دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
سرمقاله: مبادی علوم قرآنی و تفسیر ترتیب نزولی
4
25
FA
سید عباس
صالحی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
salehi4842@gmail.com
https://jqr.isca.ac.ir/article_3641.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3641_5458d3cbcf1e3045b77a114827454a35.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
رویکردی نو در تفسیر بر اساس ترتیب نزول
26
71
FA
عبدالکریم
بهجت پور
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نویسنده در این نوشتار پس از اشاره به سبکهای تفسیری، به معرفی روش تفسیر به ترتیب نزول میپردازد در این راستا نخست از روایی و اعتبار آن سخن میگوید و دلایل متعددی برای اثبات مشروعیت آن میآورد سپس به فواید و پیامدهای مثبت این روش در ساحتهای گوناگون میپردازد و در این زمینه به: 1- کشف روشهای تحول دینی 2- کشف مراحل فرهنگ شدن مفاهیم دینی 3- کشف هندسه تحول دینی مخاطبان 4- فهم رابطه چالشها با پیامهای دین 5- آشنایی با روند تثبیت قلب پیامبر 6- تقویت نگاه تربیتی و آموزشی به مقوله تفسیر 7- کاربردهای روش ترتیب نزول در تفسیر و فهم بهتر آیات، به عنوان آثار و پیامدهای مهم شیوه ترتیب نزولی یاد میکند.
سبک تفسیر,ترتیب نزول,تحول دینی,تفسیر نزولی
https://jqr.isca.ac.ir/article_3642.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3642_c5f31961246a8c299835fe54e5a21dbb.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
مبانی تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول
72
89
FA
سید حسین
هاشمی
مدرس و پژوهشگر حوزه
این نوشتار مبانی شیوه تفسیر بر اساس ترتیب نزول را به کاوش نوشته است. اشاره گذرا به شیوههای تفسیر نویسی و پیشینه تفسیر بر اساس ترتیب نزول درآمد بحث را سامان داده است. برشماری رویکردهای تفسیری بر اساس ترتیب نزول و نیز تبیین ادله اجتهادی بودن ترتیب مصحف کنونی و همچنین یادکرد مستندات و شواهد ناروا و خلاف رضایت خدا و رسول بودن ترتیب فعلی به عنوان مبانی رویکرد نخست، و نیز تبیین برآیندهای مثبت تفسیر مطابق هندسه زمانی نزول، از جمله نقش مهم و غیر قابل اغماض توجه به اسباب و شرایط زمانی و مکانی نزول آیات و سورههای قرآن که در جایگاه مبانی دیدگاه دوم این شیوه تفسیری قرار دارد، بدنه و پیکره اصلی موضوع را سامان بخشیده است. نقدوارههایی بر این مبانی نیز در لابه لای بحث اشاره شده است.
شیوههای تفسیری,تفسیر بر اساس نزول,مبانی تفسیر نزولگرا,اسباب نزول,جمع قرآن,مشروعیت ساختار مصحف
https://jqr.isca.ac.ir/article_3643.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3643_e9fd0dae8d5ba86b553ac8bc6576e259.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
تفسیر بر اساس ترتیب نزول با سه قرائت
90
123
FA
محمدکاظم
شاکر
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
mk_shaker@yahoo.com
این نوشتار به گزارش و نقد دیدگاهها راجع به روش تفسیر بر اساس ترتیب نزول میپردازد. در این راستا نویسنده نخست به مجموع اندیشههای مطرح در این زمینه اشاره کرده و آنها را در سه محور دستهبندی میکند: 1- اندیشهای که معتقد به ضرورت روش تفسیر بر اساس ترتیب نزول برای آسان و روان ساختن فهم قرآن است 2- اندیشهای که معتقد به ضرورت روش یاد شده جهت تحول آفرینی در جامعه است 3- اندیشهای که معتقد به تاریخمندی قرآن است و تنها راه درست فهمیدن آن را رجوع به شرایط و مقتضیات نزول میداند. سپس نویسنده به بررسی هر یک از محورهای فوق پرداخته و رویکردهای دوم و سوم را از لحاظ مبانی و دلایل به نقد میگیرد و ضرورت روش ترتیب نزول با لحاظ دو را رویکرد را انکار میکند.
