per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
4
7
4387
سرمقاله: حجاب، دغدغهها و تردیدها
Hijab, concerns and doubts
احمد آقایی زاده ترابی
a_torabii@yahoo.com
1
https://jqr.isca.ac.ir/article_4387_ec864298c3edb3bfdc95c895b65f9b9d.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
10
37
4388
Original Article
رابطه حجاب و عفاف
The Relationship between Ḥijāb and Chastity
سید حسین هاشمی
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
اهمیت وکارکردهای مثبت و منفی غریزه حنسی آن را به عنوان یکی از کانونی ترین مباحث دردانش های مختلف درآورده است،یکی ازمسایلی که در این زمینه به صورت مستقل واکاوی نشده رابطه و عرصه های پیوست حجاب و عفاف است که این نوشتار بدان پرداخته است. تبیین مفاهیم وتعریف حجاب و عفاف بررسی دیدگاه ها و نگره های افراطی تفریطی و اعتدالی اسلامی درباره غریزه جنسی بحث ها و مطالب درآمدی این نوشتار را صورت می دهد. بررسی و رهیافت به گونه های رفتاری گفتاری وپوششی حجاب، پیوست های مفهومی بیرونی وآثار و کارکرد های مشترک عفاف و حجاب همچون کارکرد اقتصادی روانی، اجتماعی روانی، خانوادگی روانی و نیز راه های احیا و دست یابی به حجاب و عفاف ارزش و جایگاه دینی حجاب و عفاف گسست ها و تفاوت های حجاب و عفاف در ساحت مفهوم،مصادیق بیرونی و راه کارهای اجرای دست یازیدن فرد و جامعه به عفاف و حجاب از محورهای اصلی و محوری این پژوهش به شمار می روند.
The significance and the negative and positive functions of sexual instinct have turned it to one of the most pivotal discussions in various fields of knowledge. One of the issues that have not been independently delved into in this respect is the relationship and association between ḥijāb and chastity, which dealt with in the present article. Explanation of the concepts and definitions of ḥijāb and chastity, study of extreme and moderate Islamic viewpoints and attitudes concerning sexual instinct, are the introductory discussions and issues in this article. Among the pivotal topics addressed in this research are: studying and approaching various types of behaviors, speech, and clothing concerning ḥijāb; external conceptual connections, mutual impressions, and functions of ḥijāb and chastity such as psycho-economic, psycho-social, and psycho-familial functions; as well as procedures for reviving and promotion of ḥijāb and chastity, the value and religious status of ḥijāb and chastity, the distinctions and differences between ḥijāb and chastity in terms of concept; the external evidences and approaches for the individual and society to turn to and practice ḥijāb and chastity by.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4388_42d67f9b3d10253b537b9e47c51bbde6.pdf
حجاب
عفاف
غریزه جنسی
اعتدال جنسی
افراط جنسی
تفریط جنسی
حجاب پوششی
حجاب گفتاری
کارکردهای حجاب
امنیت اجتماعی
امنیت خانوادگی
امنیت اقتصادی
امنیت فردی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
38
61
4389
Original Article
قرائتهای نو از آیات حجاب
New Interpretations of the Verses of Ḥijāb
محمد بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
این نوشتار با هدف عرضه قرائت های نو از آیات حجاب و نقد و بررسی آنها به سامان رسیده است. قرائت محمد عابد الجابری، محمد شحرور، محمد سعید القدال، محمد سعید العشماوی، عبدالفتّاح عبدالقادر و احمد عقیله، در این پژوهش عرضه شده است. مستندات اصلی این دگراندیشان در قرائت های نو عبارتند از: 1- عرف و عادت عرب جاهلی 2- علت حکم 3- واژگان و جملات آیات 4- اسباب نزول 5- آیات قرآن مجموع آیاتی که در این نوشتار به بحث و بررسی گرفته شده است عبارتند از: آیه پنجاه و سوم سوره احزاب، آیه سی و یکم سوره نور و آیه پنجاه و نهم سوره احزاب. در نقد و بررسی این نظریات نویسنده از سبب نزول، واژگان آیه، آیات قرآن، علت حکم و ... سود می برد.
