دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023The Semantic Study of Yaḥyā b. Salām’s Perspectives Concerning the Qur’anic Terminologyمطالعه معناشناختی دیدگاه یحییبن سلام در باب واژگان قرآنی5326759310.22081/jqr.2019.53310.2382FAمحمودمکونداستادیار دانشگاه خوارزمینرجستوکلی محمدیدانشآموخته دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20190117Understanding the meaning of the Qur’anic terminology is the first and foremost step in Qur’an interpretation, as testified by authoring various works in this field since early Islamic centuries. Yaḥyā b. Salām is among the second century Qur’anic scholars, whose closeness to the Revelation era would double the importance of his methodology in the field of the semantics of the Qur’an’s terms (<em>mufradāt</em>). We have, therefore, undertaken to study two of his works in the present article; the first, <em>Taṣārīf</em>, which is on the semantic aspects of the Qur’anic terminology and the second one, which accounts for his <em>Tafsīr</em> book. These two works are replete with the semantics of the Qur’anic terms. Undoubtedly, one of the characteristics of exegetical tradition in early Islamic centuries is the prevalence of narration, which is clearly seen in the above-mentioned two works. Nevertheless, it seems that Yaḥyā b. Salām has in various instances dealt with the semantics of the Qur’anic terminology. Thus, the present article is intended to describe and semantically analyze the Qur’anic terminology in the above-mentioned two works through application of some semantic concepts and expressions in order to unveil the methodology of one of the earliest Qur’anic scholars in this field. This research demonstrates that in his enunciation of the meaning of the Qur’anic trms, Yaḥyā b. Salām has taken into consideration the “situation’s context”, “etymology”, “juxtaposition-substitution relations”, “homographs”, “semantics inclusiveness”, and “semantics contrast”. In the semantics of the Qur’anic terminology related to the intangible, he refers to the metaphorical meaning of these terms, which reminds one of the “conceptual metaphors” in linguistics. <br /> فهم معنای واژگان قرآنی، گام نخست و بنیادی در تفسیر قرآن است، چنانکه تألیف آثار متعدد در این حوزه از سدههای نخستین اسلامی شاهدی بر این مدعاست. یحییبن سلّام ازجمله قرآنپژوهان سدۀ دوم هجری است که نزدیکی روزگار وی با عصر نزول، اهمیت روششناسی آثار وی را در حوزه معناشناسی مفردات قرآن مضاعف میکند. بنابراین در مقاله حاضر به بررسی دو اثر وی پرداختهایم: اثر نخست کتاب <em>تصاریف</em> با موضوعِ وجوه معناییِ واژگانِ قرآنی است، و اثر دوم کتاب <em>تفسیر</em> اوست. این دو اثر سرشار از معناشناسی مفردات قرآنی است. تردیدی نیست که یکی از ویژگیهای سنت تفسیری در سدههای نخستین اسلامی، سیطرۀ نقل است که در دو اثر پیشگفته بهروشنی دیده میشود. بااین حال بهنظر میرسد یحییبن سلام در موارد متعدد خود به معناشناسی واژگان قرآنی پرداخته است. بنابراین هدف مقاله حاضر آن است که با تطبیق و کاربست برخی مفاهیم و اصطلاحات حوزۀ معناشناسی، به توصیف و تحلیل معناشناسی واژگان قرآنی در دو اثر پیشگفته بپردازد تا روش یکی از متقدمترین قرآنپژوهان را در این حوزه آشکار کند. این پژوهش نشان میدهد که یحییبن سلام در تبیین معنای واژگان قرآنی، به «بافت موقعیت»، «ریشهشناسی»، «روابط همنشینی و جانشینی»، «واژگان همنویسه»، «شمول معنایی» و «تقابل معنایی» توجه داشته است. همچنین وی در معناشناسی واژگان قرآنیِ متعلق به امور ناملموس، به مفهوم استعاری این واژگان اشاره میکند که یادآور «استعارههای مفهومی» در دانش زبانشناسی است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023Assessment of the “Punishment Cessation” Theory in Dr. Sadeqi Tehrani’s Viewارزیابی نظریه انقطاع عذاب جهنم در اندیشه دکتر صادقی تهرانی33586759410.22081/jqr.2018.52187.2208FAحسنرضایی هفتادردانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدعلیاسماعیلیطلبه سطح چهار جامعة المصطفی العالمیهسیفعلیزاهدی فراستادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20180927The renowned thinkers among the Muslims have accepted the idea of the Hell-fire punishment and some have viewed it as subject to consensus. Among them, however, some thinkers like Ibn Arabi, Ibn Taymiya, Ibn Qayyim Jawziya, Rashid Reza, and Dr. Sadeqi Tehrani