تفسیر,ترتیب نزول,فهم قرآن,تاریخمندی قرآن,تحولآفرینی قرآن,اسباب نزول
https://jqr.isca.ac.ir/article_3644.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3644_74a8877d19c4a71d67024bf0d438461c.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
نقدی بر فواید تفسیر ترتیب نزولی
124
149
FA
سید محمدعلی
ایازی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قرآن
sma.ayazi@gmail.com
یکی از موضوعات مهم و در عین حال بحث انگیز و جنجالی در عرصه علوم قرآن، چگونگی گردآوری و تألیف این کتاب آسمانی و به دنبال آن تفسیر آن است. گروهی از علما و محققان علوم قرآنی بر این باورند که گردآوری و تألیف و ترتیب قرآن در حیات پیامبر انجام گرفته، و گروهی آن را به دوران پس از پیامبر، یعنی زمان حاکمیت خلفا منتسب دانسته و فرض را بر این گذاشتهاند که جمع کنونی قرآن غیر توقیفی و پس از پیامبر انجام گرفته و آنچه مبنای فهم و تفسیر میباشد، همان ترتیبی است که بر اساس نزول بوده است. اما این پرسش مطرح است: به چه دلیلی این ترتیب که از صدر اسلام در میان همه مفسران رایج و متداول بوده و بر اساس آن تفسیر انجام میگرفته، باید کنار گذاشته شود و روش ترتیب نزولی انجام گیرد؟ مهمتر آنکه از کجا میتوان ثابت کرد روایاتی که درباره نزول برخی سورهها نقل شده، درست و قابل اطمینان است، با اینکه در این باره اخبار بسیار متعارض و متفاوتی نقل شده و مبانی در این باب مختلف است؟ نکته دیگر اینکه تا چه حدی واقعاً میان تفسیر بر اساس ترتیب مصحف با ترتیب نزول در معنا و برداشت از آیه تفاوت دارد که بتوان آن را به حساب تفاوت و اختلاف در طریقه تفسیر آیات و ترجیح ترتیب نزولی گذاشت؟
این نوشته در مقام بیان اثبات این نکته است که هر سه این پرسشها جواب منفی به تفسیر نزولی میدهد و در این ادعا که اگر تفسیر بر اساس نزول شکل گیرد، فواید و آثار بسیاری بر جای میگذارد، مبالغههایی شده و بر فرض که فوایدی داشته باشد، در تفسیرهای رایج و بر اساس ترتیب مصحف نیز قابل تحصیل است.
ترتیب نزول,ترتیب مصحف,توقیفیت ترتیب قرآن,مصحف امام علی
https://jqr.isca.ac.ir/article_3645.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3645_4d311dc0a22cbf5872381756a79b8225.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
سنجش ادله موافقان و مخالفان تفسیر بر اساس ترتیب نزول
150
165
FA
سید موسی
صدر
مدرس و پژوهشگر حوزه
aliandelham@yahoo.com
نویسنده در این مقاله به بررسی نظریات موافقان و مخالفان روش «تفسیر براساس ترتیب نزول» میپردازد در این راستا نخست به ادله نظریه موافقان اشاره کرده که عبارت است از: سیره پیامبر (ص) و امام علی (ع)، تأثیر در فهم بهتر، تاثیر در تشخیص روایات تفسیری از غیر تفسیری و کشف روش ایجاد تحول اجتماعی. آنگاه به نقد این ادله پرداخته است سپس به دیدگاه مخالفان اشاره کرده و ادله این نظریه را که عبارت است از: فقدان مبنای قطعی، پیامدهای ناگوار، مخالفت با باوره پیامبر (ص) و فقدان نتیجه قابل توجه، مورد بررسی و نقد قرار داده است و بر این باور است که برخی از این ادله قابل پاسخ دادن است. در پایان نویسنده با استفاده از چند مقدمه به این نتیجه میرسید که روش تفسیر بر اساس ترتیب نزول چندان سودمند نیست.