This article is aiming at introducing and critically reviewing the new interpretations of ḥijāb. In this research, the interpretations of such scholars as ‘Ābid al-Jābirī, Muḥammad Shaḥrūr, Muḥammad Sa‘īd al-Qadāl, Muḥammad Sa‘īd al-‘Ashmāwī, ‘Abd al-Fattāḥ ‘Abd al-Qādir, and Aḥmad ‘Aqīla are presented. The main evidences of these heterodox thinkers in their new interpretations include: 1. common law and customs of the pagan Arabs, 2. legal decision principle, 3. vocabulary and statements in the verses, 4. occasions of revelation, and 5. verses of the Qur'an. The verses which have been studied in this writing include: verse 53 of Sūrat al-Aḥzāb; verse 31 of Sūrat al-Nūr; and verse 59 of Sūrat al-Aḥzāb. In the review of these viewpoints, the writer has made use of the occasions of revelation, the vocabulary of the verses, the verses of the Qur'an, legal decision principle, etc.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4389_842cb571a43dcb8ff3eff3d669cd5434.pdf
حجاب
جابری
شحرور
عقله
القدال
عشماوی
علت حکم
فلسفه حکم
سبب نزول
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
62
91
4390
Original Article
قرآن و فلسفه حجاب
The Qur'an and the Philosophy of Ḥijāb
سید ابراهیم سجادی
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
دراین نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود. نویسنده حجاب را بازتاب حیاء و عفت می داند و براین باور است که پدیده حیاء و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد . این ویژگی فطری مبنای پیشنهادهای چندگانه قرآن است که در آیات گوناگون مطرح شده است مانند: مردان باید چشم شان رافرو گیرند، عورت شان را بپوشانند و سرزده وارد حریم زندگی خصوص خانواده ها نگردند، زنان چشم شان را فرو گیرند، شرمگاه شان را بپوشانند، از خودنمایی، پای کوبی و با کرشمه صحبت کردن بپرهیزند و اندام و زیور آلات خود را ننمایانند. نویسنده عقیده دارد که حجاب خواسته مشترک زنان و مردان است و فلسفه آن با مطالعه چهار تقاضای فطری: حیا و آرایش در زنان و غیرت و شهوت در مردان، قابل درک می باشد و برخورد منطقی و درست با این چهار گرایش، ازدواج عاشقانه و پاک و زندگی خانوادگی همراه با آرامش، دوستی و مهربانی فزاینده را امکان پذیر می سازد.
In this article the philosophy of ḥijāb (Islamic dress code) in light of the Qur'an is studied. The writer views ḥijāb as a reflection of modesty and chastity, and believes that modesty and chastity is an intrinsic human feature and stronger in women than in men. This innate feature is the basis of several suggestions from the Qur'an which are set forth in various verses, such as: men should guard their eyes [from lustful things], should cover up their privates, and should not trespass the private territory of families; women should guard their eyes, cover up their privates, avoid showing off, dancing, and speaking coquettishly, and do nor reveal their body and jewelry. The writer believes that ḥijāb is a mutual demand of both men and women and its philosophy is to be understood by studying its four innate requirements: modesty and make up in women, and dignity and lust in men; which if dealt with wisely and correctly, they would make feasible a pure and love-based marriage, a peaceful family life, and increasing friendship and kindness.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4390_f1aa79fc0339a2ab1a66f6dd83080be3.pdf
قرآن
زن
خانواده
حیا
عفت
غیرت
شهوت
فطرت
حسادت
تجاوز جنسی
فرهنگ غربی
حجاب
ترس
فمینیزم
آدم و حوا
حریم گیری
تبرج
زینت
دختران
آرایش
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
92
107
4391
Original Article
حجب یا حجاب
Ḥujb (Modesty) or Ḥijāb
سید موسی صدر
aliandelham@yahoo.com
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
این نوشتار در پی طرح و اثبات این مسئله است که حجب و حیا نقش اصلی در حفظ و صیانت از فضای عفت عمومی دارد و باید به موازات سرمایه گذاری در ترویج حجاب به زمینه سازی برای تقویت حیا و آزرم پرداخت. نویسنده نخست از فطری بودن پدیده حیا یاد می کند. آنگاه از نخستین اقداماتی که باعث در خطر قرار گرفتن این پدیده می شود سخن می گوید و بر این باوراست که این اقدام نخست از سوی زن صورت می گیرد و سپس توسط مرد تقویت می شود. درادامه به عوامل انگیزش پرداخته و در پایان از راهکارهای جلوگیری از لغزشها و خنثی سازی تأثیر عوامل یاد شده سخن گفته است.
