostilities toward them.
With a historical look at the conflicts among various religions, this writing deals with tracing the roots of these hostilities from the viewpoint of the Qur’an, and goes on to stress that Jesus Christ’s main message has been love and affection. Accordingly, it studies the change and decline of values among Christians as caused by the following:
Belief in divinity of Jesus; denial of shari’ah (the sacred law); the dominion and undertakings of the Church, etc.
In the end, it is pointed out that the message of the Qur’an to the people of the book is intended to put an end to hostilities and tensions, returning to justice in the light of monotheism, and keeping away from man-made laws.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21798_51aa457367b7514c383ab231302e4b04.pdf
خصومت ادیان
ریشههاى همگرایى
ریشههاى واگرایى
اهل کتاب
قوانین بشرى
قوانین الهى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
52
79
21799
Original Article
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
Cultural Relativity form the Viewpoint of the Qur’an
سید حیدر علوی نژاد
1
هدف از این نوشتار، به دست دادن نظر قرآن درباره نسبیت فرهنگى است. در این بحث درون دینى، روى سخن با کسانى است که مدعى هستند قرآن نسبت به فرهنگهاى مختلف، به ویژه ادیان، نظرى مطلق ندارد، و حتى راه هر یک از پیامبران به صورت نکره )صراط( است، و نه »الصراط المستقیم«، این یعنى وجود راههاى راست، نه راه راست. نویسنده برخى از آیاتى که نسبیت فرهنگها را مىرسانند نقل کرده و سپس به آیاتى پرداخته که مدعیات اساسى نسبیت فرهنگى را زیر سؤال مىبرد. نویسنده با توجه به مسأله جهانى شدن، آن را از جهانىسازى جدا مىکند، اولى را خوب و دومى را که با انحصار اطلاعات و از طریق شبکههاى گوناگون اطلاعرسانى تحمیل مىشود، ستم و اهانت به سایر فرهنگهایى مىداند که از امکانات برابر رسانهاى برخوردار نیستند. فشارهاى نهاد بینالمللى از سوى قدرتهاى اقتصادى و نظامى در این زمینه مانند ابزار فشارى بر کشورهاى در حال رشد عمل مىکنند. همچنین در این مقاله روادارى و تسامح اجتماعى سیاسى نیز بدون التزام به نسبیت اعتقادى و فرهنگى ممکن دانسته شده است.
In this article, the writer attempts to attain to the Qur’an’s view on cultural relativity. In this in-religious discourse, he addresses those who claim that the Qur’an does not have an absolute concern with various cultures and even the path of each prophet is introduced as an indeterminate noun (a path-sirat), rather than “the Right Path” (al-Sirat al-Mustaqim), and this means the existence of right paths, not the Right Path. The writer quotes some of the verses that imply the cultural relativity and then deals with the verses that bring the basic claims of cultural relativity into question. The writer distinguishes between globalization as meaning intransitively and transitively, considering the former as favorable and the latter, which is being imposed (on humanity) with exclusiveness of information and through electronic networks, as oppressive and derogatory to other cultures which do not enjoy equal media possibilities. International institution pressure by economic and military powers in this regard works as a pressure means acting upon developing countries. Also in this article, socio-political viability and tolerance without commitment to cultural and ideological relativity is considered as possible.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21799_334cd0b4d65a1db58ab70d9dda63494f.pdf
نسبیت فرهنگى
نسبیت فرهنگى در قرآن
صراطهاى مستقیم
صراط مستقیم
جهانى شدن
جهانىسازى
انحصار اطلاعات
امکانات رسانهاى
تسامح اجتماعى
تسامح سیاسى
نسبیت اعتقادى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
80
91
21800
Original Article
نقد مستندات قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس
A Critique on the Qur’anic Documentation on the Theory of Distortion of the Holy Scripture
محمد بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
هدف این مقاله، بررسى مستندات قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس است. نویسنده آیات مائده، 41 و 31، بقره، 75 و 79، نساء، 46، آلعمران، 78 را به عنوان شش مستند قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس ذکر مىکند و برداشت کسانى را که از این آیات، تحریف را نتیجه گرفتهاند پس از هر آیه مىآورد، سپس به نقد و بررسى آن مىپردازد و در پایان به این نتیجه مىرسد که این آیات دلالت بر تحریف لفظى ندارد و حداکثر دلالت آن بر تحریف معنوى است، زیرا اگر دلالت بر تحریف لفظى داشته باشد با آیاتى که تورات و انجیل را هدایتگر مىخواند و از اهل کتاب، عمل به آنها را مىطلبد، ناسازگار خواهد افتاد. تحریف لفظى نیز پذیرفته نیست؛ زیرا اولاً در این صورت هیچ یک از آیات تورات و انجیل قابل استناد نخواهد بود و این با مجموعهاى از آیات ناسازگار است. و ثانیاً تحریف جزئى با نتایج نقد تاریخى کتاب مقدس و تحلیل محتوایى آن، که حکایت از بشرى بودن تورات و انجیل دارد، ناسازگار مىنماید.
