per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
4
29
10.22081/jqr.2017.44530.1243
22609
Original Article
کاربرد واژگان عدالت و تمدن ونسبت آن ها با یکدیگر در قرآن
The Application of the Words Justice and Civilization and the Relation between them in the Qur’ān
محمد باغستانی کوزه گر
mo_baghestani@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
عدالت و تمدن بهعنوان دو پدیده مرتبط با زندگی اجتماعی بشر، از موضوعات مورد توجه نخبگان جوامع از روزگاران کهن تا کنون بودهاند. با اینکه عدالتخواهی از خواستههای همگانی در جوامع بشری بوده و زمینه جنبشهای اعتراضی در میان عموم مردم و تکاپوهای فکری در میان متفکران را موجب شده، اما تمدنخواهی و تمدناندیشی بهطور ویژه در میان نخبگان مطرح بوده است.مسأله پژوهش حاضر، بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن و نسبتسنجی میان آن دو در قرآن است. دستاوردهای این پژوهش در چهار نکته به فشردگی عبارتاند از 1- میان دو واژه از نظر لغوی و اصطلاحی، نسبت عموم و خصوص مطلق و بهعنوان دو پدیده اجتماعی، عموم و خصوص من وجه برقرار است. 2- در قرآن واژه عدالت به دلیل عامهفهمی آن پرکاربرد، و واژه تمدن به دلیل خاصهفهمی کمکاربرد است؛ هرچند مصادیق مفهوم تمدن به فراوانی کاربرد داشته است. 3- استفاده از قالب بیان حقوق انسان در آیات سهسال نخست بعثت، مایه آگاهیبخشی ژرف به مخاطبان درباره عدالت و نیز مفهوم ملازم آن یعنی تمدن شده است. 4- رابطه تمدن و عدالت در قرآن از گونه زایشی ـ افزایشی است؛ به این معنا که پیدایش تمدن، زمینه زایش مراتبی از عدالت و عدالتگستری است که بر کیفیت تمدن مؤثر بوده و این تأثیر متقابل میان این دو پدیده اجتماعی در جوامع انسانی همیشگی است.
Justice and civilization as two phenomena related to humankind’s social life, are among the subjects of interest to the elites of communities since earlie times to the present. Although justice-seeking has been one of the public wishes in human communities and has caused protest movements among the common people and intellectual challenges among the thinkers, the civilization-seeking and civilization-thinking has been brought up specifically among the elites. The problem raised by the present research is to study the application of the words justice and civilization and their evaluative comparison between these two in the Qur’ān. The findings of this research are briefly included into the following four statement: 1. A relation of absolute generality and peculiarity is maintained between the two words in lexical and connotative terms and a relation of generality and peculiarity in some respect in terms of two social phenomena. 2. In the Qur’ān, the word justice is frequently used because of its being commonly understood and the word civilization is less frequently used because of its being understood by the elite, although the referents of the concept civilization have been frequently utilized. 3. Using the phrasal pattern of human rights in the verses of the first three years of the Prophetic Mission (bi‘that) has been a source of profound awareness for the addressees concerning justice as well as its correlated concept, i.e., civilization. 4. The relation between civilization and justice in the Qur’ān is of the procreative-incremental type; that is to say, the appearance of civilization has been a ground for procreation of a hierarchy of justice and justice-seeking has been effective on the quality of civilization; and this interaction between these two social phenomena has been perpetual in human communities.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22609_308ba5e7c854b4f7665f3e2ed17fc819.pdf
عدالت
تمدن
قرآن
تمدن اسلامی
Justice
civilization
Quran
Islamic civilization
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
30
55
10.22081/jqr.2017.44624.1255
22610
Original Article
شاخص های کیفی عدالت از دیدگاه قرآن کریم
The Qualitative Indices of Justice from the Viewpoint of the Holy Qur’ān
سید مصطفی احمدزاده
m.ahmadzadeh@isca.ac.ir
1
ارزیاب مقالات
نظریات گوناگونی دربارۀ عدالت در مکاتب دینی و غیر دینی نظم و نسق یافته و بررسیها و نقدهایی نیز را بهدنبال داشته است. در این میان، نظریّۀ قرآنیِ عدالت، کمتر از سوی دانشمندان اسلامی مورد توجه قرار گرفته و لازم است ابعاد گوناگون آن، بهویژه بر پایۀ روشهای نوین روشن گردد. یکی از ابعاد بسیار ناشناختۀ نظریۀ قرآنی عدالت، شاخصهای عدالت از دیدگاه قرآن کریم است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و بر اساس مدل شاخصنگاریِ دینی، آیات مربوط به عدالت در قرآن کریم را استخراج و تجزیه و تحلیل نموده و به چهار شاخص ابعادیِ «عدالت فرهنگی»، «عدالت سیاسی»، «عدالت اجتماعی» و «عدالت اقتصادی» دست یافته و شاخصهای اصلی و کیفی هر یک را با استناد به آیات قرآن کریم توضیح داده است.