This article attempts to prove that modesty has an essential role in preserving and safeguarding the public chastity and that the ground should be laid for the reinforcement of modesty and decency along with the investment in the promotion of ḥijāb. First, the writer points out the notion of modesty as an innate disposition. Then, he goes on to talk about the first steps that endanger this virtue, believing that this first step is taken by the women and then strengthened by the men. Furthermore, he addresses the causes of motivation, and in the end discusses the approaches for preventing from perversions and nullifying the impacts of the above-mentioned causes.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4391_71b40e4c380af3beb820d57628cc6035.pdf
حجاب
حیا
زن
مرد
خودنمایی
عشق
فطریات
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
108
121
4392
Original Article
واژه شناسی عفاف و حجاب
The Lexicology of Chastity and Ḥijāb
سعیده موسوی نیا
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش مسلمانان را تبیین می کند و به آنها چگونه بودن و چگونه زیستن را آموزش می دهد . هر جامعه دارای فرهنگ معین و با اهدافی از پیش تعریف شده می باشد، فرهنگی که قرآن به جوامع اسلامی عرضه می کند، فرهنگ عفاف است که هدف آن امنیت جنسی زن و مرد و رسیدن به کمال مطلوب می باشد، بخش عظیمی از این فرهنگ باشکوه را حجاب تشکیل می دهد. به عبارت دیگر این دو، جدایی ناپذیرند و بدون یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را از دست می دهند، حجاب بدون عفاف خود نوعی برهنگی فرهنگی در جهت گسترش فساد می باشد. در این نوشتار، نگارنده به تعریف مفاهیم مربوط به حجاب و عفاف، پرداخته و در پایان رابطه منطقی این دو را از منظر قرآن به بحث گرفته است.
As a culture, chastity demarcates the Muslims' character and conduct and teaches them how to be and how to live. Any society has a specific culture with predefined goals; the culture that the Qur'an presents to the Islamic communities is the culture of chastity which aims at creating sexual security for men and women, in achieving optimum human perfection. A great part of this magnificent culture is contained in ḥijāb. In other words, these two are inseparable, losing their real and genuine meaning without one another; ḥijāb without chastity is in itself a kind of cultural nudity in line with the promotion of perversion. In this article, the writer has given definitions concerning ḥijāb and chastity and then discussed their logical relation from the viewpoint of the Qur'an.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4392_bec10cc61de31683796ca5b2eb0dc16f.pdf
عفّت
ابعاد عفّت
حجاب اسلامی
خمار
جلباب
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
122
135
4393
Original Article
حجاب، حق شخصی ـ اجتماعی
Ḥijāb, a Socio-Personal Right
سید محمد حسین موسوی مبلغ
1
پژوهشگر حوزه
حجاب،آن گونه که بعضیها پنداشته اند،صر فاً یک تکلیف شخصی نیست؛ بلکه افزون برآن یک مسأله عاطفی، روانی، خانوادگی، اجتماعی است. دراین نوشتار عناوین زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد: 1- نخست دیدگاهها و دلایل نظریه پردازانی که معتقدند حجاب تکلیف شخصی محض است و نقد آنها 2- اجتماعی بودن حجاب زن از منظر قرآن کریم گرچه اجتماعی بودن حجاب، از منظرهای گوناگون قا بل اثبات است، اما در این نوشتار از منظر ارتباط موضوعی آیات در سوره نور بررسی می شود.
