دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Quran and cultural engineeringسرمقاله: قرآن و مهندسی فرهنگی4234366FAاحمدآقایی زاده ترابیJournal Article20160315https://jqr.isca.ac.ir/article_4366_4329a250f1e2725a597abe2fe052c0e8.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022The Qur'an and the Procedure for Reformation of Cultureقرآن و شیوه اصلاح فرهنگ26554367FAسید موسیصدرپژوهشگر و مدرس حوزهJournal Article20160315In this article, after giving a definition of the cultural engineering, the writer stresses on the reformation of culture as one of the major pivots of cultural engineering. Thereupon, he talks about taking the reformative method of the Qur'an as a role model; furthermore, he explains the nature of this method; and then, goes on to divide the features of the Qur'an's reformative procedure into two categories: 1. formal features, 2. contextual features. He points out formal features in terms of artistic motivation, variety of speech, purposes as being combinatory, transparency and expressiveness, repetition and inculcation. He discusses the contextual features by following topics: realism, holding on to principles, rationalism, nativism, scientism, modernism, exploitation of the benefit and loss equation, graduation and step-by-step procedure, and realistic self-image.دراین نوشتار، نویسنده پس از تعریف مهندسی فرهنگی، برضرورت اصلاح فرهنگ به عنوان یکی از محورهای عمده مهندسی فرهنگی، تاکید میکند، سپس از الگوی گیری از روش اصلاحی قرآن سخن میگوید، آنگاه ماهیت روش اصلاحی قرآن را توضیح میدهد، درادامه ویژگیهای شیوه اصلاحی قرآن را به دوسته تقسیم میکند 1- ویژگیهای شکلی 2- ویژگیهای محتوایی، از ویژگیهای شکلی به: انگیزش هنری، گونه گونی سخن، ترکیبی بودن اهداف، شفافیت ورسایی، تکرار وتلقین اشاره میکند، و ویژگیهای محتوای را درعناوین زیر مورد بحث قرارمیدهد: واقع گرایی، ریشهگرایی، عقلگرایی، فطرت گرایی، علم گرایی، تجددگرایی، بهره گیری ازمعادله سود و زیان، تدریج وگام به گام، تلقی واقعی از خود.https://jqr.isca.ac.ir/article_4367_fa03b4c0e07a3254f5be5fdd747ac23a.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Mammonism, a Cultural Pathology from the Viewpoint of the Qur'anدنیاگرایی؛ آسیبی فرهنگی از منظر قرآن56854368FAسید مصطفیاحمدزادهعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000000332517234Journal Article20160315This article is written with the aim of explaining mammonism – as a cultural pathology – from the viewpoint of the Qur'an – so as the cultural strategists may thereby undertake a study of the status quo and plan for achieving an optimal situation. After mentioning some fundamentals of cultural engineering, the writer has first touched upon the difference between "worldliness" (in the sense of rightful enjoyment of worldly gains and pleasures) and "mammonism", and then reported on worldliness and mammonism in their three levels of "attitude", "value", and "behavior" from the viewpoint of the Qur'an along with the Qur'anic indications of mammonism. The writer believes that if the mammonistic attitude develops in a society, it will often prompt the promotion of mammonistic values and eventually mammonistic behavior, which in turn will lead to deepening of mammonistic attitudes in the society.این مقاله با هدف تبیین دنیاگرایی ـ به عنوان یک آسیب فرهنگی ـ از دیدگاه قرآن کریم به رشته تحریر در آمده تا برنامه ریزان فرهنگی بر اساس آن به بررسی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای دستیابی به وضعیت مطلوب بپردازد. پس از یادکرد برخی از مبانی مهندسی فرهنگ، نخست به تفاوت «دنیاداری» و «دنیاگرایی» اشاره شده و سپس «دنیاداری» و «دنیاگرایی» در سه لایه «نگرش»، «ارزش» و «رفتار» از دیدگاه قرآن کریم به همراه شاخص های قرآنی دنیاگرایی گزارش شده است. نویسنده معتقد است اگر در جامعهای نگرش دنیاگرایانه گسترش یابد، این نگرش اغلب سبب ترویج ارزشهای دنیاگرایانه و در نهایت رفتار دنیاگرایانه خواهد شد، که این گونه رفتارها نیز به نوبه خود به تعمیق نگرش دنیاگرایی در جامعه منجر میگردد.https://jqr.isca.ac.ir/article_4368_cd6d7452cc5d653a0973f34fe6ecb43b.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022The Qur'an, Government, and Cultural Development