Various views have been formed on justice in religious and non-religious schools and have ensued studies and critiques, as well. Meanwhile, the Qur’ānic theory of justice has been insufficiently attended to by Islamic scholars and its various dimensions, especially based on modern methods, need to be clarified. One of the most unnoticed dimensions of the Qur’ānic theory of justice is the indices of justice from the Holy Qur’ān’s point of view. Through the method of analyzing the qualitative content and on the basis of religious indexing, the verses about justice in the Qur’ān have been extracted, analyzed, and categorized into four dimensional indices of “cultural justice”, “political justice”, “social justice”, and “economic justice” and the main and qualitative index of each has been explained with reference to the Holy Qur’ān.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22610_b181784a66f8ebad5d928506b7ac8830.pdf
عدالت فرهنگی
عدالت سیاسی
عدالت اجتماعی
عدالت اقتصادی
شاخصهای عدالت
شاخصهای کیفی
cultural justice
political justice
social justice
economic justice
equity indices
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
56
77
10.22081/jqr.2017.22611
22611
Original Article
تحلیل انتقادی نظریه عزیزه هبری پیرامون «عدالت توحیدی» در قرآن کریم
The Critical-Theoretical Analysis of Aziza Hibri Concerning “Monotheistic Justice” in the Holy Qur’ān
محمود صیدی
m.saidiy@yahoo.com
1
علی حسن نیا
a.hasannia@shahed.ac.ir
2
استادیار دانشگاه شاهد
استادیار دانشگاه شاهد
از نظر عزیزه هبری، توحید اساس آموزههای قرآنی بوده که همه مبانی اسلامی با توجه به آن معنا مییابند. بدین لحاظ او در پردازش نظریه خویش در مورد عدالت در قرآن، ابتدا به اثبات و تبیین توحید قرآنی و سپس به واکاوایی وجوه مختلف عدالت، میزان و تعادل در مخلوقات خداوند، زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسانها با نظر به دو مفهوم قرآنی «العدل» و «المیزان» میپردازد. در مقابل، از نظر هبری، غفلت از این نکته موجب گرفتار شدن در استدلال شیطانی، یعنی برتریجویی و لذا نبود عدالت در زندگی مسلمانان میگردد؛ زیرا طبق آیات قرآنی، ابلیس اولین کسی است که مدعی برتری گشته و از سجده به آدم7 امتناع ورزید. با وجود این، نظریه هبری در این زمینه دچار اشکالاتی نیز هست؛ مانند اینکه گزینش و انتخاب حاکم اسلامی در قرآن با بیعت و تساوی آراء مردم نیست و حق انحصاری خداوند است. دیگر اینکه با توجه به تفاوتهای مرد و زن از نگاه قرآنی، عدالت بهمعنای تساوی نیست، بلکه بهمعنای تفاوت است.
