دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823The need for a systemic approach to family issuesسرمقاله: ضرورت نگرش سیستمى به مسائل خانواده4114415FAاحمدآقایی زاده ترابیJournal Article20160409https://jqr.isca.ac.ir/article_4415_e81eab5e51edd882453f562c081a2d34.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823The Role of Relatives in Strengthening Family Relationsنقش خویشاوندان در تحکیم خانواده14554416FAسید ابراهیمسجادیپژوهشگر حوزهJournal Article20160409This article deals first with the historical background of family, relatives, and their type of interaction from the two out-religious and Qur'anic viewpoints, and then goes on to explain the perspective of the Qur'an concerning the role of relatives in strengthening the foundations of family. In this respect, the article examines the legal and ethical approach and undertakes to study such areas as finding an equal spouse, perseverance, independence, and reconciling tense relations.این مقاله نخست به پیشینه تاریخى خانواده، خویشاوندان و گونه تعامل آن دو، از منظر برون دینى و قرآنى اشاره مى کند. سپس به توضیح دیدگاه قرآن راجع به نقش خویشاوندان در تحکیم پایه هاى خانواده مى پردازد. در این راستا از راهکار حقوقى و اخلاقى سخن مى گوید و زمینه هایى چون یافتن همسر همسان، پایدارى، استقلال و اصلاح روابط تنش آلود را مورد بررسى قرار مى دهد.<br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4416_0407c2498e7f3398e5b688d0eedaaccc.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823The Qur'an and the Mother's Educative Role in Familyقرآن و نقش تربیتى مادر در خانواده56734417FAسید حسینهاشمیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160409This research deals with the educative role of mothers in the family institution, starting with an introduction on women's three natural roles, i.e., daughter, wife, and mother, and concludes that the Qur'an highly praises women as mothers and, in division of duties between wife and husband, assigns to them the task of training and educating children. According to the writer, approaching this assignment by the Qur'an is possible in two ways. First, following the Qur'an's explicit enjoinments in assigning children's training to mothers, and second, the presentation of success stories of educative mothers through which three Qur'anic exemplar mothers, namely, mothers of Maryam, Jesus (A.S.), and Moses (A.S.) are pointed out.
In the end of the research, the writer proves that what is claimed to be the secret of the Qur'an's praising mothers is their major and crucial role in training children and the society's prospective generation.این نوشتار به نقش تربیتی مادران در نهاد خانواده پرداخته و در بخش درآمدی نقش های سه گانه طبیعی زنان: دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشسته و به این نتیجه رسیده است که قرآن بیشترین ستایش را از زنان در نقش مادری داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است. رهیافت به این وظیفه سپاری از سوی قرآن به باور نویسنده از دو راه میسر است.دستورات صریح قرآن در واگذاری تربیت فرزندان به مادر و ارائه الگوهای موفق مادران مربی که در این مسیر به سه نمونه از مادران الگوی قرآنی اشاره شده است: مادر مریم، مادر عیسی (ع) و مادر موسی(ع).
در پایان پژوهش، نویسنده به اثبات این مدعا پرداخته است که راز ستایش قرآن از مادران، نقش عمده و سرنوشت ساز آنان در تربیت فرزندان و نسل آینده اجتماع است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4417_6d8cc6ae289186f4d81e415962690398.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Family Violence from the Viewpoint of the Qur'anخشونت خانوادگی از منظر قرآن741114418FAمحمدبهرامیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160409In this article, family violence as one of the family crises is discussed and examined. After reporting on family violence in Iran, the writer goes on to define violence and its history, and to explain family violence in a nuclear family, violentists, victims, as well as different types of violence such as physical, psychological, mental, and financial.
Jealousy, inadvisable beliefs, economic difficulties, illness, acquiring bad habits, mistrust, arrogance and selfishness, love of worldly gains, lustfulness, and fatigue are introduced as among the main factors of violence in view of the revealed verses.
In managing anger, parents are to treat one another benevolently, get to know the spirit of the family members, support the violence victims, confront the violent person, and create love and affection among the family members.
