per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
4
25
3544
Original Article
رابطه ایمان و فضایل اخلاقی
The Relation between Faith and Moral Excellences
سید موسی صدر
aliandelham@yahoo.com
1
محقق و پژوهشگر حوزه
این نوشتار در پی تبیین رابطه متقابل ایمان و فضایل اخلاقی است. نویسنده کوشیده است به سه پرسش در این زمینه پاسخ دهد: آیا فضایل اخلاقی در ایجاد ایمان به خدا نقش دارد یا خیر؟ آیا ایمان در پیدایش و ایجاد فضایل اخلاقی نقش دارد یا نه؟ و آیا ایمان در ایجاد حسن و ارزش در فعل اخلاقی مؤثر است یا خیر؟ نویسنده در هر سه زمینه به دیدگاهها و ادله هر یک پرداخته و مورد ارزیابی قرار داده است و در نهایت به این نتیجه رسیده است که در سؤال نخست، فضایل اخلاقی در پیدایش ایمان از لحاظ نظری نقش دارد، اما از نظر عملی و عینیت خارجی نقشی ندارد؛ مگر بر اساس مطلق توفیق الهی. در سؤال دوم ایمان قطعاً در پیدایش فضایل اخلاقی نقش دارد، اما با مکانیسم خاصی که در مقاله توضیح داده شده است. و در رابطه با سؤال سوم نظر نویسنده این است که ایمان در ایجاد صفت حسن و ارزش عمل نقش ندارد.
The present article is intended to explain the reciprocal relation between faith and moral excellences. The writer has tried to answer three questions in this regard: Do moral virtues have a role in creating belief in God? Does faith have a role in the appearance and creation of moral excellences? Does faith have a role in creating goodness and value in moral act? The writer has addressed the viewpoints and arguments of each of the three fields and ultimately concluded that in the first question, the moral excellences theoretically have a role in the creation of faith, but in practice and external objectivity they have no role in it, unless on the absolute basis of Divine assistance. In reply to the second question, faith has definitely a role in creation of moral excellences, albeit by specific mechanism that is explained in the present article. As for the third question, the writer believes that faith does not have a role in creating the attribute of goodness and value of action.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3544_6cf5d1ba84ed84071d0395b01e9d32e3.pdf
ایمان
فضایل اخلاقی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
26
43
3545
Original Article
خدمات قرآن کریم به دانش و رفتار اخلاقی
Contributions of the Holy Qur’ān to the Ethical Knowledge and Behavior
سید عباس صالحی
salehi4842@gmail.com
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مناسبات دین و اخلاق از محورهای مهم در «دانش اخلاق» است. اینکه اخلاق چه جایگاه و کاربردهایی در دین و دینداری دارد، و نیز اینکه «دین» چه رهآوردی را برای اخلاق داشته و دارد، از پرسشهای اساسی مطرح در این دانش است.
پرسش اخیر در محدوده تأثیرگذاریهای قرآن در حیطه دانش و رفتار اخلاقی، در این جستار پیگیری شده است و این موضوع، از منظر کلان در موضوعات گوناگون مطرح و ارائه شده است. این نگرش کلی، ترسیمگر این مدعاست که قرآن کریم، اخلاق و رفتار خاص اخلاقی را توصیه، هدایت و انگیزش سازی میکند.
The relation between religion and ethics is among the significant topics in the “scientia moralis”, including such questions as, “What status and functions does ethics have in religion and religiosity? And the basic question, “What outcome has “religion” had for ethics?
The latter question concerning the efficacy of the Qur’ān in the field of ethical knowledge and behavior is dealt with in this research and is brought up in a macro-level in various subjects. This general attitude outlines the claim that the Holy Qur’ān recommends, guides, and motivates ethics and specific ethical behavior.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3545_44f63ef408ec572202e841548e7b842e.pdf
اخلاق
قرآن
دین
نظام اخلاقی
رفتار اخلاقی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
44
69
3546
Original Article
جایگزینی فضایل اخلاقی نسبت به ایمان
Substitution of Moral Excellences with Faith
علی رهنما
1
محقق و پژوهشگر حوزه
این مقاله به قابلیت جایگزینی اخلاق بهجای ایمان در مسأله رستگاری پرداخته است. نویسنده در این زمینه چهار دیدگاه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است: 1- جایگزینی مطلق 2- عدم جایگزینی مطلق 3- جایگزینی در برخی مراتب رستگاری 4- جایگزینی نسبت به برخی انسانها. نویسنده پس از نقد و ارزیابی ادله هر یک از نظریات، به این نتیجه رسیده است که دو دیدگاه اخیر پذیرفتنیتر از دیدگاههای اول و دوم است و برای تأیید آن، شواهدی را آورده است.
