دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Prophet, divine beauty in human mirrorسرمقاله: پیامبر (ص)؛ جمال الهی در آینه بشری4114439FAاحمدآقایی زاده ترابیJournal Article20160417https://jqr.isca.ac.ir/article_4439_d5fa2b5c7eae519a76499af9ee325305.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The interpretation of the Quran and the Sunnahتفسیر قرآن به قرآن و جایگاه سنّت؛ آخرین سخنرانی منتشر نشده از آیت الله معرفت14214440FAمحمد هادیمعرفتJournal Article20160417https://jqr.isca.ac.ir/article_4440_b3ee5bcdd6ab258eef4933fb28a1e622.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Criterion of Prophetic Missionعیار نبوت22414441FAسید موسیصدرمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160417What features and advantages does the Prophet have which distinguish him from others? To answer this question, the writer names three approaches: 1. epistemical approach, 2. responsibility approach, and 3, situational approach. In the first approach, he examines various viewpoints which all view Divine knowledge (<em>ma</em><em>‘</em><em>rifat</em>) as the Prophet's distinctive feature.
In the second approach, the specific responsibility and mission of the Prophet is introduced as his distinctive feature which the writer deals with from two viewpoints. And in the third approach, the Prophet's status and reputation is known to be the basis of his distinction from others. Upon surveying various viewpoints, the writer points out an integral viewpoint in his three approaches which regards the distinctive feature in three things.پیامبر چه ویژگى و امتیازى دارد که وى را از دیگران متمایز مى سازد؟ <br />نویسنده در پاسخ به این پرسش از سه رویکرد نام مى برد:<br />1ـ رویکرد معرفتى. 2ـ رویکرد مسئولیتى. 3ـ رویکرد موقعیتى. <br />در رویکرد نسخت دیدگاه هاى متعددى را مورد بررسى قرار مى دهد که همه این دیدگاه وجه تمایز پیامبر را معرفت ویژه مى داند.<br />در رویکرد دوم مسئولیت و مأموریت ویژه پیامبر عامل تمایز معرفى مى شود که نویسنده از دو دیدگاه در این زمینه یاد مى کند. و در رویکرد سوم موقعیت و اعتبار پیامبر پایه تمایز وى از دیگران شناخته شده است. نویسنده پس از بررسى دیدگاه هاى گوناگون در رویکردهاى سه گانه، خود به دیدگاه ترکیبى اشاره مى کند که وجه تمایز را سه چیز مى داند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4441_aca37f371309e9f3cc376a8e5baf65cb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Qur'an and the Indices of Prophetic Ethicsقرآن و شاخصههای اخلاق نبوی (ص)42654442FAسید حسینهاشمیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160419This writing is studying the indices of Prophetic ethics from the viewpoint of the Qur'an. Inspired by the Qur'anic verses, the writer draws the conclusion that Islam, with its consideration of man's spiritual need for adopting models has provided superior human and Divine models, and introduced Divine Prophets, especially Prophet Abraham and the Noble Apostle of Allah, as the most superior human models. The Holy Qur'an, in a synoptic and comprehensive description, considers the Holy Prophet Muhammad (S.A.W.) as the possessor of sublime morality and open-heartedness, which both initially refer to His Holiness' social ethics; and in various parts of the Qur'an references have been made to its external and partial evidences. The writer believes that sincerity, humbleness, tolerance, altruism, respect for others, mercy, and firmness are among the most important indices of the great Prophet's social ethics in view of the Divine Revealed Word (the Qur'an).این نوشتار، شاخصه هاى اخلاق نبوى از منظر قرآن را به بررسى نشته است. نویسنده با الهام گیرى از آیات قرآنى بدین نتیجه رسیده است که اسلام با در نظر داشت نیاز روحى انسان ها به الگوگیرى به ارایه الگوهاى برتر الهى و انسانى پرداخته و پیامبران الهى به ویژه دو تن از آنان حضرت ابراهیم و رسول اکرم را به عنوان برترین الگوهاى بشرى معرفى کرده است. قرآن کریم حضرت محمد را در یک توصیف کلى و اجمالى، داراى خلق عظیم و شرح صدر مى داند که این هر دو در گام نخست به اخلاق اجتماعى آن حضرت نظر دارد، و در جاى جاى قرآن به مصادیق و جلوه هاى بیرونى و جزیى آن اشاره رفته است. به باور نویسنده خلوص، تواضع، بردبارى، انسان دوستى، احترام به دیگران، رحمت و صلابت، مهم ترین شاخصه هاى اخلاق اجتماعى رسول اعظم از منظر کلام وحیانى الهى به شمار مى روند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4442_d1d0cfde9b8b642d0c6a6e0c2d475047.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Elucidating the Relation between "Plurality of Religious Laws" and "Divine Test"تبیین رابطه موجود بین «کثرت شرایع» و «ابتلاء»66874443FAفاطمهکیاییJournal Article20160419With reference to a part of verse 48 of <em>sūrat</em><em> al-Mā’ida</em>, "For each [community] among you We had appointed a code [of law] and a path…" which has spoken of Divine Will regarding the plurality of religions, pluralists try to introduce this verse as one of their evidences to their Qur'anic view.