Change of the physical position, silence, listening to violent talks, paying attention to the outcomes of violence, and performing minor ablution (<em>wu</em><em>ḍū</em>) are known to be ways of controlling one's anger. On the other hand, governments can take measures toward controlling anger by passing certain laws and regulations. در این نوشتار خشونت خانوادگی به عنوان یکی از بحران های خانوادگی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نویسنده پس از آن که خشونت خانوادگی در ایران را گزارش می کند، از تعریف خشونت و پیشینه آن، خشونت خانوادگی در یک خانواده هسته ای،خشونت گرایان و قربانیان و نیز انواع خشونت همچون خشونت جسمی، روحی و روانی و مالی با توجه به آیات وحی سخن می گوید.
حسادت، باورهای ناروا، مشکلات اقتصادی، بیماری، بد آموزی، بد گمانی، کبر و خودبینی، حب دنیا، شهوت، خستگی، از عوامل اصلی خشونت در آیات وحی معرفی شده اند.
والدین در مدیریت خشم باید با یکدیگر نیکو رفتاری کنند، روحیه اعضای خانواده را بشناسند،از قربانی خشونت حمایت کنند و با خشونت گر برخورد کنند و ایجاد مهر و محبت در میان اعضای خانواده نمایند.
تغییر وضعیت جسمی، سکوت، گوش دادن به سخنان خشونت گرا، توجه به آثار خشونت، و وضو گرفتن از راههای کنترل خشم شناخته می شود . از سویی دیگر حکومت ها با وضع برخی قوانین ومقررات می توانند در راستای کنترل خشم قدم بر دارند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4418_4e406e03bd8b11f878451b0c634b2507.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Factors of Family Consolidation in the Qur'anic Cultureعوامل استحکام خانواده در فرهنگ قرآنی1121294419FAسید حیدرعلوی نژادمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160409This article addresses some of the primary and secondary as well as internal and external factors of family consolidation. The writer refers to real love and affection, need for emotional feeling, sexual need, and having children as the most important factors of family consolidation, which can be strengthened or weakened by the external factors and laws of countries and culture of the society. He then goes on to talk about the negative impacts of the interests and motives of other people, interferences out of ignorance or even out of friendly purposes and so-called well-wishing, as well as various other major and minor factors on the disintegration of families.در این مقاله از عوامل اصلی و فرعی، داخلی و خارجی استحکام خانواده بحث شده است. نویسنده از محبت و عشق واقعی، احساس نیازعاطفی، نیاز جنسی، و داشتن فرزند، به عنوان مهمترین عوامل استحکام خانواده یاد کرده است،که عوامل بیرونی و قوانین کشورها و فرهنگ جامعه میتواند این عوامل را تشدید یا تضعیف کند. سپس از تأثیر منفی منافع و اغراض دیگران، دخالت های جاهلانه، حتی از روی دوستی و به اصطلاح محبت و عوامل درشت و ریز دیگری که در حاشیه خانواده هستند در فروپاشی خانواده سخن گفته است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4419_42a53b148dfd1e1de1287f54595b2b34.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823A Deliberation on the Verse concerning the Imamate of Abraham (A.S.) in the Qur'anدرنگی در آیه امامت ابراهیم (ع)1321474420FAسید موسیصدرمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160409The Imamate of Abraham (A.S.) is among the issues concerning the meaning and reality of which the interpreters have brought up various viewpoints. This article proceeds to make a critical review of four viewpoints: Imamate as Prophethood, political leadership, leadership of the prophets, and inner guidance; and by adding a fifth perspective of its own (i.e., Imamate as practical pioneering) to the above, goes on to maintain that this perspective seems to be more compatible to the verses of the Qur'an.