This article deals with the substitutability of morality with faith in respect to salvation. The writer has analyzed and examined four viewpoints in this respect: 1. Absolute substitution, 2. Absolute non-substitution, 3. Substitution in some ranks of salvations, and 4. Substitution in regard to some human beings. After a critical assessment of the arguments of each viewpoint, he has concluded that the two latter viewpoints are more acceptable than the first two ones. To confirm his view, he has presented some evidences, too.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3546_24eff748dc06b0f83cf7d008848f722c.pdf
ایمان
فضایل اخلاقی
جایگزینی
رستگاری
کافران
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
70
98
3547
Original Article
هنر جناسسازی در قرآن
The Poetics of Qur’ānic Punning
آندرو ریپین
1
ابوالفضل حرّی
2
مترجم و عضو هیأت علمی دانشگاه اراک
ریپین در این مقاله، نظام جناسسازی را در قرآن بررسی میکند. او ابتدا کلیاتی دربارة جناسسازی مطرح میکند. او بر این باور است که جناسها، پل میان قافیه و استعاره محسوب میشود و جناس از ترکیب صوت با معنا حاصل میآید. سپس ریپین این دو پرسش را مطرح میکند که آیا جناسها در برساختن گفتمان قرآنی کارآمد عمل میکنند؟ و جناسها چه کاری را برای خواننده انجام میدهند؟ آنگاه تلاش میکند با بررسی چندین نمونه جناس قرآنی، به این دو پرسش پاسخ دهد. در مجموع، ریپین نتیجه میگیرد که جناس در قرآن تا حد زیاد به قرائت خواننده از متن قرآنی بستگی دارد. کاربرد واژگان بخشی از معنای انتقال یافته است و پیام قرآنی به واسطة واژگان به کار رفته، دوچندان پررنگ میشوند. شک نیست که این امر مستلزم این حقیقت است که واژگان، معانی را فقط از رهگذر بافت انتقال میدهند.
In this article, Rippin examines the punning system in the Qur’ān. First, he states some generalities about punning. He believes that puns stand as a bridge between rhyme and metaphor and are formed by the blending of sound and meaning. Then, he raises the following two questions: Do the puns help to create efficient Qur’ānic discourse? What do puns convey to the reader? Then, he tries to answer these two questions by examining several examples of Qur’ānic puns. Altogether, Rippin concludes that the pun in the Qur’ān depends to a great extent on the readers’ reading (qarā’at) of the Qur’ānic text. The application of vocabulary is a part of the conveyed meaning and thus the Qur’ānic message is doubly highlighted by means of the applied vocabulary. There is no doubt that this issue involves the fact that words convey meanings only through context.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3547_41219974f0f478eff91b07b929393bdd.pdf
قرآن
جناس
صوت
معنا
استعاره
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
100
129
3548
Original Article
گستره تبلیغ و هشدار پیامبران در قرآن
The Expanse of Propagation and the Prophets’ Warnings in the Qur’ān
حسن رهبری
1
کارشناس ارشد مدیریت
در قرآن با آیات دوگانه ای روبهرو هستیم؛ آیاتی که ناظر به رسیدن ندای حق و توحید به گوش همگان و اتمام حجت به همه ساکنان این کره خاکی است؛ و آیاتی که به نرسیدن آن به گوش همگان در شماری از شهرها و سکونتگاههای انسانی دلالت دارد.
حال با اعتقاد و اعتماد به اینکه سخن وحی از هر تناقضی مبرّاست، پس مبنای چنین برداشت تناقضآمیزی از آن سلسله آیات قرآنی چیست؟ و تفاسیر در حل این مشکل قرآنی چه کرده اند و تا کجا رفته اند؟ آیا حق مطلب را ادا کرده، تدبّرگرایان را پاسخ قانع کننده ای داده اند؟
کاوشی در تفاسیر چنین می نماید که گاه تلاش هایی در حل مسأله انجام گرفته است، اما چون به روش موضوعی نپیموده اند، نتیجه مطلوبی هم نگرفته اند؛ و چه بسا ناگزیر از وهم و گمان شده اند.
این جستار به دنبال تفسیر موضوعی در آیات مورد نظر است تا آنچه را که تا کنون پاسخی درخور داده نشده است، پاسخی یابد؛ شاید که مورد توجه پویندگان قرآنی قرار گیرد.
We encounter two types of verses in the Qur’ān; the verses that concern the conveying of the call to Truth and monotheism to the ears of the public and giving an ultimatum to all people on earth; and the verses that denote its not reaching the ears of those living in a number of towns and human dwellings.
