per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
3
14
22396
Original Article
بازگشت به قرآن
Return to the Qur'an
سید عباس صالحی
salehi4842@gmail.com
1
فلسفه و هدف از انتشار فصلنامه پژوهشهاى قرآنى تبیین شده است. نویسنده پس از بیان نقش انقلاب اسلامى در گسترش حرکت قرآن پژوهى، انواع فعالیّتهاى قرآنى را که پس از انقلاب شکل گرفته است زیر عناوین حفظ و قراءت، تأسیس مراکز قرآنى، تألیفات قرآنى، ترجمههاى قرآن، برنامههاى کامپیوترى و نشریات قرآنى، بر مىشمارد. سپس از فعالیّتهاى قرآنى دفتر تبلیغات اسلامى از جمله تکمیل و عرضه »تفسیر راهنما«، »فرهنگ موضوعى تفاسیر«، تهیه و موضوع نگارى مدارک غیر تفسیرى و پروژههاى تک نگارى قرآنى به عنوان بخشى از فعالیّتهاى قرآنى دفتر تبلیغات اسلامى نام مىبرد. در ادامه، اهداف انتشار فصلنامه پژوهشهاى قرآنى را توضیح داده ویژگىهاى مورد تأکید فصلنامه را در محورهاى هویت پژوهش نشریه، اتکا به استعداد ذخیره حوزویان، پرهیز از کارهاى تکرارى و نوگرایى و تحول آفرینى بیان مىکند. در پایان بخشهاى گوناگون فصلنامه را زیر عناوین: مباحث علوم قرآن، موضوعات قرآنى، متدها و روشهاى فهم، شیوههاى ارائه و انتقال و قرآن و حوزه، معرفى کرده، شیوه اجراى کار را شرح مىدهد.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22396_183f0a56e00576adf96b6fd677eb65a0.pdf
فصلنامه پژوهشهاى قرآنى
دفتر تبلیغات اسلامى
فعالیّتهاى قرآنى
نشریات قرآنى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
15
33
22397
Original Article
آشنایى با دانش اسباب نزول (1)
2
محمد بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
سید ابراهیم سجادی
2
بحث و بررسى پیرامون دانش اسباب نزول به عنوان یکى از موضوعات مهمّ علوم قرآنى است. »سبب نزول«، عبارت است از: حادثه، یا سؤال و... که در عصر پیامبر (ص) اتفاق افتاده و باعث نزول آیه، آیهها و یا سورهاى از قرآن شده است که به شکلى اشاره به آن حادثه یا سؤال و... دارد. بنابراین شرط تقارن زمانى بین سبب و مسبب لازم است. فواید اسباب نزول خاص عبارتند از: شناخت فلسفه احکام، شناخت دایره شمول حکم، تخصیص حکم عام به وسیله سبب نزول، دفع توهّم حصر، شناخت رجال و شخصیّتهاى صدر اسلام، سهولت حفظ الفاظ و فراگیرى معارف قرآن، فهم معانى آیات، شناخت آیات مکى و مدنى، شناخت اعجاز قرآن، شناخت افکار، عقاید، آداب و ویژگىهاى مردم عصر نزول، شناخت زمینهها و سابقه تاریخى مسأله امامت و ولایت، شناسایى ادلّه برخى حقایق مطرح در مباحث کلامى و شناخت ناسخ و منسوخ. در ادامه نویسندگان به نقد و بررسى دو نظریه درباره پیدایش و نگارش علم اسباب نزول پرداختهاند و معتقدند اولین کسى که به نگارش این علم پرداخته حضرت على (ع) بوده است. سپس تکامل علم اسباب نزول در پنج مرحله - نقل سینه به سینه، تدوین در ضمن حدیث، تدوین در ضمن تفسیر، تدوین مستقل و نقد و بررسى و شکلگیرى به صورت علمى خاص - و انواع سبب نزول در چهار صورت - لفظ عام و سبب نزول عام، لفظ خاص و سبب خاص، لفظ خاص و سبب عام، لفظ عام و سبب خاص - و ملاکهاى شناخت اسباب نزول - واژهشناسى اسباب نزول، اعتبار سند، سازگارى با قرآن، عدم مخالفت با آیات قرآن، سازگارى با روایات، سازگارى با اعتقادات و باورها و تاریخ - به همراه مثالهاى گوناگون به تفصیل مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. در پایان نیز، در مورد تعدّد سبب نزول و وحدت آیه و تعدّد نازل و وحدت سبب توضیحاتى آمده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22397_80bcfe32bb84066bd41fbd6576650de6.pdf
