دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Editorialسرمقاله41121767FAحسنحکیم باشی0000000332517234Journal Article20161210حقوق بشر که همپاى پیدایش و تولد نخستین افراد انسان سابقه دارد، چالشها و مجادلات فکرى، عقیدتى و فلسفى گوناگونى را پشت سر نهاده و در سده شانزدهم میلادى با مطرح شدن حقوق طبیعى در اروپا رنگ نظریه به خود گرفت و در پوشش فلسفه سیاسى ظاهر شد. پس از چند قرن، در سال 1948 اعلامیه جهانى حقوق بشر تدوین شد. حقوق بشر، از آنجا که به روابط شهروندان و حکومت با یکدیگر مىپردازد مسألهاى اجتماعى - سیاسى است، اما با این همه نمىتوان از ابعاد فلسفى و ایدئولوژیک آن غافل بود. نویسنده در ادامه به مقایسه انسان معاصر - انسان مدرن - با انسان سنّتى پرداخته و معتقد است انسان امروز هر چه حقوقدانتر شده کمتر حقوقگزارتر شده، بلکه بیشتر به زیر پا نهادن و پایمال کردن حقوق روى آورده است. سپس، اندیشمندان مسلمان را از جهت موضعگیرى در برابر اعلامیه جهانى حقوق بشر به افراطى - موافق کامل - و تفریطى - مخالف کامل - تقسیم کرده است و اشکالات این منشور جهانى را برشمرده است. در پایان، با اتخاذ موضعى اعتدالى، بر ضرورت تفسیر و تحلیل امروزین اسلام تأکید مىکند و پرداختن به این مهم، یعنى استنباط و استخراج برنامه و نظام حقوقى قرآن را وظیفه اندیشمندان اسلامى برمىشمارد.https://jqr.isca.ac.ir/article_21767_c8322dd6d7d003b2f02a6b9e087978f4.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222The Qur’an and the Political Freedomقرآن و آزادى سیاسى144721768FAسید ابراهیمسجادیJournal Article20161210Political freedom is one of the most important discourses of Political Philosophy that has been studied in the light of the Qur’anic viewpoints. After giving a definition of social freedom and explaining its barriers, this article makes a comparison between the western and the Islamic thoughts in the definitions of positive freedom. The writer believes that from the viewpoint of the Qur’an, there is a deep and strong relation between self-improvement and deliverance from the clutches of whims and lusts; and that, succumbing to instincts is, like submitting to the Pharaohs and false deities (<em>ṭā</em><em>gh</em><em>ū</em><em>t</em>s), tantamount to slavery. Consequently, servitude to God plays a fundamental role in realization of the individual’s social freedom in his social life. <br />Political freedom is realized through lack of despotism and political pressures as well as by enjoying the right to establish a rule and to supervise over it. The Qur’an, like the political philosophers, has considered as serious the danger of despotic rulers and has forewarned them against rebelliousness. <br />The article goes on to explain the difference between the western and the Islamic thought in legitimate restrictions, claiming that the Qur’an does not accept the indifference of a sovereignty in relation to religion and emphasizes on performing <em>ṣ</em><em>al</em><em>ā</em><em>t</em>, paying <em>zak</em><em>ā</em><em>t</em>, enjoining the good, and calling to Islam; it also condemns those who threaten the religiosity of the believers. The preventive rules against apostasy, rebellion, murder, adultery, larceny, and drinking are legislated in this respect and for providing security in life, mentality, property, honor, and prestige of the people of the society. <br />On the other hand, imposing such constraints would bring about the danger of absolutism in sovereignty, about which here again both the Qur’an and the political philosophers express their concern and present their own solutions. Political philosophy encourages acquisition of knowledge, struggle against ignorance and illiteracy, segregation of authorities, and establishment of political or popular civil society. Religion also introduces the following three ways in this respect: 1. Spiritual freedom and development along with deliverance of human faculties from the bondage of animal instincts, 2. Political participation and employment of those who are possessed with thoughtfulness and morality and are inclined towards altruism and advisability, 3. Public supervision of the <em>umma</em>, which is manifested in <em>mur</em><em>ābiṭ</em><em>a</em> (guarding the frontiers – a Qur’anic term), and in enjoining the good and forbidding the evil. <br />In the end, the article explains the characteristics and differences of each of the <em>umma</em>s (in its Qur’anic sense) and civil society. آزادى سیاسى - از مهمترین مباحث فلسفه سیاسى - در پرتو دیدگاه آیات قرآن مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. نویسنده پس از تبیین آزادى اجتماعى به عنوان بستر آزادى سیاسى، به مقایسه مفهوم آزادى از نگاه اندیشه غربى و اندیشه اسلامى پرداخته و بر آن است که از منظر قرآن، میان خودسازى و رهایى از اسارت هواها و شهوات، ارتباطى عمیق حکمفرماست و پیروى از غرایز، همانند اطاعت از فرعونها و طاغوتها بردگى است.<br /> قرآن با طرح آزادى اجتماعى پس از بندگى خداوند، به کارآیى خودسازى در تحقق بخشیدن به آزادى فرد در حیات اجتماعى اشاره کرده و شرط تحقق آزادى سیاسى را نبود خود کامگى و فشارهاى سیاسى و داشتن حق تشکیل حکومت و نظارت بر آن بر شمرده و همانند فلاسفه سیاسى خطر استبداد حاکمان را جدى دانسته، ایشان را از طغیانگرى پرهیز مىدهد. بر همین اساس، بىطرفى حاکمیت را در رابطه با دین نمىپذیرد و بر اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و دعوت به اسلام تأکید دارد، چنانکه تهدید کنندگانِ دیندارىِ مؤمنان را مورد پیگرد قرار مىدهد. و قوانین بازدارنده علیه ارتداد، محاربه، قتل، زنا، سرقت و شرب خمر در همین راستا و به منظور تأمین امنیت جان، روان، مال، ناموس و حیثیت افراد جامعه تشریع شده است. حال آنکه فلاسفه سیاسى، تشویق به علمآموزى، مبارزه با جهل و بىسوادى، تفکیک قوا و تشکیل جامعه مدنىِ سیاسى یا تودهاى را جهت جلوگیرى از بروز استبداد در حاکمیّت پیشنهاد مىکنند؛ قرآن، آزادى و رشد معنوى، مشارکت سیاسى و نظارت همگانى امت را مطرح مىسازد. تفاوت این دو دیدگاه در تعریف آنان نسبت به »امت« و »جامعه مدنى« آشکار است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21768_f3115188058d7e6c683cbe0477144ed9.