Ḥijāb, as some have presumed, is not merely a personal obligation; rather, it is an emotional, psychological, familial, and social issue, as well. In this article, the following topics are touched upon: 1. The viewpoints and reasons of the theoreticians who believe ḥijāb to be merely a personal obligation, and reviewing them critically. 2. The women's ḥijāb as a social issue from the viewpoint of the Qur'an. Although ḥijāb as being a social issue is provable from different viewpoints; in this article, it would be studied from the viewpoint of thematic relations of the verses in Sūrat al-Nūr.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4393_937e46b6ed2b24eddfde4aab44c6b482.pdf
حجاب
تکلیف شخصی
تکلیف اجتماعی
سوره نور
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
136
163
4394
Original Article
مفهوم شناسی «تبرّج جاهلی»
Conceptology of Tabarruj al-Jāhiliyya
سید حیدر علوی نژاد
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
این نوشتار پس از بیان علل ضرورت واژه شناسی حجاب به تعریف «تبرّج جاهلیت اولی» به عنوان تعبیر قرآنی پرداخته است. نویسنده نخست با بررسی اشعار عرب، فرهنگنامه ها و تفاسیر، مفهوم جاهلیت را توضیح می دهد سپس از جاهلیت اولی بحث می کند ودو دیدگاه را مورد بررسی قرار می دهد: 1- جاهلیت اولی یکدوره زمانی است. 2- جاهلیت اولی یک فرهنگ است. و در پایان با تعریف تبرّج دیدگاه خویش را مطرح می کند.
After expressing the reasons for the necessity of a lexicology of ḥijāb, this article goes on to deal with the definition of tabarruj al-jāhiliyyat al-ūlā(the primitive pre-Islamic adorning) as a Qur'anic phrasing. At first, the writer explains the concept of primitive Jahilīyya with a review of the Arabic poetry, lexicons, and books of interpretation; then goes on to discuss primary Jahilīyya, examining the following two viewpoints: Primitive Jahilīyya is a time period. Primitive Jahilīyya is a culture. In the end, he sets forth his own viewpoint by giving a definition of adorning.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4394_300ec2b9e17f4f79e6de3005a28f9765.pdf
حجاب
جاهلیت
تبرج
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
164
179
4395
Original Article
دگراندیشان عرب و اسباب نزول آیات حجاب
Arab Orthodox Thinkers and the Occasions of Revelation for Verses on Ḥijāb
محمد فرجاد
1
استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
در این نوشتار قرائت های دگراندیشان عرب و استواری این قرائت ها بر اسباب نزول آیات حجاب به بحث و بررسی گذاشته شده است. در متون تفسیری، روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت هفت سبب نزول برای آیه پنجاه و سوم سوره احزاب آمده است. جابری، مرنیسی و عشماوی بر اساس اسباب نزول آیه شریفه، حجاب در عبارت «فسئلوهن من وراء حجاب» (احزاب/53) را حجاب اصطلاحی نمی شناسند و حکم حجاب را ویژه همسران پیامبر (ص) می دانند و از پذیرش عمومیت آیه سرباز می زنند. آیه پنجاه و نهم سوره احزاب چهار سبب نزول دارد. جابری و عبد الفتاح عبدالقادر با بهره گرفتن از این اسباب، عبارت «ان یعرفن» و برخورد تند عمر با کنیزان محجبه، علت حکم حجاب را شناسایی زنان آزاد و آزار ندیدن ایشان می خوانند و براساس قاعده «حکم دائر مدار علت است» از انتفاء حکم به انتفاء علت سخن می گویند. آیه سی و یکم سوره نور سه سبب نزول دارد. عقله، شحرور، جابری و عشماوی از اسباب نزول این آیه سود برده و حجاب سینه را تنها مدلول آیه معرفی می کنند. نویسنده این مقاله پس از گزارش هریک ار این قرائت ها به نقد و بررسی آنها نشسته و با معیارهایی که خود این دگراندیشان پذیرا هستند، نظریات آنها را در ترازوی نقد می نهد.
