دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522Lordship and trainingسرمقاله: ربوبیت و تربیت4213656FAاحمدآقایی زاده ترابیعضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی مشهدJournal Article20160228دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522The Purification Method from the Viewpoint of the Qur'anروش تزکیه از نگاه قرآن22413657FAسید موسیصدرمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160228This article discusses the method of <em>tazkiya</em> (purification) from the viewpoint of the Qur'ān. The writer first addresses the verbal and applied conceptology of <em>tazkiya</em> and then explains the mechanism of the efficacy of sensual desires on the heart. After that, considering the above efficacy mechanism, he goes on to talk about the purification method that the Qur'ān has proposed. The writer believes that the method proposed by the Qur'ān is based on two pivots: first, preserving the heart and keeping it awake concerning the truths; and the other, preventing the dominance of sensual tendencies over the heart through elimination of the ground for domination or taking measures against those tendencies.این نوشتار روش تزکیه از نگاه قرآن را مورد بحث قرار داده است. نویسنده نخست به مفهوم شناسی لغوی و کاربردی تزکیه پرداخته است، سپس مکانیسم تأثیرگزاری هواهای نفس بر قلب را توضیح داده است، آنگاه با توجه به مکانیسم تأثیرگذاری فوق، از روش تزکیه که قرآن مطرح کرده است سخن گفته است. نویسنده بر این باور است که روش پیشنهادی قرآن بر دو محور متمرکز است: یکی صیانت و بیدار نگهداشتن قلب نسبت به حقایق و دیگری جلوگیری از تسلط کششهای نفس بر قلب از طریق از بین بردن زمینه تسلط یا اقدام متضاد با کششها.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522The Qur'an and the Training of Fiṭra (Inner Nature)قرآن و تربیت فطری42753658FAسید ابراهیمسجادیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160228In this article, after a brief study of the status of <em>fi</em><em>ṭ</em><em>ra</em> (inner nature) and the innate sense in the ancient and more recent non-Islamic schools such as Buddhism, Taoism, Confucianism, Christianity, and the intellectual trends after the age of enlightenment, the viewpoint of the Qur'ān is expounded in this respect. In this part of the article the Qur'ānic foundations of <em>fi</em><em>ṭ</em><em>ra</em>, the exuberant age of <em>fi</em><em>ṭ</em><em>ra</em>, reduction of <em>fi</em><em>ṭ</em><em>ra</em> efficiency, disappearance of the innate sense, and the mechanism of the intuition of <em>fi</em><em>ṭ</em><em>ra</em> are studied. Under the latter title are included such elements as effacing negligence, warning against dangers of distancing from <em>fi</em><em>ṭ</em><em>ra</em>, paying attention to the destiny of blind-hearted communities in the past, worship and expansion of servitude, safeguarding the heart, and enjoyment of an exemplar. The article is concluded with an exploration into the reflection of intuition under the three sub-topics of inspiration of the heart, truth-orientedness, and the vigilance and attaining the station of certitude.در این مقاله با مروری بر جایگاه فطرت و حس فطری، در مکاتب غیراسلامی گذشته و حال از قبیل تفکر بودا، تائو، کنفوسیوس، مسیحیت و جریانهای فکری پس از عصر روشنگری، نظریه قرآن توضیح داده میشود. در این بخش مبانی قرآنی نظریه فطرت، عصر بالندگی فطرت، کاهش کارایی فطرت، ناپیدایی حس فطری و سازوکار شهود فطرت به مطالعه گرفته میشود و تحت عنوان اخیر، غفلتزدایی، هشدار در برابر خطر جدایی از فطرت، توجه به سرنوشت امتهای کوردل در گذشته، پرستش و توسعه بندگی، حراست از دل و بهرهگیری از الگو، عوامل مؤثر در این رابطه شناخته میشود. با کاوشی درباره بازتاب شهود، با سه زیرعنوان الهام دل، حقگرایی، بیداردلان و دستیابی به مقام یقین، مقاله پایان مییابد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522The Relation between Education and Training from the Viewpoint of the Qur'ānرابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن761133659FAسید حسینهاشمیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160228Accurate and comprehensive knowledge about any science has a basic role in solving its problems, since knowing the subject would pave the way for solving many of its problems.