(Fundamentals, Approach, and Function)قرآن، حکومت و توسعه فرهنگ (مبانی، راهکار و کارکرد)861414369FAسید ابراهیمسجادیمحقق و پژوهشگر حوزهJournal Article20160315In this article, the writer first deals with the conceptology of culture. Then, he delves into the reason for the global attention to human development and cultural development; and after that, he reviews the indifference or the moral responsibility of the governments. Along the same line, he goes on to talk about the role of religious rule (<em>ḥu</em><em>k</em><em>ū</em><em>ma</em>) explaining the viewpoint of political philosophy of religion in relation to the fundamentals and the necessity of ideological and moral education of the society as well as the strategic approaches researchable in the Qur'an. In this framework, he introduces the most significant duties of the ruler – as a caliph of God – and governments to be the education of society, and regards the spiritual influence of the administrators as a prerequisite for their success in the field of education. In the end, the writer addresses three approaches: cultural encounter and interaction; control through social boycott; and corporeal punishment for fulfillment of the responsibility for cultural education and cultural development.در این نوشتار نویسنده نخست به مفهوم شناسی فرهنگ میپردازد. سپس، عامل توجه جهانی به توسعه انسانی و توسعه فرهنگی را بازشناسی مینماید، آنگاه بی طرفی یا مسؤولیت اخلاقی حکومتها را مورد بررسی قرار میدهد، در همین راستا از نقش حکومت دینی سخن گفته و نگاه فلسفه سیاسی دین را در رابطه با مبانی و ضرورت تربیت اعتقادی و اخلاقی جامعه و راهکارهای راهبردی قابل مطالعه در قرآن را، توضیح میدهد. در این چهار چوب، جانشینی حاکم از سوی خدا و انجام مهمترین وظایف حکومتی را تربیت جامعه معرفی میکند و نفوذ معنوی کارگزاران را از شرایط مؤفقیت آنان در حوزه تربیت می شمارد. نویسنده در پایان به سه راهکار: برخورد و تعامل فرهنگی، کنترل با تحریم اجتماعی. کیفر فیزیکی، برای انجام مسؤولیت تربیت فرهنگی و توسعه فرهنگی میپردازد. https://jqr.isca.ac.ir/article_4369_d092c248c78aba68dbf733245f98e201.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022The Qur'an and the Essential Pathology of Cultureقرآن و آسیب شناسی ماهوی فرهنگ1421714370FAسید حسینهاشمیمحقق و پژوهشگر حوزهJournal Article20160315This writing addresses the essential pathologies of religious culture, and as an introduction to this issue touches upon such topics as the distinctive feature of human communities and animal colonies, cultural index of human community, as well as recounting general approaches in the what-ness (quiddity) of culture and dichotomizing its various types into material and spiritual and the impact of each one of the two types of material and spiritual culture on the other. The first part of the main discussion includes: the concept of pathology and cultural pathology and its division into external and internal, explaining the conditions and preconditions required for the assessment of the essential pathology of religious culture. In the second part of this discussion, the researcher has introduced six types of essential pathology for the religious culture including: weakness of belief in the foundation of culture; change of the role of cultural components, with three subtitles of deification of man, superstitiousness, and frivolousness; cultural antagonism; cultural disruption; incompatibility of thought systems; and cultural transformation. In the final part, the writer introduces the preventive strategy for cultural pathology, regarding the homogeneity of convictions with the stances of the social pragmatists as the most important preventive strategy for the essential pathology of religious culture.