دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823An Analysis of Divine Exhortation in the Forty-seventh Verse of Saba' Chapterتحلیل موعظة الهی در آیة 46 سورة سبأ5286719310.22081/jqr.2018.50668.1974FAحامدشریفی نسبدانشجوی دکتری دانشگاه تهران0000-0003-1321-0958سید محمودطیب حسینیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180410The Sublime God has exhorted the polytheists to a single exhortation in the verse 46 of Saba' chapter: "<em>Say, "I only advise you of one [thing] - that you stand for Allah, [seeking truth] in pairs and individually, and then give thought." There is not in your companion any madness</em>". Knowing and understanding the message of this verse and the proposed advice in it is of paramount importance about which the exegetes have expressed different opinions. Having evaluated the opinions of the exegetes on this verse and especially about the issue of advice to stand for Allah, the authors have concluded that standing for Allah in this verse does not mean standing and sitting, but it means to stop against moving and adopting a kind of behavior. Accordingly, this verse has addressed the generality of polytheists and has advised them to a single exhortation, that is to stop their inappropriate behavior by standing for God individually or in pair and distancing Meccan polytheistic community, so that they may reflect on the Prophet's personality to understand his mission's truth.خداوند متعال در آیۀ 46 سورۀ سبأ، مشرکان را به موعظۀ واحدی اندرز داده است: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکرُواْ مَا بِصَاحِبِکمُ مِّن جِنَّةٍ». شناخت و درک پیام این آیه و موعظۀ مطرحشده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است که مفسران در مورد آن آرای گوناگونی ارائه کردهاند. این پژوهش با ارزیابی آرای مفسران در تفسیر این آیه و بهصورت ویژه در خصوص مقصود از توصیه به قیام در این آیه، به این نتیجه میرسد که قیام در این آیه بهمعنای بهپاخاستن در مقابل جلوس و قعود نیست، بلکه مقصود از قیام، توقف کردن در مقابل مشی و حرکت است. بر این اساس این آیه در واقع عموم مشرکان را مورد خطاب قرار داده و آنان را به یک موعظه توصیه میکند: اینکه دو به دو و یا تکتک با دوری از هیاهوی جامعۀ شرکآمیز مکه، از مشی کورکورانه خود باز ایستند، سپس دربارۀ شخصیت پیامبر (ص) تفکر کنند تا حقانیت رسالت آن حضرت را دریابند.https://jqr.isca.ac.ir/article_67193_4cd5f7e7097f440cc9358c147dccb2a4.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823An Analysis of the Reality of Throne and the Meaning of its Carriers Focusing on the Seventeenth Verse of Chapter Al-Hāqqahتحلیل حقیقت عرش و مراد از حاملان آن29546719410.22081/jqr.2018.50608.1958FAعلیبیدسرخیدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0711-760Xعباساسماعیلی زادهدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9675-3511کاوسروحی برندقدانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران0000-0003-3474-0421سهیلاپیروزفردانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180403The subject of <em>the</em> <em>throne</em> and its related issues is one of the most complicated issues in the sublime Qur'anic knowledge issues which has been mentioned in different verses including the verse 17 of Chapter Al-Hāqqah. In this verse, the issue of the eight-fold <em>throne carriers</em> has been addressed, but it is not specified that who these eight-fold <em>carriers of the throne</em> are. Different meanings for the concept of <em>the throne</em> have led to formation of various viewpoints by the exegetes in defining the meaning of <em>the throne</em> <em>carriers</em>. Using a descriptive-analytical method, the authors of this research have analyzed and criticized the exegetes' viewpoints about the reality of <em>the throne</em> and the meaning of its