دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151119950522Return to the Qur'anبازگشت به قرآن31422396FAسید عباسصالحیJournal Article20170301 فلسفه و هدف از انتشار فصلنامه پژوهشهاى قرآنى تبیین شده است. نویسنده پس از بیان نقش انقلاب اسلامى در گسترش حرکت قرآن پژوهى، انواع فعالیّتهاى قرآنى را که پس از انقلاب شکل گرفته است زیر عناوین حفظ و قراءت، تأسیس مراکز قرآنى، تألیفات قرآنى، ترجمههاى قرآن، برنامههاى کامپیوترى و نشریات قرآنى، بر مىشمارد. سپس از فعالیّتهاى قرآنى دفتر تبلیغات اسلامى از جمله تکمیل و عرضه »تفسیر راهنما«، »فرهنگ موضوعى تفاسیر«، تهیه و موضوع نگارى مدارک غیر تفسیرى و پروژههاى تک نگارى قرآنى به عنوان بخشى از فعالیّتهاى قرآنى دفتر تبلیغات اسلامى نام مىبرد. در ادامه، اهداف انتشار فصلنامه پژوهشهاى قرآنى را توضیح داده ویژگىهاى مورد تأکید فصلنامه را در محورهاى هویت پژوهش نشریه، اتکا به استعداد ذخیره حوزویان، پرهیز از کارهاى تکرارى و نوگرایى و تحول آفرینى بیان مىکند. در پایان بخشهاى گوناگون فصلنامه را زیر عناوین: مباحث علوم قرآن، موضوعات قرآنى، متدها و روشهاى فهم، شیوههاى ارائه و انتقال و قرآن و حوزه، معرفى کرده، شیوه اجراى کار را شرح مىدهد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505222آشنایى با دانش اسباب نزول (1)153322397FAمحمدبهرامی0000-0002-1748-4051سید ابراهیمسجادیJournal Article20170301 بحث و بررسى پیرامون دانش اسباب نزول به عنوان یکى از موضوعات مهمّ علوم قرآنى است. »سبب نزول«، عبارت است از: حادثه، یا سؤال و... که در عصر پیامبر (ص) اتفاق افتاده و باعث نزول آیه، آیهها و یا سورهاى از قرآن شده است که به شکلى اشاره به آن حادثه یا سؤال و... دارد. بنابراین شرط تقارن زمانى بین سبب و مسبب لازم است. فواید اسباب نزول خاص عبارتند از: شناخت فلسفه احکام، شناخت دایره شمول حکم، تخصیص حکم عام به وسیله سبب نزول، دفع توهّم حصر، شناخت رجال و شخصیّتهاى صدر اسلام، سهولت حفظ الفاظ و فراگیرى معارف قرآن، فهم معانى آیات، شناخت آیات مکى و مدنى، شناخت اعجاز قرآن، شناخت افکار، عقاید، آداب و ویژگىهاى مردم عصر نزول، شناخت زمینهها و سابقه تاریخى مسأله امامت و ولایت، شناسایى ادلّه برخى حقایق مطرح در مباحث کلامى و شناخت ناسخ و منسوخ. در ادامه نویسندگان به نقد و بررسى دو نظریه درباره پیدایش و نگارش علم اسباب نزول پرداختهاند و معتقدند اولین کسى که به نگارش این علم پرداخته حضرت على (ع) بوده است. سپس تکامل علم اسباب نزول در پنج مرحله - نقل سینه به سینه، تدوین در ضمن حدیث، تدوین در ضمن تفسیر، تدوین مستقل و نقد و بررسى و شکلگیرى به صورت علمى خاص - و انواع سبب نزول در چهار صورت - لفظ عام و سبب نزول عام، لفظ خاص و سبب خاص، لفظ خاص و سبب عام، لفظ عام و سبب خاص - و ملاکهاى شناخت اسباب نزول - واژهشناسى اسباب نزول، اعتبار سند، سازگارى با قرآن، عدم مخالفت با آیات قرآن، سازگارى با روایات، سازگارى با اعتقادات و باورها و تاریخ - به همراه مثالهاى گوناگون به تفصیل مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. در پایان نیز، در مورد تعدّد سبب نزول و وحدت آیه و تعدّد نازل و وحدت سبب توضیحاتى آمده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505223حوزه ارتباط اسباب نزول و تفسیر35782239910.22081/jqr.1995.22399FAمحمد مهدیمسعودیJournal Article20170301 تبیین نقش اسباب نزول در تفسیر قرآن و تعیین حوزههاى کاربرد آن در فهم معانى آیات است. یکى از دانشهاى مورد نیاز مفسّر، علم اسباب نزول است. آشنایى با