تفسیر,ترتیب نزول,اصلاح اجتماعی,فهم صحیح,روایات تفسیری
https://jqr.isca.ac.ir/article_3646.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3646_249454e50b833d96347d6da401ae6029.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
جایگاه تفسیر به ترتیب نزول در روشهای تفسیری
166
189
FA
حسن
رهبری
کارشناس ارشد مدیریت
بازاندیشی در فرازنامه وحی راهکارهای نوینی را میطلبد. راهکاری که اندک زمانی است دانشمندان و پژوهشگران قرآنی بدان دست یازیده اند، تفسیر قرآن به روش ترتیب نزولی می باشد. بنیان چنین کار بزرگ و سترگی، تعاریف، مدلسازی و زیرساخت هایی را نیاز دارد که در این جستار بدان ها پرداخته شده و به پیشینه های تحقیق تا آنجا که در دسترس بوده اشارتی رفته است.
چشم انداز بحث و نتیجه فرآیند کار در چنین روشی، از جمله دغدغه هایی بود که سخن را به آسیبشناسی طرح کشانیده و در نهایت به نقد تفسیر نزولی انجامیده است و به منظور پرهیز از دوباره کاری و موازی کاری با تفسیر سنّتی و شیوه گسسته، «تفسیر موضوعی نزولی» را جایگزین «تفسیر نزولی» پیشنهاد داده و مزایای آن را برشمرده است.
تفسیر سنتی,تفسیر نزولی,تفسیر موضوعی,تفسیر موضوعی نزولی
https://jqr.isca.ac.ir/article_3647.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3647_ce64a0217cc935e17b1bed1c26f00ff4.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
نگرشی بر «التفسیر الحدیث»
190
215
FA
سید ابراهیم
سجادی
مدرس و پژوهشگر حوزه
در این مقاله نویسنده نخست نگاهی دارد به زندگینامه، گرایش قرآنی و علاقمندی دروزه به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول. سپس مبانی و مباحث مقدماتی روش تفسیری وی را به مطالعه میگیرد و در آن قداست ترتیب موجود قرآن، ضرورت چینش آن بر اساس ترتیب نزول، جهت تفسیر، نقش روایات اسباب نزول و خود قرآن در رابطه با کشف ترتیب نزول، اهمیت سیاق و کاربردهای آن را از نظر مؤلف توضیح میدهد. آن گاه میزان پایبندی نویسنده «التفسیر الحدیث» به مبانیاش را به مطالعه میگیرد و در پایان نقاط ضعف رویکرد و روش تفسیری نامبرده را برمیشمارد.
دروزه,قرآن,مفسران,تفسیر,اسباب نزول,سیاق,مصحف علی (ع),شیعه,ترتیب نزول
https://jqr.isca.ac.ir/article_3648.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3648_5e866694d48b687ee0882ac668d67196.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
تفسیر «فهم القرآن الحکیم» در نگاهی گذرا
216
235
FA
محمد
بهرامی
0000-0002-1748-4051
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.bahrami.41@gmail.com
تفسیر «فهم القرآن الحکیم» اثر گرانسنگ محمد عابد جابری است. این تفسیر بر اساس ترتیب سورههای قرآن در سه مجلد به زیور طبع آراسته شده است. در مجلد اول و دوم سورههای مکی و در مجلد سوم سورههای مدنی به تفسیر در آمده است. نویسنده در تفسیر هر سوره یک مقدمه، یک تحلیل و یک خاتمه میآورد.
ترتیب سورهها در نگاه جابری متفاوت از ترتیب مورد نظر مستشرقان و مصحف مورد اعتماد الازهر است.
سورههای مکی سورههایی است که پیش از هجرت فرود آمده و سورههای مدنی سورههایی است که پس از هجرت نازل شده است.
صحیفهها، اسباب نزول، آیات، حجم و اسلوب آیات، رخدادهای عصر نزول، روایات، نوع خطاب و ... از عواملی است که نویسنده فهم القرآن برای شناسایی سورههای مکی و مدنی به کار میبرد.