carriers in the verse 17 of Chapter Al-Hāqqah and have concluded that <em>the throne</em> has an external and concrete reality, and is the source of the divine wisdom and the position of the divine actual and administrative knowledge in the universe. Thus, <em>the throne</em> <em>carriers</em> have got a dual reality in the narrations and Qur'anic concepts which address the Sublime God, friends of God and His angels. However, according to different reasons, the eight- fold <em>throne</em> <em>carriers</em> are more likely to be non-angles as mentioned in the verse 17 of Chapter Al-Hāqqah which accords with the verse external meaning and narrations clear statements.موضوع عرش و مباحث متعلق به آن، یکی از مباحث پیچیده در حوزه شبکه معارف بلند قرآن کریم است که در آیات متعدد به آنها اشاره شده و در این میان، آیه 17 سوره حاقه به حاملان هشتگانه عرش الهی اشاره دارد، ولی مشخص نمیسازد که این حاملان ثمانیه چه کسانی هستند. تنوع معانیای که برای مفهوم عرش وجود دارد، زمینه ایجاد دیدگاههای گوناگونی از سوی مفسران پیرامون مراد از حاملان عرش الهی شده است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی، به تحلیل و نقد دیدگاههای مفسران در زمینه حقیقت عرش و مراد از حاملان عرش الهی در آیه 17 سوره حاقه پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که عرش حقیقتی عینی و خارجی، مصدر تدابیر الهی و مقام علم فعلی و اجرایی الهی در عرصه هستی است و حاملان عرش الهی در شبکه مفاهیم قرآن و روایات، حقایقی ذومراتباند که بر خدای متعال، اولیا و فرشتگان الهی اطلاق گردیده است، ولی با توجه به دلایل متعدد، دیدگاه غیر فرشته بودن حاملان هشتگانه عرش الهی در آیه 17 سوره حاقه، تناسب بیشتری با ظاهر آیات و تصریح روایات دارد.https://jqr.isca.ac.ir/article_67194_20d45199dff244d693fa6b83cc900947.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823Donating One's Self to the Prophet and its Related Misgivingsتفسیر هبه نفس به پیامبر (ص) و شبهات پیرامون آن55786719510.22081/jqr.2018.51296.2073FAاباذرجعفریپژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0001-5944-646XJournal Article20180619According to the fiftieth verse of Al-Ahzab Chapter which is about the Pophet's (P.B.U.H) matrimonial rules, it is lawful that a lady donates herself to the Prophet. Exegetes of the Qur'an disagree on the issues of the degree of such a donation to the Prophet, and the historical background of such a marriage and its conditions. Likewise, allocating such a rule merely to the Prophet has raised the grounds for misgivings such as the Prophet's attempt to follow his inclinations and to misuse his social position. Having used a narration-based method and by referring to historical and exegetical resources, this writing has interpreted this verse using exegetical, historical and rational evidences and has attempted to study the related misgivings. Believing that the Prophet is free from following his own inclinations and passions, this verse is to amend the ignorant and uncivilized tradition of that time in donating ladies and to emphasize that allocating this tradition to the Prophet given he has accepted such a donation has highlighted the issue of sexual intercourse in marriage. The conditional permission for donated marriage is related to its gradual withdrawal and consequently to its abrogation. This verse confirms the Prophet's chastity and his attempt to accomplish his divine mission.