موقعیّت زمانى، مکانى، فردى و اجتماعى نزول آیهاى یا بخشى از آیات، این امکان را به مفسّر مىدهد تا حقایق و معارف وحى را در زمینههاى پیشینى و مقارن با آن مورد بررسى، تحلیل و نتیجهگیرى قرار دهد. از سوى دیگر، اسباب نزول در فهم مقاصد و اسلوب تعابیر قرآن کریم و بهرهورى از اهداف تعلیمى و تربیتى قرآن تأثیر گذار است. سپس نویسنده، به نقش اسباب نزول در نخستین تلاشهاى تفسیرى پرداخته و معتقد است دو دسته از آیات قرآن، در پرتو شناخت اسباب نزول قابل درکند: آیات متّکى به اسباب نزول، در فهم و ترجمه چون آیه 104 سوره بقره، آیه 42 سوره انفال، آیه 16 سوره نور و... و آیات متّکى به اسباب نزول، در رفع ابهام و برداشت صحیح چون آیه 93 سوره مائده، آیه 33 سوره نور، آیه 10 سوره ممتحنه و...؛ که در مورد هر دسته، آیات متعددى را ذکر کرده و تأثیر شناخت اسباب نزول در تفسیر آن آیات را به تفصیل مورد بحث و بررسى قرار داده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505224جعل و تحریف در روایات اسباب نزول (1)7910622400FAسید موسیصدرحسنربانیJournal Article20170301 روایات اسباب نزول زمینه جعل و تحریفهاى فراوان بوده است. نویسنده با تعریف دو اصطلاح »جعل« و »تحریف« در اسباب نزول، به معیارهاى تشخیص ایندو پدیده پرداخته و به امورى چون عقل، قرآن، اجماع، ضعف و قوّت سند، قراین معنوى و دو معیار ویژه اسباب نزول یکى واقعیتهاى تاریخى و دیگر مطابقت و عدم مطابقت با جریانهاى حاکم اشاره کرده است. سپس با بیان سرآغاز پیدایش جریان جعل و تحریف، اهداف و انگیزههاى آن را توضیح داده است. در این راستا انگیزهها را به چهار دسته سیاسى، مذهبى، دنیاطلبى و عاطفى تقسیم نموده است و قسم نخست را در جعل و تحریف در اسباب نزول پر رنگتر مىداند. در ادامه، به نمونههایى از جعل و تحریف در شأن نزول آیات یا سورهها پرداخته و به نقد آن نیز اشاره کرده است. و در پایان به این نتیجه رسیده است که جعل و تحریفها بیشتر در زمینه اشخاص و جریانهاى مؤثر در صحنه سیاسى و اجتماعى صورت گرفته و گرایشهاى عقیدتى و سیاسى پدید آورندگان، نقش عمده داشته است و چون بیشتر انگیزهها و موارد سیاسى بوده است لذا روایاتى که ابعاد سیاسى دارد از نظر حجّیت مورد تردید است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505225اهل بیت و اسباب نزول10713422402FAحسنحکیم باشیسید علیموسویJournal Article20170301نقد و بررسى بخشى از اسباب نزول است که در شأن اهل بیت (ع) به ویژه على (ع) نقل شده است. نگارنده، پس از تبیین پیوند قرآن و اهل بیت (ع) و جایگاه اهل بیت در قرآن به شرح و توضیح آیات نازله درباره اهل بیت (ع) که داراى سبب نزولاند، پرداخته است. وى پس از طرح آیه مباهله، به نقد و بررسى ارتباط آن با منزلت اهل بیت (ع)، نظر مفسّران اهل سنّت درباره آیه مذکور، مفهوم و داستان مباهله، دیدگاه فریقین در سبب نزول آیه مباهله، تبیین برخى شبهات و اشکالات »المنار« و بررسى روایات ساختگى در مقابله با حدیث مباهله پرداخته و معتقد است آیه مباهله درباره پیامبر (ص)، على، فاطمه و حسنین (ع)، همان گونه که مورد اتفاق شیعه است، مورد پذیرش قریب به اتفاق اعلام اهل سنت نیز مىباشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505226سبک شناسی مفسران در اسباب نزول13514022403FAگروهپژوهشهای قرآنیJournal Article20170301دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505227اسباب نزول در تفسیر المنار14118222404FAسید حسینهاشمیJournal Article20170301 بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر المنار« اثر محمد عبده و رشید رضا است.
