ORIGINAL_ARTICLE
سرمقاله: پیامبر (ص)؛ جمال الهی در آینه بشری
https://jqr.isca.ac.ir/article_4439_d5fa2b5c7eae519a76499af9ee325305.pdf
2006-10-23
4
11
احمد
آقایی زاده ترابی
a_torabii@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیر قرآن به قرآن و جایگاه سنّت؛ آخرین سخنرانی منتشر نشده از آیت الله معرفت
https://jqr.isca.ac.ir/article_4440_b3ee5bcdd6ab258eef4933fb28a1e622.pdf
2006-10-23
14
21
محمد هادی
معرفت
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عیار نبوت
پیامبر چه ویژگى و امتیازى دارد که وى را از دیگران متمایز مى سازد؟ نویسنده در پاسخ به این پرسش از سه رویکرد نام مى برد:1ـ رویکرد معرفتى. 2ـ رویکرد مسئولیتى. 3ـ رویکرد موقعیتى. در رویکرد نسخت دیدگاه هاى متعددى را مورد بررسى قرار مى دهد که همه این دیدگاه وجه تمایز پیامبر را معرفت ویژه مى داند.در رویکرد دوم مسئولیت و مأموریت ویژه پیامبر عامل تمایز معرفى مى شود که نویسنده از دو دیدگاه در این زمینه یاد مى کند. و در رویکرد سوم موقعیت و اعتبار پیامبر پایه تمایز وى از دیگران شناخته شده است. نویسنده پس از بررسى دیدگاه هاى گوناگون در رویکردهاى سه گانه، خود به دیدگاه ترکیبى اشاره مى کند که وجه تمایز را سه چیز مى داند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4441_aca37f371309e9f3cc376a8e5baf65cb.pdf
2006-10-23
22
41
نبوت
وحی
الهام
مسئولیت پیامبر
ماموریت پیامبر
تمایز پیامبر
سید موسی
صدر
aliandelham@yahoo.com
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قرآن و شاخصههای اخلاق نبوی (ص)
این نوشتار، شاخصه هاى اخلاق نبوى از منظر قرآن را به بررسى نشته است. نویسنده با الهام گیرى از آیات قرآنى بدین نتیجه رسیده است که اسلام با در نظر داشت نیاز روحى انسان ها به الگوگیرى به ارایه الگوهاى برتر الهى و انسانى پرداخته و پیامبران الهى به ویژه دو تن از آنان حضرت ابراهیم و رسول اکرم را به عنوان برترین الگوهاى بشرى معرفى کرده است. قرآن کریم حضرت محمد را در یک توصیف کلى و اجمالى، داراى خلق عظیم و شرح صدر مى داند که این هر دو در گام نخست به اخلاق اجتماعى آن حضرت نظر دارد، و در جاى جاى قرآن به مصادیق و جلوه هاى بیرونى و جزیى آن اشاره رفته است. به باور نویسنده خلوص، تواضع، بردبارى، انسان دوستى، احترام به دیگران، رحمت و صلابت، مهم ترین شاخصه هاى اخلاق اجتماعى رسول اعظم از منظر کلام وحیانى الهى به شمار مى روند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4442_d1d0cfde9b8b642d0c6a6e0c2d475047.pdf
2006-10-23
42
65
الگوپذیری انسان
اخلاق
اخلاق اجتماعی
خلق پیامبر(ص)
خلق عظیم
شرح صدر
الگوهای قرآنی
ابراهیم(ع)
اخلاص
تواضع
انسان دوستی
احترام به دیگران
رحمت
صلابت
سید حسین
هاشمی
1
مدرس و پژوهشگر حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین رابطه موجود بین «کثرت شرایع» و «ابتلاء»
کثرت گرایان با استناد به بخشى از آیه 48 سوره مائده «لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجا» که در آن از تعلق اراده الهى به کثرت ادیان سخن مى گوید، سعى دارند این آیه را بعنوان یکى از مستندات قرآنى نظریه خود، معرفى نمایند. نگارنده پس از دقت در چگونگى استدلال کثرت گرایان در باب چگونگى دلالت آیه بر مدعاى شان، و همچنین بررسى دیدگاههاى مفسران در مورد معنا و دلالت آیه مورد بحث، در نهایت به این نتیجه رسیده است که براى پاسخ به این پرسش که آیا آیه مورد نظر، مى تواند مؤید نظریه کثرت گرایان به شمار آید یا خیر؟ باید به رابطه ایجاد شده بین «تکثر شرایع» و «ابتلاء» که در بخش دیگر آیه بدان تصریح شده: «لو شاء الله لجعلکم امه واحده و لکن لیبلوکم»، توجه ویژه داشت. در واقع بین این دو مفهوم یعنى تکثر شرایع و ابتلا ارتباطى برقرار شده که اولاً کشف وجود این تعلق و پیوند و ثانیاً ارائه تبیین درستى از آن، آنگونه که مدنظر آیه است، مى تواند ما را در راستاى اظهار نظرى مستدل و قابل دفاع در باب دلالت یا عدم دلالت آیه بر نظریه کثرت گرایان، یارى رساند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4443_d4bc9639f39400028f0653f2160d9e8d.pdf
2006-10-23
66
87
کثرت گرایی
کثرت شرایع
ابتلاء
فاطمه
کیایی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درنگی در شیوه بیانی قرآن
فهم صحیح قرآن نیاز به فراتر رفتن از قواعد زبان عربى ندارد. نویسنده کوشیده است قواعد فهم قرآن را بررسى کند در این راستا مسئله عربى بودن زبان قرآن، ظهر و بطن آیات، مفهوم تأویل و نمونه هایى از معانى تأویلى موجوددر روایات، را مطرح کده و با تحلیل آنها به این نتیجه رسیده است که فهم آیات براساس شیوه اى که از خود قرآن به دست مى آید، کاملاً در چارچوب قواعد زبان عربى ممکن است و بطون آیات یا تأویل به معناى نادیده گرفتن قواعد زبان نیست بلکه معناى ویژه دارد که با ادبیات زبان عربى سازگار است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4444_a1c26c1c62a68e60fe0eb7b62b92e245.pdf
2006-10-23
88
99
قرآن
فهم قرآن
تاویل
ظاهر
باطن
سید محمدحسین
فضل الله
1
LEAD_AUTHOR
موسی
دانش
2
مترجم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آغاز نبّوت و چگونگی نزول قرآن
در رابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است. 2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است.3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست.4ـ پیامبر دو بعثت داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان. 5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است. 6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است. این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4445_04629cf476979ace70d3afb4c901ba20.pdf
2006-10-23
100
133
قرآن
نبوت
نزول قرآن
نزول تدریجی
نزول دفعی
ماه رمضان
ماه رجب
بعثت
حسن
رهبری
1
کارشناس ارشد مدیریت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وحی در لغت قرآن
این نوشتار در پى شناساندن مفهوم و مؤلفه معنائى واژه وحى در فرهنگ ها و کاربردهاى قرآنى آن است. نویسنده نخست به بررسى مفهوم لغوى واژه پرداخته است سپس ترکیب هاى قرآنى آن را بررسى کرده آنگاه به موارد کاربرد واژه وحى و معانى کاربردى آن اشاره نموده و از پنج معنا یاد کرده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4446_1493cf6d68b51d4d17096793b917364c.pdf
2006-10-23
134
145
وحی
تشریعی
تسدیدی
غریزه
الهام
عباس
عبدالله پور
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قرآن و حاکمیت پیامبر اعظم (ص)
آیات ناظر به نقش و رسالت پیامبر اعظم درجامعه به چند دسته تقسیم مى شود: 1ـ آیات اطاعت. 2ـ آیات اولویت. 3ـ آیات حکم. 4ـ آیات محوریت. 5ـ آیات ایمان به تشریع پیامبر. از مجموع این آیات استفاده مى شود که رسالت و نقش پیامبر تنها در امور اخروى محدود نمى شود بلکه در زندگى اجتماعى نیز جایگاه مهم دارد و کسانى که در صدد توجیه این آیات بر آمده و مى پندارند که رسالت پیامبر تنها دعوت به سوى آخرت بوده است فهم درستى از آیات ندارند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4447_fd3721807da2fe5fa5b1134fd15c45eb.pdf