From the viewpoint of Aziza Hibri, monotheism is the basis of Qur’ānic teachings, with respect to which all Islamic principles find their meanings. In this respect, in processing her theory concerning justice in the Qur’ān, she first proceeds to prove and elucidate the Qur’ānic monotheism and then goes on to delve into different aspects of justice, the degree and balance in God’s creatures, individual, social, and familial life of human beings by taking into consideration the two Qur’ānic concepts of “justice” (‘adl) and “balance” (al-mīzān). In contrast, from the viewpoint of Aziza Hibri, negligence of this point, causes one to entangle in Satanic argumentation, i.e., superiority-seeking, hence lack of justice in Muslims’ life; because, according to the Qur’ānic verses, Iblis was the first to claim superiority and refused prostrating to Adam (A.S.). Nevertheless, Hibri’s theory has some problems in this respect, too; like, in the Qur’ān, selection of an Islamic ruler is not based on people’s allegiance and equality of votes; rather, it is God’s exclusive right. Furthermore, with respect to the differences of man and woman in view of the Qur’ān, justice does not mean equality, it rather means difference.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22611_5a66a58b32bf2316215b3d124f5561d3.pdf
عزیزه هبری
توحید
عدالت
قرآن
میزان
Unity"
Hibri"
Quran"
Mizan"
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
78
99
10.22081/jqr.2017.46026.1315
22612
Original Article
تبیین منطقی وحدتگرایانه حکمت متعالیه از عدالت قرآنی (با تأکید بر آیه 25 سوره حدید)
Logical-Monistic Explanation of Transcendental Philosophy of the Qur’ānic Justice
(With an Emphasis on Verse 25 of Sūrat al-Ḥadīd)
سیدمجید ظهیری
mzahiri2005@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تخصصی حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد پردیس بین الملل
نشانی فعلی: عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
این مقاله سه وجه قرآنی، حکمی و منطقی دارد و از این جهت، مقالهای میانرشتهای محسوب میشود. در وجه قرآنی ضمن تأکید بر موردپژوهی آیه 25 سوره حدید، نتیجه احصای کامل آیات قرآن که شامل واژههای قسط و عدل و مشتقات آنها هستند، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. از جهت حکمی، رویکرد وحدتگرایانه صدرالمتألهین شیرازی نسبت به مراتب هستی مبنای پژوهش میباشد. وجه منطقی پژوهش نیز بر اساس دستگاه فازی تبیین شده است. در حکمت متعالیه کاملترین ظهور نفس انسانی آنگاه تحقق مییابد که ملکه عدل میان همه قوا و شؤون آن برقرار باشد. ازاینرو نفس انسان کامل رکن رکین صورت باطنیاش عدل است. این یافتههای حکمی-تفسیری تبیینهای منطقی متناسب طلب میکنند. منطق ارسطویی ـ سینوی قدرت تبیینکنندگی این بخش از یافتههای حکمت متعالیه و آرای تفسیری متناظر با آنها را ندارد. بدین جهت باید کاستیهای این منطق را یا با تکمیل و ترمیم جبران نمود، و یا به منطقهای توسعهیافته و جایگزین جدید اندیشید. در این مقاله از دستگاه فازی، خوانشی اصلاح شده برای تبیین مناسب منطقی حقیقت مجرد مادی نفس مطرح شده است؛ بهوجهی که به امالقضایا در حکمت متعالیه (یعنی استحاله اجتماع نقیضین) نیز آسیبی وارد نشود.
This article has three Qur’ānic, philosophical, and logical aspects and thus, it is regarded as an interdisciplinary article. In its Qur’ānic aspect, while emphasizing on the case-study of verse 25 of Sūrat al-Ḥadīd, the result of full enumeration of the verses of the Qur’ān, which include the words equity (qisṭ), justice, and their derivatives, is put into practical use. In view of the philosophical aspect, the monistic approach of Ṣadr al-Dīn Shīrāzī toward the stages of being is used as the research basis. The logical aspect of the research is explained according to the fuzzy system. In transcendental philosophy, the most perfect manifestation of human soul (nafs) will be fulfilled when the disposition of justice is maintained in all its faculties and concerns. Thus, the firm column of the innate aspect of the perfect man’s soul is justice. These philosophical-exegetical findings demand proper logical explanations. The Aristotelian-Avicennian logic does not have the power to explain this section of the findings of transcendental philosophy and the exegetical opinions corresponding to them. Therefore, the shortcomings of this logic are either to be compensated by completion and amendment or new developed and substituted should be thought of. In this article, an amended reading is brought up from the fuzzy system for a proper logical explanation of the abstract material truth of the soul, in such a way that no damage is done to the mother of dispositions (i.e., transmutation of the conjunction of two contradictions).