Now, although we believe in and trust the exoneration of the Revelation of any contradiction, then what is the source of such a contradictory impression about those series of Qur’ānic verses? What have the interpretations done to solve this Qur’ānic problem and how far have they fared in this respect? Have they done justice to this issue and given convincing answers to the contemplators?
An inquiry into the interpretations reveals that some attempts have been made sometimes to solve this problem; but, as a thematic method has not been adopted, the desired result has not been achieved, and much likely they have ended up with fanciful assumptions.
This article seeks for a thematic interpretation of the verses in question in order to find a worthwhile answer to this problem; an answer that may be of interest to the Qur’ānic researchers.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3548_a05b8338e77eda3d6b099d497288dcbe.pdf
هشدار همگانی
قوم
قریه
امت
فترت
قرآن
پیامبران
تبلیغ
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
130
157
3549
Original Article
مطالعه «اصل جایگزینی» افعال در بافت آیات قرآنی
Study of “the Principle of Substitution” of Verbs in the Context of the Qur’ānic Verses
رضا امانی
r_amani2007@yahoo.com
1
یسرا شادمان
2
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب
با بررسی برخی از آیات قرآن کریم میتوان جایگزینی هر یک از فعل های ماضی، مضارع و امر را به جای دیگری دید. در برخورد با این پدیده صرفی ـ بلاغی، برخی از صاحبنظران، وجود و در واقع عطف فعل مغایر به دیگر افعال موجود در کلام را جایز می دانند. برخی دیگر نیز به تأویل فعل جایگزین شده می پردازند تا با دیگر افعال موجود در کلام همسو و مطابق گردد. اما به نظر می رسد بهکارگیری فعلی که با زمان دیگر افعال مورد استفاده در آیه یا مجموع سخن مطابقت ندارد، دارای نکته و دلالتی بلاغی است. از آن جمله جمع میان دو معنا و دلالت صرفی و دلالت سیاقی فعل، تأکید بر وقوع فعل جایگزین شده، و یا تصویرسازی فعل در زمان حال و دیگر اغراض بلاغی که سعی شده در این مقاله بدانها پرداخته شود.
Examining some verses of the Holy Qur’ān would bring to notice the substitution of any of the past, present, and imperative forms of the verbs with the other. To deal with this morphological-rhetorical phenomenon, some learned scholars deem as permissible the existence and, indeed, the reference of the contrary verb to other verbs existing in the speech. Some others deal with interpreting the substituted verb to make it conform to other verbs existing in the speech. However, it seems that using a verb that does not conform to other verbs used in the verse or the total speech, contains a rhetorical point and denotation. For instance, reconciliation between two morphological meanings and denotations and the contextual denotation of the verb, emphasis on the occurrence of the substituted verb, sketching the verb in the present tense, and other rhetorical purposes, are attempted to address in this article.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3549_4ffaef4d9e22fcdc90198cadd8ae2d87.pdf
قرآن کریم
اصل جایگزینی
دلالت صرفی
دلالت سیاقی
معنا
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2011-11-22
17
67
158
189
3550
Original Article
نقد و بررسی دیدگاهها در زمینه وجوه برتری مردان بر زنان
A Critical Review of the Viewpoints Regarding the Aspects of the Superiority of Men to Women
علی نصیری
1
محمد حسین نصیری
2
دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد
با توجه به انعکاس گزارههایی در متون دینی که در ظاهر آنها برتری مردان بر زنان مورد توجه قرار گرفته، شماری از صاحبنظران مسلمان، مردان را به یکی از سه وجه بر زنان برتر دانستهاند که عبارتند از: 1ـ برتری ذاتی و کرامتی مردان بر زنان؛ 2ـ برتری ذاتی مردان بر زنان، نه بهمعنای کرامت مردان؛ 3ـ برتری جسمی مردان بر زنان. آنان برای اثبات دیدگاه خود به دلایل و شواهدی همچون دلایل وحیانی و شواهد تشریعی استناد کردهاند. نگارنده در این مقاله ضمن پذیرش برتری جسمی مردان بر زنان، سایر وجوه برتری را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
Given the propositions in the religious texts that apparently reflect the superiority of men to women, a number of Muslim learned scholars have regarded men as superior to women in one of the following aspects: 1. The intrinsic and dignified superiority of men to women; 2. The intrinsic superiority of men to women as not meaning the dignity of men; 3. The physical superiority of men to women. To prove their viewpoint, they have alluded to such evidences as the revelatory proofs and legislative evidences. While accepting the physical superiority of men to women, the writer critically reviews the other aspects of the superiority in this article.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3550_d66a605422069288fac42e4e95f3c079.pdf
حقوق زنان
برتری مردان
برتری کرامتی
قیمومت مردان بر زنان
نظام تکوین