2006-10-23
146
167
پیامبر
رسالت
دنیا
آخرت
حاکمیت
اطاعت
اولویت
تشریع
ملیحه
محمدیان
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پاداش رسالت
در قرآن کریم آیات زیادى از زبان پیامبران الهى بیان مى دارد که آنها هیچ گونه اجر و مزدى در قبال رسالت خویش نمى خواهند و تنها خداست که مزد آنان را مى دهد. تعبیر این آیات نسبت به همه پیامبران یکسان است اما در مورد پیامبر در دو مورد استثناء آمده است. در این نوشته ابتدا به دلایل عدم در خواست اجز از سوى پیامبران پرداخته شده است و پس از اختلاف تعبیر آیات نسبت به پیامبر اسلام(ص) سخن به میان آمده و عدم تنافى آن با دیگر آیات نفى اجر رسالت پیامبران اثبات گردیده است. پس از آن آیه به عنوان مهم ترین آیه در این زمینه و دلایل اختصاص آن به پیامبر و طرح دیدگاه هاى مختلف اهل سنت و شیعه در آن مورد ارزیابى قرار گرفته است و در پایان روایات وارده در زمینه مصادیق «قربى» از منابع شیعه و اهل سنت در حد نیاز ذکر شده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4448_37b389c6f842af24247c60c85dd03b8f.pdf
2006-10-23
168
181
پیامبران
پاداش رسالت
مودت
ربی
پیامبر اسلام(ص)
اهل بیت(ع)
مهدی
آریان فر
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهره های مولانا از داستان پیامبر اعظم (ص) در قرآن
جلال الدین محمد بلخى در جاى جاى مثنوى از داستان پیامبران بهره برده است، یکى از این قصه ها، قصه پیامبر(ص) است.مولانا از این قصه در راستاى آموزش اعتقادات، اخلاقیات و عرفان فراوان بهره گرفته است. او از فراز گم شدن پیامبر(ص) فطرت الهى را نتیجه گرفته و از نمودن جبرئیل خویش را به پیامبر(ص) در خدمت قهر الهى سود مى برد، چنان که از معجزات پیامبر(ص)، دشمنى ابولهب با پیامبر، برخورد پیامبر با سائل و یهودیان، اُذن خواندن پیامبر، ارتداد کاتب وحى، دشمنى اوس و خزرج، فتح مکه نیز به ترتیب بهره هاى زیر را مى گیرد:قدرت خدا، تجانس موجودات، مقام نیازمندان، شیرینى مرگ، مقام پیامبر، نکوهش تکبر، ناپسندى قیاس، نقش پیامبر (ص) در ایجاد الفت و دوستى، مذمت دنیا دوستى.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4449_3a99cfe3511db20847c53c393c8974ad.pdf
2006-10-23
182
195
کلیدواژگان: قصه پیامبر(ص)
مثنوی
مولانا
فواید قصه
محمد
بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ابن عاشور و تفسیر التحریر و التّنویر
ابن عاشور کیست؟ و تفسیر التحریر و التنویر چه ویژگى هایى دارد؟ در این نوشتار نویسنده با بیان شرح حال این عاشور، به معرفى ویژگى هاى تفسیرش مى پردازد، نخست از ساختار تفسیر سخن مى گوید سپس از روش هاى به کار رفته در تفسیر یاد مى کند. آنگاه دیدگاه ابن عاشور را نسبت به مقوله هاى علوم قرآن مانند اعجاز، نسخ، متشابه بررسى مى کند، در پایان برجستگى هاى تفسیر التحریر و التنویر را توضیح مى دهد.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4450_cc53a205fad0a40b61b9c635a95e61b6.pdf
2006-10-23
198
215
ابن عاشور
التحریر و التنویر
نسخ
اعجاز
متشابه
نصرت
خاور نجفی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روش شناسی تفسیر منهج الصادقین