طبق آیه پنجاه سوره احزاب که در بیان احکام ازدواجهای پیامبر (ص) میباشد، اینکه زنی خودش را به پیامبر هبه کند، حلال دانسته شده است. مفسران در وجه اختصاص هبه نفس به پیامبر، وقوع تاریخی چنین نکاحی و شرایط آن، نظرات متفاوتی دارند. همچنین اختصاص این حکم به پیامبر، زمینه طرح شبهاتی، از جمله تلاش در تأمین خواسته نفسانی و سوء استفاده از موقعیت اجتماعی شده است. در این نوشته با روش روایی و مراجعه به منابع تاریخی و تفسیری، به تفسیر آیه پرداخته و با استناد به شواهد تفسیری، تاریخی و عقلی، شبهات مربوط بررسی شده است. ضمن مبرا دانستن ساحت نبوی از هواپرستی، این آیه در مقام تصحیح سنت جاهلی در هبه زنان دانسته شده که با اختصاص آن به پیامبر و اشتراط پذیرش ایشان، تأکیدی بر انحصار تأمین نیاز جنسی در ازدواج دارد. جواز مشروط نکاح هبهای، بهنوعی نسخ و حذف تدریجی آن است. این آیه، گواهی بر پاکدامنی پیامبر و تلاش ایشان در ابلاغ رسالت الهی است.https://jqr.isca.ac.ir/article_67195_c67cba288938bc6f39cc94f389ffbab9.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823A Comparative Study of Aloosi's and Salafiya's Theological-Exegetical Approaches on the Issue of Believing the Unseenبررسی تطبیقی رویکرد آلوسی و سلفیه در مسأله علم غیب791006719610.22081/jqr.2018.50493.1937FAحمیدایمانداراستادیار دانشگاه شیراز0000-0003-4370-5134محمدمولویدانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی0000-0002-2694-2384حسنزرنوشه فراهانیاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20180313The sensitive approach of salafis in interpreting metaphysical concepts such as <em>believing the unseen</em> is considered as the ontological basis of this systematic thought. The present study is to investigate Aloossi's and Salafis' theological thoughts comparatively as the founders of this school of thought. Using an analytical-descriptive research method, the authors of this paper have studied the issue of <em>believing the unseen</em>. According to the studies, Aloosi has implicitly approved salafi thoughts in interpreting the issue of <em>believing the unseen</em>, although his undeniable susceptibility of soofi inclination has opened up a gap between his viewpoint and that of salafis'. In one hand and in line with salafis, Aloosi has emphasized the issues such as non-intervention of interpreting <em>believing the unseen</em> with the issue of lordship and absolute lordship of the divine nature, and on the other hand, he contends that the friends of God has been able to know the unseen, Moreover, Aloosi maintains that the unseen knowledge is limited. Aloosi's blind binding and dogmatism to the manifest and external face of the verses of <em>believing the unseen</em> and the necessity of intermediators for transmitting the unseen to the friends of God could be the reasons for his proximity to salafi foundations. Not believing in the issues such as tact, inspiration, exactness, narration, and proving the greatness of friends of God based on verses 26 and 27 of Jinn chapter all mark Aloosi's distinction from other salafis.رویکرد حسگرایانه سلفیه در تفسیر مفاهیم ماورائی همچون علم غیب را میتوان بهمثابه اساس هستیشناسی این جریان فکری تلقی نمود. در نوشتار حاضر بررسی تطبیقی اندیشه کلامی سلفیها و آلوسی بهعنوان یکی از منتسبان به این مکتب، با محوریت مبحث علم غیب با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد کاوش قرار گرفته است. مطالعات نشان میدهد آلوسی فی الجمله تفکرات سلفی را در حوزه تفسیر علم غیب میپذیرد، ولی تأثیرپذیری انکارناپذیر وی از مشرب صوفیانه، وجوه افتراقی را بین دیدگاه وی و جریان سلفیگری رقم زده است. آلوسی از یکسو همسو با سلفیها، ضمن تأکید بر مباحثی چون ضرورت عدم تزاحم تفسیر علم غیب با الوهیت و ربوبیت تام ذات الهی، بر غیر استقلالی بودن آگاهی به غیب توسط اولیای الهی تأکید نموده و گستره علوم غیبی را محدود میداند. همچنین تقید و جمود بر ظواهر برخی آیات مشتمل بر مسائل غیبی و لزوم وجود وسایط در افاضه علوم غیبی به اولیای الهی نیز میتواند دلیل قرابت وی با مبانی سلفیها باشد. از سوی دیگر عدم اعتقاد به عناوینی مانند فراست، توسم، الهام و تحدیث و اثبات کرامت برای اولیا بر اساس آیات 26 و 27 سوره جن، از نقاط تمایز وی با دیگر سلفیه است.https://jqr.isca.ac.ir/article_67196_02a5227634009414a823e0ec4bba55eb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823The