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Association between Rights and Politics in the Quranپیوند حقوق و سیاست در قرآن487721769FAسید حسینهاشمیJournal Article20161210This article deals with the association between rights and politics from the viewpoint of the Holy Qur’an. The introduction to this issue consists of pointing out the association between all social sciences and their organic relation to each other. The first section of the article includes responding to such misconceptions and suppositions as the out-religious viewpoint of legal and political concepts in their modern application; duality of the vocabulary of religion and rights and the development of the concept of right from its ethical meaning which it used to have in the ancient world, i.e., to be righteous, and its modern meaning – that is, to be rightful – which does not withstand the in-religious viewpoint. <br />In another section, the common foundation of rights and politics and their common sources are reviewed and compared. In the common foundation of rights and politics, the distinction or the natural unity of human beings in creation and the issue of their benevolence or evildoing is examined from the viewpoint of such political philosophers as Plato, Aristotle, Montesquieu, Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacque Rousseau, and Bertrand Russell. <br />In their common sources, the consistencies and the inconsistencies of the viewpoints of political philosophy with those of the Qur’an are studied; in the philosophy of politics and the philosophy of law the superior ruling will and the common will of the governments is the main source, whereas in a Divine-political legal system, the will of God is the main source that is manifested in revealed Laws (i.e., the Scripture) and the sayings of the leaders who are the recipient, the interpreters, and the executors of those laws, i.e., the Qur’an and the <em>Sunna</em>. <br />Sub-sources, like the intellect and the common sense, are also taken into consideration along with these two. In the end of this writing, the common domain of law and politics are touched upon. پیوند حقوق و سیاست از منظر قرآن کریم مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. دانشهاى گوناگون اجتماعى ارتباط ساختارى با یکدیگر دارند. در این میان، حقوق و سیاست نسبت به سایر دانشهاى اجتماعى با یکدیگر پیوند پر دامنهترى دارند. از سوى دیگر انگارههایى چون: برون دینى بودن مفاهیم حقوقى و سیاسى در کاربرد امروزین آن، دوگانگى زبان دین و زبان حقوق و سیاست و تحوّل معناشناسى »حق«، از معناى اخلاقى - حق بودن - در دنیاى قدیم به مفهوم نوین - حق داشتن - در عصر جدید بر مطالعات میان رشتهاى حقوق و سیاست از نگاه قرآن سایه افکنده است. از آنجا که موضوع محورى هر دو دانش یاد شده، انسان است، تمایز یا وحدت ذاتى انسانها در آفرینش، مسأله خیرخواهى یا شرارت پیشگى انسان و غایت نهایى زندگى او و در نتیجه حق رأى، حق تعیین سرنوشت، نوع نظام سیاسى به عنوان مبانى و مسائل مشترک حقوق و سیاست از دیدگاه فیلسوفان سیاسى و قرآن مورد مقایسه قرار گرفته است. در فلسفه سیاست و فلسفه حقوق، اراده برتر حاکم یا اراده مشترک دولتها، منبع اصلى است؛ حال آنکه در نظام حقوقى - سیاسى الهى، اراده خداوند منبع اصلى است که در شرایع الهى، کتب آسمانى، سخنان پیامبران و امامان - قرآن و سنّت - تجلّى یافته و دو منبع دیگر عقل و عرف نیز پشتوانه آن به شمار است. در پایان به قلمرو مشترک حقوق و سیاست از نگاه قرآن نیز اشاره شده است.<br /> https://jqr.isca.ac.ir/article_21769_0a5a7b84b1a6e765116ea07f354a7fd7.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Basics of Declaration of Human Rights as Measured by the Qur’anمبانى اعلامیه حقوق بشر در ترازوى قرآن789121772FAسید موسیصدرJournal Article20161210Universal Declaration of Human Rights, which was compiled with the intention of promoting justice and world peace and has been somehow efficient in creating peace and security, is based on certain foundations and origins. Accordingly, its defenders and adherents have proceeded to accept it merely on the basis of its motives and efficiency, rather than through studying and evaluating these foundations. This, however, does not prove it to be rightful and genuine as a thought.
By deliberating on these foundations and presuppositions, the writer has dealt with the commonalities and differences between the above charter and the viewpoints of the Qur’an. At first, he has divided the above-mentioned foundations into four parts as follows: 1. Humanistic viewpoints: man’s natural dignity, which has arisen from his existence, and the independence and originality of man as free from Lordship and God’s possession of him (as testified by the articles in the charter and the debates that took place in the course of its compilation). 2. Ontological viewpoints: improvement of the worldly life as the main goal, considering the world as separate from the Hereafter, and disbelief in the role of the worldly life in the destiny and happiness of the world to come. 3. Right-oriented viewpoint: acceptance of natural rights and emphasis on equality and denial of any differences and distinctions. 4. Epistemological viewpoint: the capability of human intellect in discovering and apprehension of the consequences and necessities of rights, as the decisive and final judge.
The writer concludes that these foundations are neither wholly rejected nor thoroughly acceptable by the Qur’an. Then, he evaluates each one of them separately by the Qur’an and enumerates the Qur’an’s viewpoint as follows:
Human dignity has not arisen from his human existence but it is because of his humanity as potential capacity, which sometimes actualizes in him and sometimes dies down.
The Qur’an considers this world and the Hereafter two parts of a single reality that are closely tied, so as the definition of natural rights in the Qur’an is different from that of the planners of human rights.