این نوشتار به معرفى روش تفسیر منهج الصادقین مى پردازد.نویسنده نخست مفسر را به صورت فشرده معرفى مى کند. آنگاه تفسیر منهج الصادقین را معرفى و دیدگاه مفسر را راجع به تفسیر قرآن توضیح مى دهد. در ادامه تفسیر منهج الصادقین را از ابعاد روائى و بهره گیرى از فنون ادبى بررسى مى کند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4451_0f4b3e7111404b33d5e17d8b6e5d3f07.pdf
2006-10-23
216
229
ویژگی های تفسیر
منهج الصادقین
ملا فتح الله کاشانی
ویژگی های ادبی منهج الصادقین
ویژگی های روائی منهج الصادقین
حمیدرضا
فهیمی تبار
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی نقش سیاق در روش تفسیری سید قطب
فهم صحیح کلام خداوند نیازمند نگاه همه جانبه مفسر قرآن به اعاد و زوایاى پیدا و پنهان این سخن آسمانى است، و مفسر موفق کسى است که با چنین نگاهى به سوى قرآن برود و ابزارهاى مختلف کلامى و بیانى را در این راه به خدمت گیرد. یکى از مهم ترین این ابزارها «سیاق» است. سیاق به عنوان دلیلى متین چون سایه در پى کلام است و از آن جدایى ناپذیر است و به دلیل همین عدم انفکاک، در رابطه با آیات قرآن گونه اى از روش تفسیر «قرآن به قرآن» به شمار مى آید. البته با وجود اهمیت بسیار سیاق، استفاده نابجا و غیر دقیق از آن و فرو نهادن دیگر دلایل در پرتو استناد به آن، مى تواند انحرافات و کج فهمى هاى دیگرى را در فهم کلام خداوند در پى داشته باشد.در این مقاله بر آنیم تا نقش سیاق را در روش تفسیر سید قطب، به عنوان یکى از مفسران فرهیخته و برجسته اهل سنت بنمایانیم و ابعاد بهره مندى وى را از سیاق بکاویم. در ادامه ضرورت هاى استفاده از این ابزار را گوشزد نموده به برخى از کاستى هاى این روش تفسیرى از سوى مفسر فى ظلال القرآن اشاره مى رود.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4453_b7fd4a25a44206fc4b10171f1d88ef08.pdf
2006-10-23
230
247
تفسیر
روش تفسیری
سیاق
سید قطب
فی ظلال القرآن
کرم
سیاوشی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه و کاربرد حدیث در تفسیر ملاصدرا
از نشانه هاى اهتمام ملاصدرا به قرآن، تفاسیر او بر برخى سوره ها و آیات و نیز آثار دیگرى به نام هاى «اسرار آلایات» و «مفاتیح الغیب» است. همچنین استناد وى به آیات الهى در بسیارى از مباحث فلسفى و عرفانى اش مشهود است و از علائم توجه خاص او به حدیث نیز، شرح بر اصول کافى و استناد به روایات در بسیارى از موضوعات تفسیرى و فلسفى مى باشد. در این مقاله سعى نگارنده بر این است که بیان و بررسى روایاتى مبادرت ورزد که ملاصدرا را در تفسیر خود از آیات قرآن کریم و در مجموعه تفسیرى خویش بدان ها استناد نموده است. شایان ذکر این که آن مفسر گران قدر و حکیم فرزانه در قسمت هاى مختلف تفسیر خود، جمعاً به حدود هزار و دویست حدیث استناد، کرده است که براساس استخراجى که صورت گرفته، معلوم مى شود که دید وى در مراجعه به روایات وسیع بوده و در مراجعه به کتب حدیث تفاوتى میان منابع شیعه و سنى قائل نمى شده و در جاى مناسب خود، روایات مربوط به هر موضوع را مورد استفاده و استناد قرار مى داده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4454_cce1f15919fd144aa9f00d005429df61.pdf
2006-10-23
248
261
قرآن کریم
روایات
احادیث
ملاصدرا
تفسیر
آیات
مهدی
سلطانی رنانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قواعد تفسیر در تفسیر صافی
