TY - JOUR ID - 3660 TI - ارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم JO - پژوهش های قرآنی JA - JQR LA - fa SN - 2251-9815 AU - احمدزاده, سید مصطفی AD - سید مصطفی احمدزاده Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 16 IS - 61 SP - 114 EP - 137 KW - فلسفه تعلیم و تربیت KW - ارزش‌شناسی KW - تعلیم و تربیت قرآنی KW - توحید KW - تقوا KW - نیت KW - ایمان DO - N2 - «ارزش‌شناسی» یکی از موضوعات مهم فلسفه تعلیم و تربیت است که به روش تعقلی و استدلالی، یا بر اساس عقل و یا بر اساس عقل مستفاد از وحی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این نوشتار، نقش توحید در ارزش‌شناسی فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس آموزه‌های قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است بر اساس آیات قرآن کریم، تنها اعمال متقین در دایره ارزش قرار می‌گیرد و حد نصاب پذیرش هر مطلوبیتی به عنوان یک ارزش، دو مؤلفه ایمان و نیت است که نخستین درجه تقوا را به خود اختصاص می‌دهند. از آنجا که توحید در افزایش ایمان و خلوص نیت و در نهایت افزایش تقوا نقش کلیدی دارد، در گسترش و ارتقای ارزش‌های حقیقی در فرد و جامعه نیز محوریت منحصر به فرد دارد. به این معنا که هر گاه توحید علمی و عملی در فرد و جامعه رسوخ پیدا کند، ارزش‌های فرد و جامعه از سطح به عمق نفوذ خواهند کرد و تغییر دادن این ارزش‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین بر متولیان نظام تعلیم و تربیت است که با راهکارهای گوناگون در راستای تقویت توحید نظری و عملی در شریان‌های جامعه بکوشند تا جامعه اسلامی را از هر گونه خطری در برابر تغییر ارزش‌های اسلامی و قرآنی مصون دارند. UR - https://jqr.isca.ac.ir/article_3660.html L1 - https://jqr.isca.ac.ir/article_3660_1726bdf3a6078a49fd6805f6b8206ed5.pdf ER -