https://jqr.isca.ac.ir/article_22612_4662f09ae803165c31f489f641589e8a.pdf
عدل
عدالت پژوهی
وحدت
کثرت
عدالت تشکیکی
منطق تشکیکی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
100
121
10.22081/jqr.2017.44426.1228
22613
Original Article
جامعه و اصالت فلسفی آن در قرآن (بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و مطهری)
Community and its Philosophical Authenticity in the Qur’ān According to the Viewpoints of ‘Allāma and Muṭahharī
سید علیرضا واسعی
vaseiali@yahoo.com
1
ارزیاب مقالات
علاوه بر آیههای بسیاری که خطاب به «تکفردهای آدمیان» در قرآن آمده، آیههایی نیز وجود دارد که امری فراتر از آن را مخاطب ساخته است. همین امر زمینه تأملاتی برای فیلسوفمفسران شده که آیا مراد خداوند در این آیات، پدیده مستقلی بهنام «امت» (جامعه) است یا نه؟ برخی بر اساس این آیات به اصالت فلسفی جامعه نظر داده، و دستهای صرفاً اعتباری و تبعی بودن آن را قابل اثبات دانستهاند. این مقاله بر آن است تا به استناد آیههای قرآن و بهرهگیری از دادههای فلسفی تاریخ، نظر قابل دفاعتر را بیان دارد؛ با این فرضیه که هویت جامعه امری استقلالی و دارای اصالت فلسفی است، چنانکه با هم بودگی انسانها، قدرتی متمایز از افراد میآفریند. بر این اساس، پرسش اصلی مقاله، چگونگی هویت جامعه از منظر قرآن است و روش تبیین نظریه، بررسی آیات مرتبط با مقوله امت، بر اساس دیدگاه دو اندیشمند معاصر، یعنی علامه طباطبایی و شهید مطهری است و بالتبع، رویکردهای صدر و مصباح یزدی بهعنوان دیدگاه رقیب، مورد مداقه قرار میگیرد.
Beside many verses addressed to human individuals in the Qur’ān, there are verses that have addressed an issue far beyond it. This same issue has become a subject of deliberation for the interpreter-philosophers as to whether God’s intention in these verses is an independent phenomenon called “umma” (community) or not. Some have opined about the philosophical authenticity of community on the basis of these verses and some others have merely regarded as demonstrable its being conventional and subordinate. This article is intended to state the more defendable view with reliance on the Qur’ānic verses and employing the history’s philosophical data, hypothesizing that the identity of a community is an independent issue and enjoys philosophical authenticity, so that human beings’ togetherness creates a power distinct from that of individuals. On this basis, the main question of the article is the quality of the community’s identity from the viewpoint of the Qur’ān. The method of explaining the theory is through studying the verses related to the category of umma, according to the viewpoints of the two contemporary scholars, that is, ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī and Shahīd Muṭahharī; and naturally the approaches of Ṣadr and Miṣbāh Yazdī have also been scrutinized as the competing viewpoint.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22613_acc3108479cd2e30ec9713609f43cbb3.pdf
امت
اصالت جامعه
طباطبایی
مطهری
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
122
141
10.22081/jqr.2017.22614
22614
Original Article
نگاه نو به ماهیت یأجوج و مأجوج و سدّ ذوالقرنین
A New Glance at the Nature of the Gog and Magog and Dhul Qarnayn Dam
حسن آب سواران
absavaran.h@ut.ac.ir
1
میثم فدایی
fadaeimeysam@yahoo.com
2
مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه قم
پژوهشگر
قرآن حکیم بهطور اجمال سخن از یأجوج و مأجوج و ساختن سدّی توسط ذوالقرنین در برابر آنها به میان میآورد و این مسائل را در اذهان متفکّران ایجاد میکند که یأجوج و مأجوج چه بودهاند و آن سدّ شگفتانگیز چگونه و در کجا ساخته شده است؟ نظریههایی از سوی محققان ارائه شده است که به دلیل ناسازگاری آنها با آیات و آموزههای قرآنی، عقلانی و کلامی، و همچنین عدم ارائه دلیل و مؤید، پذیرش آنها را مشکل میکند. نظریهای که در این نوشتار ارائه شده است، با توجه به دو اصل مذکور، یعنی سازگاری با آیات و آموزهها و ارائه مؤیدات و نشانههای قرآنی، روایی، لغوی و علمی، نسبت به دیگر نظریهها ترجیح و برتری دارد. با توجه به این دو اصل، یأجوج و مأجوج از مواد مذابی بودند که از میان یک گسل فوران میکردند و ذوالقرنین با خود آنها و دیگر مواد سخت و انعطافپذیر، آن شکاف را پر کرده و سدّی افقی بنا نهاد. موقعیت این سدّ ممکن است در اثر جابهجایی پوسته زمین، به لایههای زیرین و حتی به کف اقیانوسها منتقل شده باشد.