Validity of the Qur'anic Outwards through the Lens of Justice Practitioners and Deterministsاعتبار ظواهر قرآنی از نگاه عدلیمسلکان و جبرگرایان1011186719710.22081/jqr.2019.50889.2010FAمحمدسلطانی رنانیاستادیار دانشگاه اصفهان0000-0002-9269-6150Journal Article20180506The outward manifestation of a statement is a wisely convention. The generalization of such a humanistic convention to the Words of God is formed based on theological foundations. Justice practitioners are of the view that people should not do what Allah deems evil. Given a person thinks out of the context of wise intellects' conventions, it is inappropriate according the judgment of wisdom and God will never speaks in this way. Determinists define God's justice based on the shariah's good and evil which does not imply any evil bearing or requirement about God and His actions and attributes. According to this logic, God is not required to speak according to a specific form and is not obliged to observe any rules and regulations in his speech. To prove the outward manifestation of God's speech, determinists argue over <em>God's</em> <em>habits</em>. By analyzing and studying determinists' and justice practitioners' opinions based on the validity of Qur'anic outwards, it is concluded that only according to the principle of justice one can regard the outward of God's speech as authentic and referable, and referring to the outward Qur'anic speech based on determinism is unsubstantiated.اعتبار ظاهر سخن، قراردادی خردمندانه است. تعمیم این قرارداد بشری به سخنان خداوند بر پایه مبانی کلامی شکل میگیرد. عدلیمسلکان بر این باورند که خداوند آنچه را که عقل قبیح بداند، انجام نمیدهد. سخن گفتن خارج از قرارداد سخنگویان خردمند به حکم عقل قبیح است، و خداوند این چنین سخن نخواهد گفت. جبرگرایان دادگری خداوند را در چهارچوب حسن و قبح شرعی معنا میکنند که در نتیجه درباره خداوند و صفات و افعال وی، هیچ الزام یا تقبیحی معنا ندارد. بنا بر این پندار، خداوند ملزَم نیست که در چهارچوب خاصی سخن بگوید و در سخنانش اصول و قواعدی را رعایت کند. جبرگرایان برای اثبات اعتبار ظاهر کلام الهی به «عادت خداوند» استدلال نمودهاند. با بررسی و تحلیل دیدگاه عدلی و جبری در استناد به اعتبار ظواهر قرآنی، این نتیجه بهدست میآید که تنها بر پایه اصل عدل میتوان ظاهر کلام خداوند را حجت و قابل استناد دانست، و در چهارچوب اندیشه جبر، استناد به ظواهر قرآنی هیچ اساسی نخواهد داشت.https://jqr.isca.ac.ir/article_67197_ab2100621b31cf600832ff83a9da866c.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823Analyzing and Validating Ahlulbait's Traditions about "the Validity of the Companion's Exegeses" by Investigating Ayatollah Ma'refat's Opinionsاعتبارسنجی روایات اهل بیت (ع) درباره «حجیت تفسیر صحابه» با بررسی آرای آیتالله معرفت1191486719810.22081/jqr.2019.50369.1940FAمحمد علیمروجی طبسیدانشجوی دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0003-1204-2454Journal Article20180303After the Holy Prophet and Imam Ali, the companions have been the first ones who interpreted the Qur'an by applying their teachings. In the book entitled as "Attafsirol Athari Aljame' ", Ayatollah Ma'refat has given a new definition of the term "the companions" based on which he has adjusted and authenticated all of the companions and has concluded that there is a complete validity for their interpretations. Having studied the term "companion" and describing Ayatollah Ma'refat's opinion in this regard, this research has documentarily and textually criticized those traditions of Ahlolbait based on which Ayatollah Ma'refat has used to prove the authenticity and validity of the companions' validity, and his understanding from these traditions has been studied. According to the research author, the term "companion" is a lexical or customary