In this article the interpretations of Arab orthodox thinkers and the establishment of these interpretations on the revelation occasions of ḥijāb are dealt with. In the Shī‘ī and Sunnī exegetical, narrative, and historical texts, seven occasions of revelation have been introduced for the verse 53 of Sūrat al-Aḥzāb. According to the revelation occasion of this noble verse, Jābirī, Mirnīsī, and ‘Ashmāwī do not view ḥijāb in the statement ﴾ask it from them from behind a curtain [ḥijāb]﴿ (Al-Aḥzāb, 53) in its commonly used meaning and regard the ordinance of ḥijāb as addressed to the Prophet (S.A.W.)'s wives, refusing to approve its generality. Verse 53 of Sūrat al-Aḥzāb has four occasions of revelation. With the use of this verse, the phrase ﴾‘an yu‘rafna﴿ (to be distinguished), and ‘Umar's harsh encounter with the veiled female slaves, Jābirī and ‘Abd al-Fattāḥ ‘Abd al-Qādir consider the reason for the ordinance of ḥijāb to be the distinction of the free women and their not to be harassed, and talk of "annihilation of ordinance due to the annihilation of cause" on the basis of the rule "ordinance is dependent upon cause". Verse 31 of Sūrat al-Nūr contains three occasions of revelation. ‘Aqla, Shaḥrūr, Jābirī, and ‘Ashmāwī have utilized the revelation occasion of this verse to introduce the "covering of bosom" as the only indicant of this verse. Upon reporting on each of these interpretations, the writer of the article goes on to review them and criticized the views of these thinkers with the criteria of their own acceptance.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4395_4c8dd1c61e1b25806017c51fa7851cd4.pdf
حجاب
اسباب نزول
قرائت ها
جابری
عشماوی
مرنیسی
شحرور
عقله
عبدالفتاح عبدالقادر
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
182
213
4396
Original Article
نظریه هدفمندی سورهها؛ مبانی و پیشینه
Theory of Purposefulness of Sūras; Principles and Backgrounds
محمد خامه گر
khamegar@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی
این نوشتار به بررسی مبانی و پیشینه تاریخی نظریه هدفمندی سوره های قرآن پرداخته است. بخش نخست مقاله به تبیین ویژگی های نظریه هدفمندی سوره ها اختصاص دارد به باور نویسنده تبیین دقیق این ویژگی ها، پاسخ بسیاری از برداشت ها ناروا و مخالفت های مطرح شده با این نظریه را خواهد داد. در بخش دوم مقاله، مبانی هدفمندی سوره ها شمرده شده است و در این رابطه از همسانی اصول جذابیت در کلام الهی و بشری، وحیانی بودن ساختار سوره ها و هدفدار بودن قرآن سخن به میان آمده است. بخش پایانی مقاله به بررسی سیر تاریخی نظریه هدفمندی سوره ها می پردازد و مراحل تکامل این نظریه را در تفاسیر معتبر شیعه و سنی از قرن هفتم تا قرن حاضر بررسی می نماید.
This article studies the principles and historical backgrounds of the purposefulness theory of the sūras (chapters) of the Qur'an. The first part of the article deals with the explanation of the features of the purposefulness theory of the sūras. The writer maintains that the accurate elucidation of these features would answer many of the misinterpretations and oppositions raised against this theory. In the second part of the article, the principles concerning the purposefulness of the sūras are enumerated and, in this relation, the consistency of the principles of attractiveness in Divine and human words, the revealed structure of the sūras, and purposefulness of the Qur'an are pointed out. In the final part, the article addresses the historical course of this theory and examines its development process in reliable Shī‘ī and Sunnī interpretations from the seventh/thirteenth century to the present era.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4396_ea1dd0b0dd7b3e03cf1b219bbc440254.pdf
هدفمندی سوره ها
وحیانی بودن ساختار قرآن
اهداف قرآن
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
214
259
4414
Original Article
حقوق کیفری قرآن درترازوی منتقدان (قصاص)
Penal Code of the Qur'an in the Critics' Criteria (Qiṣāṣ)
محمد بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه و فرهنگ اسلامی
این نوشتار خرده گیری های منتقدان قصاص را به نقد و بررسی گرفته است. نویسنده شبهات مخالفان قصاص را به دو دسته تقسم می کند دسته نخست شبهاتی است که اصل قصاص را هدف قراداده اند و دسته دوم شبهاتی است که شرایط قصاص را زیر سوال برده اند. در دسته نخست شبهات زیر به بحث و ارزیابی گرفته شده است:
1- اعدام حد نهایی قتل است نه تنها کیفر قتل2- قصاص وسیله است نه هدف 3- قصاص با دانش روان شناسی و جامعه شناسی سازگار نیست.4- عفو قاتل بهتر از قصاص است.
