دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222A Glance at the Way the Sūras of the Holy Qur’ān were Revealedنگاهی به چگونگی نزول سورههای قرآن کریم4296501710.22081/jqr.2017.46911.1458FAمحمدخامه گراستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20170308In traditions, the quality of the revelation of the Holy Qur’an’s <em>s</em><em>ūra</em>s has been reported in three ways of gradual and successive revelation, gradual and dispersed revelation of the verses of the <em>s</em><em>ūra</em>, and instantaneous revelation of the <em>s</em><em>ūra</em>. Despite the fact that all interpreters have pointed out the instantaneous revelation of some of the verses of the Qur’an, some interpreters while approving this notion have emphasized that many of the verses have been revealed in a dispersed way and according to specific circumstances and exigencies and then have been juxtaposed by the order of the Prophet or legal decision (<em>ijtih</em><em>ād</em>) of the companions. Providing some evidences, this article proves that the Holy Qur’an has been revealed <em>s</em><em>ūra</em> by <em>s</em><em>ūra</em> and the current viewpoint on the revelation of some of the<em> s</em><em>ūra</em>s of the Qur’an in separate verses is incorrect. Furthermore, the doubts that the opponents of this theory have expressed on the theory of the <em>s</em><em>ūra</em> by <em>s</em><em>ūra</em> revelation are reviewed and critiqued. According to the research done in this article, the viewpoint of continuous revelation of the <em>s</em><em>ūra</em>s enjoy strong proofs based on the Qur’an and hadith, but there are no acceptable proofs based on the Qur’an and hadith for the viewpoint of<em> s</em><em>ūra</em> by <em>s</em><em>ūra</em> revelation.در روایات، کیفیت نزول سورههای قرآن به سه روش نزول تدریجی و پیاپی سوره، نزول تدریجی و پراکنده آیات سوره و نزول دفعی سوره گزارش شده است. بهرغم اینکه همه مفسران به نزول دفعی برخی از سورههای قرآن اشاره کردهاند، ولی بعضی از مفسران ضمن پذیرش این مطلب تأکید دارند که کیفیت نزول بسیاری از آیات در سورهها بهصورت پراکنده و متناسب با شرایط و مقتضیات خاصی بوده است و سپس به دستور پیامبر یا اجتهاد صحابه در کنار هم چیده شدهاند. در این مقاله با ارائه دلایلی، این واقعیت اثبات شده است که قرآن کریم فقط بهصورت سورهای نازل شده است و دیدگاه رایج در کیفیت نزول برخی از سورههای قرآن بهصورت آیات جداگانه نادرست میباشد. سپس شبهاتی که ممکن است برای رد نظریه نزول سورهای قرآن از سوی مخالفان این نظریه ارائه شود، نقد و بررسی شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در این مقاله، دیدگاه نزول پیوستۀ سورههای قرآن دلایل قرآنی و روایی محکمی دارد، اما برای دیدگاه نزول آیهای برخی از سورههای قرآن هیچ دلیل قرآنی و روایی قابل قبولی وجود ندارد.https://jqr.isca.ac.ir/article_65017_1bfdacc6c3ae4fddf71c568538cfbb1d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222Recognition of the Exegetic Functions of the Rhyme of Qur’anic Textبازشناسی کارکردهای تفسیری فاصله30536501810.22081/jqr.2017.46670.1422FAعلی اصغرآخوندیاستادیار دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-3423-6818Journal Article20170208Rhyme of Qur’anic text (<em>f</em><em>āṣ</em><em>ila</em>) in the end of a verse has an important and sensitive status due to its dominance over the verse. This status is definitely effective in the interpretation of the verse. However, the basic question is, “What is the role and the function of <em>f</em><em>āṣ</em><em>ila</em> in the interpretation of