Upon deliberating on the procedure in which the pluralists have argued about how the claimers have alluded to this verse, and after examining the interpreters' viewpoints concerning the meaning and significance of the verse in question, the writer has eventually concluded that in order to answer the question "whether the above verse can confirm the pluralists' view or not", special attention must be paid to the relation created between "plurality of religious laws" and "Divine test" (<em>ibtilā’</em>) on which the latter part of the verse has asserted: "… and had Allah wished He would have made you one community, but [His purpose required] that He should test you in respect to what He has given you."
In fact, a relation has been made between these two concepts, i.e., plurality of religious laws and Divine test, the elucidation and clear explanation of which, as intended, may contribute to a reasonable and defendable remark concerning the verse's allusion or non-allusion to the pluralists' theory.کثرت گرایان با استناد به بخشى از آیه 48 سوره مائده «لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجا» که در آن از تعلق اراده الهى به کثرت ادیان سخن مى گوید، سعى دارند این آیه را بعنوان یکى از مستندات قرآنى نظریه خود، معرفى نمایند. <br />نگارنده پس از دقت در چگونگى استدلال کثرت گرایان در باب چگونگى دلالت آیه بر مدعاى شان، و همچنین بررسى دیدگاههاى مفسران در مورد معنا و دلالت آیه مورد بحث، در نهایت به این نتیجه رسیده است که براى پاسخ به این پرسش که آیا آیه مورد نظر، مى تواند مؤید نظریه کثرت گرایان به شمار آید یا خیر؟ باید به رابطه ایجاد شده بین «تکثر شرایع» و «ابتلاء» که در بخش دیگر آیه بدان تصریح شده: «لو شاء الله لجعلکم امه واحده و لکن لیبلوکم»، توجه ویژه داشت. <br />در واقع بین این دو مفهوم یعنى تکثر شرایع و ابتلا ارتباطى برقرار شده که اولاً کشف وجود این تعلق و پیوند و ثانیاً ارائه تبیین درستى از آن، آنگونه که مدنظر آیه است، مى تواند ما را در راستاى اظهار نظرى مستدل و قابل دفاع در باب دلالت یا عدم دلالت آیه بر نظریه کثرت گرایان، یارى رساند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4443_d4bc9639f39400028f0653f2160d9e8d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023A Deliberation on the Qur'an's Method of Articulationدرنگی در شیوه بیانی قرآن88994444FAسید محمدحسینفضل اللهموسیدانشمترجمJournal Article20160419Proper understanding of the Qur'an does not require going beyond the Arabic grammar rules. The writer attempts here to study the rules of understanding the Qur'an. Thereby, he brings up the issue of the Qur'an's language as being Arabic; the exterior and the interior meanings of the verses; the meaning of <em>ta’wīl</em> (esoteric interpretation); and some examples of the interpretive meanings existing in traditions, and concludes, upon analyzing them, that understanding the Qur'an is thoroughly possible within the framework of the Arabic language rules. Similarly, he argues that the interior meaning of the verses or <em>ta’wīl</em> does not denote ignoring the language rules; rather, it has specific meaning that is consistent with the Arabic literature. فهم صحیح قرآن نیاز به فراتر رفتن از قواعد زبان عربى ندارد. <br />نویسنده کوشیده است قواعد فهم قرآن را بررسى کند در این راستا مسئله عربى بودن زبان قرآن، ظهر و بطن آیات، مفهوم تأویل و نمونه هایى از معانى تأویلى موجوددر روایات، را مطرح کده و با تحلیل آنها به این نتیجه رسیده است که فهم آیات براساس شیوه اى که از خود قرآن به دست مى آید، کاملاً در چارچوب قواعد زبان عربى ممکن است و بطون آیات یا تأویل به معناى نادیده گرفتن قواعد زبان نیست بلکه معناى ویژه دارد که با ادبیات زبان عربى سازگار است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4444_a1c26c1c62a68e60fe0eb7b62b92e245.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Beginning of the Prophetic Mission and How the Qur'an was Revealedآغاز نبّوت و چگونگی نزول قرآن1001334445FAحسنرهبریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20160419There are various viewpoints in relation to the beginning of the Prophethood and how the Qur'an was revealed to the Holy Prophet (S.A.W.): 1. The prophetic mission and revelation began in Ramadan. 2. The prophetic mission did not begin with the revelation of the Qur'an. 3. The prophetic mission and the revelation of several verses began in the month of Rajab. 