جابری,ترتیب نزول,فهم القرآن,تفسیر فهم القرآن
https://jqr.isca.ac.ir/article_3649.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3649_ceabbd35f8169b008c0e869e57e9eacc.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
شبکه معنایی موضوعات قرآن «معرفی شش رویکرد در تفسیر موضوعی قرآن کریم»
236
271
FA
محمد
خامه گر
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
khamegar@gmail.com
روش تفسیر موضوعی یکی از روشهای کارآمد و نوین در عرصه قرآن پژوهی است. با کمک تفسیر موضوعی میتوان معارف قرآن را به شیوهای سامانمند و سازگار با نیازها و موضوعات بیشمار هر عصری ارائه نمود و پاسخها و راهکارهای عملی از قرآن دریافت نمود. توانمندیهای ذاتی تفسیر موضوعی موجب شده تا محققان به رویکردهای جدیدی از تفسیر موضوعی بیندیشند. در این نوشتار افزون بر رویکرد رایج تفسیر موضوعی، به رویکردهای دیگر تفسیر موضوعی مانند تفسیر موضوعی به حسب نزول، تفسیر موضوعی به ترتیب مصحف، تفسیر موضوعی بر مبنای ساختار سوره، تفسیر موضوعی به سبک مصحفی ـ ساختاری و تفسیر موضوعی به سبک نزولیـساختاری نیز پرداخته شده است و مبانی، قواعد و اصول هر یک با ارائه یک نمونه گزارش شده است.
با توجه به اینکه سبکهای مختلف تفسیر موضوعی هر یک از زوایهای به مطالعه دیدگاه قرآن درباره یک موضوع میپردازند، اما هیچ یک نگاهی جامع و کامل از مدل قرآن در تحلیل و بررسی موضوع ارائه نمیدهد. در انتهای نوشتار پیشنهاد شده برای دستیابی به روشی جامع، با استفاده از قابلیتها و توانمندیهای سبکهای مختلف، شبکه معنایی موضوعات قرآنی ترسیم گردد.
تفسیر موضوعی,سبک نزولی,سبک ساختاری,ساختار سوره,ترتیب نزول,ترتیب مصحف
https://jqr.isca.ac.ir/article_3650.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3650_3f7f8cb0aa2f12dc3fc86214a5ef7884.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
کتابشناسی موضوعی تفسیر بر اساس ترتیب نزول
272
297
FA
سید حجت
جعفری
0000-0002-2158-4979
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
maarej@gmail.com
https://jqr.isca.ac.ir/article_3652.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3652_5e1816993559a6a4c89ff2f39fb2ab7c.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
چند و چون مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه
298
313
FA
جواد
آسه
0000-0003-0324-795x
دانش آموخته حوزه و کارشناس ارشد رشته تفسیر و علوم قرآن
javadaseh01@gmail.com
در این مقاله چگونگی مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه را کاویدهایم. آنان در برابر برخی از قواعد اختلافی، مواجهه منفعلانه از خود نشان دادهاند. بدین معنا که بدون توجّه به معنای آیه، به دیدگاه نحوی یکی از دو مکتب بصره و کوفه گرایش پیدا کردهاند و در قبال برخی دیگر از آنها، مواجهه فعّالانه داشتهاند. تنها مفسّری که در تمامی قواعد مواجهه فعّالانه از خود بروز داده، علامه طباطبایی است.
مفسّران,اختلافات نحوی,مکتب نحوی,بصره و کوفه,مواجهه فعّالانه,مواجهه منفعلانه
https://jqr.isca.ac.ir/article_3651.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3651_cb7e846b6f62d079e4d436f8b996a977.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
سوره عصر؛ منشور بهرهوری قرآن کریم
314
343
FA
سید مصطفی
احمدزاده
0000000332517234
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.ahmadzadeh@isca.ac.ir
امروزه به دلیل کاهش منابع و افزایش جمعیت و نیازها، بهرهوری به عنوان یک اهرم مؤثر در مدیریت و رهبری جامعه، توجه دانشمندان علوم گوناگون را به خود جلب کرده است. در این میان، دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی که داعیه ارائه برنامه کامل و جامعِ مورد نیاز انسان معاصر را دارد نیز درباره بهرهوری ـ درست انجام دادنِ کارِ درست، یعنی تلفیقی از کارآیی (نسبت ستاده به داده) و اثربخشی (مقایسه نتیجه با اهداف)- با دیدگاه فرهنگی، بر پایه نظام جامع بهرهوری با تأکید بر نقش محوری انسان، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی، نکات بدیع و منحصر به فردی را از طریق آیات قرآن کریم و سیره ائمه معصومین (ع) فراروی مسلمانان نهاده است تا در گام نخست درباره آن بیندیشند و در گام بعدی، آموزههای بهرهوری را به کار گیرند. منشور بهرهوری قرآن کریم در سوره عصر گزارش شده است. استفاده بهینه از عمر به عنوان تنها سرمایه زندگی؛ ایمان، به عنوان قوه محرکه و معدن انگیزهسازی انسان که به همراه معرفت، عبادت و یقین موجب افزایش نامحدود بهرهوری در افکار، کردار و گفتار انسان میشود؛ و نتیجه بهرهوری ایمان، که در عمل صالح و مخلصانه رخ مینماید که هم در ارتقای بهرهوری فردی مؤثر است و هم در افزایش بهرهوری اجتماعی و نهایتاً سفارش به حق و صبر، که دو لازمه بهرهوری فردی و اجتماعیاند، از مهمترین ویژگیهای مؤمنان بهرهور در قرآن کریم است که در این سوره کوتاه گزارش شده است.