این نوشتار، آسیبهای ماهوی فرهنگ دینی را به بررسی نشسته است. وجه تمایز جوامع انسانی و حیوانی، شاخصه فرهنگی جوامع انسانی و نیز برشماری رویکردهای کلی در چیستی فرهنگ و تقسیم گونههای فرهنگ به مادی و معنوی و تأثیر و پیشین هریک از انواع دوگانه فرهنگ مادی و معنوی بر دیگری، موضوعات درآمدی بحث را صورت داده است. مفهوم آسیب و آسیب فرهنگی و تقسیم آن به دو شاخه آسیبهای بیرونی و درونی، و تبیین شرایط و پیش فرضهای لازم در موضوع امکان سنجی آسیبهای ماهوی فرهنگ دینی، بخش نخست از مباحث اصلی نوشتار است. پژوهنده در بخش دوم بحث، شش نوع آسیب ماهوی برای فرهنگ دینی بر شمرده است که عبارتند از: سست باوری به مبانی فرهنگ، تغییر نقش عناصر فرهنگی، با سه زیرعنوان خداانگاری انسان، خرافه پرستی و لهوگرایی، ستیز فرهنگی، گسست فرهنگی، ناسازگاری سامانههای نظام فکری و تحول فرهنگی. در بخش پایانی، نویسنده به راهبرد پیشگیرانه از آسیب فرهنگی پرداخته و همخوانی باورها با مواضع کنشگرهای اجتماعی را مهمترین راهبرد پیشگیرانه از آسیب پذیری ماهوی فرهنگ دینی شناخته است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4370_78a908e042b436864798d1b3393e5b72.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022The Relation between Religion and Culture from the Viewpoint of the Qur'anنسبت دین و فرهنگ از نگاه قرآن1722034371FAمحمدبهرامیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160315One of the significant and highly effective factors in a nation's cultural engineering is the elucidation of the status of religion in cultural engineering. To this end, the present article is discussing and studying the relation between religion and culture. The writer regards defining the meaning of religion and culture, the realm of religion and culture, and their origin to be among the most important issues that help to find out the relation between culture and religion. As for the definition of religion and culture, he has only reported the two extensionalistic and functionalistic approaches from among several suggested ones and explained the relation between religion and culture according to these two approaches. As for the realm, he speaks of the two theories of maximal and minimal, regarding the realm of culture as very widespread; then, he goes on to examine the relation of religion to culture and concludes the article by discussing the origin of religion and culture and their relation.یکی از عوامل مهم و بسیار تأثیر گذار در مهندسی فرهنگی کشور، روشن سازی جایگاه دین در مهندسی فرهنگی است. بر این اساس در این نوشتار نسبت دین و فرهنگ به بحث و بررسی گذاشته شده است. نویسنده تعیین معنای دین و فرهنگ، قلمرو دین و فرهنگ و خاستگاه این دو را از مهم ترین مباحثی می شناسد که به کشف رابطه دین و فرهنگ کمک می کند. او در بحث تعریف دین و فرهنگ از میان چند رویکرد مطرح تنها رویکرد مصداق گرایانه و کارکرد گرایانه را گزارش نموده و بر اساس این دو رویکرد نسبت دین و فرهنگ را تبیین می کند. در بحث قلمرو نیز از دو نظریه دین حداکثری و حداقلی سخن می گوید، قلمرو فرهنگ را بسیار گسترده می خواند و آن گاه نسبت دین و فرهنگ را بررسی می کند و در پایان خاستگاه دین و فرهنگ را به بحث گرفته و نسبت آن دو را می گوید.
https://jqr.isca.ac.ir/article_4371_76c122758acbc4e4e96c6bc4b20b9baa.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Topical Unity of the Verses of the Qur'an in the Balance of Criticismوحدت موضوعی سورههای قرآن کریم در ترازوی نقد2062614372FAسید علی اکبرحسینیعضو هیأت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن0000-0002-8302-9858Journal Article20160315Despite various and numerous topics existing in many of the verses of the Qur'an, which in the first glance seem to be evident, some contemporary Qur'an researchers believe that a single purpose and topic lies behind this apparent multiplicity and variety, and that there is an inevitable and unbreakable bond among all the verses of a <em>sū</em><em>ra</em>. They regard this feature – topical unity – to be one of the superior miracles of the Qur'an and expedient to the Divine rhetoric and wisdom.