This writing reviews and discusses the Qur’anic documentation on the theory of distortion of the Holy Scripture. The writer brings up such verses as Ma’edeh 41, Baqareh 75,79, Nesa 46, Ale Imran 78, as six Qur’anic documents of the theory of the distortion of the Holy Scripture. After each verse, he states the impressions of those who have concluded distortion by these verses; then he proceeds to criticize these impressions and concludes that these verses do not denote the literal distortion but at the most they imply spiritual distortion. For if they denote overall distortion, they would be inconsistent with those verses that consider the Torah and the Gospel as means of guidance and demand their obedience by the People of the Book.
Partial distortion is not approved either, since, first of all in this case none of the verses in the Torah and the Gospel would be reliable, which is in itself incompatible with the whole body of (the Qur’anic) verses. Second, partial distortion would be inconsistent with the outcomes of historical criticism of the Holy Scripture and its content analysis, suggesting the Torah and the Gospel as being human.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21800_8e5ee9dbae3c7379b7c38ac15d9ef225.pdf
آیات تحریف کتاب مقدس
تحریف کتاب مقدس
تحریف لفظى کتاب مقدس
تحریف معنوى کتاب مقدس
انواع تحریف کتاب مقدس
عدم تحریف کتاب مقدس از نگاه قرآن
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
92
111
21801
Original Article
قرآن و گفتوگو میان ادیان
The Qur’an and the Interfaith Dialogue
علی فصیحی
1
در این مقاله نحوه روابط میان ادیان و چگونگى و محورهاى عمده گفتوگو میان آنها از نگاه قرآن مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. نویسنده، نخست، از استناد به علم، تلاش براى درک نقطههاى اشتراک، حقگرایى، خشونت گریزى و آزاد اندیشى به عنوان پیش شرطهاى گفتوگو یاد کرده و در این راستا فهرستى از مشترکات چهار آیین یهود، مسیحیت، مجوس، صابئین به عنوان ادیان یاد شده در قرآن ارائه مىکند. در ادامه از سه نوع رابطه میان اهل اسلام با ادیان دیگر: 1. رابطه همزیستى مسالمتآمیز، 2. رابطه سرد با بداندیشان، و 3. رویارویى قهرآمیز با توطئهگران و مبارزهجویان سخن به میان آورده، این در حالى است که اهل دیگر ادیان، براساس توصیف قرآن، همواره با یکدیگر درگیرى داشتهاند.
The article deals with reviewing the Qur’anic viewpoint in relation to the dialogue of the followers of different religions mentioned in the Qur’an with one another. First, reliance on science; trying to understand the commonalties; tendency toward truthfulness; avoidance of violence; and liberalism are introduced as prerequisites of such a dialogue. Similarly, the four faiths of Judaism, Christianity, Zoroastrianism, And Sabians as religions mentioned in the Qur’an are pointed out and their commonalties are listed.
Further on, three types of relations between Muslims and the followers of other religions are enumerated as follows:
Relations of peaceful coexistence.
Cold relations with the evil-minded.
