TY - JOUR ID - 4457 TI - معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب JO - پژوهش های قرآنی JA - JQR LA - fa SN - 2251-9815 AU - بهرامی, محمد AD - عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 12 IS - 46-47 SP - 320 EP - 333 KW - ایمان KW - فخر رازی KW - علامه طباطبایی KW - عمل KW - اقرار KW - تصدیق علم DO - N2 - این نوشتار نگاهى مقایسه اى به معناشناسى، «ایمان»، در نظرگاه فخررازى و علامه طباطبایى دارد. در نگاه فخررازى، «ایمان» تصدیق قلبى است و عمل و اقرار تمام یا جزء ایمان نیست، زیرا مراد از این «الکبیر» تعریف ایمان به معرفت شایسته نیست، زیرا مراد از این معرفت همان تصدیق منطقى است نه قلبى. در برابر فخر رازى، علامه «ایمان» را تصدیق مى شناسد و مراد ایشان از تصدیق همان اعتقاد و علم است که در اصطلاح تصدیق منطقى خوانده مى شود. افزون بر این، در نظر گاه علامه طباطبایى لحاظ قید «التزام عملى» در تعریف «ایمان» ضرورى است و آیاتى از قرآن نیز حکایت از این ضرورت دارد. اما عمل، خود ایمان یا حقیقت آنها نیست، بلکه اثر ایمان شناخته مى شود. UR - https://jqr.isca.ac.ir/article_4457.html L1 - https://jqr.isca.ac.ir/article_4457_202878923eec31ab4187206590bca79c.pdf ER -