Although many attempts have been made by the advocates of this theory for proving the "topical unity of the verses of the Qur'an", there are weaknesses and deficiencies in the reasons they have presented which hinders the acceptance of this theory. In this article, the reasons and evidences of this theory are critically reviewed.
Besides the deficiencies existing in the reasons provided by this theory, there are other shortcomings that attest to the refutation of the theory of topical unity, such as lack of reassuring standards; risk of interpretation by personal opinion; difficulty of reaching the main topic in each <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> of the Qur'an; absence of referential indication in the Qur'an and the words of the infallible ones (<em>ma</em><em>‘ṣū</em><em>m</em><em>ī</em><em>n</em>); and the many differences in the topics that the advocates of this theory have introduced for every <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>.به رغم وجود تنوع و تعدد موضوعات در بسیارى از سوره هاى قرآن که در نگاه ابتدایی، بدیهى می نماید؛ برخى قرآن پژوهان معاصر، معتقدند آن سوى این کثرت و تنوع ظاهرى، غرض و موضوع واحدى نهفته است و میان تمامى آیههاى یک سوره و موضوعات به ظاهر پراکنده آن، پیوندى اجتناب ناپذیر و ناگسستنى با موضوع و غرض اصلى سوره برقرار است؛ آنان این ویژگى - وحدت موضوعى - را از معجزات برتر و مقتضاى بلاغت و حکمت الهى مى دانند.
هرچند از سوی طرفداران این نظریه، تلاش هایی گسترده برای اثبات «وحدت موضوعی سوره های قرآن» انجام گرفته است، اما ضعف ها و کاستی هایی در دلایل ارائه شده وجود دارد که مانع از پذیرش این نظریه خواهد شد. در این نگاشته دلایل و شواهد این نظریه نقد و بررسی می شود.
افزون بر کاستی های موجود در دلایل این نظریه؛ ناسازگارى نظریه با تنوع آشکار موضوعات در بسیارى از سورهها؛ فقدان معیاری اطمینان بخش؛ خطر تفسیر به رأى؛ دشوارى دستیابى به موضوع اصلى در هر سوره، فقدان اشارتى در قرآن و کلام معصوم، تشتت و اختلاف فراوان در موضوعاتی که از سوی طرفداران این نظریه برای هر سوره معرفی شده است، به مثابه دلایلی هستند که به نفی و انکار نظریه وحدت موضوعی می انجامد. https://jqr.isca.ac.ir/article_4372_d20ecf629176ac17cfed2769ab1d9ddb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Historical Course of the Idea concerning the Inimitability of the Qur'anسیر تاریخی اندیشه اعجاز قرآن2622894373FAسید علیآقاییمترجم و دانشجوی دوره دکتری تخصصی علوم قرآن و حدیثJournal Article20160315The present writing is a translation of the entry: Inimitability by Professor Richard C. Martin from the Encyclopedia of the Qur'an. Upon elaborating various derived forms of the term <em>u</em><em>‘</em><em>jaz</em> in the Holy Qur'an, the writer proceeds to deal with the history of the idea of inimitability (<em>i</em><em>‘</em><em>j</em><em>ā</em><em>z</em>) in the verses of the Qur'an and the Revelation time, and has presented a report about the history of the Muslims' attempts in the field of the Holy Qur'an's inimitability. He has also stated the opinions and viewpoints of Naẓẓām, Jāḥiẓ, Bāqlānī, Rummānī, ‘Abd al-Jabbār, Jurjānī, and the contemporary scholars, and has pointed out the impacts that their viewpoints have had on one another.نوشتار حاضر ترجمهاست از مدخل «Inimitability» (همتاپذیری) به قلم پروفسور ریچارد مارتین از دایره المعارف قرآن (EQ=enyclopeadia of the quran).