3. Wrathful encounter with the plotters and adversaries.
In the meantime, according to the Qur’an, followers of other religions have always been in conflict with each other.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21801_e71db95c1f930f7258db94e1a71b097a.pdf
گفتوگوى ادیان
پیش شرطهاى گفتوگو
حقگرایى
خشونتگریزى
آزاداندیشى
روابط اسلام و ادیان
درگیرى میان ادیان
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
112
131
21802
Original Article
بررسى واژه شناختى «نصارى» و «انجیل» در قرآن
Lexicological Study of “Nazarene” and “Gospel” in the Qur’an
لوی فتوحی
1
شتا درغازلی
2
سید مصطفی احمدزاده
m.ahmadzadeh@isca.ac.ir
3
مترجم
این مقاله در صدد مقایسه و بررسى ریشهشناسى واژههاى نصارا و انجیل [Gospel] از نگاه قرآن و انجیل است. با وجود شباهتهاى واضح میان تصویر عیسى)ع( در قرآن و انجیل، تفاوتهاى گزارشهاى دو کتاب، بنیادى و اساسى است، و مهمتر از آن جزئیاتى است که بین هر دو کتاب مشترک است؛ عیساى قرآن، انسانى است که از جانب خداوند به او وحى شده است، حال آنکه عیساى انجیل، طبیعت و منشأ الهى دارد و از وى با عنوان »پسر خدا« یاد مىشود. پژوهش حاضر، سعى دارد به بررسى تفاوتهاى میان داستان عیسى)ع( در قرآن و مشابهاش در انجیل بپردازد، به ویژه تفاوتهایى که مورد بىتوجهى یا غفلت واقع شدهاند. در این راستا، ریشهشناسى واژه »نصارا« و پیامدهاى تاریخى بسیار مهمِ اختلافِ بین داستان عیسى)ع( در قرآن و انجیل، و همچنین ریشهشناسى واژه »انجیل« مورد بررسى قرار گرفته است. نگارنده به این نتیجه رسیده است که اطلاعات مطرح شده در انجیل، استوارى ندارد، چه رسد به اینکه قانع کننده هم باشد، هر چند با حقایق تاریخى مشهور سازگار باشد، نتیجه اینکه جنبههاى مهم تاریخ حضرت عیسى)ع( تحریف شده است. از سوى دیگر، اطلاعات قرآنى بر حقایق تاریخى مربوط به حضرت عیسى)ع( پرتو افکنده است که از طریق منابع دیگر نمىتوان بدان دست یازید. نکته مهم اینکه هر چه کتاب مقدس بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد نقاط ضعف آن بیشتر آشکار مىشود، حال آنکه قرآن هر چه بیشتر مورد بررسى قرار مىگیرد تحریفناپذیرى آن بیشتر نمایان مىشود.
Despite clear similarities between the Qur’an and the Gospel in regard to the image of Jesus (A.S.), the differences reported in the two Scriptures are fundamental and essential, the most significant of which are the details common to both Books. The prophet Jesus (A.S.) in the Qur’an is a human being to whom God has made a Revelation, whereas the Jesus (A.S.) of the Gospel is one who has divine nature and origin and is referred to as “Son of God”.
The present research attempts to study the differences of the story of Jesus (A.S.) in the Qur’an with that of the Gospel, particularly those differences which have been neglected or not paid attention to. In this line, the etymology of the term nasara (Nazarene) and the highly important historical consequences of the difference of the Jesus (A.S.) stories in the Qur’an and the Gospel, as well as the etymology of the term enjil (Gospel) are studied. The writer has concluded that the information brought up in the Gospel is not consistent, let alone being convincing, even though it may be consistent with the renown historical facts. Accordingly, it is concluded that the most important aspects of the history of Jesus Christ (A.S.) has been tampered with.
On the other hand, the Qur’anic information has elucidated the historical facts regarding Jesus Christ (A.S.), which may not have been achieved through other sources. What is important here is that the more the Holy Scripture is studied, the more clearly its weak points will be revealed, whereas the more the Qur’an is examined the more evidently it will appear as undistorted.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21802_bdc25e671f9c2a32a38294a038bfc9f7.pdf
قرآن و کتاب مقدس
اختلافات
معنىشناسى واژه »نصارى«
معنىشناسى واژه »انجیل« [Gospel]
تاریخ حضرت عیسى)ع(
تحریف کتاب مقدس
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
134
147
21803
Original Article
نجات بخشى ادیان در ترازوى نقد
A Critical Glance at the Article, “Religions as being Redemptive in View of the Qur’an”
سید موسی حسینی
1
هدف این نوشتار، نقد مقاله »نجاتبخشى ادیان در پرتو قرآن« - که دیدگاه کثرتگرایى در نجاتبخشى ادیان را باور دارد - است. منتقد با ارزیابى دلایل سهگانه انحصارگرایى و دلایل ششگانه کثرتگرایى که در آن مقاله آمده است از ادله انحصارگرایان دفاع کرده و اشکالات نویسنده مقاله را پاسخ داده است. در مقابل، دلایل کثرتگرایان را براى اثبات مدعاىشان ناکافى دانسته و ایرادهایى بر آن وارد کرده است. و در پایان نگاه قرآن را در این زمینه انحصارگرایانه مىداند.