امامت ابراهیم (ع) از موضوعاتی است که در معنا و حقیقت آن دیدگاه های گوناگونی از سوی مفسران مطرح شده است. این نوشتار با بررسی چهار دیدگاه: امامت به معنای نبوت، رهبری سیاسی،پیشوایی پیامبران و راهنمایی باطنی به نقد و ارزیابی آنها پرداخته و خود با ارائه دیدگاه پنجمی (امامت به معنای پیشاهنگی در عمل) بر این باور است که این دیدگاه با آیات قرآن سازگارتر می نماید.https://jqr.isca.ac.ir/article_4420_deaa623581370c367c419f7e5e71bab4.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823"Principle of Middle Position" in the Scale of Rational Arguments and the Verses of the Qur'an (Part Two)«أمر بین الأمرین» در ترازوی براهین عقلی وآیات قرآن (قسمت دوم)1481754421FAایوباکرمیعضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد0000 0003 2738 2048Journal Article20160409<em>Amr bayn al-amrayn</em> (Principle of Middle Position) is amongst the fundamentals of the Shī‘ī intellectual doctrines. It is attempted in this paper to demonstrate the genuineness and integrity of the theory of <em>Amr bayn al amrayn</em> according to the principle of unity of Divine Acts and autonomous Creatorship of God, the original principle of causality as well as the principle of analogical gradation of existence. The writer has tried to briefly and sufficiently categorize the verses of the Qur'an in an interrelated and numerically comparable arrangement and by showing the resemblance of some components of the text to others tried to understand different groups of verses with reference to the statutory principles and unequivocal verses of the text itself and from the classification of different groups of the verses of the Qur'an which consist of ten groups achieve an inclusive indication among them which is the coherent theory of <em>Amr bayn al amrayn</em>.از جمله مبانی فکری شیعه، عقیده به «امر بین الامرین» است .در این نوشتار سعی شده است درستی واستحکام نظریه «امر بین الامرین» با استناد به اصل توحید افعالی وخالقیت استقلالی خداوند، اصل اصیل علیت ونیز اصل مراتب تشکیلی وجود نشان داده شود. نویسنده کوشیده است به اجمال و در حد ضرورت آیات قرآن را در یک منظومه مرتبط و دسته بندی ریاضی گونه و قابل مقایسه قرار دهد و با نشان دادن نظارت برخی عناصر متن بر برخی دیگر، گروه های مختلف آیات قرآن را با ارجاع به اصول موضوعه و محکمات خود متن فهم نماید واز دسته بندی گروه های مختلف آیات قرآن که بیش از ده گروه است به دلالت جامع میان آنها که نظریه قویم «امر بین الامرین» است دست یابد.https://jqr.isca.ac.ir/article_4421_73dc6c7b9f175851f31ab3ad20aa2c11.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823The Historical Course of Formalistic Look at the Verses of Attributesسیر تاریخی ظاهرنگری در آیات صفات1762134422FAسید محمد حسینموسوی مبلغپژوهشگر حوزهJournal Article20160409After a brief look at the verses of Divine Attributes mentioned in traditions, the present article proceeds to delineate formalism in relation to the verses of Divine Attributes, the origin and formation of such thinking, its vicissitudes over different historical periods, and its negative consequences and impacts on the Muslims' ideological culture.
Mention is also made of the authorities and the theological and religious sects that have made attempts in promoting formalism and attributing seemingly human attributes to God. Furthermore, like-minded formalists which have made necessary attempts in different historical contexts to modify the viewpoints of their other counterparts are also touched upon.در این نوشتار، پس از نگاهی اجمالی به آیات صفات خبری خداوند، تفکر ظاهرنگری نسبت به آیات صفات، منشأ پیدایش و شکل گیری این تفکر،اوج و افول های آن در مقاطع مختلف تاریخ، پیامدها و آثار منفی آن در فرهنگ اعتقادی مسلمانان به تصویر کشیده شده است.