سوره عصر,بهرهوری,منشور,مدیریت,مدیریت اسلامی
https://jqr.isca.ac.ir/article_3653.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3653_51ff26de07e18355dd387101f44e068f.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
دور هرمنوتیکی در نگاه هرمنوتیستها و تفسیرگران قرآن
344
362
FA
محمد
بهرامی
0000-0002-1748-4051
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.bahrami.41@gmail.com
یکی از مباحث مهم انواع رویکردهای هرمنوتیک بحث دور هرمنوتیکی است. این دور در رویکردهای متفاوت هرمنوتیک شکلهای گوناگونی یافته است.
فریدریش آست دور را میان جزء متن و کل متن برقرار میدید. فهم متن منوط به فهم جزء است و فهم جزء منوط به فهم کل.
در هرمنوتیک دستوری و فنی شلایر ماخر نیز وجود دور کاملا مشهود است. در هرمنوتیک دستوری میان فهم واژگان از یک سو و فهم متن و جمله از سویی دیگر دور رخ مینماید و در هرمنوتیک فنی دور میان فهم پدیدآور متن از یک سو و فرهنگ عصر وی از سویی دیگر است. دیلتای نیز در هرمنوتیک خویش از دور میان کل و جزء سخن میگوید. به باور دیلتای فهم، بیان کلی زندگی است که کل زندگی از اجزاء و اجزاء از کل زندگی به دست میآید.
هایدگر دور را میان وجود انسانی دازاین و جهان میداند و در متون نوشتاری از دور میان فهم و پیش فهم سخن میگوید.
گادامر نیز فهم متن را برآمده از دور میان پیش فهم و فهم میداند.
دور یاد شده در تفاسیر قرآن نیز وجود دارد. رای نمونه دور میان واژه و آیه، دور میان آیه و سوره، دور میان سوره و قرآن، دور میان فهم قرآن و شناخت پدیدآور متن ، دور میان فهم آیه و درستی متن و .... .
هرمنوتیک,دور هرمنوتیکی,شلایر ماخر,دیلتای,فریدریش آست,هایدگر,گادامر
https://jqr.isca.ac.ir/article_3654.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3654_8f1031d47b766bf34675fc23c59f54d3.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهش های قرآنی
2251-9815
16
62-63
2010
11
22
کژتابیهای ترجمه قرآن به زبان انگلیسی
364
380
FA
محمد
عبدالولی
ابوالفضل
حرّی
مترجم
بررسی ترجمههای انگلیسی قرآن در حال حاضر نشان میدهد عمده هدف مترجم قرآن انتقال پیام برساختیقرآن بدون توجه به ویژگیهای سبکی و الگوی گفتمانی قرآن است. قرآن در مقایسه با متون متعارف نثر، برساختی هنرمندانه و فصاحتی بلیغ دارد. ظرافت واژگانی و اسلوب قرآنی در بسیاری از ترجمههای انگلیسی قرآن خوب از کار در نیامده است. از این رو، این جستار بر آن است تا چالشهای فراروی مترجمان قرآن را در سطوح واژگانی، ساختاری/ سبکی و بلاغی برآفتاب کند. نیز این مقاله سعی میکند با نگاهی به بازآفرینی ترجمهای مناسب در شکل و محتوا، حوزه ترجمه قرآن را دوچندان پویا جلوه دهد.
ترجمه,ترجمه قرآن,ترجمه انگلیسی قرآن,چالشهای ترجمه
https://jqr.isca.ac.ir/article_3655.html
https://jqr.isca.ac.ir/article_3655_bd67cef6250e0190cfa9935f4b143aee.pdf