در قسمت دوم این پژوهش شرط همسانی اجتماعی، هم دینی، و هم جنسی، به بررسی گرفته شده است و شبهات مخالفان این سه شرط عرضه شده و هر یک به صورت جداگانه مورد سنجش و نقد قرار گرفته است.
This article reviews the critics' fault-findings against qiṣāṣ (retaliation). The writer divides the opponents' misconceptions into two categories. The first include the misconceptions targeted at the principle of qiṣāṣ and the second are the misconceptions that question the conditions of qiṣāṣ. In the first category the following misconceptions are addressed.
1. Execution is the final legal penalty for murder and not only a punishment for it, 2. Qiṣāṣ is a means rather than an end, 3. Qiṣāṣ is not compatible with psychology and sociology, and 4. Amnesty of the murderer is better than qiṣāṣ.
In the second part of this research, the precondition of social similarity, religious similarity, and gender similarity is studied and the misconceptions of the opponents of these three preconditions are set forth, with each being critically reviewed separately.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4414_362d5135b8164bc708aab5d03a45c26f.pdf
قصاص
شرایط قصاص
قصاص مشروط
شبه شناسی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
260
283
4397
Original Article
نگاهی به تفسیر «لطائف الاشارات»
A Glance at the Interpretation "Laṭā’if al-Ishārāt"
کرم سیاوشی
1
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
تفاسیر قرآن - همواره- یکی از گسترده ترین و متنوع ترین جولانگاه های ابرازِ و بیان اندیشه های دینی و معرفتی به شمار می روند چه، فهم هر مفسر از آیات کتاب مبارک الهی با توجه به عواملی چند، به صورت طبیعی متفاوت از همگنان خود خواهد بود. از سوی دیگر، بررسی تفاسیر قرآن و بیان دقیق ویژگی ها و امتیازات هریک، گامی است بس مهمّ و ضروری جهت درک صحیح، جامع وکاملتر از آیات این کتاب آسمانی. «لطائف الاشارات» که قشیری مؤلف آن به سبب «رساله» گرانسنگش، مشهورِ خاصّ و عام است،یکی از تفاسیر برجسته متقدِّم است که سزاوارست - با توجه به شخصیت و سلوک عرفانی و صوفیانه مفسر آن- هم به لحاظ شیوه و سبک و هم به لحاظ اصول و قواعد تفسیری مورد توجّه و تأمل دوباره قرار گیرد. در این مقال برآنیم به انجام این مهمّ - هر چند به اجمال - بپردازیم.
Interpretations of the Qur'an have always been regarded as the most widespread and diverse ground for expression of religious and epistemological thoughts; that is because the understanding of any interpreter of the blessed verses of the Revealed Book is normally different from his other counterparts. On the other hand, the study of the Qur'an's interpretations and the accurate explanation of the features and advantages of each one of them is a highly significant and necessary step toward a more correct, inclusive, and thorough understanding of this Holy Scripture. Laṭā’if al-Ishārāt written by Qushayrī, who is well-known for his precious Risāla, is one of the earliest interpretations which – given the personality and mystical wayfaring of its interpreter – deserves to be re-examined and deliberated on both because of its style and its exegetical principles and rules. We are attempting to undertake this critical task – however briefly – in the present article.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4397_6c82e0a04e9bb68dfdacfb45270f8418.pdf
تفاسیر قرآن
تفاسیر عرفانی
«لطائف الاشارات»
قشیری
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
284
305
4398
Original Article
خرافات در ترجمه آیات «استیضاح سامری»
Superstition in the Translation of Verses "Denouncing Sāmirī"
حسن رهبری
1
کارشناس ارشد مدیریت
روایات صحیح نقش مهمی در شناخت مفاهیم قرآنی و تفسیر آیات ایفا می نمایند. چه بسا آیاتی که در مفهوم یابی آن جز مراجعه به روایات چاره ای نبوده است؛ حتی مفسران بزرگواری که تفسیر قرآن به قرآن را برگزیده اند و آیات را برای تفسیر یکدیگر کافی پنداشته اند، در وادی عمل به ناکار آمدی این روش پی برده و در تفسیر و تبیین آیات زیادی، ناگزیر از اقتباس از روایات گردیده اند. اما گاه در تاریخ تفسیر قرآن، مشی اخباری گری، اجازه جرح وتعدیل در روایات را از مفسران سلب نموده و ورود روایات مجعول و اسرائیلیات را به حوزه ترجمه و تفسیر قرآن فراهم نموده است. داستان استیضاح سامری توسط حضرت موسی (ع) – پس از بازگشت آن پیامبر از سفر طور- که در سوره طه بیان گردیده است، ازجمله آیاتی است که در هاله ای از جعلیات واقع شده وغبار خرافات، چهره حقیقی آن را پوشانده است. این مقاله با بررسی روایت وارده و مفردات موجود در آیه، به دنبال خرافه زدایی از مفهوم آن است.