از صاحب نظران و فرقه های کلامی و مذهبی که در پرورش اندیشه ظاهرنگری و انتساب صفات ظاهری انسان گونه به خداوند تلاش می ورزیدند، یاد می شود. از همفکران جریان ظاهرنگری که در بسترهای گوناگون تاریخی در جهت تعدیل دیدگاه های دیگر همسانان خود تلاش های لازم را به عمل می آورند، نیز سخن گفته شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4422_6dd86e9500c57e8a8f8d84543ea4dca4.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Coherence in the Qur'an; the "Farahī-Iṣlāḥī" Approach in Interpretationانسجام قرآن؛ رهیافت « فراهی- اصلاحی » در تفسیر2162594423FAسید علیآقاییعضو هیأت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامیJournal Article20160409The contemporary method of the interpretation of the Qur'an is broadly different from the traditional interpretation methods of the past centuries. Among the differences is a new approach in the interpretation of chapters and verses the Qur'an which is called the "Theory of Coherence in the Qur'an"; i.e., there is an integration as well as a conceptual and thematic unity among the chapters and verses of the Qur'an. Although a similar viewpoint can be traced back in some traditional interpretations under the rubric of interrelation of verses and chapters of the Qur'an, the impression of the earlier interpreters have been basically different in this respect and therefore it has never received due attention as one of the principles of interpretation in the past.
With a brief examination of the history of this issue, the writer of the article has first explained the status of the above theory in the Islamic exegetical tradition and the difference in modern and traditional impression about it. Then, with an introduction and analysis of the exegetical opinions of Ḥamīd al-Dīn Farāhī and Amīn Aḥsan Iṣlāḥī, two of the contemporary interpreters and thinkers of the Indian Subcontinent, the writer goes on to introduce their approach as a new method in the interpretation of the Qur'an.
It is shown in this article that the two interpreters have regarded the integrity and coherence of the chapters of the Qur'an as a primary principle in its interpretation and therefore have presented a more orderly and more holistic exegetical outlook comparing others.روش تفسیر قرآن در دوره معاصر با روشهای سنتی تفسیر در سدههای پیشین تفاوتهایی آشکار دارد. از جمله وجوه تمایز آنها، رهیافتی نوین در تفسیر آیات و سورههای قرآن است که نظریه انسجام در قرآن نام گرفته است؛ بدین معنا که میان آیات و سورههای قرآن یکپارچگی و وحدت محتوایی و مضمونی وجود دارد. هرچند نظیر این دیدگاه در برخی تفاسیر سنتی ذیل عنوان تناسب آیات و سوره های قرآن قابل ردیابی است،ولی تلقی مفسران پیشین از این موضوع اساساً متفاوت بوده و بدین سبب در گذشته هیچگاه بهمنزله یکی از اصول و مبانی در تفسیر قرآن بدان توجه نشده است.
در مقاله حاضر نخست با مروری اجمالی بر تاریخچه این موضوع، جایگاه این نظریه در سنت تفسیری اسلامی و تفاوت تلقی سنتی و نوین از آن تبیین شده است و آنگاه با معرفی و تحلیل آرای تفسیری حمیدالدین فراهی و امین احسن اصلاحی از مفسران و اندیشمندان دوره معاصر از شبه قاره هند، رهیافت ایشان بهمثابه روشی تازه در تفسیر قرآن شناسایی شده است.