4. The Prophet had two missions (<em>bi‘tha</em>); one in Rajab without revelation of the Qur'an, and the other in the month of Ramadan and together with call unto Islam and the revelation of the Qur'an. 5. The Qur'an had been revealed in two ways: instantaneous and gradual. The instantaneous revelation occurred on the night of <em>Qadr</em> and the gradual began along with the <em>bi‘tha</em> in the month of Rajab. 6. The Qur'an has only gradually revealed and that the beginning of the prophetic mission has either took place in the month of Ramadan along with the revelation of the verses or in the month of Rajab without the Qur'anic revelation. This writing first analyzes and reviews the above-mentioned viewpoints along with their reasons, and then selects the last viewpoint and, in the meantime, touches upon some rare views concerning the revelation of the Qur'an and the beginning of the prophetic mission.در رابطه با آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) دیدگاه هاى متعددى وجود دارد<br />1ـ آغاز نبوت و نزول قرآن ماه رمضان است. <br />2ـ آغاز نبوت با نزول وحى قرآنى نبوده است.<br />3ـ آغاز نبوت و نزول چند آیه در ماه رجب بوده است اما این نزول به معناى نزول قرآن نیست.<br />4ـ پیامبر دو بعثت داشته است یکى در ماه رجب بدون وحى قرآنى و دیگر همراه با دعوت عمومى و نزول قرآن در ماه رمضان. <br />5ـ قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعى و تدریجى. دفعى آن در شب قدر و تدیجى آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است. <br />6ـ قرآن تنها نزول تدریجى داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحى قرآنى بوده است. <br />این نوشتار نخستبه تحلیل و بررسى دیدگاه هاى یاد شده همراه با دلایل آنها مى پردازد سپس دیدگاه اخیر را انتخاب مى کند و در ضمن از برخى نظریات نادر در باب نزول قرآن و آغاز نبوت نیز یاد مى کند.https://jqr.isca.ac.ir/article_4445_04629cf476979ace70d3afb4c901ba20.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Revelation in Lexicons and the Qur'anوحی در لغت قرآن1341454446FAعباسعبدالله پورJournal Article20160419This article is intended to introduce the concept and the semantic components of the term "revelation" in Qur'anic lexicons and applications. The writer first examines the literal meaning of the word, and then reviews its Qur'anic compounds. Afterwards, he points out the applications of the word revelation and its applied meanings, and touches upon five of its meanings.این نوشتار در پى شناساندن مفهوم و مؤلفه معنائى واژه وحى در فرهنگ ها و کاربردهاى قرآنى آن است. نویسنده نخست به بررسى مفهوم لغوى واژه پرداخته است سپس ترکیب هاى قرآنى آن را بررسى کرده آنگاه به موارد کاربرد واژه وحى و معانى کاربردى آن اشاره نموده و از پنج معنا یاد کرده است.<br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4446_1493cf6d68b51d4d17096793b917364c.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Qur'an and the Sovereignty of the Great Prophet (S.A.W.)قرآن و حاکمیت پیامبر اعظم (ص)1461674447FAملیحهمحمدیانJournal Article20160419The verses concerning the role and mission of the great Prophet in the society is divided into the following categories: 1. verses of obedience, 2. verses of priority, 3. verses of ordinance, 4. Prophet's centrality, and 5. verses of faith in the Prophet's Divine legislation. It is implied by all these verses that the role and mission of the Prophet is not merely limited to the affairs relating to the Hereafter; rather, it holds a significant status in people's social life as well. Those who try to justify these verses and assume that the Prophet's mission has only involved calling people to the next world, do not have a proper understanding of the verses.آیات ناظر به نقش و رسالت پیامبر اعظم درجامعه به چند دسته تقسیم مى شود: 1ـ آیات اطاعت. 2ـ آیات اولویت. 3ـ آیات حکم. 4ـ آیات محوریت. 5ـ آیات ایمان به تشریع پیامبر. <br />از مجموع این آیات استفاده مى شود که رسالت و نقش پیامبر تنها در امور اخروى محدود نمى شود بلکه در زندگى اجتماعى نیز جایگاه مهم دارد و کسانى که در صدد توجیه این آیات بر آمده و مى پندارند که رسالت پیامبر تنها دعوت به سوى آخرت بوده است فهم درستى از آیات ندارند.<br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4447_fd3721807da2fe5fa5b1134fd15c45eb.