The capability of human intellect is only accepted in realizing the interests and the evils of the worldly life, but it is not accepted in general. The spirit of the difference of the world human rights from the religious human rights lies in their different look at man. نقاط اشتراک و افتراق مبانى و مبادى اعلامیه حقوق بشر و قرآن مورد ارزیابى قرار گرفته است. منشور جهانى حقوق بشر که به انگیزه حاکمیت عدالت و صلح جهانى تدوین شده و در ایجاد صلح و امنیت نیز کارآیى داشته، برپایه مبانى و مبادى خاصى استوار است. در این میان مدافعان و موافقان آن، به جاى بررسى و ارزیابى این مبانى، تنها با تکیه بر انگیزه و کارآیى که داشته پذیرش آن را بایسته مىدانند. اما این همه دلیل بر حقانیت و درستى آن به عنوان یک فکر و اندیشه نمىتواند باشد. این مبانى و پیش فرضها عبارتند از: 1. دیدگاههاى انسان شناختى: کرامت ذاتى انسان که از موجودیت او برخاسته، و استقلال و اصالت انسان؛ فارغ از ربوبیّت و مالکیّت خداوند نسبت به او. 2. دیدگاههاى هستى شناختى: سامان بخشى به زندگى دنیوى به عنوان هدف اصلى، جدا انگارى دنیا از آخرت و باور نداشتن به نقش زندگى دنیوى در سرنوشت و سعادت اخروى. 3. دیدگاه حقوق شناختى: پذیرش حقوق طبیعى و تأکید بر تساوى و نفى هر گونه تفاوت و تمایز. 4. دیدگاه معرفت شناختى: توانمندى عقل بشرى در کشف و درک نتایج و لوازم حقوق؛ به عنوان داور قطعى و نهایى. این مبانى نه یکسره از نظر قرآن مردود است و نه یکجا مقبول. علت کرامت، موجودیت فرد نیست، بلکه انسانیّت فرد است. قرآن، دنیا و آخرت را دو بخش از یک واقعیت مىداند که پیوندى تنگاتنگ دارند؛ چنان که تعریف حقوق طبیعى در قرآن با تعریف طراحان حقوق بشر متفاوت است. توانمندى عقل، تنها در شناخت مصالح و مفاسد زندگى دنیوى پذیرفته است؛ اما به طور کلى پذیرفته نیست. خلاصه آنکه روح تفاوت حقوق بشر جهانى با حقوق بشر دینى در نگاه متفاوت آن دو به انسان، نهفته است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21772_c94ef112a60b9a6ba3cb7c2947792f50.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222The Qur’an and the Issue of National Securityقرآن و مسأله امنیت ملى9211721773FAمحمدبهرامی0000-0002-1748-4051Journal Article20161210The existence of various and numerous concepts of national security is an indication of the ambiguity of this political term. Deliberation on these concepts reveals the formation of two negative and positive discourses. In the negative discourse, security is defined as the lack of threat; and in the positive, it is defined as the availability of favorable conditions for realization of goals. Security in developed countries has not mingled with other types of security. In the third world, however, we see an intermingling of different types of security. This intermingling of different types of security is more resulted from the crisis of legitimacy, lack of national will, ethnic variety and economic chaos. Therefore, in discussion of national security in the Qur’an, internal security is to be discussed, too. In the Qur’an, social life is introduced as a basic need and the government undertakes to provide security. In providing security, first the threats must be identified so as to be able to take the due measures in removing those threats.
Losses are either individual or group. In order to fight against the losses that the individual creates, the Qur’an presents two techniques: prevention and treatment. In removing the group threats, the government is demanded to accept the role of people and being affectionate to them, and the people are demanded to give up ethnocentrism, racism, whims and desires, and acquisitiveness.
After discussing the internal security and the defined national security, this writing goes on to divide different threats into physical, social, religious, and intellectual. In the end, the religious, military, and economic securities are regarded as dimensions of national security and discussed and reviewed. مفهوم سیاسى »امنیّت ملى« از منظر قرآن مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. مفاهیم گوناگون و پرشمار امنیّت ملى نشانگر ابهام این اصطلاح سیاسى است. نظر داشت مجموعه این مفاهیم، از شکلگیرى دو گفتمان مثبت و منفى حکایت دارد. در گفتمان امنیت منفى، امنیت به نبود تهدید تعریف مىشود؛ و در گفتمان امنیت مثبت، امنیت، وجود شرایط مطلوب براى تحقق اهداف خواهد بود. امنیت ملى در کشورهاى توسعه یافته با دیگر انواع امنیت در نیامیخته است، اما در جهان سوم شاهد درهم تنیدگى انواع امنیت هستیم. این درهم تنیدگى بیشتر معلول بحران مشروعیّت، فقدان اراده ملى، تنوع قومى و آشفتگى اقتصادى است. بنابراین در بحث امنیت ملى در قرآن، باید امنیت داخلى نیز مورد بحث و بررسى قرار گیرد. از نگاه قرآن، زندگى اجتماعى یک نیاز اساسى است، و حکومت، عهدهدار برقرارى امنیت. در برقرارى امنیّت نیز نخست باید تهدیدها شناسایى شود، تا بتوان در جهت زدودن تهدیدات گام برداشت. آسیبها یا فردى است یا گروهى. براى مبارزه با آسیبهایى که فرد به وجود مىآورد، قرآن، دو راهکار عرضه مىکند: پیشگیرى و درمان. و در راستاى زدودن تهدیدات گروهى پذیرش نقش مردم و مهربانى با آنها از حکومت خواسته مىشود، و از مردم، نیز بىاعتنایى به قومیّتگرایى، نژاد پرستى، هوا و هوس و زیادهخواهى خواسته مىشود. در این نوشتار، پس از بحث امنیت داخلى، امنیت ملى تعریف شده، انواع تهدیدات، به جانى، اجتماعى، دینى و فکرى تقسیم مىشود. و در پایان، ابعاد امنیّت ملى همچون امنیت دینى، نظامى و اقتصادى از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار مىگیرد.https://jqr.isca.ac.ir/article_21773_3cffe8cebc9ac61f2dda9433a17559d7.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Right and Task in View of the Qur’anحق و تکلیف در نگاه قرآن11813521774FAسید حیدرعلوی نژادJournal Article20161210In this writing, the history of the issue of right and task, which has broad dimensions in the discourses of Islamic denominations, is touched upon. It has also been debated in such theological issues as rational good and evil; free will; and reward (<em>thaw</em><em>ā</em><em>b</em>) as being benedictory or granted on merit. While Ash‘arites merely spoke of task, the Shi‘ites and the Mu‘tazilites maintained some rights for man, too. Accordingly, the rational good and evil is in itself a key issue to most discourses and beliefs of the Imamī Shi‘ites and the Mu‘tazilites who considered Divine rewards as being granted on merit. Some, like Allamah Tabataba’i, have a viewpoint close to that of the Ash‘arites. Today, however, some regard this issue from an out-religious point of view, drive it away from its main course, and consider the human rights ratified by the United Nations as a criterion for evaluation of rights and tasks. Consequently, if Islam did not agree with them, they would claim that these rights are non-religious and their proof or disproof is out of religion’s jurisdiction. It is to say that even if the rational good and evil and its being out-religious is accepted as true, there is still no intellectual proof of the UN Human Rights as being the criterion in this respect, especially that its Islamic Charter is not yet compiled, and that leaving out religious beliefs from the plans would render religion as futile. چالشهاى نو در مورد حق و تکلیف، از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. مسأله حق و تکلیف از جمله مباحث فِرَق اسلامى است که ابعاد گستردهاى را به خود اختصاص داده است. در مسائل کلامى، موضوعاتى همچون حسن و قبح عقلى، جبر و اختیار، تفضّلى یا استحقاقى بودن ثواب، از دیرباز مورد مناقشه بوده است.