Sound traditions play a significant role in recognizing the Qur'anic concepts and interpretation of the verses. There are many verses whose interpretation has not been possible except by referring the traditions. Even the honorable interpreters who have chosen the "Interpretation of Qur'an through Qur'an" and regarded the verses as sufficient for interpreting other verses have practically found out the insufficiency of this method and have been forced to consult traditions for interpreting and explicating many of the Qur'anic verses. In the history of the Qur'an interpretation, however, sometimes traditionism has denied the interpreters permission to make adaptations in traditions, paving the way for the forged traditions and Jewish and Christian lore (isrā'īliyāt) to enter the translation and interpretation of the Qur'an. The story of denouncement of Sāmirī by the Prophet Moses (A.S.) – upon his return from his trip to Mount Sinai – which is stated in Sūra Ṭā Hā, is among the verses that are enveloped in a halo of forgeries and dust of superstition. Examining the related traditions and unique sayings in the verse, the article seeks to remove superstitions from its concept.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4398_f0aab7f428280bd93afbcd475f7a57a0.pdf
سامری
خرافات
موسی(ع)
تفسیر آیات
تفسیر روایی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
306
331
4399
Original Article
روشهای تفسیری از دیدگاه ملاصدرا
Exegetical Methods from Mullā Ṣadrā's Point of View
علیرضا دهقان پور
1
دانشجوی دکتری مدرسی معارف، دانشگاه باقرالعلوم(ع)
اثر تفسیری ملاصدرا در میان دیگر آثارش، مزیت ویژهای در رهیافت قرآنی او دارد. صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام میداند؛ از این رو، نه جمود بر لفظ را میپسندد نه فراموشی آن را، بلکه با حفظ ظاهر باید به مشاهد حقایق و بطون معانی پرداخت. ملاصدرا روشهای تفسیری را به چهار قسم عمده تقسیم میکند و روش صحیح را روش راسخین در علم میداند؛ یعنی کسانی که به دور از افراط فلاسفه و تفریط اهل حدیث، با نور نبوت و ولایت به حقایق قرآن دست یافتهاند. ملاصدرا قرآن را جلوهگاه جهان وجود و حاوی غیب و شهود میداند. به نظر او قرآن نسخهای مکتوب از نظام وجود است و وجود تمثل قرآن. از این رو، قرآن را تنها اوالوالالباب با علم لدنی درک میکنند.