This article presents a critical view on the article, “Religions as being Redemptive in View of the Qur’an”, which believed inpluralistic view of religions as being redemptive”, published in the issue No.31 of this quarterly. Evaluating the three reasons of exclusivism and six reasons of pluralism, which are given in that article, the critic has defended the former and responded to the problems raised by the author of the article.
In contrast, he has considered as insufficient the reasons of pluralists for proving their claims and has found some faults with them. In the end, he regards the viewpoint of the Qur’an concerning this issue as exclusivistic.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21803_80ab733d02f4a4ef1ea2e52529d9770c.pdf
نجاتبخشى ادیان
کثرتگرایى دینى
موافقان
مخالفان
قرآن و پلورالیزم
قرآن و انحصارگرایى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
148
169
21804
Original Article
نقدی بر «قرآن و پلورالیزم» (2)
A Critique on “The Qur’an and Pluralism”, Part Two
محمد بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
In this article the second and the third chapters of the book, “The Qur’an and Pluralism” is reviewed. According to the writer, there is an inconsistency between religious exclusivism and forbearance and tolerance and it is not possible to both conclude exclusivism from the Qur’anic verses and seek to prove tolerance and forbearance. Thus, the impressions given by the verses of the first chapter sound inconsistent with the verses of the second chapter; hence, only one of these two beliefs could be concluded from the Qur’anic verses.
Chapter three of the book, which is organized by the title “Delusion of the Qur’an as Denoting Religious Pluralism”, is based on the documentation of the first chapter of the book. Thus, in respect to the review of the first chapter in the previous issue, there is no need for further comment here. The writer, however, has discussed and studied some of the criticisms on documentation of the exclusivists.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21804_6295436a17e6a39d75639f544d567057.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
172
179
21805
Original Article
گفت و گو با آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی
An Interview with Ayatollah Dr. Muhammad Sadeqi Tehrani (the author of “Tafsir Al-Furqan”)
In this interview, some questions around the Qur’an’s viewon other religions and the responses given by ustad Sadeqi are presented.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21805_75f981dbd58c9f7516c77b5b874a7157.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
182
207
21806
Original Article
پیامبر شاعر نیست؛ پژوهشى جامعه شناختى در یک مفهوم قرآنى
The Prophet is not a Poet: A Sociological Research into a Qur’anic Concept
سید حیدر علوی نژاد
1
در این متن، رمز اینکه قرآن بر شاعر نبودن پیامبر)ص( تأکید مىورزد مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده قصد دارد به این سؤالات پاسخ دهد: 1. چرا قرآن درباره شعر و شاعران نظر خوشى ابراز نداشته است؟ 2. چرا عرب به پیامبر اتهام شاعرى مىبستند، با اینکه شعر افتخار عرب بود؟ و 3. چرا قرآن به شدت در برابر این اتهام واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد؟ نویسنده پس از اشاره به پاسخهاى مفسّران، که به جاى خود مفید و روشنگر است، مسأله را با نگاه جامعهشناسى تفسیرى )تفهمى(، و با نگاه به یک رفتار معنىدار اجتماعى - اتهام شاعرى - بررسى کرده است، و با پا گذاشتن به فرهنگ عصر نزول، و اعتقاد خاص مردم جاهلیت نسبت به شاعران، گوشهاى دیگر از مسأله را باز نموده است. از آنجا که شعر در جاهلیّت براساس احساسات و خشم سروده مىشد وسیله گمراهى مردم بود؛ نه حرکت جامعه به سوى رشد و تعالى، بنابراین قرآن اینگونه اشعار و شاعران را مذمّت مىکند. از سوى دیگر به دلیل تصورى که عرب آن زمان از ماهیت، منبع الهام - جنّ شاعر - و کارکرد شعر داشتند، متن قرآنى درصدد بود که وصف شعر بودن را از خود و صفت شاعرى را از محمد)ص( نفى کند. چرا که شعر، مشوه جلوه دادن حقایق بود و قرآن، بازسازى واقعیت خارجى بود.