حال آنکه اشاعره تنها از تکلیف سخن مىگفتند، شیعه و معتزله حقوقى را نیز براى بنده قائل بودند. از این میان، حسن و قبح عقلى خود کلید حلّ بسیارى از مباحث و عقاید شیعه امامى و معتزله است که پاداش الهى را به استحقاق مىدانستند. برخى نیز مانند علامه طباطبایى دیدگاهى نزدیک به اشاعره دارند. امّا امروزه برخى مسأله را با نگاه برون دینى نگریسته از بستر اصلى خود خارج مىکنند و حقوق بشر مصوّب سازمان ملل را معیار ارزیابى حقوق و تکالیف مىدانند. در نتیجه، اگر اسلام موافق با آنها نبود با دستاویز قرار دادن این نکته که این حقوق، برون دینىاند و بنابراین اثبات یا سلب آنها از سوى دین نخواهد بود، سعى در حلّ و یا به تعبیر دقیقتر انحراف آن دارند. باید گفت حتى با پذیرش حسن و قبح عقلى، و برون دینى بودن این موضوع، باز هم هیچ دلیل عقلى بر معیار بودن حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه وجود ندارد؛ به ویژه که منشور اسلامى حقوق بشر نیز تدوین شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21774_75b3b6c816ff8893d460196c47ae0cac.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Freedom Right in view of the Qur’an and Liberalismحق آزادى از منظر قرآن و لیبرالیسم13615921775FAهاشماسلامیJournal Article20161210Freedom is a highly acclaimed concept and attaining freedom and release from shackles and restraints is considered as one of the most fervent human ideals.
Issues such as the quiddity and definition of freedom from the viewpoints of both western liberalism and Revealed Religions, particularly Islam and the permeation of the liberalism into freedom among the Islamic communities and the superfluous Muslim thinkers who lack in-dept religious perception, are the topics brought up in the earlier parts of this article.
Other issues touched upon in this writing include: Islam and freedom; response to the idea of the separation of religious doctrines and freedom; and enumeration, definition, and description of equalities of freedom in the Qur’an, which are varied on the basis of man’s communication equalities. The article goes on to examine the definition of freedom in the Qur’an and its consistencies and inconsistencies with the definition of freedom created by liberalism. Then, freedom of idea as one of the most pivotal branches of individual freedom is brought up, and the viewpoint of the positivists and negativists about man’s having absolute freedom in idea and thought along with the Qur’anic evidences of each viewpoint is presented. In the last part, dimensions of freedom in view of the Qur’an including internal and external freedom; individual and sociopolitical freedoms and rights in the relations among nations is studied. دیدگاههاى قرآن و لیبرالیسم غربى در مورد »حق آزادى« به صورت تطبیقى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. دستیابى به آزادى و رهایى از قیدها و محدودیّتها، یکى از پرشورترین آرمانهاى بشر به شمار مىآید. از اینرو، در مکاتب مختلف تعاریف گوناگونى را بهع دنبال داشته است. لیبرالیسم غربى - مکتب رهایى - در تعریف آزادى با تأکید بر دیدگاههاى »رفتارگرایانه«، دچار محدود نگرى شده و دو بعد آزادى را »ارتباط انسان با استعدادهاى وجودىاش« و نیز »ارتباط انسان با خداوند« به عمد یا از سر غفلت مورد بىمهرى قرار داده است. متأسفانه این نگره لیبرالیستى به آزادى، در میان جوامع اسلامى و اندیشمندان مسلمانِ سطحىنگر و بىبهره از دریافتهاى ژرف دینى راه پیدا کرده است. این در حالى است که آزادى در اسلام مفهوم و حقیقت گسترده و ژرفى دارد که دو عرصه آزادى درونى )= منفى( و بیرونى )= مثبت و منفى( را پوشش مىدهد و در عرصه بیرونى، گونههاى مختلف آزادىهاى فردى، اجتماعى، سیاسى و بینالمللى را ترسیم مىکند. چنین مفهوم فربه و غنى از آزادى را نمىتوان در هیچ مکتبى حتى لیبرالیسم سراغ گرفت. در ادامه، آزادى عقیده به عنوان یکى از محورىترین شاخههاى آزادى فردى مطرح شده و دیدگاه اثباتگرایان و نفىگرایان در زمینه آزادى مطلق داشتن انسان در اعتقاد و اندیشه همراه با مستندات قرآنى هر دیدگاه آورده شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21775_b0cf922abd43e1e69fa0726edab62ce0.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222The Qur’an, Right to Live, and the Existing Challengesحق حیات و چالشهاى موجود16018121776FAحمیدآگاهJournal Article20161210Right to live is among the basic rights or the most basic right of man, which is his main asset and the great Divine blessing for him. The definition of this important concept in philosophy and biology, as well as its beginning and end, has been the subject of debate and a challenge for the biologists and philosophers; religious lawyers and the interpreters of the Qur’an have commented on it, too. The Qur’an has pointed out two lives for man, the physical and the spiritual. This writing has dealt with man’s right in his physical life; has examined the Qur’an’s practical ways in preventing the violation of this right, which are legalized in the form of legal punishments. It has also compared these punishments with those stated in the articles of the Universal Declaration of Human Rights. Further on, infanticide and abortion are examined from the viewpoint of the Qur’an and the rules of human rights. Finally, criminal penalties such as the right to retaliate, capital punishment for the heretics and the rebels that are criticized by some as challenges against the right to live are analyzed. دیدگاه قرآن در مورد »حق حیات« و پاسخ به چالشهاى موجود به تفصیل مورد بررسى قرار گرفته است. حق حیات، از حقوق اساسى، بلکه اساسىترین حق انسان است که سرمایه اصلى وى و موهبت بزرگ الهى براى اوست. تعریف »حیات« در فلسفه و زیستشناسى و همچنین آغاز و فرجام آن، معرکه آراء و عرصه چند و چون زیستشناسان و فیلسوفان بوده، چنان که اهل شریعت و مفسّران قرآن نیز پیرامون آن به اظهارنظر پرداختهاند. از دو حیات جسمانى و معنوى در قرآن سخن به میان آمده امّا در این نوشتار تنها راهکارهاى قرآن براى جلوگیرى از تهدید حق حیات جسمانى که به صورت مجازاتهاى شرعى تشریع شده مورد بررسى قرار گرفته و این مجازاتها با آنچه در مواد اعلامیه جهانى حقوق بشر آمده مقایسه شده است. در ادامه فرزندکشى و سقط جنین از نگاه قرآن و قوانین حقوقى بشرى بررسى شده و سپس کیفرهاى جزایى همانند حق قصاص، حدّ اعدام مرتد و محارب که به عنوان چالشهاى رویاروى حق حیات با انتقاد برخى روبرو شده مورد تحلیل قرار گرفته است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21776_fb2b6622490bb865914f587306d464f1.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Historical Vocabulary of the Qur’an: Symbolic or Realistic?