در این مقاله نشان داده شده است که این دو، یکپارچگی و انسجام سورههای قرآن را اصل اولیه در تفسیر قرآن تلقی کردهاند و در نتیجه دیدگاه تفسیری نظامیافتهتر و جامعنگرتری نسبت به دیگران عرضه کردهاند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4423_68f927952d3daa92603f6d79c5a19291.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823An Exploration into "Contemplation" in the Qur'anبازکاوی «تدبر» در قرآن2602974424FAحسنرهبریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20160409<em>Tadabbur</em> (contemplation) is a specific term that the Revealed Word of Allah has chosen exclusively for delving into the entire Qur'an and has no other function except in Qur'anology. <br />In the Qur'an sessions and sources as well as in the circles of exegesis, theology, and ethics there has been much talking of <em>tadabbur</em> and its roots, derivatives, and concept, but its conceptology in such equivalent terms as thinking, reasoning, <em>tafaqquh</em> (delving into <em>fiqh</em>), admonishing, foresight, and listening wholeheartedly to God's words have been frequently overlooked. <br />There are certain questions that have not received much attention so far: What status does each word or term have in the arrangement of the Revealed Word of Allah? To what known sense are they related in man's system of being? What meaningful relation is there among them? What role does each play in human soul and psyche? What similarities or difference does <em>tadabbur</em> have with its equivalents? <br />The present article answers these questions with evidences from the Qur'an and, in some cases, from the traditions and tries – to its capacity – to unveil the true meaning of <em>tadabbur</em>.«تدبر» اصطلاح ویژه ای است که کلام وحیانی، آن را تنها برای غور و ژرف اندیشی در کل قرآن برگزیده است، و کاربردی جز در قرآن شناسی ندارد. <br />در محافل و منابع قرآنی و در حلقه های تفسیر، کلام و اخلاق، تا به حال از واژه تدبر و از ریشه و مشتقات و مفهوم آن، سخن بسیار رفته است، اما چه بسا که در مفهوم شناسی آن، درتعابیر مترادف گونه ای همچون: تفکر، تعقل، تفقه، تذکر، آینده نگری و نیوشیدن کلام حق با جان و دل متوقف مانده اند. <br />این که جایگاه هریک از تعابیر و واژه ها در چیدمان سخن وحی چگونه بوده ؟ در سامانه وجودی انسان با کدام یک از حواس شناخته شده در ارتباطند؟چه ارتباط معنا داری میان آنها وجود دارد؟ هر کدام چه نقشی را در روح و روان انسانی ایفا می نمایند؟ تدبر با واژه های مشابه خود چه وجوه اشتراک و افتراقی دارند؟پرسش هایی هستند که تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. <br />مقاله حاضر، این پرسش ها را با استناد به دلایل قرآنی و گاه روایی، پاسخ گفته و در حد خود، نقاب از عروس معنای تدبر، باز می گشاید.https://jqr.isca.ac.ir/article_4424_ef5966b0ff73848d50fbd2e8661334d0.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Abrogation from the Viewpoint of Shaykh Ṭūsīنسخ از دیدگاه شیخ طوسی2983334425FAعلی اصغرآخوندیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160409Abrogation (<em>naskh</em>) in the Qur'an is one of the most serious and fundamental discourses of Qur'anic Sciences. The importance of this issue can be appreciated from the relevant traditions narrated form the Imams (A.S.). The present article examines abrogation in the Qur'an from the viewpoint of Shaykh Ṭūsī (may God have mercy on him) through his two books <em>Al-Tiby</em><em>ā</em><em>n f</em><em>ī</em><em> Tafs</em><em>ī</em><em>r al-Qur'</em><em>ā</em><em>n</em> and <em>Al-</em><em>‘</em><em>Udda f</em><em>ī</em><em> U</em><em>ṣū</em><em>l al-Fiqh</em>.
Abrogation in the Qur'an is perceived to be of three types: abrogation of rule without expression; abrogation of expression without rule; and abrogation of both rule and expression.
Abrogation of rule without expression means that a verse in the Qur'an is confirmed but its legal concept and content is abrogated and is not permissible to be acted on. From the viewpoint of the Shī‘a scholars this is the only abrogation which is permissible in the Qur'ān and the other two would lead to interpolation and are invalid.
Shaykh Ṭūsī has mentioned conditions for the abrogating (<em>n</em><em>ā</em><em>sikh</em>), the abrogated (<em>mans</em><em>ū</em><em>kh</em>), and abrogation. Of the conditions of the abrogating is that it ought to be detached from and subsequent to the abrogated, and to be definite and scholarly rather than presumptive. And of the general conditions of abrogation is that it is executed in the legal and obligatory rules rather than in the rational and genetic ones.
The late Shaykh regards as true the incidence of abrogation in command and prohibition or in a tradition that includes a command or a prohibition. Similarly, he considers as permissible the abrogation of a book by a book or a tradition by a tradition in case they are equal in terms of evidentiary proof. Also, he regards the abrogation of a book by a tradition and a tradition by a book as permissible in case the tradition is an interrupted (<em>maq</em><em>ṭū‘</em>) and a widely-transmitted (<em>mutaw</em><em>ā</em><em>tir</em>) ḥadīth.