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Reward of Prophetic Missionپاداش رسالت1681814448FAمهدیآریان فرJournal Article20160419Many verses in the Qur'an assert, on behalf of the Divine Prophets, that they do not demand any wages for their missions, and that it is only God who would reward them. These verses are applied equally to all Prophets, but for the Prophet [of Islam] there are exceptions in two instances. This article has first dealt with the Prophets' not asking for remuneration, and then talked about the difference in interpreting the verses in relation to the Prophet of Islam (S.A.W.), proving their non-contradiction with other verses concerning this issue. <br />Afterwards, the verse of "<em>mawaddat</em>" (friendship) as the most important verse in this respect and the reason for dedicating it to the Prophet and bringing up various viewpoints of the Sunnīs and Shī‘as about it have been reviewed. In the end, the related traditions regarding the referents of "<em>qurbā</em>" (kinship) have been adequately pointed out from among the Shī‘ī and Sunnī sources.در قرآن کریم آیات زیادى از زبان پیامبران الهى بیان مى دارد که آنها هیچ گونه اجر و مزدى در قبال رسالت خویش نمى خواهند و تنها خداست که مزد آنان را مى دهد. تعبیر این آیات نسبت به همه پیامبران یکسان است اما در مورد پیامبر در دو مورد استثناء آمده است. در این نوشته ابتدا به دلایل عدم در خواست اجز از سوى پیامبران پرداخته شده است و پس از اختلاف تعبیر آیات نسبت به پیامبر اسلام(ص) سخن به میان آمده و عدم تنافى آن با دیگر آیات نفى اجر رسالت پیامبران اثبات گردیده است. <br />پس از آن آیه به عنوان مهم ترین آیه در این زمینه و دلایل اختصاص آن به پیامبر و طرح دیدگاه هاى مختلف اهل سنت و شیعه در آن مورد ارزیابى قرار گرفته است و در پایان روایات وارده در زمینه مصادیق «قربى» از منابع شیعه و اهل سنت در حد نیاز ذکر شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4448_37b389c6f842af24247c60c85dd03b8f.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Mawlānā's Exploitation of the Story of the Great Prophet in the Qur'anبهره های مولانا از داستان پیامبر اعظم (ص) در قرآن1821954449FAمحمدبهرامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160419Jalāl al-Dīn Muḥammad Balkhī has employed the stories of the Prophets throughout his Mathnawī. One of such stories is the story of the Holy Prophet (S.A.W.). Mawlānā has widely employed this story in his teachings on ideas, ethics, and mysticism. From the episode regarding the Prophet (S.A.W.)'s getting lost, he draws the conclusion regarding Divine nature; and from appearance of Gabriel (Jibrā’īl) to the Prophet (S.A.W.), he utilizes the concept of Divine wrath. Similarly, from the miracles of the Prophet (S.A.W.), enmity of Abū Lahab to the Prophet, the Prophet's encounter with the beggar and the Jews, calling the Prophet as <em>udhun</em> (ear), the apostasy of the writer of revelation, the enmity of Aws and Khazraj, conquest of Makka, Mawlānā has respectively utilized the following conceptions:
God's Power, homogeneity of creatures, the status of the needy, sweetness of death, reproach of arrogance, obscenity of analogy, the role of the Prophet (S.A.W.) in creation of intimacy and friendship, and deprecation of love of this world. جلال الدین محمد بلخى در جاى جاى مثنوى از داستان پیامبران بهره برده است، یکى از این قصه ها، قصه پیامبر(ص) است.<br />مولانا از این قصه در راستاى آموزش اعتقادات، اخلاقیات و عرفان فراوان بهره گرفته است. او از فراز گم شدن پیامبر(ص) فطرت الهى را نتیجه گرفته و از نمودن جبرئیل خویش را به پیامبر(ص) در خدمت قهر الهى سود مى برد، چنان که از معجزات پیامبر(ص)، دشمنى ابولهب با پیامبر، برخورد پیامبر با سائل و یهودیان، اُذن خواندن پیامبر، ارتداد کاتب وحى، دشمنى اوس و خزرج، فتح مکه نیز به ترتیب بهره هاى زیر را مى گیرد:<br />قدرت خدا، تجانس موجودات، مقام نیازمندان، شیرینى مرگ، مقام پیامبر، نکوهش تکبر، ناپسندى قیاس، نقش پیامبر (ص) در ایجاد الفت و دوستى، مذمت دنیا دوستى.https://jqr.isca.ac.ir/article_4449_3a99cfe3511db20847c53c393c8974ad.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Ibn Āshūr and Tafsīr al-Taḥrīr wa al-Tanwīrابن عاشور و تفسیر التحریر و التّنویر1982154450FAنصرتخاور نجفیJournal Article20160419Who is Ibn Āshūr? What features does <em>Tafs</em><em>ī</em><em>r al-Ta</em><em>ḥ</em><em>r</em><em>ī</em><em>r wa al-Ta</em><em>ḥ</em><em>r</em><em>ī</em><em>r</em> have? In this article, the writer gives a biography of Ibn Āshūr and introduces the features of his interpretation. First, he talks about the structure of this interpretation; then, he points out the methods applied in it. After that, he examines Ibn Āshūr's viewpoint concerning such categories of Qur'anic sciences as miracle (<em>i</em><em>‘</em><em>j</em><em>ā</em><em>z</em>), abrogation (<em>naskh</em>), and the ambiguous (<em>mutish</em><em>ā</em><em>bih</em>); and in the end, explains the outstanding features of <em>Tafs</em><em>ī</em><em>r al-Ta</em><em>ḥ</em><em>r</em><em>ī</em><em>r wa al-Ta</em><em>ḥ</em><em>r</em><em>ī</em><em>r</em>.