The Holy Qur’ān briefly mentions Gog and Magog and the construction of a dam [or wall] by Dhul Qarnayn against them, created the dilemma in the minds of the thinkers as to what the Gog and Magog were and where had that amazing dam been made. Some theories have been presented by researchers that because of their incompatibility with the Qur’ānic verses and teachings, and because of their rational and theological inconsistency, as well as not providing confirming evidences, they have become hard to accept. In regard to the above-mentioned two principles, i.e., compatibility with the verses and teachings and provision of Qur’ānic, narrative, lexical, and scholarly evidences and indications, the theory presented in this article is preferred and has superiority over other theories. Given these two principles, Gog and Magog were of the lava erupted from a fault line and Dhul Qarnayn used them and other solid and inflexible matter to fill that gap and build up a horizontal dam. The location of this dam may have transferred to the sub-layers of the earth or even to the bottom of an ocean.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22614_405ea44b4d60903855a074638798489f.pdf
سدّ ذوالقرنین
گسل
مواد مذاب
یأجوج و مأجوج
Dhul Qarnayn Dam
fault
molten material
Gog and Magog
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2017-02-19
21
81
142
165
10.22081/jqr.2017.44237.1207
22615
Original Article
عوامل پیدایش آیات مستثنیات
Causes for the Appearance of the Verses (Āyas) of Exceptions
محمد علی حیدری مزرعه آخوند
mohamadali_heydari@yahoo.com.au
1
ابراهیم اقبال
eeghbal@ut.ac.ir
2
محمدرضا اشتری رکنآبادی
3
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
در لابهلای کتابهای علوم قرآنی و تفسیر، پدیدهای بهنام «آیات مستثنیات» خودنمایی میکند. وجود آیه یا آیات مدنی در سورهای مکّی و آیه یا آیات مکّی در سورهای مدنی، آیات مستثنیات گفته میشود. این پدیده از هیچ پشتوانة نقلی برخوردار نیست و نخستین بار بهصورت محدود در قرن دوم در تفسیر «مقاتلبن سلیمان» خودنمایی کرد. سپس در طول تاریخ تفسیر بر تعداد آنها افزوده شد. سبب نزول جعلی، خلط میان معنای لغوی و اصطلاحی برخی کلمات، تفسیر نادرست برخی از فرازهای آیات و خلط میان معیارهای شناخت مکّی و مدنی بودن آیات، مهمترین علّتهای پیدایش آیات مستثنیات است. این پژوهش به بیان علتهای پیدایش آیات مستثنیات میپردازد.
All through the books of the Qur’ānic sciences and interpretation stands out a phenomenon called verses of exceptions (āyāt muthtathniyāt). The existence of a Madanī āya in a Makkī sūra and a Makkī āya in a Madanī sūra are called āyas of exceptions. This phenomenon is not supported by any narration and it showed up for the first time in a limited form in Maqātil b. Sulaymān’s interpretation in 2nd/8th century. Then, throughout the history of interpretation it was increased in number. Fabricated Revelation occasions, confusion between the lexical and connotative meanings of some words, incorrect interpretation of some parts of the phrases of the verses, and the confusion between the criteria for recognizing the Makkī from Madanī verses were among the most important causes for the appearance of the verses of exceptions. This research deals with disclosing the causes for the appearance of the verses of exception.
https://jqr.isca.ac.ir/article_22615_204207b72714a1afe6f1b7d0de8e514a.pdf
اسباب نزول
آیات مستثنیات
مکّی
مدنی