The subject of education is human being; therefore, presenting an educational system and expressing the effective elements in this educational system is possible only on the bases of knowing man and the environment in which he lives. Fully understanding the educational foundation of Islam, its goals, and procedures are possible when we focus our attention on the whole intellectual and ideological system and the principles of the worldview of Islam. From the viewpoint of Islam, training is secondary to humanism, which is in turn secondary to ontology and theology and what is called monotheistic worldview. The issue of education and training has received the attention of various scientists from fields of humanities, but most of them have worked with a western point of view and given a religious color to it.
In this article, it is attempted to elucidate the elements effective in the process of education and training in respect to the monotheistic worldview and Qur'ānic humanism.این نوشتار نسبت تعلیم و تربیت از منظر قرآن کریم را به کاوش نشسته است، رهیافت به چیستی و مفهوم تعلیم و تربیت، تبیین واژگان تعلیمی و تربیتی در قرآن و دیدگاههای کلی درباره نسبت تعلیم و تربیت، مباحث درآمدی بحث را سامان داده است. پیوستها و گسستهای تعلیم و تربیت در ساحتهای مفهوم، روشها، اسباب، عوامل و فرآیندهای تعلیم و تربیت از محورهای اصلی و کلیدی این پژوهش به شمار میرود. پژوهنده در فرجام این جستار، تعلیم و تربیت در قرآن را دو مفهوم متمایز از یکدیگر که در بسیاری عرصهها جدا از هم هستند و در پارهای موارد نیز پیوست و همنشینی با هم دارند، معرفی میکند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522Fundamental Value in the Holy Qur'ān’s Educational Systemارزش بنیادین در نظام تربیتی قرآن کریم1141373660FAسید مصطفیاحمدزادهسید مصطفی احمدزاده0000000332517234Journal Article20160228Axiology is one of the important issues in the philosophy of education which is studied and discussed in the philosophy of Islamic education with a rational or discursive method, or on the basis of intellect, or according to the intellect derived from Revelation. The present article addresses the role of monotheism in the axiology of the philosophy of education on the basis of the Holy Qur'ān's doctrines. The writer believes that according to the verses of the Holy Qur'ān only the deeds of the pious would be deemed as valuable and that the quorum for accepting anything desirable as a value is the two components of faith and intention, which incorporate the highest level of piety. Since monotheism has a key role in increasing faith and purity of intention and thus increasing piety, it is also exclusively pivotal in development and upgrading the real values in the individual and society. That is to say, once monotheism in deeds and in belief permeates the individual and society, the latter’s values would penetrate from the surface down to the dept; and then these values would be impossible to change. Therefore, it is incumbent upon the authorities of the education system to make endeavors in strengthening monotheism in deeds and in belief in the veins of society through various approaches in order to safeguard the Islamic society against any dangers of changing the Islamic and Qur'ānic values.«ارزششناسی» یکی از موضوعات مهم فلسفه تعلیم و تربیت است که به روش تعقلی و استدلالی، یا بر اساس عقل و یا بر اساس عقل مستفاد از وحی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این نوشتار، نقش توحید در ارزششناسی فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است بر اساس آیات قرآن کریم، تنها اعمال متقین در دایره ارزش قرار میگیرد و حد نصاب پذیرش هر مطلوبیتی به عنوان یک ارزش، دو مؤلفه ایمان و نیت است که نخستین درجه تقوا را به خود اختصاص میدهند. از آنجا که توحید در افزایش ایمان و خلوص نیت و در نهایت افزایش تقوا نقش کلیدی دارد، در گسترش و ارتقای ارزشهای حقیقی در فرد و جامعه نیز محوریت منحصر به فرد دارد. به این معنا که هر گاه توحید علمی و عملی در فرد و جامعه رسوخ پیدا کند، ارزشهای فرد و جامعه از سطح به عمق نفوذ خواهند کرد