نویسنده در این نوشتار نخست از انگیزه نگارش تفسیر توسط فیض کاشانى، سخن گفته سپس مبانى تفسیر وى را مطرح کرده است آنگاه از منابع تفسیرى و روائى مفسر یاد نموده است در ادامه از ویژگى هاى لغوى، روائى و روش قرآن به قرآن در تفسیر صافى بحث کرده است و در پایان قواعد به کار رفته در تفسیر را بر شمرده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4452_37379eca187a4c592251b717f7926433.pdf
2006-10-23
262
275
تفسیر صافی
فیض کاشانی
مبانی تفسیر
قواعد تفسیر
منابع تفسیر
تفسیر قرآن به قرآن
حمیدرضا
فهیمی تبار
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جوان در قرآن
قرآن در مورد جوانان گزارش و ارزش گذارى چشم گیرى دارد و آنان را داراى قدرتى مى داند که در بعد روحى اش به خیر خواهى، آرمان گرایى، ستیز با فساد محیط، همگرایى و الگوپذیرى قابل تفسیر مى باشد. اگر جوانان از آسیب هاى: رکود فکرى، حماقت ناشى از خودخواهى، ناامیدى، حاکمیت غریزه جنسى و احساس حقارت مصون بمانند و بزرگسالان در حوزه تعبد، آموزش، پرورش، مدارا، احترام به شخصیت، معرفى الگو و ازدواج با آنان همکارى نمایند تاریخ به شکل مطلوب رقم مى خورد.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4455_c5afb7cd8f06f486213d285718237541.pdf
2006-10-23
278
307
جوان
قرآن
نیروی جوانی
آموزش
پرورش
کمال طلبی
آرمان گرایی
آسیب پذیری
تعبد
الگو
همیاری
شخصیت
سید ابراهیم
سجادی
1
پژوهشگر حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصول حاکم بر ارتباطات کلامی میان فردی از دیدگاه قرآن کریم
ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته است. ارتباطات، نخست به عنوان «انتقال اطلاعات» و سپس به عنوان «اقناع» و در برداشت هاى جدید به منزله «بیان شخصى»، «تأثیرگزارى متقابل و همبستگى اجتماعى»، «ابزار اصلى دگرگونى اجتماعى و سیاسى» مورد مطالعه و بررسى واقع شده است، در میان شاخه هاى مختلف ارتباطات، ارتباطات انسانى و به ویژه ارتباطات کلامى به لحاظ نقش اثر گذار آن از یک سو در تقویت مناسبات و همبستگى اجتماعى و از سوى دیگر در کاهش یا افزایش ناهنجارى ها و آسیب هاى اجتماعى از اهمیت خاصى برخوردار است. در این گزیده، برخى از اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسى قرار گرفته است. آغاز و پایان سخن با سلام، استفاده از واژه هاى زیبا، عدم استفاده از واژه هاى زشت، مثبت نگرى در گفتار، مخاطب محورى و میانه روى در گفتار از جمله این اصولند. نویسنده در پایان نتیجه گرفته است که اصول قرآنى بر خلاف مکاتب دیگر که درمان و اصلاح ارتباطات کلامى را وجه همت خویش ساخته اند، سمت و سوى پیش گیرانه دارد و مؤمنان را به نکات دقیق و ظریف ارتباطات کلامى میان فردى آگاه ساخته و از آنان خواسته است که در ارتباطات کلامى خویش به این دستورات عمل کنند تا به حدى برسند که ارتباطات کلامى نامناسب، نه تنها در آنان تأثیر منفى از خود بر جاى ننهد بلکه عکس العمل مناسب و مثبت نیز از خود نشان دهند.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4456_b7463ccdb1b244eab44b761c5c357927.pdf
2006-10-23
308
319
ارتباطات
ارتباطات انسانى
ارتباطات کلامى
ارتباطات کلامى میان فردى
اصول ارتباطات کلامى میان فردى
ارتباطات کلامى میان فردى در قرآن
آداب سخن گفتن در قرآن
ORIGINAL_ARTICLE
معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب
این نوشتار نگاهى مقایسه اى به معناشناسى، «ایمان»، در نظرگاه فخررازى و علامه طباطبایى دارد. در نگاه فخررازى، «ایمان» تصدیق قلبى است و عمل و اقرار تمام یا جزء ایمان نیست، زیرا مراد از این «الکبیر» تعریف ایمان به معرفت شایسته نیست، زیرا مراد از این معرفت همان تصدیق منطقى است نه قلبى. در برابر فخر رازى، علامه «ایمان» را تصدیق مى شناسد و مراد ایشان از تصدیق همان اعتقاد و علم است که در اصطلاح تصدیق منطقى خوانده مى شود. افزون بر این، در نظر گاه علامه طباطبایى لحاظ قید «التزام عملى» در تعریف «ایمان» ضرورى است و آیاتى از قرآن نیز حکایت از این ضرورت دارد. اما عمل، خود ایمان یا حقیقت آنها نیست، بلکه اثر ایمان شناخته مى شود.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4457_202878923eec31ab4187206590bca79c.pdf
2006-10-23
320
333
ایمان
فخر رازی
علامه طباطبایی
عمل
اقرار
تصدیق علم
محمد
بهرامی
m.bahrami.41@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به مقوله رنگ در قرآن (2)
رنگ هاى به کار رفته در آیات قرآن کریم به ترتیب: زرد، سفید، سیاه، سبز و قرمز مى باشد. در این میان رنگ زرد علاوه بر اینکه اولین رنگ ذکر شده در قرآن است داراى خواص منحصر به فردى مى باشد که شنیدنى است و جالب اینکه علم رنگ شناسى نیز براین ویژگى ها که در روایات و تفاسیر به چشم مى خورد صحه مى گذارد، هر چند اگر چنین هم نبود جایگاه قرآنى آن اهمیت خود را از دست نمى داد. رنگ هاى سفید و سیاه نیز که در بسیارى از آیات با هم آمده اند گفتنى هاى بسیار دارند. در این مقاله علاوه بر بیان تفسیرى هریک از آیات مربوط، به ذکر نظریات علمى پیرامون آنها پرداخته شده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4458_4177321bfcd1479b74b587c2f6c18ee8.pdf
2006-10-23
334
353
قرآن
رنگ
زرد
سفید
سیاه
سید محمدجواد
صداقت کشفی
sedaghatsmj@gmail.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی برنامه و متون آموزشی تفسیر در دانشگاهها
پس از پیروزى انقلاب، گرایش علوم قرآن و حدیث ـ یکى از پنج گرایش رشته الهیات و معارف اسلامى ـ در دانشگاه ها، مؤسسات آموزشى، پژوهشى و حوزه هاى علمیه، به واسطه نیاز جامعه به علوم و معارف قرآنى و حدیثى، مورد استقبال چشمگیر علاقمندان قرار گرفت. اما متأسفانه، در طول دو دهه گذشته، به واسطه عدم تغییر جدى در برنامه، مواد و متون آموزشى، رفته رفته از همراى با نیازهاى جامعه بازمانده و در حال حاضر، ضعف ها و کاستى هاى گوناگونى بر آن سایه افکنده، که رفع آن، همفکرى و همکارى صاحب نظران را مى طلبد، در این نوشتار، نخست به صورت کلى به کاستى ها و ضعف هاى این گرایش اشاره شده و سپس به صورت خاص، کاستى ها و ضعف هاى درس تفسیر مورد بازبینى قرار گرفته است، در بخش سوم نیز متون تفسیرى و سر فصل هاى درس تفسیر به تفکیک مقاطع مورد نقد و بررسى واقع شده است.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4459_537e9801dfd141700431ae8025292a23.pdf
2006-10-23
354
375
گرایش علوم قرآن و حدیث
متون تفسیری
آسیب شناسی درس تفسیر
منابع تفسیری
سر فصل های درس تفسیر
سید مصطفی
احمدزاده
m.ahmadzadeh@isca.ac.ir
1
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی معجمهای موضوعی قرآن (2)
نوشتار حاضر ادامه معرفى و ارزیابى معجم هاى موضوعى قرآن است. در قسمت نخست نویسنده به بررسى تعدادى از فرهنگ هاى موضوعى پرداخت و از مزایا و کاستى هاى آنها سخن گفت. در این نوشتار ارزیابى و بررسى یاد شده ادامه مى یابد و برخى دیگر از فرهنگ هاى موضوعى معرفى مى شود.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4460_46425c144f2e4cf6191e8dd864e256d8.pdf
2006-10-23
376
397
معجم موضوعی
فرهنگ موضوعی
قرآن
محمدهاشم
زمانی
norforqanzam@yahoo.com
1
AUTHOR