the content of the verse?” To find the answer, the interpretations<em> Al-Tiby</em><em>ā</em><em>n, Majma</em><em>‘</em><em> al-Bay</em><em>ā</em><em>n, Al-M</em><em>ī</em><em>z</em><em>ā</em><em>n, Nim</em><em>ū</em><em>na, </em>and <em>Tasn</em><em>ī</em><em>m</em> are consulted. In this research, eleven types of the functions for <em>f</em><em>āṣ</em><em>ila</em> have been identified, the most important of which can be referred to as: strengthening and confirming the exegetic viewpoints or critiquing and rejecting them, explanation of the verse with the help of <em>f</em><em>āṣ</em><em>ila</em>, demystification of the verse, receiving or confirming the verdict of the verse, or its representing the temporariness of the verdict. Although the subject of this paper has been novel, it seems necessary to add to these types by studying other interpretations.فاصله در پایان آیه به دلیل هیمنه و سیطرهای که بر محتوای آیه دارد، از جایگاه مهم و حساسی برخوردار است. این جایگاه حتماً در تفسیر آیه تأثیرگذار است. اما سؤال اساسی این است که کارکرد و نقش فاصله در تفسیر محتوای آیه چیست؟ برای دریافت پاسخ، به تفاسیر <em>التبیان، مجمع البیان، المیزان، نمونه </em>و<em> تسنیم</em> مراجعه شده است. در این پژوهش یازده گونه از کارکردهای فاصله مورد شناسایی واقع شد که از مهمترین آنها میتوان به تقویت و تأیید دیدگاهای تفسیری و یا نقد و رد آنها، تبیین آیه با کمک فاصله، دفع توهم و ابهام از آیه، دریافت حکم و یا تأیید حکم آیه و یا بیانگر موقتی بودن حکم اشاره کرد. گرچه موضوع این نگارش ابتکاری بوده، اما ضرورت دارد با مطالعه دیگر تفاسیر، به این گونهها افزوده شود.https://jqr.isca.ac.ir/article_65018_95b1a4e728ab781e708a0a1e0399f5b9.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222A Deliberation on Whether Sūrat al-‘Ādiyāt is Makkī or Madanīدرنگی در مکی یا مدنی بودن سوره عادیات54836501910.22081/jqr.2017.47077.1488FAحسینجدیدانشجوی دکتری فردوسی مشهدابراهیماقبالدانشگاه تهرانJournal Article20161223Dating the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Holy Qur’an is very effective in cognizing them properly, choosing exegetic opinions, and rejecting the untrue statements. This task is in itself based on whether a <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>’s is Makkī or Madanī. Knowledge about the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s’ being Makkī or Madanī takes many of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s to be definitely Makkī and a number of others to be undoubtedly Madanī; but it shows disagreement about a few <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s to be either Makkī or Madanī. Sūrat al-‘Ādiyāt is considered to be among the third group. Determining this <em>s</em><em>ū</em><em>ra’</em>s being Makkī or Madanī has on one hand faced difficulty and on the other deemed as necessary. The traditions on the order of revelation and occasions of revelation are varied for this <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> and, given the rules and regulations of distinguishing Makkī from Madanī, at first glance both seem to be probable. However, through studying the chains of transmission and texts of the traditions and careful application of the rules and regulation for identifying the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s, it is proved that Sūrat al-‘Ādiyāt is Madanī. Considering it as being Madanī is both putting an end to the controversy about this <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> and putting a date on it, and finally, it would reveal one of the excellences of Imam Ali (A.S.), as well.