reality whose meaning scope does not limit to a number of people. Likewise, Ahlolbait's interpretations do not place a significant importance on the companions' interpretations to validate them due to their being companions, as these traditions have document and evidence problems. <br /> صحابه بعد از پیامبر و امام علی (ع) نخستین افرادی هستند که با تأثیرپذیری از تعلیمات آن دو بزرگوار، اقدام به تفسیر قرآن نمودند. استاد معرفت در کتاب «<em>التفسیر الاثری الجامع</em>» با استناد به روایات اهل بیت(ع)، تعریف جدیدی از معنای اصطلاحی «صحابه» ارائه کرده و بر اساس آن، به تعدیل و توثیق تمام صحابه پرداخته و اعتبار مطلق آثار تفسیری ایشان را نتیجه گرفتهاند. این نوشتار پس از مفهوم شناسی «صحابی» و بیان و بررسی دیدگاه استاد در این باره، به نقد سندی و متنی آن دسته از روایات عترت که مستندِ ایشان برای اثبات حجیّت و اعتبار تفسیر صحابی بوده، پرداخته و برداشت استاد از این روایات را مورد بررسی قرار داده است. به نظر نگارنده، مفهوم «صحابی» یک حقیقت لغوی یا عرفی است که گستره معنایی آن محدود به عدهای انگشتشمار نمیشود. همچنین در روایات اهل بیت (ع) هیچ دلیلی بر اعتبار ویژه تفسیر صحابه از آن جهت که صحابهاند، وجود ندارد؛ زیرا این روایات اشکال سندی و دلالی دارند.https://jqr.isca.ac.ir/article_67198_6fdfdcb50d460ee63dd1d8e37ecdc310.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249120190823Investigating and Criticizing Amid Zanjani's Viewpoint in the Book Entitled as "The Foundations and Methods of Qur'an Interpretation"نقد دیدگاه عمید زنجانی در کتاب «مبانی و روشهای تفسیر قرآن»1491736719910.22081/jqr.2018.50260.1912FAمحمدحسینبرومنددانشیار دانشگاه یزد0000-0003-1617-047Xحسینابوییدانشیار دانشگاه یزدامیرجودویدانشیار دانشگاه یزد0000-0003-1555-8464بتولعلویدانشجوی دکتری دانشگاه یزد0000-0001-5498-519XJournal Article20180224The book entitled as <em>The Foundations and Methods of Qur'an Interpretation</em> written by Amid Zanjani has been evaluated into two modes as either based on the general form of the topics in relation to each other or based on individual topics independent from the general form. The topics of interpretation foundations include: 1.definitions; 2. organization; 3. application; 4. resolving the conflicts; 5. the changes trend. Amid Zanjani's procedure is generally in this way that he has mentioned all of the topics completely, but he has not followed a specific logical order. With respect to the content, the strength of such a work is his attention and presentation of the right and wrong methods of discussion and rejecting the pros opinions, and using the proper means of resolving the conflicts in either of the two modes. The weaknesses of such a work included using different interpretations in organization, the influence of the method of arrangement, mingling the inclusive usage of each topic, limiting the understanding emanating from the conflict of one interpretation data to one mode.کتاب «<em>مبانی و روشهای تفسیر قرآن</em>» عمید زنجانی با تکیه بر دو محور: شکل کلی موضوعات در ارتباط با یکدیگر، و یکایک موضوعات بهطور مستقل از شکل کلی، ارزیابی شده است. موضوعات مبانی تفسیر بهطور خلاصه به ترتیب شامل: 1- تعریف، 2- سازماندهی، 3- نحوه استفاده، 4- رفع تعارض و 5- سیر تغییرات است. عملکرد عمید زنجانی در شکل کلی بدین گونه است که تمام موضوعات را بهطور کامل ذکر کرده، اما از نظمی منطقی پیروی ننموده است. در محور محتوایی از نقاط قوت عملکرد مؤلف میتوان توجه به نحوه استفاده درست و غلط، رد دیدگاه موافقان، استفاده انحصاری و ارائه راهکار مناسب رفع تعارض در دو حالت اشاره کرد. گنجاندن انواع تفسیر در سازماندهی، تأثیر نحوه استفاده بر چیدمان، خلط استفاده انحصاری و غلبهای یا بیشتر در یکدیگر، و انحصار فهم ناشی از تعارض میان دادههای مبانی تفسیربه یک حالت، از جمله نقاط ضعف عملکرد وی بهشمار میرود.https://jqr.isca.ac.ir/article_67199_f9fed4adcd9429a8c31a6e2a02974ce8.pdf