In this article the mystery of the Qur’an emphasizing on the Prophet (S.A.W.) as not being a poet, as well as the reason why the Arabs accused him of being a poet, even though they were proud of poetry themselves, is examined. The interpreters have answered to this question. But is the issue clear enough?
After touching upon the interpreters’ answers, which are in themselves helpful and enlightening, the writer has reviewed the issue with a perceptive sociological outlook, in view of a meaningful social behavior (accusation of being a poet). He has also brought up another aspect of this problem by delving into the culture of the Revelation era and the particular belief of the people of the Paganism period toward the poets.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21806_d4bdd860c31c375b3e5189d0b1f72e6e.pdf
شعر در قرآن
مذمت شعر
مذمت شاعران
جنّ شاعر
شعر در جاهلیّت
اتهام شاعرى به پیامبر
ماهیت شعر
منبع الهام شعر
کارکرد شعر
شعر بودن قرآن
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
208
229
21807
Original Article
شبهات ظاهرگرایان در فهم قرآن
The Formalist’s Misconceptions in Understanding the Qur’an
علی اسعدی
1
این متن در صدد نقد و بررسى و پاسخ به شبهات ظاهرگرایان در فهم و تفسیر قرآن است. فهم و برداشت از قرآن، در طول تاریخ تفسیر، گرفتار دو رویکرد نادرست بوده است؛ تأویلگرایى بىضابطه و برداشتهاى باطنى و دیگر جمود و سطحىنگرى و ظاهرگرایى که به تعطیل شدن عقل در مقام فهم قرآن و کند شدن حرکت علمى انجامید. نویسنده، نخست به تبیین این رویکرد و ارائه نمونههایى از آن پرداخته و سپس شبهات کلى ظاهرگرایان در مقام اعتقاد و استدلال را که زمینهساز انحراف و اشتباه آنان در تفسیر گردیده مانند: استناد به روایات نهى از تفسیر به رأى، ظنّى بودن تفسیر عقلى، وظیفه پیامبر بودن تبیین آیات، بىنیازى از عقل به دلیل جامع بودن قرآن، خطاپذیرى و ناتوانى عقل در مقام تفسیر، منحصر بودن آگاهى از تأویل در »راسخان در علم«، و عدم حجیّت ظواهر قرآن مطرح کرده و به تفصیل بدانها پاسخ داده است.
Understanding and impression of the Qur’an has been entangled in two false approaches in the history of interpretation; disorderly tendencies in esoteric interpretation (ta’wil) and esoteric (bateni) impressions as well as dogmatism, superficiality, and formalism which resulted in nullification of intellect as a means of understanding the Qur’an and the slowing down of scientific movement. In this writing first the latter approach is explained and some relevant examples are provided. Then the general misconceptions of the formalists as beliefs and arguments which have laid the ground for their deviation and flaws in interpretation (of the Qur’an) are examined in detail and responded to. These misconceptions are as follows:
Relying on traditions which discourage interpretation of the Qur’an by personal opinion.
Presumptiveness of rational interpretation.
The explanation of the Qur’an’s verses (as only) being in the capacity of the Prophet.
Not needing intellect, because of the comprehensiveness of the Qur’an.
Fallibility and incapability of intellect in interpretation.
Awareness of ta’wil as being exclusiveto ”those firmly rooted in knowledge”.
Invalidity of the exteriors of the Qur’an.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21807_581de08c2ed01ca05b1d089ff61b7b58.pdf
مبانى فهم قرآن
تأویلگرایى
تفاسیر باطنى
ظاهرگرایى
شبهات ظاهرگرایان
تفسیر به رأى
تفسیر عقلى
آگاهى به تأویل
حجیّت ظواهر قرآن
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2016-12-11
9
33
230
238
21808
Original Article
معرفی توصیفی «شبهات و ردود حول القرآن الکریم»
The introduction of descriptive “shubahauon wa rodudon hawl al-Qur’an al-Karim”
حسن حکیم باشی
hhakimbashi@yahoo.com
1
In this section the latest scholarly and well-researched work of the contemporary Qur’an researcher, Ayatollah Muhammad Hadi Ma’rifat, by the title of “shubahauon wa rodudon hawl al-Qur’an al-Karim” (Misconceptions and Refutations Concerning the Holy Qur’an) is introduced and reviewed.
https://jqr.isca.ac.ir/article_21808_59f95edfb0d7949816dbe0652aec2b3d.pdf