ابن عاشور کیست؟ و تفسیر التحریر و التنویر چه ویژگى هایى دارد؟ در این نوشتار نویسنده با بیان شرح حال این عاشور، به معرفى ویژگى هاى تفسیرش مى پردازد، نخست از ساختار تفسیر سخن مى گوید سپس از روش هاى به کار رفته در تفسیر یاد مى کند. آنگاه دیدگاه ابن عاشور را نسبت به مقوله هاى علوم قرآن مانند اعجاز، نسخ، متشابه بررسى مى کند، در پایان برجستگى هاى تفسیر التحریر و التنویر را توضیح مى دهد. <br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4450_cc53a205fad0a40b61b9c635a95e61b6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Methodology of Tafsīr-i Minhaj al-Ṣādiqīnروش شناسی تفسیر منهج الصادقین2162294451FAحمیدرضافهیمی تبارJournal Article20160419This writing attempts to introduce the interpretational methodology of <em>Minhaj al-</em><em>Ṣā</em><em>diq</em><em>ī</em><em>n</em>. The writer first introduces in a concise way the interpreter; and then, introduces <em>Minhaj al-</em><em>Ṣā</em><em>diq</em><em>ī</em><em>n</em> interpretation and explains the interpreter's viewpoint concerning the interpretation of the Qur'an. Further on, he surveys <em>Minhaj al-</em><em>Ṣā</em><em>diq</em><em>ī</em><em>n</em> interpretation in view of its traditional dimension and exploitation of literary arts. این نوشتار به معرفى روش تفسیر منهج الصادقین مى پردازد.<br />نویسنده نخست مفسر را به صورت فشرده معرفى مى کند. آنگاه تفسیر منهج الصادقین را معرفى و دیدگاه مفسر را راجع به تفسیر قرآن توضیح مى دهد. در ادامه تفسیر منهج الصادقین را از ابعاد روائى و بهره گیرى از فنون ادبى بررسى مى کند. <br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4451_0f4b3e7111404b33d5e17d8b6e5d3f07.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023A Review on the Role of Context in the Exegetical Method of Sayyid Quṭbنقد و بررسی نقش سیاق در روش تفسیری سید قطب2302474453FAکرمسیاوشیJournal Article20160419Proper understanding of God's Word requires a comprehensive look by interpreters of the Qur'an at the overt and covert dimensions and aspects of this Divine Scripture; and the successful interpreter is the one who approaches the Qur'an with such a look and employs various expressive and theological tools in this procedure. One of the most important of these tools is context (<em>siyāq</em>). As strong evidence, context closely follows in the footsteps of the word and is inseparable from it; and for this same reason of inseparability, it is regarded as a method of interpreting the "Qur'an through the Qur'an" concerning the verses of the Qur'an.فهم صحیح کلام خداوند نیازمند نگاه همه جانبه مفسر قرآن به اعاد و زوایاى پیدا و پنهان این سخن آسمانى است، و مفسر موفق کسى است که با چنین نگاهى به سوى قرآن برود و ابزارهاى مختلف کلامى و بیانى را در این راه به خدمت گیرد. یکى از مهم ترین این ابزارها «سیاق» است. سیاق به عنوان دلیلى متین چون سایه در پى کلام است و از آن جدایى ناپذیر است و به دلیل همین عدم انفکاک، در رابطه با آیات قرآن گونه اى از روش تفسیر «قرآن به قرآن» به شمار مى آید. <br />البته با وجود اهمیت بسیار سیاق، استفاده نابجا و غیر دقیق از آن و فرو نهادن دیگر دلایل در پرتو استناد به آن، مى تواند انحرافات و کج فهمى هاى دیگرى را در فهم کلام خداوند در پى داشته باشد.<br />در این مقاله بر آنیم تا نقش سیاق را در روش تفسیر سید قطب، به عنوان یکى از مفسران فرهیخته و برجسته اهل سنت بنمایانیم و ابعاد بهره مندى وى را از سیاق بکاویم. در ادامه ضرورت هاى استفاده از این ابزار را گوشزد نموده به برخى از کاستى هاى این روش تفسیرى از سوى مفسر فى ظلال القرآن اشاره مى رود.https://jqr.isca.ac.ir/article_4453_b7fd4a25a44206fc4b10171f1d88ef08.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Status and Application of Ḥadīth in Mullā Ṣadrā's Interpretation of the Qur'anجایگاه و کاربرد حدیث در تفسیر ملاصدرا2482614454FAمهدیسلطانی رنانیJournal Article20160419An indication of Mullā Ṣadrā's endeavors on the Qur'an is his interpretation of some chapters and verses as well as his other works called "<em>Asr</em><em>ā</em><em>r al-</em><em>Ā</em><em>y</em><em>ā</em><em>t</em>" and "<em>Maf</em><em>ā</em><em>t</em><em>īḥ al-Ghayb</em>". Similarly, his reference to Divine verses in many of his philosophical and mystical discourses is quite evident; and his elaboration of <em>Uṣūl al-Kāfī</em> and reference to traditions in many of his exegetical and philosophical themes are indication of his special interest in <em>ḥadīth</em>.
In this article, the writer is attempting to bring up and examine the traditions that Mullā Ṣadrā has alluded to in his interpretation of the Qur'anic verses in his exegetical collections.