نگارنده پس از گزارشی از اشتقاقات گوناگون واژه «أَعْجَز» در قرآن کریم، به زمینه بحث اعجاز در آیات قرآن و عصر نزول پرداخته و گزارشی از تاریخ تلاش های مسلمانان در حوزه اعجاز قرآن کریم ارائه کرده است. آراء و نظریات نظّام، جاحظ، باقلانی، رُمّانی، عبدالجبار، جرجانی، و معاصرین را بیان، و تأثیر و تأثّرات دیدگاههای آنان را بر یکدیگر گوشزد کرده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4373_78cff3bb9c83b39ac14219cfbfc1afe1.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Illustrative Features in the Qur'anic Books for Childrenویژگیهای تصویری در کتابهای قرآنی کودکان2903194374FAپریساشادقزوینیاستادیار و عضو هیأت علمیدانشگاه الزهرا (س)Journal Article20160315There are various ways for teaching the Holy Qur'an to children. One of the best ways for comprehending the concepts, subjects, and the stories of the Holy Qur'an is by using illustrations. With a survey of the age characteristics of primary school children, we find out that we can add up to the attractiveness of story telling and the children's interest in the subject of the story by means of painting and illustration. Besides, comprehension of concepts through illustration leaves deeper impact on the long-term memory than verbal expression.
Nowadays, most of the cultural institutes and Qur'anic centers utilize illustrative procedures for teaching the Qur'an to children but its application is not specialized and professional. In addition, the illustration of many of the educational books, journals, and digital programs of the Holy Qur'an have their own weaknesses.
Although principal application of illustration art can be increasingly appealing to children, its weak and non-professional expression may have irreparable damages to the child's soul and mind. With an examination of the weaknesses and strengths existing in the illustration of the Qur'anic books for children, the present article stresses the importance of a thorough revision and reconsideration of illustration in the Qur'anic books for children and regards it as significant in the process of teaching how to understand the Qur'anic themes.راه های متفاوتی برای آموزش قرآن کریم به کودکان وجود دارد. یکی از بهترین راه های درک مفاهیم، موضوعات و قصص قرآن کریم استفاده از روش تصویرگری است. با بررسی ویژگی های سنی درکودکان دبستانی، متوجه این موضوع میشویم که از طریق نقاشی و تصویر میتوان بر جذابیت و شیرینی داستان پردازی و علاقه کودک به موضوع داستان افزود. علاوه بر آن درکِ مفاهیم از طریق تصویر بر حافظه طولانی مدت تاثیرگذارتر از بیانِ کلام است.
امروزه توسط اکثر مؤسسات فرهنگی و مراکز دارالقرآن از روش های تصویری برای آموزش قرآن به کودکان استفاده میشود ولی کاربرد آن تخصصی و حرفه ای نیست. علاوه بر آن تصویرگری بسیاری از کتب، نشریات و برنامه های آموزشی دیجیتالی قرآن کریم نیز دارای نقاط ضعف است.