تاریخگذاری سورههای قرآن کریم در شناخت صحیح آنها و برگزیدن آرای تفسیری و رد سخنان ناصواب بسیار مؤثر است. این امر خود بر پایه تعیین مکی یا مدنی بودن یک سوره استوار است. علم مکی و مدنی، بسیاری از سورههای قرآن را بدون اختلاف، مکی برمیشمرد و شمار کمتری را بدون هیچ سخنی، مدنی میداند، اما در خصوص اندک سورههایی، اختلاف در مکی یا مدنی بودن را نشان میدهد. سوره عادیات در دسته سوم قرار دارد. تعیین مکی یا مدنی بودن این سوره از یکسو با دشواری، و از سوی دیگر با ضرورت همراه شده است. روایات ترتیب نزول و اسباب نزول نیز در مورد این سوره گوناگون است و در نگاه نخست، با توجه به قواعد و ضوابط شناخت مکی و مدنی، هر دو احتمال به چشم میآید، امّا با بررسی سندی و متنی روایات و دقت در تطبیق قواعد و ضوابط شناسایی سورهها، مدنی بودن عادیات اثبات میشود. مدنی محسوب شدن این سوره، هم حسن ختام اختلاف دیدگاهها و آراء است، هم به تاریخگذاری این سوره میانجامد، و به فرجام نیز یکی از فضایل حضرت علی (ع) را نمایان میسازد.https://jqr.isca.ac.ir/article_65019_5e6aab5190a5948b3acda4a617fe686d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222A Critique of the Article “The Covenant of Alast and Critique of the Interpreters’ Viewpoints about the Verse of Covenant”نقد مقاله «پیمان الست و نقد دیدگاههای مفسران درباره آیه میثاق»841076502010.22081/jqr.2017.46667.1421FAمحسننورائیعضو هیات علمی دانشگاه مازندرانسید حسینکریم پوردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران0000-0000-0000-0000محمد هادییدالله پورعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلJournal Article20170208The “verses of <em>alast</em>”, which are known as the “verse of covenant” (<em>ā</em><em>yat al-m</em><em>ī</em><em>th</em><em>ā</em><em>q</em>) are among the most difficult and complicated verses that the interpreters are divided over its interpretation. The article, “The Covenant of <em>Alast</em> and Critique of the Interpreters’ Viewpoints …” is among the writings that have attempted to present their select viewpoint based on the latest investigations about the interpretation on “<em>alast </em>verses”. Nevertheless, it seems what is presented as the “realm of divine vision” is facing serious criticisms, to such an extent that it makes this viewpoint hard to accept. Thus, the present critical tries, with an analysis of the content of the above-mentioned article and while stating its strengths and weaknesses, to clarify the way to disengage from the complexities and difficulties of understanding and interpreting the verses in question. Deliberation and pondering on the phrases and single words of the verses is most important requisite for understanding the Qur’an; a requisite that the above-mentioned article has not been quite practically capable of achieving its real intention, despite paying attention to it.«آیات ألست» که بهعنوان «آیه میثاق» شناخته میشود، از دشوارترین و پیچیدهترین آیاتی است که در میان مفسران به اختلاف تفسیر شده است. مقاله «پیمان الست و نقد دیدگاههای مفسران... » از جمله نوشتارهایی است که تلاش نموده بر اساس آخرین تحقیقات و پژوهشها در خصوص تفسیر «آیات ألست»، دیدگاه برگزیده خود را عرضه نماید. با این حال بهنظر میرسد آنچه بهعنوان نظریه «عالم شهود» ارائه شده، با نقدهای جدّی روبهرو است؛ بهگونهای که پذیرش این دیدگاه را دچار مشکل میکند. ازاینرو پژوهش انتقادی حاضر تلاش دارد با تحلیل محتوای مقاله مذکور، ضمن بیان نقاط قوت و ضعف آن، راه برونرفت از پیچیدگیها و معضلات فهم و تفسیر آیات محل بحث را روشن نماید. تدبر و تأمل در فرازها و مفردات آیات، مهمترین شرط فهم قرآن است؛ شرطی که مقاله مورد اشاره با وجود توجه به آن، در مقام عمل، کمتر به مقصود واقعی آن توفیق یافته است.https://jqr.isca.ac.ir/article_65020_6f9975e9e777e43eb6966556d18b459e.