ORIGINAL_ARTICLE
نقش نیت در ارزش فعل اخلاقی
این نوشتار از نقش نیت در ارزش فعل اخلاقی سخن میگوید. نویسنده در آغاز به طرح چند پرسش راجع به نقش نیت میپردازد: 1- آیا نیت در ارزشدهی به فعل نقش دارد یا خیر؟ 2- بر فرض که نقش داشته باشد، آیا این نقش در ارزش فعل است یا فاعل یا هر دو؟ 3- اگر در ارزش فعل نقش داشته باشد، چگونه با نظریه حسن و قبح ذاتی فعل که مورد قبول عدلیه است، سازگار میشود؟ در راستای پرسشهای فوق، نویسنده نخست به تعریف نیت میپردازد. سپس به دیدگاههای موجود راجع به نقش نیت و نقد آنها پرداخته است. آنگاه با انتخاب نظریه نقش نیت در دو بعد فعل و فاعل، به رابطه آن با نظریه حسن و قبح ذاتی پرداخته و توجیهاتی را بیان کرده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3479_bc5dbe8691a6f0d6381ab64a9ba8682e.pdf
2012-02-20
4
19
نیت
ارزش فعل
اخلاق
حسن و قبح ذاتی
علی
رهنما
1
پژوهشگر و مدرس سطح سه حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قرآن و ارزش اخلاقی عواطف و احساسات
در این مقاله میخوانید: حرکتزایی از ویژگیهای احساسات و عواطف است و نه عقل. به همین دلیل بسیاری از کارهای انسانها در غیاب سنجش عقلانی انجام میگیرد و با این سؤال روبهروست که آیا ارزش اخلاقی دارد یا نه؟ بین پاسخهای مکاتب اخلاقی برون دینی، ناهمگونی و اختلاف مبنایی وجود دارد و در مطالعات دانشمندان مسلمان نیز دو دیدگاه با هم ناسازگار به چشم میخورد. دیدگاه منکران که ارزش را در گرو نیت و گزینش میدانند، و نگاه موافق که بر عبادت بودن رفتار عاطفی و متکی بر فطرت تأکید دارد و مورد تأیید شش گروه از آیات قرآن میباشد. البته در این میان، کافران اسلامستیز از انجام دادن کار نیک محروم و کار خیر نامسلمان بیعناد اندک است و نمیتواند رستگاری آورد و قرآن، همگانی شدن اخلاق کریمه و سعادت ابدی را تنها با توسعه ایمان و قصد تقرب عملی میداند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3480_b57904af85f33da41cd2a75f05da80a8.pdf
2012-02-20
20
43
قرآن
فطرت
عواطف
ارزش اخلاقی
حبط اعمال
پرستش
ایمان
نیت
سید ابراهیم
سجادی
1
محقق و پژوهشگر حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فقدان ارزش اخلاقی عواطف و احساسات
در این مقاله نویسنده کوشیده است برای این پرسش که آیا رفتار هیجانی و احساسی ارزش اخلاقی دارد یا نه، پاسخی بیابد. در این راستا نخست به معیار ارزش در رفتارهای اخلاقی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان اخلاق میپردازد. سپس فرضیههای ممکن در مورد پاسخ پرسش فوق را مطرح کرده و پنج فرضیه را مورد ارزیابی قرار میدهد. در نهایت به این نتیجه میرسد که رفتارهای هیجانی و احساسی تا زمانی که بهگونهای به عقلانیت و انتخاب عقلانی برنگردد، ارزش اخلاقی ندارند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3481_da71051357c48e2c7c5007e60a58e0f4.pdf
2012-02-20
44
59
اخلاق
فلسفه اخلاق
عواطف
احساسات
هیجانات
ارزش
رفتار اخلاقی
سید موسی
صدر
aliandelham@yahoo.com
1
پژوهشگر و مدرس سطح سه حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه علامه طباطبایی در حوزه زیباییشناسی و اخلاق
در میان مفسران، دیدگاههای علامه طباطبایی در مباحث مربوط به زیبایی و اخلاق، از غنا و برجستگی خاصی برخوردار است. نگارنده تلاش کرده است تا در حد توان، به دیدگاههای زیباییشناسی و اخلاق علامه در المیزان بپردازد. در این راستا، چیستی زیبایی و زشتی و رابطه میان اخلاق و زیبایی در نگاه علامه تبیین شده است و روشن گردیده که ایشان، زیباییهای اخلاقی را نسبی و اضافی میداند که بخشی از آن ثابت، و بخش دیگر متغیر است. وی همچنین استناد زیباییها به خداوند را به صورت برهانی و مستدل مطرح و چگونگی انتساب زینت بخشی اعمال به شیطان را به خوبی تبیین میکند. در باب حکمتهای زیبایی، علامه بیان دقیق و منحصر بهفردی دارد و در شرح زیباییهای اخلاقی مطرح شده در قرآن، تفسیرهای ارزندهای ارائه میدهد.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3482_449d85d215861a1621b23a282159406b.pdf
