دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220Fazlullah and scope of Quranسرمقاله: فضل الله و گستره معارف قرآن4233631FAسید عباسصالحیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160227دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220Rational and Jurisprudential Trend in Tafsīr Min Waḥy al-Qur'ānگرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»24633632FAسید محمدعلیایازیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قرآنJournal Article20160227One of the significant discourses in <em>tafsīr </em>studies is recognizing the status of intellect in comprehension of and inference from religious texts, especially the Holy Qur’ān. The importance and selection of ‘Allāma Faḍl Allāh’s <em>tafsīr</em> from among Shī‘a interpretations is because it is a cultural turning point in Qur’ānic studies among contemporary Shī’a interpretations in terms of rationalism, contemporaneity, and analytical criticism of the ancient ideas, and for its presenting a new work in this area. In this article, after a brief explanation of the personality of ‘Allāma Faḍl Allāh, it is attempted to elucidate the rational interpretation and its status in <em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em>. In continuing, some examples of rational explorations are given and it is stated how intellect is utilized in understanding Divine Words.یکی از مباحث مهم در تفسیر پژوهی، شناخت جایگاه عقل در فهم و استنباط نصوص دینی بهویژه قرآن کریم است. اهمیت و انتخاب «تفسیر من وحی القرآن» از میان تفاسیر معاصر شیعه به این دلیل است که در خردگرایی و عصرینگری و تحلیل و نقد اندیشههای پیشین، نقطه عطفی فرهنگی و قرآنپژوهی در میان تفاسیر معاصر است و در این عرصه، کاری جدید ارائه داده است. در این مقاله سعی شده پس از توضیح کوتاهی از شخصیت علامه فضل الله و تفسیر وی، به تبیین تفسیر عقلی و جایگاه آن در تفسیر من وحی القرآن پرداخته شود و در ادامه نمونههایی از کاوشهای عقلی آورده شده و چگونگی بهرهگیری از عقل در فهم کلام الهی بیان گردیده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220Rhetoric-Orientation in the Exegetical Method of ‘Allāma Faḍl Allāhبلاغت محوری در شیوه تفسیری علامه فضلالله64933633FAسید موسیصدرمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160227This article searches into ‘Allāma Faḍl Allāh’s exegetical method in <em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em>. The writer believes that the most important feature of this <em>tafsīr</em> in terms of method is its rhetoric-orientation. The interpreter tries to hold the rules of rhetoric and the tools and consequences of rhetorical statements as a basis for understanding the verses. In this article, first the past records of rhetorical method is dealt with, then the standards for cognition of rhetorical dimensions from the viewpoint of ‘Allāma Faḍl Allāh are discussed, after that the application expanse of rhetoric-orientation procedure in <em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em> is set forth, and finally some examples of rhetoric-orientation interpretation in this book is touched upon. این نوشتار در پی واکاوی روش تفسیری علامه فضل الله در تفسیر «من وحی القرآن» است. نویسنده بر این باور است که مهمترین ویژگی «من وحی القرآن» از نظر روش بلاغتمحوری است. مفسر میکوشد قواعد بلاغت و لوازم و پیامدهای سخن بلاغی را مبنای فهم آیات قرار بدهد. در این نوشتار نخست به پیشینه روش بلاغی در تفسیر پرداخته شده است، سپس معیارهای شناخت ابعاد بلاغی از دیدگاه علامه فضل الله مورد بحث قرار گرفته است، آنگاه گستره کاربرد شیوه بلاغتمحوری در تفسیر «من وحی القرآن» مطرح شده است و در پایان نمونههایی از تفسیر بلاغتمحور در این کتاب ذکر شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220‘Allāma Faḍl Allāh and the Interpretation of Qur’ān through Qur’ānعلامه فضلالله و تفسیر قرآن به قرآن941193634FAسید حسینهاشمیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160227This writing explores into the exegetical style of Sayyid Muḥammad Ḥusayn Faḍl Allāh’s <em>Min Waḥy al-Qur’ān</em>. In the beginning of the research, this <em>tafsīr</em> is proved to be social and discretionary (<em>ijtihādī</em>) in terms of the semantics of the words <em>īḥā’</em> (inspiration), <em>istīḥā</em> (drawing inspiration), and <em>ḥarakiyya</em> (dynamism), which have had a very fundamental role in recognition of the outstanding features of this book. The main discourses followed in this research include: pointing out the ‘Allāma’s viewpoint in the expressive style of the Qur’ān and its impact on the interpretation of Qur’ān through Qur’ān approach as well as presenting examples of Faḍl Allāh’s inspirational (<em>istīḥā’ī</em>) exegetical method and its differences with the ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’s exegetical procedure. A list of the particulars of ‘Allāma Faḍl Allāh’s exegetical method is given in the end of this article.