It is worth mentioning that this eminent interpreter and learned philosopher has alluded to almost two thousand <em>ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em>s in various sections of his interpretation. Thus, according to the surveys made, it is revealed that he has enjoyed a widespread vision in his reference to the traditions and, in his references to <em>ḥadīth</em> books, and has not discriminated between the Shī‘ī vs. Sunnī sources, exploiting and alluding merely to the traditions related to each subject in its proper place. از نشانه هاى اهتمام ملاصدرا به قرآن، تفاسیر او بر برخى سوره ها و آیات و نیز آثار دیگرى به نام هاى «اسرار آلایات» و «مفاتیح الغیب» است. همچنین استناد وى به آیات الهى در بسیارى از مباحث فلسفى و عرفانى اش مشهود است و از علائم توجه خاص او به حدیث نیز، شرح بر اصول کافى و استناد به روایات در بسیارى از موضوعات تفسیرى و فلسفى مى باشد. <br />در این مقاله سعى نگارنده بر این است که بیان و بررسى روایاتى مبادرت ورزد که ملاصدرا را در تفسیر خود از آیات قرآن کریم و در مجموعه تفسیرى خویش بدان ها استناد نموده است. <br />شایان ذکر این که آن مفسر گران قدر و حکیم فرزانه در قسمت هاى مختلف تفسیر خود، جمعاً به حدود هزار و دویست حدیث استناد، کرده است که براساس استخراجى که صورت گرفته، معلوم مى شود که دید وى در مراجعه به روایات وسیع بوده و در مراجعه به کتب حدیث تفاوتى میان منابع شیعه و سنى قائل نمى شده و در جاى مناسب خود، روایات مربوط به هر موضوع را مورد استفاده و استناد قرار مى داده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4454_cce1f15919fd144aa9f00d005429df61.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Rules of Interpretation in Tafsīr al-Ṣāfīقواعد تفسیر در تفسیر صافی2622754452FAحمیدرضافهیمی تبارJournal Article20160419In this article, the writer first discusses about the motivation of Fayḍ-i Kāshānī for his writing a <em>tafsīr</em> of the Qur'an, and then, touches upon the interpreter's exegetical and traditional (<em>ḥadīth</em>) sources, and goes on to discuss the lexical and traditional features, as well as the methodology of <em>Tafsīr al-Ṣāfī</em>. He concludes the article by enumerating the ruled employed in Kāshānī's <em>tafsīr</em>. نویسنده در این نوشتار نخست از انگیزه نگارش تفسیر توسط فیض کاشانى، سخن گفته سپس مبانى تفسیر وى را مطرح کرده است آنگاه از منابع تفسیرى و روائى مفسر یاد نموده است در ادامه از ویژگى هاى لغوى، روائى و روش قرآن به قرآن در تفسیر صافى بحث کرده است و در پایان قواعد به کار رفته در تفسیر را بر شمرده است. <br /><br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4452_37379eca187a4c592251b717f7926433.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Youth in the Qur'anجوان در قرآن2783074455FAسید ابراهیمسجادیپژوهشگر حوزهJournal Article20160419The Qur'an has remarkable reports and evaluations concerning the youth and regards them as possessing a power that can be interpreted in its spiritual sense as benevolence, idealism, battle against the corrupted environment, synergy, and malleability. If the youth stay secured from such pathologies as intellectual inertia, follies resulting from selfishness, hopelessness, dominant sexual instinct, and inferiority complex; and if the adults cooperate with them in such fields as devotedness, education, tolerance, self-respect, provision of models, and marriage, then history will be written in a more desirable way. قرآن در مورد جوانان گزارش و ارزش گذارى چشم گیرى دارد و آنان را داراى قدرتى مى داند که در بعد روحى اش به خیر خواهى، آرمان گرایى، ستیز با فساد محیط، همگرایى و الگوپذیرى قابل تفسیر مى باشد. اگر جوانان از آسیب هاى: رکود فکرى، حماقت ناشى از خودخواهى، ناامیدى، حاکمیت غریزه جنسى و احساس حقارت مصون بمانند و بزرگسالان در حوزه تعبد، آموزش، پرورش، مدارا، احترام به شخصیت، معرفى الگو و ازدواج با آنان همکارى نمایند تاریخ به شکل مطلوب رقم مى خورد.<br /><br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4455_c5afb7cd8f06f486213d285718237541.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023The Principles Governing the Interpersonal Verbal Communication from the Viewpoint of the Qur'anاصول حاکم بر ارتباطات کلامی میان فردی از دیدگاه قرآن کریم3083194456FAJournal Article20160419Communication, as one of the newest branches of social sciences, has for a long time, especially after the World War II, drawn the attention of scientists in various humanities fields. Communication has first been studied as "transmission of information", and then as "persuasion" and in modern impressions as "personal expression", "mutual efficacy and social solidarity", and "the main tool for social and political transformation". Human communication, especially verbal communication, from among different branches of communication, has been highly significant in reinforcement of social relations and solidarity on one hand, and the reduction of social abnormalities and pathologies on the other.