اسباب نزول
تاریخ
تألیفات
فواید
احکام
انواع
ملاکهاى شناخت
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
35
78
10.22081/jqr.1995.22399
22399
Original Article
حوزه ارتباط اسباب نزول و تفسیر
3
محمد مهدی مسعودی
masoudimm@mums.ac.ir
1
تبیین نقش اسباب نزول در تفسیر قرآن و تعیین حوزههاى کاربرد آن در فهم معانى آیات است. یکى از دانشهاى مورد نیاز مفسّر، علم اسباب نزول است. آشنایى با موقعیّت زمانى، مکانى، فردى و اجتماعى نزول آیهاى یا بخشى از آیات، این امکان را به مفسّر مىدهد تا حقایق و معارف وحى را در زمینههاى پیشینى و مقارن با آن مورد بررسى، تحلیل و نتیجهگیرى قرار دهد. از سوى دیگر، اسباب نزول در فهم مقاصد و اسلوب تعابیر قرآن کریم و بهرهورى از اهداف تعلیمى و تربیتى قرآن تأثیر گذار است. سپس نویسنده، به نقش اسباب نزول در نخستین تلاشهاى تفسیرى پرداخته و معتقد است دو دسته از آیات قرآن، در پرتو شناخت اسباب نزول قابل درکند: آیات متّکى به اسباب نزول، در فهم و ترجمه چون آیه 104 سوره بقره، آیه 42 سوره انفال، آیه 16 سوره نور و... و آیات متّکى به اسباب نزول، در رفع ابهام و برداشت صحیح چون آیه 93 سوره مائده، آیه 33 سوره نور، آیه 10 سوره ممتحنه و...؛ که در مورد هر دسته، آیات متعددى را ذکر کرده و تأثیر شناخت اسباب نزول در تفسیر آن آیات را به تفصیل مورد بحث و بررسى قرار داده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22399_be361023d69c1f9d494c4192b9c9ebb0.pdf
اسباب نزول
مبانى تفسیر
تأثیر اسباب نزول در تفسیر
علوم مفسّر
آیات مبهم
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
79
106
22400
Original Article
جعل و تحریف در روایات اسباب نزول (1)
4
سید موسی صدر
aliandelham@yahoo.com
1
حسن ربانی
2
روایات اسباب نزول زمینه جعل و تحریفهاى فراوان بوده است. نویسنده با تعریف دو اصطلاح »جعل« و »تحریف« در اسباب نزول، به معیارهاى تشخیص ایندو پدیده پرداخته و به امورى چون عقل، قرآن، اجماع، ضعف و قوّت سند، قراین معنوى و دو معیار ویژه اسباب نزول یکى واقعیتهاى تاریخى و دیگر مطابقت و عدم مطابقت با جریانهاى حاکم اشاره کرده است. سپس با بیان سرآغاز پیدایش جریان جعل و تحریف، اهداف و انگیزههاى آن را توضیح داده است. در این راستا انگیزهها را به چهار دسته سیاسى، مذهبى، دنیاطلبى و عاطفى تقسیم نموده است و قسم نخست را در جعل و تحریف در اسباب نزول پر رنگتر مىداند. در ادامه، به نمونههایى از جعل و تحریف در شأن نزول آیات یا سورهها پرداخته و به نقد آن نیز اشاره کرده است. و در پایان به این نتیجه رسیده است که جعل و تحریفها بیشتر در زمینه اشخاص و جریانهاى مؤثر در صحنه سیاسى و اجتماعى صورت گرفته و گرایشهاى عقیدتى و سیاسى پدید آورندگان، نقش عمده داشته است و چون بیشتر انگیزهها و موارد سیاسى بوده است لذا روایاتى که ابعاد سیاسى دارد از نظر حجّیت مورد تردید است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22400_ed787c750ac1a5d33a4a166f53299d44.pdf
جعل
تحریف
احکام
تاریخ
انواع جعل و تحریف
انگیزههاى جعل و تحریف
احادیث موضوعه
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
107
134
22402
Original Article
اهل بیت و اسباب نزول
5
حسن حکیم باشی
hhakimbashi@yahoo.com
1
سید علی موسوی
2