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222The Qur’an, a Scale for Historical Reports on the Great Prophet’s (S.A.W.) Lifeقرآن، سنجه گزارشهای تاریخی زندگی پیامبر اعظم (ص)1081256487010.22081/jqr.2017.64870FAمحمدحسیندانشکیااستادیار دانشگاه معارف اسلامی قمJournal Article20170202Evaluation of historical reports and distinction of the pure from the impure is one of the concerns to the researchers of history. Since untrue, distorted, and fabricated traditions have found their way into the written sources, the sorting out and obtaining sound traditions is of utmost importance. With an analytic-descriptive procedure, this article is intended to examine the “presentation of the Qur’an” as one of the procedures for evaluating historical reports with reliance on the rules of scholarly critique – rather than textual proof – and elucidate its range of efficiency. In conclusion, it would be clarified that, as a historical-revelatory, ancient original, sound a free of the four obstacles (personal, tribal, expressive, and commonplace motives), the Qur’an is a scale for assessment of historical reports concerning the Great Prophet’s (S.A.W.) life, which the Qur’an has dealt with or the general Qur’anic descriptions of the Great Prophet (S.A.W.) are about them. Presenting the above-mentioned reports would enable the researchers to take those reports as sound, complete, rejected, or acceptable. ارزیابی گزارشهای تاریخی و جداسازی سره از ناسره از دغدغههای محققان رشته تاریخ است، از آنجا که اخبار نادرست، محرَّف و جعلی به منابع مکتوب راه یافته است، ازاینرو جداسازی آنها و دستیابی به اخبار صحیح و کامل اهمیت بسزا دارد. این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی، در پی آن است که «عرضه به قرآن» را بهعنوان یکی از روشهای ارزیابی گزارشهای تاریخی، با استناد به قواعد نقد علمی ـ نه ادله نقلی ـ بررسی کرده و محدوده کارآمدی آن را تبیین نماید. در انتها روشن خواهد شد قرآن بهعنوان منبعی تاریخی ـ وحیانی، کهن، اصیل، صحیح و عاری از موانع چهارگانه (اغراض شخصی، قبیلهای، نمایشی و بازاری)، سنجهای است برای ارزیابی گزارشهای تاریخی ناظر به موضوع زندگی نبی اعظم (ص) که قرآن به آنها پرداخته است یا توصیفهای عام قرآنی از نبی اعظم (ص) ناظر به آنهاست. با عرضه گزارشهای یادشده، محققان قادر خواهند بود آن گزارشها را تصحیح، تکمیل، رد یا قبول نمایند.https://jqr.isca.ac.ir/article_64870_ccc0bbf1b222c9252fdb182d0f263eac.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222Desirable Procedure in Scientific Theorization of the Qur’an; with an Emphasis on Humanitiesشیوه مطلوب در نظریهپردازی علمی قرآن با تأکید بر علوم انسانی1261416486910.22081/jqr.2017.64869FAمحمدحسینصاعد رازیدانشجوی دکتری جامعة المصطفی العالمیهJournal Article20170805Different fields have been assumed for the scientific theorization of the Qur’an, such as: 1. Informing of the scientific facts that were later on proved by empirical science or have not been proved yet and are possible to be proved in the future. 2. Expansion or restriction of some scientific theories. 