و تغییر دادن این ارزشها امکانپذیر نیست. بنابراین بر متولیان نظام تعلیم و تربیت است که با راهکارهای گوناگون در راستای تقویت توحید نظری و عملی در شریانهای جامعه بکوشند تا جامعه اسلامی را از هر گونه خطری در برابر تغییر ارزشهای اسلامی و قرآنی مصون دارند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522Realism of Qur’ānic Training from the Viewpoint of Sayyid Quṭbواقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب1381603661FAسید حیدرعلوی نژادمدرس خارج حوزه و جامعة المصطفیJournal Article20160228Any philosophy of education is based on a worldview; the Qur'ānic worldview, as Sayyid Quṭb delineated, is a worldview of a movement that is understood by moving along with the Qur'ān in the scene. The reason for this rule is that the Islamic worldview is based on the reality of existence and human being. This realism is taken into account in human training, as well; i.e., a realistic view on man and his spirit, instincts, needs, and abilities. That is why the Qur'anic training is a realistic training, in which the society, the individual, and human psyche are taken into account. In legislation, human training is also taken into consideration, as legislation should correspond with the educational objectives, abilities, and tolerance of human beings.هر فلسفه تربیتی بر یک جهانبینی استوار است؛ جهان بینی قرآنی، آنگونه که سید قطب ترسیم میکند، جهانبینی حرکت یا نهضتی است که فقط با حرکت با قرآن در صحنه درک میشود. دلیل این قاعده این است که جهانبینی اسلامی بر اساس واقعیت هستی و انسان است. این واقعیتنگری در تربیت انسان نیز مورد نظر است؛ نگاه واقعی به انسان و روح و غرایز و فطرت و نیازها و تواناییهای او. به همین سبب است که تربیت قرآنی تربیت واقعگراست؛ جامعه و فرد و روان انسان در نظر گرفته میشود. در تشریع نیز تربیت انسان مورد نظر است که تشریع باید همخوان با اهداف تربیتی و توانایی و طاقت انسان باشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522What is meant by the Hidden Benefits of Alcoholic Drinksمقصود از فایدههای نهفته در نوشابههای الکلی162179366210.22081/jqr.2010.3662FAرضابلبلوندمربی حقالتدریس دانشگاه آزاد اسلامی بروجردJournal Article20160228The Holy Qur'an, as the true and real Word of God, which is adorned with truth, consistency, strength, illumination, and expressiveness of words and meaning and is far from mythical intricacy and idle talk, maintains benefits in regard to fermented drink (<em>khamr</em>). The searching mind of a knowledge seeker is preoccupied with the question as to what the term "benefits for people" mean concerning alcoholic drinks despite prohibition of such drinks in the Qur'an. Is it used in a real or figurative meaning? This article tries to present an appropriate answer using the blessed, enlightened, and guidance providing presence of the Qur'an.قرآن کریم، این کلام حقیقی و واقعی خدا که به راستی، قوام، اِحکام، روشنگری و رسایی الفاظ و معنا مزین است و از معضل اساطیری و لهوالحدیث بودن به دور است، در خصوص خمر قائل به منفعت میباشد. این نکته ذهن پوینده دانش را به خود مشغول کرده که با وجود تحریم نوشابههای الکلی، آمدن واژه «منافع للنّاس» درباره نوشابههای الکلی چه معنا و مفهومی دارد؟ در معنایی حقیقی به کار رفته یا مجاز؟ این مقاله در تلاش است تا با استفاده از محضر پر برکت، نورانی و هدایتگر قرآن و کلام قرآنپژوهان، پاسخی مناسب ارائه نماید.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522Qur'an Therapy in the Balance of Criticismقرآن درمانی در بوته نقد1802043663FAحسنرهبریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20160228Human health and well-being have been among the important concerns that have since long past preoccupied human mind and prompted him to fight against illnesses and think up remedies. In order to win over such a crucial issue, besides employing natural means and elements, man has considered pleading with assistance from the unseen world as well. However, sometimes due to negligence of metaphysical messages or insufficiently perceiving them, he has gone astray and fallen victim to the snares of superstition.