نقد و بررسى بخشى از اسباب نزول است که در شأن اهل بیت (ع) به ویژه على (ع) نقل شده است. نگارنده، پس از تبیین پیوند قرآن و اهل بیت (ع) و جایگاه اهل بیت در قرآن به شرح و توضیح آیات نازله درباره اهل بیت (ع) که داراى سبب نزولاند، پرداخته است. وى پس از طرح آیه مباهله، به نقد و بررسى ارتباط آن با منزلت اهل بیت (ع)، نظر مفسّران اهل سنّت درباره آیه مذکور، مفهوم و داستان مباهله، دیدگاه فریقین در سبب نزول آیه مباهله، تبیین برخى شبهات و اشکالات »المنار« و بررسى روایات ساختگى در مقابله با حدیث مباهله پرداخته و معتقد است آیه مباهله درباره پیامبر (ص)، على، فاطمه و حسنین (ع)، همان گونه که مورد اتفاق شیعه است، مورد پذیرش قریب به اتفاق اعلام اهل سنت نیز مىباشد.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22402_56e59a4f802d1bf0b530179548712aab.pdf
اهل بیت
آیه مباهله
آیه ولایت
امیرالمؤمنین على (ع)
تفسیر روایى
آیات اهل بیت
ولایت
اسباب نزول و اهل بیت
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
135
140
22403
Original Article
سبک شناسی مفسران در اسباب نزول
6
گروه پژوهشهای قرآنی
1
https://jqr.isca.ac.ir/article_22403_830f6a1422309f4ba1b306c74a526023.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
141
182
22404
Original Article
اسباب نزول در تفسیر المنار
7
سید حسین هاشمی
1
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر المنار« اثر محمد عبده و رشید رضا است.
نگارنده تفسیر المنار به روایات تفسیرى و از جمله روایات اسباب نزول بى اعتنا است و با دیده تردید بدانها مىنگرد. نویسنده، نخست از شاخصههاى اجتماعى و اصلاح گرایانه تفسیر المنار سخن مىگوید و ضمن یاد کرد تفاوتهاى شیوه تفسیرى محمد عبده و رشید رضا، مؤلف تفسیر المنار را رشید رضا مىداند و موضع نقادانه رشید رضا را نسبت به اتکاء بیش از حد مفسّران بر روایات تفسیرى در فهم قرآن، باز مىگوید. از این رو، رشید رضا در تفسیر خویش جایگاه ویژهاى را در روایات اسباب نزول در نظر نمىگیرد. نگرش منفى رشید رضا نسبت به روایات اسباب نزول برآیند عواملى چون؛ حجت ندانستن قول صحابه و تابعین، اعتبار عموم نص، تأثیر اجتهاد راویان در اسباب نزول و بازدارندگى اسباب نزول از فهم صحیح آیات است.
رشید رضا اسباب نزول را بر اساس معیارهاى خود که عبارتند از: منطوق و سیاق آیات قرآن، ضرورتهاى کلامى، سیره پیامبر، شخصیت صحابه، تاریخ و نقد سندى روایات مورد ارزیابى قرار مىدهد نویسنده به تأثر نگرشهاى فردى رشید رضا در نقد اسباب نزول اشاره کرده و موارد کاربرد اسباب نزول در المنار و راهکارهایى که رشید رضا در روایات متعارض اسباب نزول به کار بسته و نیز چگونگى نقل اسباب نزول در المنار را به تفصیل مورد بررسى و نقد قرار داده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22404_a0478fc3db4dc600d6d605aed2322bc2.pdf
اسباب نزول
المنار
رشید رضا
محمد عبده
روایات اسباب نزول
روایات تفسیرى
تفسیر روایى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
183
200
22405
Original Article
روض الجنان و اسباب نزول
8
محمد حسین مبلّغ
1
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر روض الجنان و روح الجنان« اثر ابوالفتوح رازى است. این تفسیر فارسى که در نیمه اوّل قرن ششم ه .ق. به نگارش در آمده به لحاظ جامعیّت از جایگاه ویژهاى در میان تفاسیر برخوردار است. ابوالفتوح بر اساس این نکته که بین تفسیر و اسباب نزول رابطهاى تنگاتنگ وجود دارد، اهتمام ویژهاى در این خصوص داشته و در تبیین وقایع تاریخى، تبیین باورهاى اعتقادى، استنباط حکم فقهى و فهم معناى آیات از اسباب نزول بسیار بهره جسته است.