2012-02-20
60
85
علامه طباطبایی
تفسیر المیزان
زیباییشناسی
اخلاق
حسن
خرقانی
h.kharaghani@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بسط متن و روشهای ارائه مطلب در گفتمان قرآنی (بررسی ادعاهای ریچارد بل در خصوص «منقطع بودن» قرآن)
در این جستار هدف آن است که در پرتو شگردهای بسط متن در سورههای اسراء، کهف، مریم و طه، ادعاهای ریچارد بل را به شیوهای نظاممند بررسی کنیم. رهیافت حاضر، ویژگیهای سنخی بسط متنی و مضمونی این چهار سوره را از نزدیک بررسی و روش نمایش/ بیان این سورهها را دوچندان پر رنگ میکند. در یک کلام، بر آنیم تا دریابیم آیا این گونه تحلیل متنی را میتوان در کل متن قرآن به کار گرفت یا خیر؟ به منظور استحسان مؤلفة متن ـ زبانشناختی رابطة مفهومی و معنایی موجد گفتمان قرآنی، جستار کنونی تلاش میکند به واسطة پیکرهای از چهار سورة متوالی، روشهای ارائه مطلب در قرآن را تبیین کند. ادعای ما این است که این چهار سوره گروهی پیوسته بر میسازند که در بینامتنیّت و تلمیحات مفهومی و نیز برخی ویژگیهای زبانی و آوایی با هم مرز مشترک دارند. در واقع در خلال این چهار سوره، ویژگیِ متنیِ تنوعِ سبکیِ برخی آیات را بررسی میکنیم. تنوع سبکی در مقام روش ارائه در راستای بسط متن و ارتباط معنایی تحلیل خواهد شد. به همین ترتیب، آیات مکی و مدنی مرتبط با هم در یک سوره بحث میشوند تا مشخص شود که آیا بسط متنی و انسجام معنایی حفظ شده یا خیر؟
https://jqr.isca.ac.ir/article_3483_ae2818ed9cd1447ad765391dd0663235.pdf
2012-02-20
86
117
بسط متن
بنمایه
روش ارائه
ریچارد بل
حسین
عبدالرؤوف
1
استاد مطالعات قرآنی دانشگاه لیدز انگلستان
LEAD_AUTHOR
ابوالفضل
حرّی
2
مترجم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیامبر ناخوانا و نانویسا
در این مقاله موضوع ناخوانا و نانویسا بودن پیامبر(ص) با نگاهی درون قرآنی مورد بررسى قرار گرفته و سه نظریه عمده مطرح شده است. یکى نظریه مشهور مبنى بر اینکه پیامبر به طور مطلق، خواندن و نوشتن نمىدانسته است. دوم نظریه خاورشناسان که به صورت مطلق، معتقد به خوانا و نویسا بودن پیامبرند. سوم دیدگاه منتخب است که با نقد دو دیدگاه یاد شده، ثابت نموده است پیامبر(ص) قبل از بعثت ناخوانا و نانویسا بوده، ولى پس از بعثت با خواندن و نوشتن آشنا گردیده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3484_9876cf54aa84b49ef1e3a990b10d7277.pdf
2012-02-20
118
135
ناخوانا و نانویسا
امّى
امیون
قرآن
کتابت و قرائت
محمد صادق
یوسفی مقدم
y_moqaddam@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر ترجمه آیات قرآن در جلد اول تفسیر نور
از آنجایی که ترجمه آسانترین راه انتقال معارف قرآنی به مسلمانان غیرعرب میباشد، باید آنچنان که شایسته این کتاب آسمانی است، در ترجمه آن دقت نمود و برای ارائه ترجمهای روان و بهدور از اشتباه، باید به ساختارهای زبانی و قواعد صرفی و نحوی توجه نمود. ترجمه آیات تفسیر نور، تأثیرگذار، روان، مطابق با نثر معیار و قابل فهم برای همه اقشار است. ولی با همه این وجود، ایراداتی همچون عدم توجه به ساختارهای صرفی، نحوی، نکات بلاغی و ... در ترجمه آیات آن مشاهده میشود که در این نوشتار، ترجمه آیات از این منظرها بررسی میگردد و به قدر توان و بضاعت، برگردان مناسبی از آیات ارائه شده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_3485_9b94027cc1cad3e32a3db1e62fccdc21.pdf
2012-02-20
136
147
تفسیر نور
سوره حمد
بقره
ترجمه
نقد و بررسی
حجت الله
فسنقری
1
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
AUTHOR