اگر چه کاربرد اصولی از هنر تصویرگری در جذب و علاقمندی کودک تاثیر فزاینده ای میتواند داشته باشد، اما بیان ضعیف و غیر حرفه ای آن هم خسارت های منفی جبران ناپذیری را بر روح کودک وارد میکند. در این مقاله با بررسی ضعف و نقاط قوت موجود در تصویرگری مضامین قرآنی کتاب های کودکان، میتوان به ضرورت این امر پرداخت که میبایستی بازنگری و توجهی عمیق به امر تصویرگری کتابهای قرآنی کودکان نمود و آن را به عنوان یک امر مهم در فرآیند آموزش درک مضامین قرآنی در نظر گرفت.https://jqr.isca.ac.ir/article_4374_3d43c33d2dc252dfb63891ab23c1b19b.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Cities and Villages in the Culture of the Qur'anشهر و روستا در فرهنگ قرآن3203414375FAحسنرهبریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20160315Frequent references have been made to the urban and rural standards in the sciences such as sociology and human geography, which any scientist and expert has looked at from a different angle and presented a definition proportionate to their own information about it. In these definitions, physical development, population rate, the existence of civil, economic, and industrial institutions are among the most important indicators of distinction between cities and villages. Apart from these standards, however, the Qur'an introduces the touchstone of religious and social culture, which is very instructive and highly important. This article takes a look at cities and villages as well as the urban and the rural from the Qur'an's point of view, in line with an exploration into the cultural engineering of the Revealed Word of Allah.در علوم جامعه شناسی و جغرافیای انسانی، سخن از ملاکهای شهری و روستایی، بسیار رفته است؛ هر دانشمند و کارشناسی از زاویهای بر آن نگریسته و متناسب با دادههای خود تعریفی ارائه کرده است. در آن تعاریف، توسعه فیزیکی، میزان جمعیت، وجود نهادهای مدنی و اقتصادی و صنعتی از مهمترین شاخصهای تمیز دهنده شهر از روستایند؛ اما قرآن، جدای از این ملاکها، ملاک فرهنگ دینی و اجتماعی را مطرح مینماید که بسیار آموزنده و حائز اهمیت است. این مقاله در راستای کاوشی در مهندسی فرهنگی کلام الهی، نگاهی دارد به شهر و روستا و شهری و روستایی از منظر قرآن:https://jqr.isca.ac.ir/article_4375_6b2e49e7103af87236f19d7af548a9c2.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151454-5520081022Tribulation and Trial in the Qur'anابتلاء و آزمایش در قرآن3423774376FAعبدالعلیپاکزاددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160315One of the most pivotal Qur'anic discourses is tribulation and trial in the Qur'an and knowledge about its meaning, philosophy, and how to disengage oneself from it has an undeniable impact on human happiness. In this article, it is demonstrated that the terms tribulation, affliction, and trial are applied to mean "testing". The philosophy of Divine testing is man's attaining perfection and Divine mercy, his return to Go, ways of victorious disengagement from tribulation, self-control, piety, and surrender to God, etc. Of course, human beings display two types of reactions toward Divine testing, i.e. gratitude and ingratitude, and it turns up that in a testing there must be an unknown element as well as some proportion between the individual and the testing so that the task would not be unendurable.
It is established by the Qur'an that the role of human beings in tribulation and predicament is significant, to the extent that it has an educational effect on man.یکی از محوری ترین مباحث قرآنی، بحث ابتلا و امتحان در قرآن است که اطلاع و آگاهی از معنا و فلسفه آن و راههای برون رفت از آن، تاثیر غیر قابل انکاری در سعادت بشر دارد. این نوشتار پس از مفهوم شناسی واژههای، ابتلاء، فتنه و امتحان، به این نکته میپردازد که فلسفه آزمایش الهی به تکامل رسیدن انسان، رحمت الهی و برگشت انسان به سوی خداست و راهکارهای برون رفت موفقیت آمیز از آزمایش، صبر، تقوا، تسلیم در برابر خدا و .... میباشد. نویسنده سپس به دو نوع عکس العمل انسان یعنی سپاسگذاری و کفران نسبت به آزمایش الهی اشاره میکند و خاطر نشان میسازد که در آزمایش اولاً که در آزمون باید مجهول وجود داشته باشد و ثانیاً تناسب افراد با آزمون هم باید رعایت شود.
در پایان نویسنده به این نتیجه میرسد که از نظر قرآن نقش انسان در بلا و گرفتاری، نقش قابل توجهی است و اثر آزمایش نیز تربیت انسان است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4376_4f2709e935310455bd9c43e4511e75a3.pdf