In this selection, some of the principles governing interpersonal verbal communication have been studied from the viewpoint of the Holy Qur'an. The beginning and ending of talk with <em>sal</em><em>ā</em><em>m</em> (greeting), using beautiful words, not using indecent words, positivism in speech, audience-centeredness, and moderation in speech are among such principles. In the end, the writer has concluded that the Qur'anic principles, contrary to other schools which have focused their attention on treatment and correction of verbal communication, have a preemptive trend and have made the believers aware of the subtle aspects of verbal interpersonal communication and required them to practice these instructions to such an extent that indecent verbal communications would not only have no negative impact on them but, rather, to get them to show proper positive reactions. ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته است. ارتباطات، نخست به عنوان «انتقال اطلاعات» و سپس به عنوان «اقناع» و در برداشت هاى جدید به منزله «بیان شخصى»، «تأثیرگزارى متقابل و همبستگى اجتماعى»، «ابزار اصلى دگرگونى اجتماعى و سیاسى» مورد مطالعه و بررسى واقع شده است، در میان شاخه هاى مختلف ارتباطات، ارتباطات انسانى و به ویژه ارتباطات کلامى به لحاظ نقش اثر گذار آن از یک سو در تقویت مناسبات و همبستگى اجتماعى و از سوى دیگر در کاهش یا افزایش ناهنجارى ها و آسیب هاى اجتماعى از اهمیت خاصى برخوردار است. در این گزیده، برخى از اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسى قرار گرفته است. آغاز و پایان سخن با سلام، استفاده از واژه هاى زیبا، عدم استفاده از واژه هاى زشت، مثبت نگرى در گفتار، مخاطب محورى و میانه روى در گفتار از جمله این اصولند. نویسنده در پایان نتیجه گرفته است که اصول قرآنى بر خلاف مکاتب دیگر که درمان و اصلاح ارتباطات کلامى را وجه همت خویش ساخته اند، سمت و سوى پیش گیرانه دارد و مؤمنان را به نکات دقیق و ظریف ارتباطات کلامى میان فردى آگاه ساخته و از آنان خواسته است که در ارتباطات کلامى خویش به این دستورات عمل کنند تا به حدى برسند که ارتباطات کلامى نامناسب، نه تنها در آنان تأثیر منفى از خود بر جاى ننهد بلکه عکس العمل مناسب و مثبت نیز از خود نشان دهند.<br /><br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4456_b7463ccdb1b244eab44b761c5c357927.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023Semantics of "Faith" in Tafsīrs of "Al-Mīzān" and "Mafātīḥ al-Ghayb"معناشناسی ایمان در تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب3203334457FAمحمدبهرامیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160419This paper takes a comparative glance at the semantics of "faith" (<em>ī</em><em>m</em><em>ā</em><em>n</em>) from the viewpoints of Fakhr al-Rāzī and ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī. In view of Fakhr al-Rāzī, faith is the confirmation of heart, and action and confession are not all or part of faith. According to the author of "<em>Mafātīḥ al-Ghayb</em>", defining "faith" as <em>ma‘rifat</em> (divine knowledge) is not appropriate; for what is meant by this <em>ma‘rifat</em> is confirmation by logic rather than by heart. ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī, in contrast to Fakhr al-Rāzī, regards "faith" as confirmation, and what he means by confirmation is belief and science, which is technically called as logical confirmation. Besides this, from ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī's point of view it is necessary to include "commitment in deeds" in a definition of "faith"; and this necessity is suggested in certain verses of the Qur'an. However, action or deed is not the very faith or its reality; rather, it is known as the outcome of faith.این نوشتار نگاهى مقایسه اى به معناشناسى، «ایمان»، در نظرگاه فخررازى و علامه طباطبایى دارد. در نگاه فخررازى، «ایمان» تصدیق قلبى است و عمل و اقرار تمام یا جزء ایمان نیست، زیرا مراد از این «الکبیر» تعریف ایمان به معرفت شایسته نیست، زیرا مراد از این معرفت همان تصدیق منطقى است نه قلبى. در برابر فخر رازى، علامه «ایمان» را تصدیق مى شناسد و مراد ایشان از تصدیق همان اعتقاد و علم است که در اصطلاح تصدیق منطقى خوانده مى شود. افزون بر این، در نظر گاه علامه طباطبایى لحاظ قید «التزام عملى» در تعریف «ایمان» ضرورى است و آیاتى از قرآن نیز حکایت از این ضرورت دارد. اما عمل، خود ایمان یا حقیقت آنها نیست، بلکه اثر ایمان شناخته مى شود.https://jqr.isca.ac.ir/article_4457_202878923eec31ab4187206590bca79c.