Shaykh Ṭūsī has enumerated two ways to identify the abrogating and the abrogated:
When the abrogating indicates abrogation with a verbal indication.
When the abrogating is demanding abrogation in terms of meaning.یکی از مباحث جدی و اساسی علوم قرآنی بحث نسخ در قرآن است. اهمیت این بحث را از روایات ائمه (ع) که در این باره رسیده می توان فهمید.این مقاله، نسخ در قرآن را از دیدگاه شیخ طوسی (ره) با استفاده از دو کتاب « التبیان فی تفسیر القرآن» و « العده فی اصول الفقه» ایشان مورد بررسی قرار داده است.
نسخ در قرآن بر سه قسم قابل تصور است: نسخ حکم بدون لفظ، نسخ لفظ بدون حکم، نسخ حکم و لفظ با هم
نسخ حکم بدون لفظ بدین معناست که آیه ای در قرآن ثابت است ولی مفهوم و مفاد تشریعی آن منسوخ گردیده و عمل به آن جایز نیست.از دیدگاه علمای شیعه تنها همین نوع نسخ است که در قرآن جایز است و دو قسم دیگر به تحریف قرآن می انجامد و باطل است.
شیخ طوسی برای هر کدام از ناسخ، منسوخ و نسخ شرایطی ذکر کرده است. از جمله شرایط ناسخ اینکه باید منفصل و متأخر از منسوخ بوده و امری قطعی و علمی باشد نه ظنی. و از شرایط کلی نسخ نیز اینکه در احکام شرعی و تکلیفی جاری می شود و نه در احکام عقلی و تکوینی.
مرحوم شیخ وقوع نسخ را در امر و نهی و یا در خبری که متضمن امر یا نهی است صحیح می شمارد. همچنین ایشان نسخ کتاب به کتاب و سنت به سنت را در صورتی که از نظر دلالت مساوی باشند جایز می شمارد.همین طور نسخ کتاب به سنت و سنت به کتاب را در صورتی که سنت خبر مقطوع و متواتر باشد جایز می داند.
شیخ طوسی برای شناسایی ناسخ و منسوخ دو راه برشمرده است :
1- ناسخ با دلالت لفظی دلالت بر نسخ کند.
2- ناسخ از جهت معنا اقتضای نسخ داشته باشد.https://jqr.isca.ac.ir/article_4425_6802f544776cc78ba658e81ea71a475e.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Research Requisites in the Issue of the Qur'an and the Contemporary Worldبایسته های پژوهشی در موضوع قرآن و جهان معاصر3343594426FAحسینعلیرحمتیپژوهشگر دانشگاه مفیدJournal Article20160409Qur'an is the Muslim's identity-giving revealed book and firm cable throughout the history. This book, as believed by the adherents of Islam, is a rich and valuable instruction manual for man's inclusive fostering and guidance both in individual and social aspects and in all times and places, including the contemporary era. However, demonstrating and defending this notion requires paying attention to certain points and discourses that the present article is partly undertaking to review. It is supposed and claimed in this article that failing to note these key points will confront the process of research concerning the ability of the Qur'an to respond to the needs of the contemporary society and to defend this ability with many difficulties and problems. With a theoretical-applied approach and after explaining the requirements of the discussion, the article will state some of the points which are necessary to take into consideration in research about the Qur'an as being a living and generative entity in today's world. These requisites have been formulated under such rubrics as topicology, Qur'anology, audience-study, methodology, and pathology.