have opted for the theory of the cessation of Hell-fire punishment. Yet from among them, Dr. Sadeqi Tehrani has made a special attempt in examining this theory; while criticizing the theory of the eternality of Hell-fire punishment, he has widely studied various aspects of the theory of punishment cessation in his interpretation and theological discourses. The present writing has undertaken to organize and evaluate his viewpoint. Through this research, it is clarified that in Dr. Sadeqi Tehrani’s belief the word <em>khulūd</em>, not only in its lexicological meaning but also in the Qur’anic verses is interpreted as “lengthy duration” rather than “eternity” and what is implied from the Qur’anic verses by eternity is “eternity in the fire” rather than “eternity of fire”. However, this theory, having been borrowed from earlier scholars such as Ibn Taymiya, Ibn Qayyim Jawziya, Rashid Reza, et all, sounds to be unacceptable and is not only lacking in valid rational reasons, but also incompatible with the Qur’anic culture.مشهور اندیشهوران مسلمان، جاودانگی عذاب جهنم را پذیرفته و برخی آن را اجماعی دانستهاند. اما در این میان، برخی اندیشهوران نظیر ابنعربی، ابنتیمیه، ابنقیم جوزیه، رشیدرضا و دکتر صادقی تهرانی، نظریه انقطاع عذاب جهنم را برگزیدهاند که در این میان، دکتر صادقی تهرانی، اهتمام ویژهای به بررسی این نظریه داشته، ضمن نقد نظریه جاودانگی عذاب جهنم، زوایای مختلف نظریه انقطاع عذاب را بهطور گسترده در مباحث تفسیر و کلامی خویش بررسی کرده که نوشتار حاضر، به تنظیم و ارزیابی دیدگاه وی پرداخته است. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که به باور دکتر صادقی تهرانی، واژه «خلود» نهتنها در فرهنگ لغوی، بلکه در آیات قرآنی نیز بیانگر «بقای طولانی» است، نه «جاودانگی» و آنچه از آیات قرآنی در مورد جاودانگی استفاده میشود، «جاودانه بودن در آتش» است، نه «جاودانه بودن آتش». اما بهنظر میرسد این نظریه که وامگرفته از پیشینیانی نظیر ابنتیمیه، ابنقیم جوزیه، رشیدرضا و دیگران است، پذیرفتنی نیست و نهتنها فاقد دلیل عقلی معتبر، بلکه با فرهنگ قرآنی نیز ناسازگار است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023Critical Discourse Analysis of the Story of the Prophet Moses (A.S.) in the Holy Qur’an
(Based on Norman Fairclough Model)تحلیل گفتمان انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در قرآن کریم (براساس الگوی نورمن فرکلاف)59826759510.22081/jqr.2018.51728.2136FAپیمانصالحیاستادیار دانشگاه ایلامطاهرهافشاراستادیار دانشگاه ایلامJournal Article20180730Critical discourse is considered as a kind of evolutionary process of discourse analysis, in which, the processes influential in the formation of discourse are noticed through mere description of lingual data. In this respect, with a descriptive-analysis approach and on the basis of Norman Fairclough Model, the present research has attempted to critically explore into the discourse concerning the story of the Prophet Moses (A.S.) on three levels of description, interpretation, and elucidation and while examining the literal and rhetorical aspect of the above-mentioned story, examine the dominant discourses and the secondary and hidden concepts of the text that are less noticed. The results suggest that, on interpretation level, emphasis has been placed more on word selection and especially on their metaphorical aspects, application of negative sentences, distancing of the introgative sentences from their main meaning, and the tone of the dialogues. What is noteworthy on the interpretation level is that the discourse of power and authority seeking dominates over the popular and freedom-seeking discourse, in contrast to which the Divine, counter-arrogance and critical discourse stands up and the Almighty God, as the narrator of the story, presents it to the addressee in a direct way or in the form of the words of the story’s main character and thus challenges the formal discourse in the form of domination and subordination. On the elucidation level, the effects of formal discourse on social institutions and their people are examined and it is clarified how the formal discourse indexes are cristalized in the story’s characters and their prospect.