%0 Journal Article %T عصمت آدم (ع) در ترازوی نقد %J پژوهش های قرآنی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی %Z 2251-9815 %A زمانی, محمد هاشم %D 2009 %\ 02/19/2009 %V 14 %N 56 %P 128-155 %! عصمت آدم (ع) در ترازوی نقد %K عصیان %K رسالت %K عصمت %K احکام تشریعی %K تکلیف و نهی ارشادی %R %X این مقاله بحث نافرمانی آدم (ع) در بهشت و وسوسه او به‌وسیله شیطان که طبعاً با عصمت و پیامبری او ناسازگار است را بررسی می کند. برای رفع این تعارض، از سوی متکلمین و مفسرین توجیهاتی آورده شده، مانند: فعل آدم (ع) ترک اولی بوده است، بهشت مذکور، مکان تکلیف نبوده است، نهی ارشادی بوده است نه مولوی، نهی تکوینی و یا آزمایشی بوده است، نه تشریعی. نویسنده، پس از ارائه نظرات همراه با توجیهات و ادله آنها، به بررسی و نقد هر یک پرداخته و از استنادات قرآنی، روائی و عقلی بهره برده است. آنگاه در نتیجه گیری بیان می کند که آدم (ع) مرتکب نافرمانی وگناه شد و بنابراین مستحق کیفر بوده است ولی این در زمانی رخ داد که هنوز به مقام رسالت و پیامبری نرسیده بود. خداوند، او را پس از توبه و استغفار، مورد هدایت ربانی قرار داد و به مقام عصمت رسانید.با این بیان، هیچ گونه منافرت و تناقضی در میان نیست. %U https://jqr.isca.ac.ir/article_4319_f03574d3d34be239bd94f343c3557a67.pdf