قرآن، کتاب آسمانی و حبل المتین هویت بخش مسلمانان در طول تاریخ است. در باور پیروان دین اسلام، این کتاب، دستورنامه ای غنی و ارزشمند برای تربیت همه جانبه انسان در عرصه فردی و اجتماعی و در همه زمان ها و مکان ها، و از جمله در دوران معاصر، است. لکن اثبات این امر و دفاع از آن نیازمند توجه به نکته ها و مباحثی است که نوشتار حاضر عهده دار بررسی برخی از آنهاست. مفروض و مدعای این مقاله آن است که بدون توجه به این نکته های کلیدی، فرایند پژوهش درباره توانایی قرآن برای پاسخگویی به نیازهای جامعه معاصر، و دفاع از این امر، با سختی ها و اشکال های فراوان روبرو خواهد شد. در نوشتار حاضر، با رویکردی نظری ـ کاربردی، پس از تبیین ضرورت های بحث، برخی از نکته هایی که در بررسی و تحقیق پیرامون موضوع زندگی و زایندگی قرآن در دنیای امروز توجه به آنها لازم است بیان خواهد شد. این بایسته ها در ذیل عنوان هایی چون موضوع شناسی، قرآن شناسی، مخاطب شناسی، روش شناسی، و آسیب شناسی صورت بندی شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4426_58b237166718e0551c3336ce0da3fbd6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Makkī and Madanī Qur'an in View of Sayyid Quṭbقرآن مکی و مدنی از نگاه سید قطب2603774427FAکرمسیاوشیاستادیار دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20160409Genuine and accurate appreciation of the Makkī and Madanī <em>āya</em>s and <em>sūra</em>s is regarded as the most important evidence required in the interpretation and explanation of the Divine and Heavenly Revelation of the Qur'an. Given this necessity, the interpreters and the Qur'an scholars are, in numerous cases, deprived of this provision! Nevertheless, the insightful and keen-sighted Qur'an scholars have not given up trying to search for this essential provision, have engaged in the task and seek to upgrade the issue to a better and a more accurate level, and made praiseworthy attempts accordingly.
This article examines and analyzes the viewpoints of Sayyid Quṭb, one of the most eminent Qur'an interpreters, on recognition of the Makkī and Madanī <em>āya</em>s and <em>sūra</em>s and the necessity and significance of this recognition and intends to touch upon the curiosities and careful assessments of this distinguished figure in this field.شناخت صحیح و دقیق آیات و سوره های مکی و مدنی از مهمترین قرینه های لازم در تفسیر و تبیین وحی آسمانی و الهی قرآن به شمار است. با وجود این ضرورت، مفسران و قرآن پژوهان در موارد متعددی از این توشه و زادِ راه محرومند! گواینکه عالمان تیزبین و ژرف اندیش قرآنی از تدارک و تأمین این توشه ضروری دست نَشُسْته، خویش را درگیر امر نموده و در صدد بازیابی هرچه بیشتر و بهترِ آن برآمده و تلاش های قابل ارجی را سامان بخشیده اند.
این مقال به بررسی و تحلیل دیدگاه «سید قطب»، که یکی از مبرزترین مفسران قرآن است، در شناخت آیات و سوره های مکی و مدنی و ضرورت و اهمیت این شناخت می پرداخته و برآن شده تا کنجکاوی ها و موشکافی های این مفسر پر ارج را در این عرصه بنمایاند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4427_3a91aded678b8aeed13b6adaf30349f9.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151349-5020070823Extremism in the Qur'an from a Different Perspective«غلو در قرآن» از نگاهی دیگر3783994428FAحمیدرضافهیمی تباردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشانJournal Article20160409This article is intended to examine the issue of <em>ghuluw</em> (extremism) in the Qur'an. The writer first proceeds to explain the lexical meaning of <em>ghuluw</em>; then, on the basis of the concept of <em>ghuluw</em>, goes on to examine its proofs and examples in the Qur'an.
The extremism of Satan, Pharaoh, Jews and the Nazarenes, idolaters; extremism toward religious and heavenly leaders are the subjects of interest to this article.این مقاله به منظور بررسی موضوع «غلو» در قرآن نگاشته شده است. نگارنده در آغاز به بیان مفهوم لغوی «غلو» می پردازد. آن گاه بر اساس مفهوم «غلو» مصادیق ونمونه های آن را در قرآن بررسی می کند.
غلو شیطان، غلو فرعون، غلو یهود ونصاری، غلو بت پرستان، غلو نسبت به رهبران دینی و آسمانی موضوعات مورد توجه این مقاله است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4428_17f2ad9211add6934cc421acc683335c.pdf