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023A Look at Colors in the Qur'an (Part Two)نگاهی به مقوله رنگ در قرآن (2)3343534458FAسید محمدجوادصداقت کشفیJournal Article20160419Colors used in the Qur'an respectively include: yellow, white, black, green, and red. Among these, yellow, besides being the first color mentioned in the Qur'an, possesses unique properties that are interesting to know. Interestingly enough, the science of chromatics confirms such features that are noticed in traditions and interpretations. Even if it were not so, however, its Qur'anic status would not have been less important than it is. Similarly, the white and black colors which are mentioned in many verses together have many interesting tales to tell. In this article, in addition to giving the exegetical explanation of each of the relevant verses, the scientific views concerning these colors are also dealt with.رنگ هاى به کار رفته در آیات قرآن کریم به ترتیب: زرد، سفید، سیاه، سبز و قرمز مى باشد. در این میان رنگ زرد علاوه بر اینکه اولین رنگ ذکر شده در قرآن است داراى خواص منحصر به فردى مى باشد که شنیدنى است و جالب اینکه علم رنگ شناسى نیز براین ویژگى ها که در روایات و تفاسیر به چشم مى خورد صحه مى گذارد، هر چند اگر چنین هم نبود جایگاه قرآنى آن اهمیت خود را از دست نمى داد. رنگ هاى سفید و سیاه نیز که در بسیارى از آیات با هم آمده اند گفتنى هاى بسیار دارند. در این مقاله علاوه بر بیان تفسیرى هریک از آیات مربوط، به ذکر نظریات علمى پیرامون آنها پرداخته شده است.<br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4458_4177321bfcd1479b74b587c2f6c18ee8.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023A Review of Exegesis Curriculum and Educational Texts in Universitiesنقد و بررسی برنامه و متون آموزشی تفسیر در دانشگاهها3543754459FAسید مصطفیاحمدزادهعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000000332517234Journal Article20160419After the victory of the Islamic revolution, the sub-course of Qur'anic and Ḥadīth Sciences – one of the five sub-courses of Theology and Islamic <em>Ma</em><em>‘ā</em><em>rif</em> (Divine knowledge) – was, due to society's need for Qur'anic and <em>ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em> sciences and <em>ma</em><em>‘ārif</em>, widely welcomed by those interested in this field at universities, higher education and research institutes, as well as Hawza Ilmiya (religious study circles). Unfortunately, however, this sub-course has gradually lost its conformity with the society's demands in the past two decades because of a lack of serious alterations in its curriculum and educational texts and materials; and at present, it has been overshadowed by various weaknesses and deficiencies, the resolving of which requires sympathetic thinking and cooperation of the relevant experts and authorities. In this writing, first a general reference has been made to the deficiencies and weaknesses of this sub-course; and then, the deficiencies and weaknesses of interpretation (<em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>) lesson, in particular, are reexamined. In the third part, interpretation texts and the syllabus of interpretation lesson are separately reviewed for each study level.پس از پیروزى انقلاب، گرایش علوم قرآن و حدیث ـ یکى از پنج گرایش رشته الهیات و معارف اسلامى ـ در دانشگاه ها، مؤسسات آموزشى، پژوهشى و حوزه هاى علمیه، به واسطه نیاز جامعه به علوم و معارف قرآنى و حدیثى، مورد استقبال چشمگیر علاقمندان قرار گرفت. اما متأسفانه، در طول دو دهه گذشته، به واسطه عدم تغییر جدى در برنامه، مواد و متون آموزشى، رفته رفته از همراى با نیازهاى جامعه بازمانده و در حال حاضر، ضعف ها و کاستى هاى گوناگونى بر آن سایه افکنده، که رفع آن، همفکرى و همکارى صاحب نظران را مى طلبد، در این نوشتار، نخست به صورت کلى به کاستى ها و ضعف هاى این گرایش اشاره شده و سپس به صورت خاص، کاستى ها و ضعف هاى درس تفسیر مورد بازبینى قرار گرفته است، در بخش سوم نیز متون تفسیرى و سر فصل هاى درس تفسیر به تفکیک مقاطع مورد نقد و بررسى واقع شده است.https://jqr.isca.ac.ir/article_4459_537e9801dfd141700431ae8025292a23.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151246-4720061023An Assessment of Topical Lexicons of the Qur'an
(Last Part)ارزیابی معجمهای موضوعی قرآن (2)3763974460FAمحمدهاشمزمانیJournal Article20160419The present writing is the ending part of the introduction and assessment of topical lexicons of the Qur'an. In the first part of this article, the writer examined a number of topical lexicons and pointed out their advantages and deficiencies. In this part, he continues the aforementioned task and goes on to introduce some other topical lexicons.نوشتار حاضر ادامه معرفى و ارزیابى معجم هاى موضوعى قرآن است. <br />در قسمت نخست نویسنده به بررسى تعدادى از فرهنگ هاى موضوعى پرداخت و از مزایا و کاستى هاى آنها سخن گفت. در این نوشتار ارزیابى و بررسى یاد شده ادامه مى یابد و برخى دیگر از فرهنگ هاى موضوعى معرفى مى شود. <br /><br /><br />https://jqr.isca.ac.ir/article_4460_46425c144f2e4cf6191e8dd864e256d8.pdf