وى با وجود سبب نزول آیه، عمومیت نص را معتبر نمىداند و معتقد است که اگر آیه با وجود سبب نزول، حمل بر عموم شود، نیاز به دلیل دارد. سبک ابوالفتوح در پرداختن به اسباب نزول، بیشتر بر گزارش تفصیلى است و در موارد اندکى بر اساس عموم و ظاهر آیه، سیاق آیه و مبانى عقیدتى به تحلیل و نقد روى آورده است. این در حالى است که تمامى اقوال را نقل مىکند، امّا از ذکر سلسله سند روایات اسباب نزول خوددارى مىورزد.
عمده منابع ابوالفتوح، سخنان صحابه و تابعین است لیکن از اهل بیت (ع) نیز بسیار اندک حدیث نقل کرده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22405_02cb06a25b8b86abf3e7bd5d0c852886.pdf
اسباب نزول
روض الجنان و روح الجنان
ابوالفتوح رازى
سبکشناسى ابوالفتوح
آمار تفسیرى
تفاسیر کلامى
روایات تفسیرى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
201
216
22406
Original Article
اسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
9
علی فصیحی
1
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »مجمع البیان« اثر حسن بن فضل طبرسى است. این تفسیر که در 536 ه .ق. به نگارش در آمده از جمله مهمترین تفاسیر جامع شیعه است.
در این تفسیر، بیان علل و اسباب نزول آیات زیر عنوان »النزول« در کنار سایر مطالب آمده است. طبرسى معتقد است اسباب نزول، سبب محدودیت آیات نمىشود، بلکه قرآن کریم عمومیت دارد. شیوه او در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 مورد سبب نزول تنها در 13 مورد به تحلیل و بررسى پرداخته است. هر چند ایشان در بسیارى از موارد، اسباب نزول را با سلسله سند نقل کردهاند امّا موارد غیر مستند هم به چشم مىخورد. نیز در موارد بسیارى، در تفسیر آیات از اسباب نزول به عنوان مؤیّد بهره جسته است.
تاریخ، ضرورتهاى فقهى و ظاهر آیه ملاکهاى طبرسى در نقد و تحلیل اسباب نزول و سیاق آیه و عمومیت آیه ملاک ترجیح یک سبب نزول بر دیگرى است. مرحوم طبرسى در تفسیر آیات و بیان مطالب، به ویژه در نقل اسباب نزول، از تعصّبهاى مذهبى بشدّت پرهیز کرده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22406_2650dcd8ae01102adae783e518786ecd.pdf
اسباب نزول
طبرسى
مجمع البیان
آمار تفسیرى
روایات تفسیرى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
217
239
22407
Original Article
اسباب نزول در تفسیر طبری
10
سید محمد حسین موسوی
1
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »جامع البیان عن تأویل آى القرآن« اثر محمد بن جریر طبرى (310 ه .ق.( است. یکى از ویژگىهاى این تفسیر، بهرهگیرى گسترده از اسباب نزول است. هر چند طبرى درباره اهمیّت اسباب نزول سخن نگفته، امّا تفسیر او نشان از تأثیر پذیرى بسیار از اسباب نزول دارد. این تأثیر پذیرى گسترده، از یک سو، به جهت اعتماد طبرى بر نقلها و احادیث است و از سوى دیگر به جهت حجّیت قول صحابه و تابعین در نزد اوست. هر چند تفسیر طبرى نقلى است، امّا او در مواردى چون نبود روایات تفسیرى یا ناسازگارى روایات، از عقل بهره مىگیرد. از دیدگاه وى، ملاک، عموم آیه است نه خصوص سبب نزول. شیوه طبرى، در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 مورد سبب نزول تنها در 17 مورد به تحلیل و بررسى پرداخته است. او در نقل روایات تقریباً در تمام موارد، سلسله سند روایات را ذکر مىکند، گرچه از نظر اعتبار و عدم اعتبار راوى در سلسله سند روایات دقت و حساسیّت ندارد. از سوى دیگر، سعى وافر در استقصاى اسباب نزول داشته و تقریباً تمامى اقوالى را که به آنها دست یافته گزارش کرده و طرق گوناگون هر یک را باز گفته است. ظاهر آیه، سیاق آیه، خبر قاطع، و عقل از جمله ملاکهاى طبرى در نقد و ترجیح یک سبب نزول بر نقلهاى دیگر است.