نگارنده تفسیر المنار به روایات تفسیرى و از جمله روایات اسباب نزول بى اعتنا است و با دیده تردید بدانها مىنگرد. نویسنده، نخست از شاخصههاى اجتماعى و اصلاح گرایانه تفسیر المنار سخن مىگوید و ضمن یاد کرد تفاوتهاى شیوه تفسیرى محمد عبده و رشید رضا، مؤلف تفسیر المنار را رشید رضا مىداند و موضع نقادانه رشید رضا را نسبت به اتکاء بیش از حد مفسّران بر روایات تفسیرى در فهم قرآن، باز مىگوید. از این رو، رشید رضا در تفسیر خویش جایگاه ویژهاى را در روایات اسباب نزول در نظر نمىگیرد. نگرش منفى رشید رضا نسبت به روایات اسباب نزول برآیند عواملى چون؛ حجت ندانستن قول صحابه و تابعین، اعتبار عموم نص، تأثیر اجتهاد راویان در اسباب نزول و بازدارندگى اسباب نزول از فهم صحیح آیات است.
رشید رضا اسباب نزول را بر اساس معیارهاى خود که عبارتند از: منطوق و سیاق آیات قرآن، ضرورتهاى کلامى، سیره پیامبر، شخصیت صحابه، تاریخ و نقد سندى روایات مورد ارزیابى قرار مىدهد نویسنده به تأثر نگرشهاى فردى رشید رضا در نقد اسباب نزول اشاره کرده و موارد کاربرد اسباب نزول در المنار و راهکارهایى که رشید رضا در روایات متعارض اسباب نزول به کار بسته و نیز چگونگى نقل اسباب نزول در المنار را به تفصیل مورد بررسى و نقد قرار داده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505228روض الجنان و اسباب نزول18320022405FAمحمد حسینمبلّغJournal Article20170301 بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر روض الجنان و روح الجنان« اثر ابوالفتوح رازى است. این تفسیر فارسى که در نیمه اوّل قرن ششم ه .ق. به نگارش در آمده به لحاظ جامعیّت از جایگاه ویژهاى در میان تفاسیر برخوردار است. ابوالفتوح بر اساس این نکته که بین تفسیر و اسباب نزول رابطهاى تنگاتنگ وجود دارد، اهتمام ویژهاى در این خصوص داشته و در تبیین وقایع تاریخى، تبیین باورهاى اعتقادى، استنباط حکم فقهى و فهم معناى آیات از اسباب نزول بسیار بهره جسته است.
وى با وجود سبب نزول آیه، عمومیت نص را معتبر نمىداند و معتقد است که اگر آیه با وجود سبب نزول، حمل بر عموم شود، نیاز به دلیل دارد. سبک ابوالفتوح در پرداختن به اسباب نزول، بیشتر بر گزارش تفصیلى است و در موارد اندکى بر اساس عموم و ظاهر آیه، سیاق آیه و مبانى عقیدتى به تحلیل و نقد روى آورده است. این در حالى است که تمامى اقوال را نقل مىکند، امّا از ذکر سلسله سند روایات اسباب نزول خوددارى مىورزد.
عمده منابع ابوالفتوح، سخنان صحابه و تابعین است لیکن از اهل بیت (ع) نیز بسیار اندک حدیث نقل کرده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-981511199505229اسباب نزول در تفسیر مجمع البیان20121622406FAعلیفصیحیJournal Article20170301 بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »مجمع البیان« اثر حسن بن فضل طبرسى است. این تفسیر که در 536 ه .ق. به نگارش در آمده از جمله مهمترین تفاسیر جامع شیعه است.
در این تفسیر، بیان علل و اسباب نزول آیات زیر عنوان »النزول« در کنار سایر مطالب آمده است. طبرسى معتقد است اسباب نزول، سبب محدودیت آیات نمىشود، بلکه قرآن کریم عمومیت دارد. شیوه او در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 مورد سبب نزول تنها در 13 مورد به تحلیل و بررسى پرداخته است. هر چند ایشان در بسیارى از موارد، اسباب نزول را با سلسله سند نقل کردهاند امّا موارد غیر مستند هم به چشم مىخورد. نیز در موارد بسیارى، در تفسیر آیات از اسباب نزول به عنوان مؤیّد بهره جسته است.