این نوشتار شیوه تفسیری «من وحی القرآن» اثر علامه سید محمد حسین فضل الله را به کاوش نشسته است. اثبات اجتماعی و اجتهادی بودن تفسیر «من وحی القرآن» از رهگذر معناشناختی واژگان «ایحاء»، «استیحاء» و «حرکیه» که در شناخت شاخصههای این کتاب نقشی بس اساسی دارند، در آغاز پژوهش آمده است. یادکرد دیدگاه علامه در اسلوب بیانی قرآن و نتیجهای که این موضوع در رویکرد تفسیر قرآن به قرآن وی ایفا کرده است و نیز ارائه نمونههایی از روش تفسیری استیحائی فضل الله و تفاوتهایی که این روش با شیوه تفسیری علامه طباطبایی دارد، مباحث اصلی این پژوهش را سامان داده است. فهرستی از ممیزات روش تفسیری علامه فضل الله در پایان این نوشتار جای گرفته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220Tafsīr Min Waḥy al-Qur'ān and the Trilogy of Expressiveness, Narration, and Intellect
(In an Interview with Ayatollah ‘Allāma Sayyid Muḥammad Ḥusayn Faḍl Allāh)تفسیر «من وحی القرآن» و سهگانه ظهور و روایت و عقل در گفتوگو با آیتالله سید محمد حسین فضل الله1201433635FAمجیدمرادیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20160227The present article is the transcript of an interview with ‘Allāma Faḍl Allāh concerning his <em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em>.
In this interview, ‘Allāma Faḍl Allāh answers to various questions about his exegetical method and its characteristics. Some topics questioned about include: the philosophy behind naming the <em>tafsīr</em> as <em>Min Waḥy al-Qur’ān</em>; the consequences and impact of the method used in <em>Min Waḥy al-Qur’ān</em>; the way intellect is utilized in interpretation; the status of narration in the method of <em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em>; the relation between the Qur’ān and Ahl al-Bayt; the philosophy behind avoiding detailed account of epitomes (or inconclusive concepts) of the Qur’ān; the mystery of the inimitability of the Qur’ān; and the new readings of the Qur’ān and religious texts.نوشتار حاضر متن مصاحبهای با علامه فضل الله است در مورد تفسیر «من وحی القرآن». در این مصاحبه علامه فضل الله به پرسشهای متعددی پیرامون روش تفسیر خود و ویژگیهای آن پاسخ میدهد. برخی از محورهای مورد پرسش عبارتاند از: فلسفه نامگذاری تفسیر به «من وحی القرآن»، پیامدها و آثار روش من وحی القرآن، چگونگی بهرهگیری از عقل در تفسیر، جایگاه روایت در روش «من وحی القرآن»، رابطه قرآن و اهل بیت:، فلسفه اجتناب از تفصیل مجملات قرآن، ظاهر و باطن قرآن، راز اعجاز قرآن و قرائتهای جدید از قرآن و متون دینی.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220Hermeneutics of Tafsīr Min Waḥy al-Qur'ānتفسیر شناخت «من وحی القرآن»1441613636FAمحمدبهرامیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160227<em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em> is a dignified work by ‘Allāma Faḍl Allāh. This <em>tafsīr</em> is published in 24 volumes in an ordinal interpretation format. Three mathods of Qur’ān through Qur’ān, traditional, and rational interpretations are employed by the author in this <em>tafsīr</em> and the two methods of scientific and verbal interpretations are considered as rejected. Some of the significant features of this <em>tafsīr</em> are: avoiding dealing with non-exegetical discourses, pithy saying, utilitarianism, following the style of the Qur’ān in details and epitomes, utilitarianism, knowledge of misconceptions (doubtology), drawing conclusions, free-mindedness, familiarity of the writer with modern knowledge, presenting <em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em> within the context of questions and answers, exegetical refinement, and confrontation with the interpreters’ viewpoints.
Some of ‘Allāma’s criteria in exegetical refinement are: eliminating unnecessary matters and omission of undocumented interpretations.
As for the confrontation with the interpreters’ opinions, such issues as context, rhetoric, literature, Revelation of the Qur’ān, the outer aspects of the verses, and the climate of the verses, are used in critical assessment of the interpreters’ viewpoints.تفسیر «من وحی القرآن» اثر گرانسنگ سید محمد حسین فضل الله است. این تفسیر در قالب تفسیر ترتیبی و در 24 مجلد به زیور طبع آراسته شده است. در این تفسیر، سه روش تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر روایی و تفسیر عقلی مورد بهرهبرداری نویسنده قرار گرفته و دو روش تفسیر علمی و تفسیر حرفی مردود خوانده شده است. برخی ویژگی های مهم این تفسیر عبارتاند از: پرهیز از ورود به مباحث غیر تفسیری، گزیدهگویی، فایدهگرایی، پیروی از اسلوب قرآن در تفصیل و اجمال، شبههشناسی، نتیجهگیری، آزاداندیشی، آشنایی نویسنده با دانش های جدید، طرح تفسیر در قالب پرسش و پاسخ، پیرایش تفسیری و رو در رویی با نظریات تفسیرگران.