علاوه بر آن، تعصبات مذهبى و باورهاى طبرى بر نقل اسباب نزول آیات تأثیر گذاشته به طوریکه از بیان اسباب نزول مربوط به اهل بیت (ع) خوددارى کرده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22407_951d65b5753c19480854114043b8a28f.pdf
اسباب نزول
طبرى
جامع البیان عن تأویل آى القرآن
تفاسیر روایى
آمار تفسیرى
روایات تفسیرى
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
241
248
22408
Original Article
بررسی آماری اسباب نزول
11
م. حسینی
1
https://jqr.isca.ac.ir/article_22408_2ff308fde889f3ee8101898392f46cce.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
249
266
22409
Original Article
نگرشی به ترجمه قرآن استاد آیتی
12
سید حیدر علوی نژاد
1
بررسى و نقد ترجمه قرآن اثر عبدالمحمّد آیتى است.
آشنایى ژرف با فرهنگ و ادب پارسى، شناخت ادبیات عرب، آگاهى از دیدگاههاى جدید درباره ترجمه، مراجعه به منابع تحقیق و اعتقاد به قرآن و آشنایى با دانشهاى تفسیرى از ویژگىهاى لازم براى مترجم قرآن است. ترجمه قرآن استاد آیتى در کنار ارزشها و امتیازاتى که دارد از کاستىهایى نیز برخوردار است. معادل سازى مناسب، روانى زبان ترجمه، تعادل ساختارى و بهرهگیرى از ترجمه ارتباطى و معنایى از جمله امتیازهاى این ترجمه است. و نارسایىهاى ساختارى ارتباط آیات و جملات، نادیده گرفتن ارتباط ساختارى، حذف کلمات ربط، ایجاد ارتباطهاى بى مورد، افزودنهاى بى مورد، حذف مفهوم حصر، ارجاع نارواى ضمایر، بى دقتى در ترجمه افعال با توجه به پیشوند، عرضه مفهومى نادرست از جمله شرطیه و جمله موصوله. سهل انگارى در انتخاب معادلها، عدول از قراءت مشهور موجود در رسم الخط، دخالت عنصر تفسیر در ترجمه، زبان ترجمه و علائم سجاوندى از کاستىهاى این ترجمه است که همراه با شواهد گوناگونى مورد نقد قرار گرفته است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22409_88976f780c076abb3cd6c06a960cdc41.pdf
عبدالمحمد آیتى
ترجمه قرآن
قواعد ترجمه
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
267
294
22410
Original Article
مروری بر معانی القرآن
13
مسعود مهدوی
1
ترجمه قرآنِ آقاى محمد باقر بهبودى با نام »معانى القرآن« مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. ناقد، برخلاف نظر مترجم که ترجمه خود را »تفسیر« مىداند، معتقد است نه تنها در این اثر، ویژگىها و ضرورتهاى تفسیرى مشهود نیست، بلکه تحمیل آراى شخصى بر قرآن در جاى جاى آن به چشم مىخورد. از سوى دیگر، تعابیرى در آن آمده است که احیاگر اندیشههاى ناصواب قرون وسطایى و مسیحى درباره خدا، پیامبران، معاد و دیگر باورهاى دینى و اعتقادى است. نیز مترجم، به بهانه تفسیر، کلام خداوند را با کلام خلق در هم آمیخته و اقدام به برگردان پیام و مضامین قرآن در قالبهایى گاه فرا روشنفکرانه و گاه فرو عامیانه کرده است. سپس ناقد، در نُه عنوان - آمیختگى ترجمه و تفسیر، اشتباهات و تسامحهاى تفسیرى، ارائه مطالبى موهم نظریاتى تجسیمى و خلاف اعتقادات، خلط کلام خدا با خلق، تعبیرهاى موهن و بیگانه، ترجمههاى نارسا و مبهم و چه بسا نادرست، ترجمههاى بدون مدرک و استناد (اعمال سلیقه(، کاستىهاى ویرایشى و نگارشى و نامگذارى سورهها - با ارائه نمونههاى متعدد، به ذکر اشکالات ترجمه حاضر پرداخته است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22410_dae3a236168a60f9d368a5492b45410e.pdf