تاریخ، ضرورتهاى فقهى و ظاهر آیه ملاکهاى طبرسى در نقد و تحلیل اسباب نزول و سیاق آیه و عمومیت آیه ملاک ترجیح یک سبب نزول بر دیگرى است. مرحوم طبرسى در تفسیر آیات و بیان مطالب، به ویژه در نقل اسباب نزول، از تعصّبهاى مذهبى بشدّت پرهیز کرده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052210اسباب نزول در تفسیر طبری21723922407FAسید محمد حسینموسویJournal Article20170301 بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »جامع البیان عن تأویل آى القرآن« اثر محمد بن جریر طبرى (310 ه .ق.( است. یکى از ویژگىهاى این تفسیر، بهرهگیرى گسترده از اسباب نزول است. هر چند طبرى درباره اهمیّت اسباب نزول سخن نگفته، امّا تفسیر او نشان از تأثیر پذیرى بسیار از اسباب نزول دارد. این تأثیر پذیرى گسترده، از یک سو، به جهت اعتماد طبرى بر نقلها و احادیث است و از سوى دیگر به جهت حجّیت قول صحابه و تابعین در نزد اوست. هر چند تفسیر طبرى نقلى است، امّا او در مواردى چون نبود روایات تفسیرى یا ناسازگارى روایات، از عقل بهره مىگیرد. از دیدگاه وى، ملاک، عموم آیه است نه خصوص سبب نزول. شیوه طبرى، در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 مورد سبب نزول تنها در 17 مورد به تحلیل و بررسى پرداخته است. او در نقل روایات تقریباً در تمام موارد، سلسله سند روایات را ذکر مىکند، گرچه از نظر اعتبار و عدم اعتبار راوى در سلسله سند روایات دقت و حساسیّت ندارد. از سوى دیگر، سعى وافر در استقصاى اسباب نزول داشته و تقریباً تمامى اقوالى را که به آنها دست یافته گزارش کرده و طرق گوناگون هر یک را باز گفته است. ظاهر آیه، سیاق آیه، خبر قاطع، و عقل از جمله ملاکهاى طبرى در نقد و ترجیح یک سبب نزول بر نقلهاى دیگر است.
علاوه بر آن، تعصبات مذهبى و باورهاى طبرى بر نقل اسباب نزول آیات تأثیر گذاشته به طوریکه از بیان اسباب نزول مربوط به اهل بیت (ع) خوددارى کرده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052211بررسی آماری اسباب نزول24124822408FAم.حسینیJournal Article20170301دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052212نگرشی به ترجمه قرآن استاد آیتی24926622409FAسید حیدرعلوی نژادJournal Article20170301 بررسى و نقد ترجمه قرآن اثر عبدالمحمّد آیتى است.
آشنایى ژرف با فرهنگ و ادب پارسى، شناخت ادبیات عرب، آگاهى از دیدگاههاى جدید درباره ترجمه، مراجعه به منابع تحقیق و اعتقاد به قرآن و آشنایى با دانشهاى تفسیرى از ویژگىهاى لازم براى مترجم قرآن است. ترجمه قرآن استاد آیتى در کنار ارزشها و امتیازاتى که دارد از کاستىهایى نیز برخوردار است. معادل سازى مناسب، روانى زبان ترجمه، تعادل ساختارى و بهرهگیرى از ترجمه ارتباطى و معنایى از جمله امتیازهاى این ترجمه است. و نارسایىهاى ساختارى ارتباط آیات و جملات، نادیده گرفتن ارتباط ساختارى، حذف کلمات ربط، ایجاد ارتباطهاى بى مورد، افزودنهاى بى مورد، حذف مفهوم حصر، ارجاع نارواى ضمایر، بى دقتى در ترجمه افعال با توجه به پیشوند، عرضه مفهومى نادرست از جمله شرطیه و جمله موصوله. سهل انگارى در انتخاب معادلها، عدول از قراءت مشهور موجود در رسم الخط، دخالت عنصر تفسیر در ترجمه، زبان ترجمه و علائم سجاوندى از کاستىهاى این ترجمه است که همراه با شواهد گوناگونى مورد نقد قرار گرفته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052213مروری بر معانی القرآن26729422410FAمسعودمهدویJournal Article20170301 ترجمه قرآنِ آقاى محمد باقر بهبودى با نام »معانى القرآن« مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. ناقد، برخلاف نظر مترجم که ترجمه خود را »تفسیر« مىداند، معتقد است نه تنها در این اثر، ویژگىها و ضرورتهاى تفسیرى مشهود نیست، بلکه تحمیل آراى شخصى بر قرآن در جاى جاى آن به چشم مىخورد. از سوى دیگر، تعابیرى در آن آمده است که احیاگر اندیشههاى ناصواب قرون وسطایى و مسیحى درباره خدا، پیامبران، معاد و دیگر باورهاى دینى و اعتقادى است. نیز مترجم، به بهانه تفسیر، کلام خداوند را با کلام خلق در هم آمیخته و اقدام به برگردان پیام و مضامین قرآن در قالبهایى گاه فرا روشنفکرانه و گاه فرو عامیانه کرده است. سپس ناقد، در نُه عنوان - آمیختگى ترجمه و تفسیر، اشتباهات و تسامحهاى تفسیرى، ارائه مطالبى موهم نظریاتى تجسیمى و خلاف اعتقادات، خلط کلام خدا با خلق، تعبیرهاى موهن و بیگانه، ترجمههاى نارسا و مبهم و چه بسا نادرست، ترجمههاى بدون مدرک و استناد (اعمال سلیقه(، کاستىهاى ویرایشى و نگارشى و نامگذارى سورهها - با ارائه نمونههاى متعدد، به ذکر اشکالات ترجمه حاضر پرداخته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052214نگاهی به ترجمه قرآن استاد جلال الدین فارسی29530322411FAرضارضاییJournal Article20170301 ترجمه قرآنِ استاد جلال الدین فارسى به اجمال، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. این ترجمه در سال 1369 ه.ش. انتشار یافته است. ناقد پس از مطالعه نُه جزء از قرآن کریم و مرورى بر ترجمه آن، یازده اشکال را مطرح مىکند و در پایان به نمونهاى از تعبیرات تکلّفآمیز و نامأنوس که در ترجمه راه یافته، اشاره مىکند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052215با ترجمه قرآن استاد مجتبوی30531022412FAموسیحسینیJournal Article20170301 ترجمه دکتر سید جلال الدین مجتبوى به اجمال مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.
نویسنده استفاده از علایم سجاوندى، توضیح و تفسیر برخى آیات داراى ابهام، بیان فلسفه نامگذارى سورهها و ویرایش خوب از مزایاى ترجمه؛ ترجمه تحت اللفظى، افراط در فارسى سازى، عدم انتقال ظرافتهاى آیات، استفاده از کلمات مهجور و کاستى ویرایش به صورت محدود را از جمله ضعفهاى این ترجمه بر مىشمارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815111995052216فرهنگ واژه های قرآن کریم به زبان انگلیسی31132222413FAشهرهشاهسوندیJournal Article20170301 نویسنده در آغاز از ضرورت آگاهى مترجم نسبت به علم زبانشناسى سخن مىگوید سپس از پیشرفتهایى که در این علم در غرب به وجود آمده است یاد کرده و از عدم توجه مترجمان قرآن به آنها شکایت مىکند و در ادامه کاستىهایى را که در ترجمههاى قرآن وجود دارد بدین شرح نام مىبرد: 1 - عدم آشنایى کافى با فرهنگ قرآن، اسلام، مسیحیت، 2 - عدم آشنایى کافى با زبان انگلیسى و عربى و ظرایف این دو زبان، 3 - عدم آشنایى کافى با زبانشناسى و نظریات جدید ترجمه شناسى و کاربرد آن در ترجمه، 4 - در نظر نگرفتن وجوه معنایى متعدد واژهها و آحاد معنایى هر واژه در مقایسه با معادل آن و 5 - انجام بر گردان متن به صورت فردى. سپس از ضرورت طرحى به نام »فرهنگ واژگان قرآن« یاد مىکند که با استفاده از منابع مختلف نخست وجوه معنایى واژه، دوم موارد کاربرد آن، سوّم همایشهاى آن با لغات دیگر و چهارم معادلهاى دقیق آن را بیان کند. در ادامه با ارائه نمونههایى، مواردى را که معادلهاى انگلیسى واژههاى قرآن کامل و دقیق نبوده است نام مىبرد. در پایان روش پژوهش طرح را معرفى مىکند که در آن اطلاعات زیر براى هر واژه ارادئه مىشود: 1 - خود واژه به زبان عربى، 2 - تلفظ واژه، 3 - نوع کلمه، 4 - معادل یا معادلهاى آن همراه با شواهدى از قرآن کریم، 5 - همایش آن با کلمات دیگر و 6 - لغات مترادف و متضاد آن.