گفتمان انتقادی، نوعی روند تکوینی تحلیل گفتمان بهشمار میرود که در آن با عبور از توصیف صِرف دادههای زبانی، بر فرایندهای مؤثّر در شکلگیری گفتمان توجّه میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی و بر اساس الگوی تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، تلاش کرده به گفتمانکاوی انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بپردازد و ضمن بررسی جنبههای ادبی و بلاغی داستان مذکور، گفتمانهای غالب و مفاهیم ثانویه و پوشیده متن را که کمتر به آنها توجه شده، مورد بررسی قرار دهد. نتایج حکایت از آن دارد که در سطح تفسیر، بیشتر بر انتخاب واژگان و بهخصوص جنبه استعاری آنها، کاربرد جملات منفی و خروج جملات پرسشی از معنای اصلی خود، و نیز لحن گفتوگوها تأکید شده است. نکته قابل توجّه در سطح تفسیر، غلبه گفتمان قدرت و اقتدارطلبی بر گفتمان مردمی و آزادیطلبانه است که در مقابل آن، گفتمانی الهی و ضد استکباری و انتقادی، قد عَلم میکند و خداوند متعال بهعنوان راوی داستان بهصورت مستقیم و یا در قالب سخنان شخصیت اصلی داستان، آن را به مخاطب ارائه میدهد و به این وسیله، گفتمان رسمی را که بهصورت فرادستی و فرودستی بوده، به چالش میکشاند. در سطح تبیین نیز آثار گفتمان رسمی بر نهادهای اجتماعی و افراد آن مورد بررسی قرار گرفته و اینکه شاخصههای گفتمان رسمی چگونه در سخنان شخصیتهای داستان و آینده آنان، تبلور مییابد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023An Inquiry into the Interpretation of Arba‘ati Ayyām (Four Days) of Sūrat Fuṣṣilatجستاری در تفسیر «اربعة ایام» سوره فصلت831006759610.22081/jqr.2019.51227.2063FAمحسنزارعی جلیانیاستادیار دانشگاه آزاد کازروناحمدجعفریدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد کازرون0000-0003-4753-8396Journal Article20180609Seven verses of the Holy Qur’an have stated the creation of the world in six stages. In verses 9 to 12 of Sūrat Fuṣṣilat, apparently eight stages have been specified. This has prompted the Muslim interpreters and thinkers to try to resolve the apparent contradition between the above-mentioned verses and the other seven verses and provide different viewpoints in line with this necessity. In this respect, what has caused disagreement amonng the interpretation opinions, is the interpretation of the phrase <em>arba‘ati ayyām</em>. <br />The findings suggest that the thinkers’ viewpoints can be divided into six categories. In this library research, various views have been examined and critiqued and finally, the writers have presented a new viewpoint that is a different interpretation of <em>arba‘ati ayyām</em> in verse ten of Sūrat Fuṣṣilat. <br />Although they have resolved all the views of apparent contradiction and have properly answered the misconceptions about it, they have failed to pay attention to its other aspects. The importance of dealing with all the exegetical aspects of the above-mentioned verses has prompted the writers to look at it from the scholarly point of view.هفت آیه از قرآن کریم، آفرینش جهان هستی را در شش دوره بیان کرده است. در آیات 9 تا 12 سوره فصلت، ظاهراً هشت دوره را مشخص کرده است. همین امر سبب شده تا مفسران و اندیشمندان اسلامی در صدد رفع تعارض ظاهری بین آیات مذکور و هفت آیه دیگر برآیند و در راستای این ضرورت، نظرات مختلفی را ارائه دهند. در این میان، آنچه مورد اختلاف آرای تفسیری گردیده، تفسیر عبارت «اربعة ایام» میباشد.<br /> یافتهها حاکی از آن است که میتوان اقوال اندیشمندان را در شش دیدگاه تقسیمبندی کرد. در این نوشتار کتابخانهای، اقوال مختلف نقد و بررسی گردیده و در نهایت، نویسندگان دیدگاه جدیدی را معروض میدارند که تفسیری متفاوت از «اربعة ایام» در آیه دهم سوره فصلت است.<br /> هرچند تمام نظرات تعارض ظاهری را مرتفع کرده و به شبهات حول و حوش آن بهخوبی پاسخ دادهاند، ولی به ابعاد دیگر آیه توجهی نکردهاند. اهمیت پرداختن به همه زوایای تفسیری آیات مذکور، نویسندگان را برآن داشت تا از بعد علمی بدان بنگرند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023The Functionology of Repetition of the Qur’anic Stories with an Emphasis on the Correlation of the Verse of the Sūras in Purpose