An interview with Ayatollah Ma‘rifatزبان تاریخى قرآن؛ نمادین یا واقع نمون در گفت و گو با استاد آیت الله معرفت18419921777FAمحمد هادیمعرفتJournal Article20161210There are three viewpoints concerning the stories (<em>qa</em><em>ṣaṣ</em>) and the historical events mentioned in the Qur’an:
The first viewpoint regards these stories as real and objective facts brought up for educating the audiences.
The second view is that these stories are symbolic and imaginary and are employed by the Qur’an for the valuable purpose of guidance and education, and for displaying values and counter-values.
The third view, which has recently been introduced and named as “Modern Islamic Thought”, is on one hand allegedly faced with the disapproval of the historical events of the Qur’an by scientific evidences, and on the other, believes in the Qur’an as being revelatory. Thus, defending the rightfulness of the Qur’an, it contends: although such events – as the story of Moses and the Pharaoh – are not historically real, but since they had been popular as folklore literature among the audiences of the revelation era and the Arab community had believed in them, the Qur’an has also made reference to and used them for the educational and guiding purposes and as conforming with the community. This, however, has never been to say that it has accepted those events.
In this interview, Ayatollah Ma‘rifat gives an extensive report on this viewpoint and then rejects it and views it as an uninformed defense of the Qur’an. He believes the first viewpoint is provable. In chapter five of his latest book, “Misconceptions and Refutations”, which is published after years of scholarly endeavors, he has pointed out the evidences of the Qur’anic stories. This book is already reviewed in the issue No. 33 of the present Quarterly. دیدگاههاى قرآن پژوهان در مورد نمادین یا واقع نمون بودن قصص و تواریخ قرآنى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست، بر آن است که داستانهاى قرآن واقعیت و حقیقت عینى دارد که قرآن به منظور تعلیم و تربیت مخاطبان از حوادث واقعى و قضایاى عینى بهره جسته است. نظریه دوم، این است که این داستانها جنبه سمبلیک و نمادین دارد و نوعى تخیّل و صحنهسازى است که قرآن کریم جهت هدف ارزشمند هدایت و تربیت و نمایاندن ارزشها و ضد ارزشها از آن سود جسته است. دیدگاه سوم که در سالهاى اخیر از سوى طرفداران »اندیشه نوین اسلامى« مطرح شده؛ از یک سو معتقد است رویدادهاى تاریخى قرآن مورد تأیید شواهد علمى و منابع اصیل تاریخى نیست و از سوى دیگر وحیانى بودن قرآن را باور دارد؛ بدین رو در پاسخ و دفاع از حقانیت قرآن، مىگوید: هر چند این گونه رویدادها - مانند داستان موسى و فرعون - واقعیّت تاریخى ندارد؛ اما از آنجا که در میان مخاطبان عصر نزول به عنوان ادبیات فولکلور رایج بوده و ملت عرب آن را باور داشته، قرآن نیز با هدف هدایت و تربیت مخاطبان و همنوا با قوم، از آنها سود جسته و بدانها استناد کرده است؛ اما این هرگز به معناى پذیرش آن رویدادها نبوده و نیست. استاد آیتاللَّه محمدهادى معرفت در این گفتوگو پس از ارائه گزارشى گسترده از این دیدگاه، به همراه ذکر نمونههاى متعدّد از آیات قرآن، آن را مردود شمرده و دفاع ناآگاهانه از قرآن مىشمارد. و سپس دیدگاه نخست را قابل اثبات مىداند. ایشان همچنین شواهد و مستندات قصص قرآنى را در فصل پنجم کتاب اخیر خود با نام »شبهات و ردود« به تفصیل ذکر کرده است. کتاب یادشده پیش از این در شماره 33 این فصلنامه معرفی شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21777_ad5bc74fadb278863f049c76516368b6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222A review of the history of the Tafsīr and Tafsīr Writingمرورى بر تاریخچه تفسیر و تفسیر نگارى20222521778FAآندروریپینمهردادعباسیمترجمJournal Article20161210Andrew Rippin is one of the most renowned contemporary western scholars in Qur’anic studies and the professor of history in University of Victoria, Canada. He has authored numerous essays in Qur’anic studies and contributed to some of the well-known Encyclopedias such as the EI, ER, and EQ. The present writing is a translation of his essay “<strong><em>Tafs</em></strong><strong><em>ī</em></strong><strong><em>r</em></strong>” published in the second edition of the Encyclopedias of Islam. Upon reviewing the term “Exegesis”, he deals with various attempts in classification of the exegeses according to the elements influencing on the process of interpreting, such as literature, jurisprudence, theology, and history. Further on, he points out to the exegetes’ attention to the earlier sources and their views. Then he divides the history of exegesis into four periods of emergence, classic, development, and the contemporary, briefly touching upon the characteristics of each period as well as their <em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>s. Of these, the contemporary period is introduced in more details.تاریخ و سیر فراز و فرود تفسیر قرآن کریم گزارش شده است. نوشتار حاضر، ترجمه مقاله »تفسیرِ« - Tafsir- ویرایش دوم دائرة المعارف اسلام - EI2 - به قلم اندرو ریپین، (Andrew Rippin) - از مشهورترین قرآن پژوهان غربى معاصر و استاد تاریخ در دانشگاه ویکتوریا در کانادا - است. وى، پس از بررسى اصطلاح تفسیر، تلاشهاى گوناگون براى دستهبندى تفاسیر بر حسب عناصر تأثیرگذار بر فرایند تفسیر مانند علوم ادبى، فقه، کلام و تاریخ مىپردازد؛ و در ادامه از توجه مفسّران به منابع پیشین و آراى مفسّران گذشته سخن مىگوید. سپس تاریخ تفسیر را به چهار دوره: پیدایش، کلاسیک، بالندگى و معاصر تقسیم کرده ویژگىها و تفاسیر مشهور هر دوره را به گونه گذرا یادآور مىشود. نویسنده، ضمن بیان گزیده مباحث در بسیارى از بخشها، اطلاعات کتاب شناختى گستردهاى از جدیدترین پژوهشهاى محققان غربى درباره تفسیر قرآن، به زبانهاى انگلیسى، آلمانى و فرانسه عرضه کرده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21778_342a4756e7976eb3ad168f1ef13f5297.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Woman, and “Giving a Clear Account in a Dispute”