Mullā Ṣadrā's exegetical work, from among his other works, enjoys a special privilege in his Qur'anic approach. Ṣadrā regards explicit narration and thorough intuition as two fundamental bases of interpretation; thus, he neither approves the inflexibility of terms nor neglecting it; rather, he believes while maintaining the external meaning, the evidences of the facts and the inner meanings are to be dealt with, as well. Mullā Ṣadrā divides exegetical methods into four main groups and regards the method adopted by those firmly grounded in knowledge (al-Rāsikhūn fī al-‘Ilm) as to be the right method; that is the method of those who have attained the truths of the Qur'an with the light of the Prophethood and Wilāyat, free from the excess of the philosophers and the neglect of the traditionists. Mullā Ṣadrā considers the Qur'an to be the manifestation of the world of existence, containing the realms of the visible and the invisible. To his opinion, the Qur'an is a written copy of the universe and the existence as the simulation of the Qur'an. Thus, the Qur'an is understood only by those endowed with understanding through intuitive knowledge.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4399_d107f2e79d4b5e9e5ee7ad8993f711a8.pdf
قرآن
روش تفسیری
تفسیر عقلی
صدرالمتألهین
تفسیر قرآن ملاصدرا
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
332
347
4400
Original Article
تفاوتهای رسم الخط سلطانی و عثمانی
Differences between the Sulṭānī and Ottoman Orthography
احد رضایی بیرانوند
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
نوشتار همواره بهترین ابزار، برای ثبت اندیشه ها و انتقال معارف است و با این حال در بسیاری از مواقع جهت نشان دادن صداهای کلمات، به تکامل نیازمند است. از این جهت کاستی هایی دارد که یکی از آنها، وجود علامتهایی است که نوشته می شود، ولی خوانده نمی شود و دومی، وجود علامتهایی است که نوشته می شود ولی صدایی غیر از آنچه که برای آن تعیین شده، می دهد و سومی از آنها صداهایی است که در مقام سخن گفتن وجود دارند، ولی در کتابت علامتی برای آنها نیست . هجای کلمات در قرآن کریم، تقریباً با نطق مطابقت تمام دارد جز در مواردی که به نظر می رسد علامتهای حرکتهای بلند (الف، واو و یاء) حذف یا زیاده شده است . در مقاله حاضر به بررسی و اهمیت جایگاه رسم الخط قرآن در میان مسلمانان و تفاوتهای رسم الخط عثمانی و رسم الخط سلطانی پرداخته خواهد شد .
Writing has always been the best tool for recording thoughts and transferring knowledge; however, in many cases it requires gradual development so as to display the sounds of the words. For this reason, it has certain deficiencies, one of which is the existence of marks which are written but not read, and the second one is the existence of marks which are written but their sound is other than what has been set to be; and the third is the sounds that exist in speaking but there are no marks for them. The words' syllable in the Qur'an is almost in full conformity with speech except in cases that the long vowel marks (alif, wāw, yā’) seem to be omitted or added. In the present article, the status and significance of the Qur'an orthography among the Muslims and the differences between the Ottoman and Sulṭānī orthographies are dealt with.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4400_978746358ffb610043b42070a81b711c.pdf
خط
رسم الخط عثمانی
رسم الخط سلطانی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
2008-01-21
13
51-52
348
367
4401
Original Article
نقش «فرهنگ قرآن» در تدوین پایان نامهها
The Role of "the Qur'an's Culture" in Composing Dissertations
محمد عابدی میانجی
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
این نوشتار به نقش و جایگاه «فرهنگ قرآن» در تدوین پایان نامه ها می پردازد. نویسنده نخست از ضرورت تدوین «فرهنگ قرآن» و ضوابط رعایت شده در آن سخن می گوید،سپس چالش های فراروی تدوین پایان نامه ها را مطرح می کند که عبارتند از: یافتن موضوع مناسب، دستیابی به مرجع مطمئن، طراحی دقیق، راهیابی به مفاهیم مربوط به موضوع، فقدان تولید علم، دسترسی دشوار و ناقص به اطلاعات، بی خبری از واژه های مشابه، فقدان منابع جامع. آنگاه از کارکرد «فرهنگ قرآن» در از بین بردن چالشهای یاد شده و آسان کردن تحقیق و تدوین پایان نامه ها سخن می گوید و در این زمینه از مثالها و نمونه هایی یاد می کند.
This writing deals with the role and status of the Qur'an's culture in composing dissertations. First, the writer asserts the necessity of formulating the Qur'an's culture and the criteria observed in it; then, introduces the challenges in composing dissertations which include: finding a suitable subject, access to reliable references, accurate planning, finding the way to the concepts relevant to the subject, the lack of knowledge production, difficult and insufficient access to information, being uninformed about equivalent terms, and lack of comprehensive sources. In conclusion, the article touches upon the role of the Qur'an's culture in resolving the aforementioned challenges, and simplification of research and composition of dissertation, bringing up some examples and samples in this respect.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4401_206e16a821f03b4183c2c2b906d05b30.pdf
فرهنگ قرآن
پایان نامه
موضوع
مرجع
طراحی موضوع
اطلاعات