3. Improvement and completion of scientific perspectives. Now, the question is: What methods and procedures can be used for theorization of the Qur’an? In this respect, several methods can be counted for the Qur’anic theorization. Among them are discovery and inference, confirmation and completion, judgment and purification, reliance of the Qur’anic preconditions for establishing religious humanities, hypothesizing the Qur’an’s teachings, indirect impact, non-interference, and production of humanities supported by fundamental teachings of the Qur’an as theoretical presumptions. This article has studied each of the above procedures in line with the Qur’anic theorizations and introduced the superior procedure. Actually, the article would answer the question as to on what procedure the theorization of the Qur’an in the field of humanities is convincing and acceptableعرصههای مختلفی برای نظریهپردازی علمی قرآن متصور است، مانند 1- خبر دادن از حقایقی علمی که بعداً توسط علم تجربی ثابت شده است، یا تاکنون به اثبات نرسیده و امکان اثبات آن در آینده وجود دارد. 2- توسعه یا تضییق برخی از نظریههای علمی. 3- اصلاح و تکمیل دیدگاههای علمی. حال پرسش این است که ازچه روشها و شیوههایی برای نظریهپردازی قرآن میتوان استفاده کرد؟ در این راستا چند شیوه برای نظریهپردازیهای قرآنی میتوان برشمرد. کشف و استنباط، تأیید و تکمیل، داوری و تهذیب، تکیه بر پیشفرضهای قرآنی برای تأسیس علوم انسانی دینی، فرضیهانگاری تعالیم قرآن، تأثیر غیر مستقیم و عدم مداخله و تولید علوم انسانی با پشتوانه تعالیم بنیادی قرآن بهمثابه مفروضات نظری از آن جمله است. این مقاله به بررسی هر یک از شیوههای فوق در راستای نظریهپردازیهای قرآنی پرداخته و شیوه برتر را معرفی میکند. در حقیقت این مقاله به این پرسش پاسخ خواهد داد که نظریهپردازی قرآن در عرصه علوم انسانی بر اساس کدام شیوه، امری مدلل و قابل قبول است؟<br /> هدف از این تحقیق، ارائه الگویی مستدل و قابل قبول برای نظریهپردازی قرآنی در عرصه علوم انسانی است و میتواند گاهی موجب توسعه یا تضییق حوزهها و ابعاد علوم انسانی شود. روش بررسی هر شیوه متضمن کشف مبانی هر یک و نیز نقد مبانی ناصحیح است.https://jqr.isca.ac.ir/article_64869_552a8112aa0acac812df64bcbf758ba6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815228520171222Critique of the Viewpoints on the Reason for the Existence of Ambiguous Verses in the Qur’anنقد دیدگاهها در چرایی وجود آیات متشابه در قرآن1421636502110.22081/jqr.2017.48481.1679FAمجیدحیدری فراستادیار دانشگاه معارف قمJournal Article20160719According to the Holy Qur’an, the Divine verses are of two types: unequivocal and ambiguous. The ambiguous have two features: 1. A pretext for the ill-hearted rabble-rousers; 2. Interpretability. Given the Qur’an’s emphasis on the existence of the ambiguous in it, a question has been raised as to what the secret of these verses in the Holy Qur’an is. In this paper, we have studied various answers of the respected Qur’an scholars and interpreters, critically reviewed all of them, and finally presented the appropriate answer.به فرموده قرآن مجید، آیات الهی دو دستهاند: محکم و متشابه. متشابهات نیز دو ویژگی دارند: 1ـ دستاویزی برای فتنهجویان بیماردل، 2ـ تأویلپذیری. با توجّه به تصریح خود قرآن به وجود متشابهات در آن، پرسشی در افکار پدید آمده است که راز وجود این آیات در قرآن حکیم چیست؟ در این نوشتار پاسخهای گونهگون قرآنپژوهان و مفسّران گرانمایه را که به هجده پاسخ میرسد، بررسی نموده و همه را بر کرسی نقد مینشانیم و در پایان، جواب درست را پیش مینهیم. از نظر نگارنده، وجود تشابه ناگزیر و طبیعی بوده و به لحاظ ظرف نزول و داشته مخاطبان، جز آن راهی نبوده است، اما این بدان معنا نیست که امکان جلوگیری از تشابه وجود نداشته، بلکه بهمعنای طبیعی بودن بر اساس اقتضای حکمت است.https://jqr.isca.ac.ir/article_65021_f0b3587d25b82a144896e083cfc1ffce.pdf