A Deliberation on āyah 18 of the sūrah Al-Zukhrufزن، و روشنبینى در مقام مخاصمه؛ تأملى در آیه 18 سوره زخرف22624121779FAعباساسماعیلی زادهJournal Article20161210The Qur’an’s view concerning women and their status is a topic which has always attracted the attention of thinkers and writers. In this<em>ā</em><em>yah</em>, after mentioning the polytheists’ belief in femininity of the angels – despite their own dislike of being female – it reads, “Is then one brought up among trinkets, and unable to give a clear account in a dispute (to be associated with Allah)?” In this article, God’s intention of this verse, the signification of the single terms and adverbs of the verse, as well as its context have been explored by referring to tens of exegeses, the possibilities within the verse are introduced and evaluated. One possibility is that the description stated in the verse is the word of God, and by another possibility it is implied to be the words of the polytheists and about their own condition. Given the first possibility, its signification as to the reproaching of women remains to be further examined. تفسیر آیه 18 سوره زخرف است. نگاه قرآن به زن و منزلت او موضوعى است که همواره مورد توجه اصحاب اندیشه و قلم بوده است. در این میان آیه 18 سوره زخرف، توصیفى در خور بررسى از زن ارائه داده است. در این آیه پس از اشاره به انگاره مشرکان مبنى بر مؤنث بودن فرشتگان، این گونه آمده است: »أو من ینشأ فى الحلیة و هو فى الخصام غیر مبین«، یعنى آیا همان که در زیور نشو و نما مىیابد و گاهِ خصومت ناروشن بین است«. نویسنده با بررسى مراد مدلول آیه، مفردات و قیدهاى آیه و نیز موضع و سیاق آن، احتمالات موجود در آیه را به همراه ادله آن مطرح و پس از ارزیابى، احتمال برتر را مدلل ساخته است. توصیف بیان شده در آیه بنابر یک احتمال، سخن خداوند است، و بنابر احتمال دیگر، حکایت از سخن مشرکان و زبان حال ایشان. بنابر احتمال نخست نیز سه فرض قابل بررسى است: 1- این سخن بیان حقیقت نظر اسلام در نکوهش زن است، 2- در این آیه، هیچ نکوهشى متوجه زن نمىباشد، 3- در این آیه هر چند زن نکوهش شده است، ولى بیان آن خطابى و اقناعى مىباشد که خداوند با استفاده از باورهاى خود مشرکان، باور آنان نسبت به فرشتگان را ابطال کرده است و فرض صحیح هم، همین فرض است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21779_032b99c268e61556e75a0d0785aa818d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Perpetuity of the Qur’an, the Reality of Revelationجاودانگى قرآن، حقیقت وحى24427321780FAعبدالحمیدعارفیانJournal Article20161210In this article, the perpetuity and comprehensiveness of the Qur’an, in the sense of being extra temporal and extra spatial, and its unimpressionability from the culture of its time of revelation or other parallel sources, has been demonstrated by the help of three categories of proofs.
Many of verses that talk about the Qur’an’s might and perpetuity; universality of its glad tidings, admonitions, and messages; and its purity from any discrepancy and deficiency prove the above-mentioned claim.
<em>Ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em> of <em>thaqalayn </em>and the narrations indicating the Qur’an as ever remaining novel; the necessity of referring to it; and checking the <em>ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em>s through the Qur’an constitute the narrative evidences to this claim.
The principle of man’s perpetual need for guidance by God and the finality of prophethood are also two rational proofs in this respect. The perpetuity of the Qur’an with its provision for the thriving of intellect and law, asserts the legitimacy, rationality, rightfulness, and the necessity of obeying the Qur’an.
The writer goes on to view as untrue the words of those who assume the impressionability of the Qur’an from the culture of the revelation era as its conformity to the people of that age. He further stresses that the perpetuity of the Qur’an does not mean neglecting the language of the culture of the early audiences; rather, it has used the Arabic as its language in order to interact with the pagan Arabs and has taken into consideration their intellectual level and expanse. At the same time, it has not approved their pagan behavior and beliefs; for the conceptual tools of the Qur’an are employed “accidentally” in the cultural, geographical, and historical models of paganism, and “essentially” for the purpose of imparting the sublime spiritual ideas and doctrines.