برخی از ملاک های ایشان در پیرایش تفسیری عبارتاند از: حذف مطالب غیر ضرور، حذف تفاسیر نامستند.
در رو در رویی با آراء مفسران، از سیاق، فصاحت و بلاغت، ادبیات، نزول قرآن، ظاهر آیات و فضای آیات در نقد و سنجش دیدگاه مفسران استفاده شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220The Role of Context from the Viewpoint of ‘Allāma Faḍl Allāhنقش سیاق از نگاه علامه فضلالله1621853637FAشمس اللهمعلم کلاییکارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنJournal Article20160227Using context (<em>siyāq</em>) has been a rational practice and its validity is in terms of the validity of appearance (<em>ẓ</em><em>uhūr</em>), which the interpreters have extensively made use of in various forms to understand Divine Words.
This article tries to explain the evidentiality of context in understanding Divine Words from the viewpoint of ‘Allāma Muḥammad Ḥusayn Faḍl Allāh. In his view, context can be divided into four categories: context of word, context of <em>āya</em>, context of <em>sūra</em>, and Qur’ānic context. Each one of these types have many uses in <em>Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān</em>, among which are: obtaining the meaning of the words; finding out God’s intention of the verses; reviewing and criticizing the interpreters’ statements; evaluation of the narrations; and its use in literary discourses.استفاده از سیاق امری عقلایی بوده و حجیت آن از باب حجیت ظهور میباشد و مفسران از آن به طور گسترده و به صورتهای گوناگون در فهم کلام الهی بهره میبرند.
این مقاله در پی بیان قرینیت سیاق در فهم کلام الهی از منظر علامه محمد حسین فضل الله میباشد. از نظر ایشان سیاق را میتوان به چهار دسته سیاق کلمه، سیاق آیات، سیاق سوره و سیاق قرآنی تقسیم کرد. هر یک از این اقسام کاربردهای فراوانی در تفسیر «من وحی القرآن» دارند؛ از جمله به دست آوردن معنای کلمات، تعیین مراد خداوند از آیات، نقد و بررسی اقوال مفسران، ارزیابی روایات و نیز کاربرد آن در مباحث ادبیاتی.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220The Role of Ma‘ād in Creating and Strengthening Hope in Manنقش معاد در ایجاد امید و تحکیم امید آدمی1862033638FAاعظمپرچمعضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه اصفهانزهرامحققیانمدرس دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس ارشد الهیاتJournal Article20160227Human beings have normally been facing many concerns and anxieties during their life in this world and have always been trying to overcome and eliminate the causes of their arising. On the other hand, hope in the future and achieving peace of mind is deeply related to one’s world view, so that if a person sets their goal and philosophy of life on the basis of nihilism, they will inevitably face hopelessness, as their life is limited to their present events and accidents. For this reason, addressing the beliefs and insights of anyone concerning the world around them may, from this perspective, resolve many of the problems of the civilized modern man.
The present research intends to answer the question: What is the impact of Unity-oriented worship of God as well as the positive attitude towards death in creating and strengthening hope in human beings? In other words: How effective is cultivating the culture of <em>ma</em><em>‘ā</em><em>d</em> (i.e. return to God) in creating and promoting spirit of hope? Finally, it is concluded that since according to the teachings of the Qur’ān real hope rests with Allah, thus, paying attention to <em>ma‘ād</em> and the life thereafter would cause awareness and rise of hope in man and struggle toward paving the way for growth and prosperity, which serves as a strong fortress against the identity crisis of the contemporary youths and adolescents. بشر به طور طبیعى در طول زندگى در این جهان با نگرانىها و اضطرابهاى بسیارى رو به رو بوده و همواره جهت پیروزی بر آنها و از میان بردن عوامل پیدایش آنها کوشیده است. از سویی دیگر، امید به آینده و دستیابی به آرامش، ارتباط عمیقی با نوع جهان بینی هر فرد دارد، چنان که اگر فردی فلسفه و هدف زندگی خویش را بر مبنای پوچگرایی قرار دهد، گریزی از ناامیدی نخواهد داشت، چرا که حیات او محدود به وقایع و حوادث فعلی زندگی اوست. به همین دلیل پرداختن به باورها و بینشهای هر فرد نسبت به جهان و دنیای پیرامون خویش، از این منظر میتواند گره گشای بسیاری از مشکلات بشر متمدن امروزی باشد.
پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که تأثیر محوری وحدت معبود و نیز نگرش مثبت نسبت به مرگ در ایجاد و تحکیم امید انسان چیست؟ به دیگر بیان، فرهنگِ معادپروری تا چه اندازه در ایجاد و پرورش روح امید مؤثر است؟ و در پایان بدین نکته راه یافته که چون طبق آموزههای قرآن کریم، امید واقعی در ارتباط با «الله» است، از این رو توجه به معاد و زندگی پس از آن سبب آگاهی و ایجاد روح امید در آدمی و تلاش در جهت ایجاد زمینههای مناسب جهت رشد و ترقی میگردد و سدّی مستحکم در برابر بحران هویت جوان و نوجوان امروزی خواهد بود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220The New Semantics of the Word Shayṭānمعناشناسی نوین از واژه شیطان2042193639FAانسیهعسگریدانشجوی دکتری دانشگاه قمJournal Article20160227The word <em>shayṭān</em> (Satan), frequently referred to in the Qur’ān, has undergone considerable evolution since the appearance of the word up to acquiring its Qur’ānic concept. With a semantic study of this concept in a historical method, it will turn out that, contrary to what the majority of the philologists think, the word <em>shayṭān</em> is not a derivative of the root <em>shaṭana</em> meaning “went away” or <em>shayaṭa</em> meaning “burned and annihilated”; rather, in the emergence of this world and even its semantic evolution toward its Qur’ānic concept, the transmission of the perceptual meanings has been precedent. However, in the section concerning descriptive semantics, with reference to the Qur’ān itself, and juxtaposing the words with common subjects and adjacent with this word, the Qur’ānic concept of the word <em>shayṭān</em> is uncovered.واژه «شیطان» که به دفعات در قرآن کریم آمده است، از پیدایش لفظ تا کسب مفهوم قرآنی اش تطور قابل ملاحظه ای داشته است. با معناشناسی این واژه بهروش تاریخی، معلوم می شود بر خلاف تصور اکثر اهل لغت، لفظ «شیطان» اشتقاقی از ریشه «شطن» به معنی دور شد یا «شیط» به معنی سوخت و هلاک شد، نیست، بلکه در پیدایش این کلمه و حتی تطور معنای آن تا مفهوم قرآنی اش انتقال معانی حسی مقدم بوده است. اما در بخش معناشناسی توصیفی، با رجوع به خود آیات قرآن و کنار هم چیدن لغات متحد الموضوع و همجوار با این واژه، مفهوم قرآنی شیطان حاصل می گردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166420110220Linguistic Study of Textual Relations in the Qur’ānمطالعه زبان شناختی روابط متنی در قرآن2202423640FAسلوی محمدالعویاستاد مطالعات قرآنی گروه الهیات و مذاهب دانشگاه بیرمنگام انگلستانابوالفضلحرّیمترجمJournal Article20160227In this article, Al‘awwā studies the role of coherence and relatedness in the Qur’ān text, which is among the new approaches in linguistic studies of text, mainly theorized by Sperber and Wilson. Coherence examines the formal relations between various parts of the text and relatedness examines the coherent relations and tools. In other words, coherence is the relation between lingual units (statements and components of text) and the relatedness theory is a relation which would be defined not only on the basis of statements but also according to presuppositions, i.e. information units or thought. Al‘awwā examines these two theories by giving examples of verses from the Qur’ān text. Mentioning these theories does not mean confirming them in every aspect; rather, they provide the ground for more efficient recognition and perception of the Qur’ānic verses.العوی در این مقاله، نقش نظریه انسجام و مناسبت را که از جمله رویکردهای تازه در مطالعات زبانشناختی متن است و بیشتر از طرف اسپربر و ویلسون نظریه پردازی شده، در متن قرآن بررسی میکند. انسجام، روابط صوری میان پارههای مختلف متن و مناسبت، روابط و ادات انسجامی را بررسی میکنند. به دیگر سخن، انسجام، رابطه میان واحدهای زبانی (پارهگفتهها و اجزای متن) است و نظریه مناسبت، رابطهای است که نه فقط بر اساس پارهگفتهها، بلکه بر اساس پیشتصورات، یعنی واحدهای اطلاعات یا اندیشه تعریف میشود. العوی این دو نظریه را با ذکر نمونه آیاتی از متن قرآن بررسی میکند. ذکر این نظریهها به معنای تأیید همه جانبة آنها نیست، بلکه این زمینه را فراهم میآورند که الگویی برای شناخت و استدراک کارآمدتر آیات قرآنی فراهم نمایند.