The beginning of <em>ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em> fabrication in a period aiming at introducing the Qur'an as a wandering medicine man and an herbalist's shop intensified the instrumental and medicinal treatment of the Qur'an and made ridicule of the guiding role of the Divine Words.
How such fabricated traditions were made and found their way into <em>ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em> books and warning against development of Qur'an therapy books in the Muslim community are among the discourses dealt with in this article. در بعضی از کتب روایی و تفسیری، برای سورهها و برخی آیات قرآنی، خواصی را آوردهاند؛ برای شماری از آنها خاصیت اخروی و برای شمار دیگری خاصیت دنیوی و گاه خاصیت اخروی و دنیوی را توأمان نوشتهاند.
تردیدی نیست که قرآن کتاب دنیا و آخرت است؛ نسخه هدایتی است از جانب پروردگار عالم که راه رستگاری و سعات دنیوی را به انسان مینمایاند و در آخرت، بندگان صالح و رهروان خالص را به درجات و پاداشهایی چندین برابر نوید میدهد و کافران و گنهکاران را متناسب با اعمالی که کردهاند تهدید مینماید.<sup>1</sup> پس بشارت و نذارت، هدف و خصوصیت اصلی قرآن است و بدیهی است این دو ویژگی، خواص دیگری را در فکر، اخلاق، رفتار و کردار انسانی ایجاد کرده و او را متحوّل مینماید. هر چه اُنس انسان با قرآن بیشتر شود و با تدّبر خوانده شود، به همان اندازه نفوس رحمانی در او اثر کرده و به ویژگیهای روحی برتری نائل خواهد شد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815166120100522A Glance at the Viewpoints of the Interpreters Concerning Women’s Witness in the Qur'ānنگاهی به دیدگاههای مفسران در مورد گواهی (شهادت) زنان در قرآن2062343664FAاحمدرضاحسن خانیکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوقJournal Article20160228The issue of bearing witness is among the controversial legal discourses in different rulings between women and men. Insufficient propounding of bearing witness and certifying in journalistic jurisprudence strategy has caused this controversy. This issue has gone to such an extreme that many have regarded the main approach of the Qur'ān and Islamic jurisprudence as more masculine than feminine; and this in itself causes some misunderstanding, extremist heterodoxical thinking, counter-religious texts neoterism.
The most important reason for proving the inequality of bearing witness by men and women in the Qur'ān is verse 282 of <em>S</em><em>ū</em><em>rat al-Baqara</em>, the subject of which is loan and debt and the causal inference and philosophy of this difference is regarded to be the aberration of women. In explaining the cause of this aberration, the interpreters have stated such instances as deficiency of intellect and memory, emotionality, non-involvement of women in business, etc. which are mostly based on conjectures. What is dealt with in this article is a presentation and analysis of the views of Islamic interpreters and experts concerning the cause and philosophy of difference between bearing witness by men and women. از جمله مباحث فقهی سؤال برانگیز در احکام متفاوت بین زن و مرد، مسئله گواهی است. طرح ناقص قضیه شهادت و گواهی در استراتژی فقه ژورنالیستی باعث به وجود آمدن این جنجال شده است. این مسئله تا بدان جا پیش رفته که بسیاری رویکرد غالب قرآن و فقه اسلامی را مردانه میانگارند تا زنانه و این خود باعث برخی کژفهمیها، دگراندیشیهای افراطی و نواندیشیهای مخالف متون شریعت میگردد.
مهمترین دلیل برای اثبات نابرابری شهادت زنان و مردان در قرآن، آیه 282 سوره بقره است که موضوع آن قرض و دَین بوده و علت و فلسفه اختلاف را به ضلالت در ناحیه زنها تعلیل کرده است. مفسران در بیان علت این ضلالت، مواردی چون کاستی عقل و حافظه، عاطفی بودن، عدم اشتغال زنان به امور تجاری و ... را بیان نمودهاند که بیشتر بر حدس و گمان مبتنی است. آنچه در این نوشتار دنبال میشود، ارائه و تحلیل نظرات مفسران و صاحبنظران اسلامی در خصوص علت و فلسفه تفاوت گواهی زن و مرد است.