Thus, regarding the constancy of man’s primary needs and developing of his secondary needs, which are subject to the temporal, spatial, and cultural circumstances, he can ever be assisted in meeting new requirements, developments
and transformations in pious and wise ways through deliberation on the Qur’an and seeking help from the teachings of <em>Ahl al-Bayt</em> <em>(A.S.)</em>, concerning such principles as conformity of religion with [man’s] inner nature, adaptability of the ordinances in light of discretion and competence of reason. جاودانگى و جامعیت قرآن به مفهوم فرازمانى و فرامکانى بودن و عدم تأثیرپذیرى آن از فرهنگ زمانه اثبات گردیده است. آیات من بلغ، بعثت، عزّت و آیاتى که از پایدارى و جهان شمولى بشارتها و بیمها و پیامهاى قرآن و پیراستگى قرآن از هر گونه اختلاف و کاستى سخن مىگویند، دلایل قرآنى این مدعا هستند. روایات رسیده در باب تازه بودن قرآن در همه زمانها، لزوم مراجعه به قرآن، عرضه احادیث بر قرآن و حدیث ثقلین مستندات روایى این نظریّه را تشکیل مىدهند. اصل لزوم هدایت دائمى انسان از سوى خدا و خاتمیّت پیامبر نیز دو دلیل عقلى در این زمینه هستند. در ادامه، سخن کسانى را که تأثیرپذیرى قرآن از فرهنگ زمان نزول را به معناى همراهى قرآن با فرهنگ مخاطبان عصر نزول پنداشتهاند نادرست دانسته بر این نکته تأکید مىکند که جاودانگى قرآن به معناى بىتوجهى به زبان فرهنگ مخاطبان اولیه نیست، بلکه قرآن به منظور تعامل با عرب جاهلى، زبان خود را عربى مبین قرار داده و در قالب زبان آنان سخن گفته و سطح و افق فکرىشان را رعایت کرده، در عین حال، رفتارها و باورهاى نادرست جاهلى را تأیید نکرده است؛ چرا که ابزارهاى مفهومى قرآن، بالعرض، در قالبهاى فرهنگى، جغرافیایى و تاریخى اعراب جاهلى، و بالذات براى انتقال اندیشهها و آموزههاى والاى معنوى به کار رفته است. از این رو با توجه به ثابت بودن نیازهاى اولیه بشر و تطوّر نیازهاى ثانوى وى - که تابع شرایط زمانى، مکانى و فرهنگى است - مىتوان با تدبّر در قرآن و یارى جستن از تعالیم اهل بیت)ع( و با توجه به اصولى همچون: هماهنگى دین با فطرت، انعطافپذیرى احکام در پرتو اجتهاد و حجیّت عقل، همواره بشریّت را در گشودن راهى دینپسند و حکیمانه در هنگام بروز نیازها و تحولات جدید و دگردیسى شرایط، یارى داد.https://jqr.isca.ac.ir/article_21780_3ba027497d3729e3de82b2860741b3a8.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222The Domain of the Qur’anقلمرو قرآن27429521781FAعلىکریم پور قراملکىJournal Article20161210The domain of the Qur’an has been one of the issues which have raised various viewpoints among the Muslim scholars, particularly in recent decades that it has been more widely welcomed due to the Muslims increasing attention to their Revealed Book and their encountering with the views of other religions and schools. In this respect, three viewpoints can be clearly seen among the Muslim thinkers:
Maximal viewpoint, which says the Qur’an practically includes all sciences – even the human and natural sciences – in its apparent terminology.
Minimal viewpoint, that believes the Qur’an not only does not undertake to elucidate the human sciences but it also does not fully include the discourses in religious category.
Apart from these two viewpoints, there is also a moderate viewpoint that contains three different interpretations: comprehensiveness in guidance and education; comprehensiveness for the elect audience, i.e., the Prophet and the Infallible Imams (A.S.); and comprehensiveness in religious ordinances.
After analyzing the evidences of the first two viewpoints, the present article criticizes both and eventually selects the third moderate viewpoint, and proves it by Qur’anic, narrative and rational evidences. نظریات جامعیّت و قلمرو قرآن نسبت به مسائل مادى و معنوى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. بحث قلمرو قرآن از موضوعاتى است که از دیرباز توجّه عالمان اسلامى را به خود جلب کرده است، به ویژه در دهههاى اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانى خود و رویارویى آنها با نظریههاى دیگر ادیان و مکاتب، وارد عرصه جدیدى شده است. در این زمینه میان قرآنپژوهان مسلمان سه دیدگاه را مىتوان به روشنى دید: یک. دیدگاه حداکثرى، که جامعیت مطلق را باور دارد و اینکه علوم اولین و آخرین در ظواهر الفاظ به دلالت لفظى به صورت بالفعل موجود است. دو. دیدگاه حداقلى، که بر این باور است که قرآن اساساً در مقام بیان علوم بشرى نبوده و نیست و تنها امور معنوى و آخرتى را بیان کرده است. سه. دیدگاه اعتدالى، که بر این عقیده است که جامعیّت در معنایى خاص پذیرفتنى است و خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیّت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت براى مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان)ع( باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسى دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را رد کرده است و در نهایت دیدگاه سوم را که با روح کلى قرآن هماهنگ است با استناد به آیات قرآن، روایات و عقل اثبات کرده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21781_2319988adb89cab338bd0f33ea0b80c6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Methods of Assertion in the Qur’anگونه هاى تأکید در قرآن29632121782FAمحمدحسنربانىJournal Article20161210“Assertion” and its applications in the Qur’an are among the Qur’anic discourses that the exegetes and rhetoricians have dealt with. Two main viewpoints are introduced in this respect. One group believes that assertion does not exist in the Qur’an and traditions, for assertion is based on repetition and repetition is vain. Others assume that since the Qur’an was revealed in its own folk’s language and is not out of Arabs’ style and method, and that assertion is common in Arabs’ tongue, so also it is applied in the Qur’an and is regarded as one of the significant indices of the Qur’anic rhetoric, for it provides many benefits.
The writer of the present article regards the second viewpoint as acceptable. He goes on to introduce the methods of assertion used in the Qur’an along with various examples. In its early division, assertion consists of many types: spiritual assertion which takes place with terms such as <em>kull </em>(all)<em>, ajma‘ </em>(all of)<em>, kil</em><em>ā</em>(both)<em>, kilt</em><em>ā</em>(both)<em>, nafs </em>(self)<em>, </em>and <em>‘ayn </em>(self) used in fending off the misconception of unreality, general signification and inclusiveness of all individuals of a concept, as well as lack of elimination, error, and oblivion, etc.
The second type is the literal assertion, i.e., repetition of the earlier term.