ترجمه قرآن
ترجمه تفسیرى
معانى القرآن
محمد باقر بهبودى
قواعد ترجمه
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
295
303
22411
Original Article
نگاهی به ترجمه قرآن استاد جلال الدین فارسی
14
رضا رضایی
1
ترجمه قرآنِ استاد جلال الدین فارسى به اجمال، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. این ترجمه در سال 1369 ه.ش. انتشار یافته است. ناقد پس از مطالعه نُه جزء از قرآن کریم و مرورى بر ترجمه آن، یازده اشکال را مطرح مىکند و در پایان به نمونهاى از تعبیرات تکلّفآمیز و نامأنوس که در ترجمه راه یافته، اشاره مىکند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22411_7aa487c6381c97ce1e0d2d008f330ebe.pdf
ترجمه قرآن
جلال الدین فارسى
قواعد ترجمه
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
305
310
22412
Original Article
با ترجمه قرآن استاد مجتبوی
15
موسی حسینی
1
ترجمه دکتر سید جلال الدین مجتبوى به اجمال مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.
نویسنده استفاده از علایم سجاوندى، توضیح و تفسیر برخى آیات داراى ابهام، بیان فلسفه نامگذارى سورهها و ویرایش خوب از مزایاى ترجمه؛ ترجمه تحت اللفظى، افراط در فارسى سازى، عدم انتقال ظرافتهاى آیات، استفاده از کلمات مهجور و کاستى ویرایش به صورت محدود را از جمله ضعفهاى این ترجمه بر مىشمارد.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22412_c83bf448d476be9e39b6e06cab6fad38.pdf
ترجمه قرآن
سید جلال الدین مجتبوى
ترجمه تحت اللفظى
قواعد ترجمه
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
1995-05-22
1
1
311
322
22413
Original Article
فرهنگ واژه های قرآن کریم به زبان انگلیسی
16
شهره شاهسوندی
1
نویسنده در آغاز از ضرورت آگاهى مترجم نسبت به علم زبانشناسى سخن مىگوید سپس از پیشرفتهایى که در این علم در غرب به وجود آمده است یاد کرده و از عدم توجه مترجمان قرآن به آنها شکایت مىکند و در ادامه کاستىهایى را که در ترجمههاى قرآن وجود دارد بدین شرح نام مىبرد: 1 - عدم آشنایى کافى با فرهنگ قرآن، اسلام، مسیحیت، 2 - عدم آشنایى کافى با زبان انگلیسى و عربى و ظرایف این دو زبان، 3 - عدم آشنایى کافى با زبانشناسى و نظریات جدید ترجمه شناسى و کاربرد آن در ترجمه، 4 - در نظر نگرفتن وجوه معنایى متعدد واژهها و آحاد معنایى هر واژه در مقایسه با معادل آن و 5 - انجام بر گردان متن به صورت فردى. سپس از ضرورت طرحى به نام »فرهنگ واژگان قرآن« یاد مىکند که با استفاده از منابع مختلف نخست وجوه معنایى واژه، دوم موارد کاربرد آن، سوّم همایشهاى آن با لغات دیگر و چهارم معادلهاى دقیق آن را بیان کند. در ادامه با ارائه نمونههایى، مواردى را که معادلهاى انگلیسى واژههاى قرآن کامل و دقیق نبوده است نام مىبرد. در پایان روش پژوهش طرح را معرفى مىکند که در آن اطلاعات زیر براى هر واژه ارادئه مىشود: 1 - خود واژه به زبان عربى، 2 - تلفظ واژه، 3 - نوع کلمه، 4 - معادل یا معادلهاى آن همراه با شواهدى از قرآن کریم، 5 - همایش آن با کلمات دیگر و 6 - لغات مترادف و متضاد آن.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22413_f61f1b6ebd0fdf8288d6cb42971cbbd2.pdf
واژهشناسى
ترجمه قرآن
معادلهاى انگلیسى
زبانشناسى
قواعد ترجمه
فرهنگ واژگان قرآن
معنىشناسى