Assertion by swearing, substitution, conjunction, description, particles of the genitives and particles of assertion are among other types of assertion. Also, other various rhetoric approaches like receding from a verb in the imperative mood to interrogation; apostrophe; using proper name in place of a pronoun; receding from a verbal to a nominal sentence; giving precedence to what is to be delayed, etc., are among other methods frequently used in the Qur’an. انواع تأکید در قرآن به همراه نمونه قرآنى، آن به تفصیل آمده است. »تأکید« و کاربرد آن در قرآن، از جمله مباحث علوم قرآنى است که مفسّران و بلاغت شناسان بدان پرداختهاند. در این زمینه دو دیدگاه عمده مطرح شده است، گروهى بر این باورند که تأکید در قرآن و روایات وجود ندارد، زیرا بازگشت تأکید به تکرار است و تکرار، لغو است. برخى دیگر معتقدند از آنجا که قرآن به زبان قوم خود نازل شده و خارج از سبک و روش عرب نیست، و تأکید در کلام عرب معمول و رایج است، بنابراین تأکید در قرآن نیز کاربرد دارد، و یکى از شاخصهاى مهم بلاغت قرآن به شمار مىرود، زیرا در آن فواید بسیارى نهفته است. نویسنده این مقاله بر اساس دیدگاه دوم، پس از ذکر تفاوت مراتب تأکید و گونههاى آن، روشهاى تأکید به کار رفته در قرآن را همراه با مثالهاى گوناگون آورده است. تأکید معنوى که با واژگانى چون: کلّ، اجمع، کلا، کلتا، نفس و عین صورت مىگیرد و فایده آن دفع توهّم مَجاز بودن، افاده عموم و شمول نسبت به همه افراد یک مفهوم و نیز نبود حذف و سهو و نسیان است. قسم دوم، تأکید لفظى است که همان تکرار لفظ اول است. تأکید با قسم، بدل، عطف، وصف، حروف جرّ و حروف تأکید، از گونههاى دیگر تأکید است. نیز شیوههاى بلاغى گوناگونى همانند عدول از فعل امر به استفهام، التفات، استفاده از اسم ظاهر به جاى ضمیر، عدول از جمله فعلیه به اسمیه، تقدیم ماحقّه التأخیر و... از روشهاى دیگر تأکید است که در قرآن، فراوان به کار رفته است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21782_57ffc41c04db7fb32adaddb94d97446a.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Historical Development of Writing “Aspects and Homologues”سیر تاریخى نگارش »وجوه و نظائر«32233721783FAمهدىسلطانى رنانىJournal Article20161210The science of aspects and homologues (<em>wuj</em><em>ū</em><em>h wa na</em><em>ẓā</em><em>’ir</em>) or the polysemy of Qur’anic terms is among various Qur’anic sciences which has been of especial interest to the interpreters and scholars of Qur’anic studies since early centuries of the rise of Islam, of which many works have been left behind. These writings have sometimes appeared either as part of exegeses and books of Qur’anic sciences, or independent works. The relevance and impact of this science in modern linguistics adds up to its importance, no less than to its great role in understanding and interpreting of the Qur’an. After defining and explaining this science, the present article reviews the historical development of written works in this field and categorizes and lists the most important compiled sources. سیر تاریخى نگارش کتب »وجوه و نظائر« مورد بررسى قرار گرفته است. دانش وجوه و نظائر یا چند معنایى واژگان قرآنى، از جمله انواع علوم قرآنى است که از سدههاى نخستین هجرى مورد توجه و عنایت ویژه مفسّران پژوهان بوده و در این میان آثار بسیار برجاى مانده است. این نگاشتهها گاه به صورت بخشى از تفاسیر یا کتب علوم قرآنى و یا به صورت تألیفات جدا گانه تدوین یافته است. علاوه بر نقش شگرفى که در فهم و تفسیر قرآن دارد، ارتباط و تأثیر این دانش در زبانشناسى نوین نیز قابل توجه است. نویسنده پس از تعریف و تبیین و پیشینه اصطلاحات و اقسام وجوه و نظائر، سیر تاریخى تدوین آثار مکتوب در این زمینه را بررسى کرده، مهمترین منابع تدوین یافته آن را دسته بندى و فهرست مىکند.https://jqr.isca.ac.ir/article_21783_bb22ed43f7aa0cae3dca9f64f5afb8be.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815935-3620031222Review of “Qur’ān Shināsī” by Dr. Muhammad Mahdi Fuladwandنقد و معرفى کتاب «قرآنشناسى» اثر دکتر مهدى فولادوند34036121784FAسید مصطفیاحمدزاده0000000332517234Journal Article20161210This article briefly reviews some of the opinions and viewpoints brought up in the book “<em>Qur</em><em>’</em><em>ā</em><em>n Shin</em><em>ā</em><em>s</em><em>ī</em>” written by Dr. Muhammad Mahdi Fuladwand. The major part of this book contains the translation of several Arabic writings, and the final parts are dedicated to the author’s articles, lectures, and interviews concerning various Qur’anic issues. The reviewer has first pointed out certain exegetical fundamentals and principles used by the author and then reviewed his viewpoints accordingly. In this respect, “semantics of the Qur’anic terms” and “explanation of miracles” are the most important issues which are analyzed hereby. Among other issues touched upon in this review are: the difference between revelation and inspiration; the detached letters; the features of interpretation by personal opinion; historical-Qur’anic viewpoints, the orientalists’ opinions, etc. In the end, certain aspects of the author’s innovations and novel viewpoints together with the relevant examples are introduced. این مقاله نقدى است گذرا بر برخى از آرا و دیدگاههاى مطرح شده در کتاب »قرآنشناسى« اثر استاد دکتر محمد مهدى فولادوند. بیشتر حجم این کتاب، ترجمه چند اثر عربى است و بخشهاى پایانى آن به مقالات و سخنرانىها و مصاحبههاى مؤلف پیرامون موضوعات گوناگون قرآن اختصاص دارد. ناقد نخست به برخى از مبانى و اصول تفسیرى نویسنده اشاره کرده سپس بر این اساس، دیدگاههاى وى را مورد نقد و بررسى قرار داده است. در این میان دو نکته مهم »معنىشناسى واژههاى قرآنى« و »تبیین معجزه« از مهمترین نکاتى است که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تفاوت وحى و الهام، حروف مقطعه، ویژگىهاى تفسیر به رأى، دیدگاههاى تاریخى قرآنى، آراء مستشرقین و... از دیگر مطالبى است که در این مقاله بررسى مىشود. در پایان برخى از جنبههاى نوآورى و دیدگاههاى جدید نویسنده نیز همراه با ارائه نمونه گزارش شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_21784_23a3cf2420ce2d6b8182badf0a112a9c.pdf