(Case Study of the Folk of Thamūd’s Story)کارکردشناسی تکرارِ قصههای قرآن با تأکید بر همبستگی آیات سورهها در هدف (مطالعه موردی قصه قوم ثمود)1011266759710.22081/jqr.2019.52001.2175FAعلیاسدیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیa.asadi@isca.ac.irJournal Article20180901Different viewpoints have been stated concerning the reason for the repetition of the stories of the Qur’an, such as expressive inimitability (<em>i‘jāz</em>), completion of images and scenes of a story, emphasis with the aim of more efficacy and attraction of the addressees with various polishings of the story. These viewpoints are subject to challenge. Deliberation on the subject or subjects of the stories, especially the socio-psychological atmosphere of their Revelation, the context of the verses, and the comparison of various polishings of a story shows that the main purpose for different repetition of the stories is utilizing them for the purpose of the Sūra. One of these stories is that the folk of Thamūd. This story is narratted in 21 Sūras, of which two Sūras are Medinan and the rest are Meccan. It has been revealed during different time spans concerning various conditions of the Prophet (S.A.W.), the Muslims, and the enemies of the Muslims and each has had a separate goal. Among these purposes are the following: strong warning to polytheists, hypocrites, and deniers of the divine verses and doctrines on various occasions; consolation of the Prophet and the Muslims in different situations; proposing and instructing inportant theological and escatological doctrines; and stating Divine precedents and responding to the polytheists and defending the monotheisting call to faith. The story of Thamūd and its various parts are recalled and reported in proportion to these purposes.درباره چرایی تکرار قصههای قرآن دیدگاههای متعددی مانند اعجاز بیانی، تکمیل تصاویر و صحنههای یک داستان، تأکید با هدف اثرگذاری بیشتر و جذب مخاطب با پرداختهای گوناگونِ یک داستان بیان شده است. این دیدگاهها دچار چالشاند. تأمل در موضوع یا موضوعات اصلی سورهها، بهویژه فضای اجتماعی و روانی نزول آنها، سیاق آیات و مقایسه پرداختهای گوناگون یک قصه در سورههای مختلف نشان میدهد که هدف اصلی از تکرارِ متفاوت قصهها، بهکارگیری آنها متناسب با هدف سورههاست. یکی از این گونه قصهها، داستان قوم ثمود است. این قصه در 21 سوره آمده که دو سوره مدنی و بقیه مکی هستند. این قصه در بازههای زمانی متفاوت و ناظر به شرایط گوناگون پیامبر (ص)، مسلمانان و دشمنان اسلام نازل شده و هرکدام هدف جداگانهای داشتهاند. ازجمله میتوان به این اهداف اشاره کرد: هشدار شدید به مشرکان، منافقان و تکذیبکنندگان آیات و آموزههای الهی در موقعیتهای گوناگون، دلداری به پیامبر و مسلمانان در شرایط مختلف، طرح و تعلیم آموزههای مهم خداشناختی و معادشناختی، بیان سنتهای الهی و پاسخ به مشرکان و دفاع از دعوت توحیدی. قصه ثمود و بخشهای مختلف آن متناسب با این اهداف در سورهها یاد و گزارش شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023Comparison of Two Qur’anic and Ḥadīth Approaches in Interpretation of Ẓulm to Shirk in Verse 82 of Sūrat al-An‘āmمقایسه دو رویکرد قرآنی و حدیثی در تفسیر «ظلم» به «شرک» در آیه 82 سوره انعام1271506759810.22081/jqr.2018.51441.2090FAآمنهشاهندهاستادیار دانشگاه پیام نور مرکز خوی0000-0003-2191-1076Journal Article20180702“Hadithocracy” or preference of exigencies of <em>a</em><em>ḥā</em><em>dith</em> to those of the external aspects of the Holy Qur’an’s verses is seen in some statements of transmitters of <em>ḥ</em><em>ad</em><em>ī</em><em>th</em>, which needs to be examined in theoretical concept and in terms of evidence and example. In terms of evidence, perhaps the interpretation of <em>ẓ</em><em>ulm</em> (oppression) to <em>shirk</em> (polytheism) in Sūrat al-An‘ām can be considered as one of the clearest evidences rooted in hadithocracy. <em>Ẓ</em><em>ulm</em> in verse 82 of Sūrat al-An‘ām is used as indefinite noun in the context of negation and implicates the generalization of the meaning but by relying on narrations it is implied as <em>shirk</em>. In this article, the reasons of both viewpoints, i.e. “generalization” and “specification” of the meaning of <em>ẓ</em><em>ulm</em> is introduced and evaluated and through the discourse, the impressionability of the “specification” viewpoint from “hadithocracy” is brought up and critiqued. The research method in this inquiry is qualitative of descriptive-analytical type and is carried out with the aim of examining and proving the generalization of meaning for the term <em>ẓ</em><em>ulm</em> in Sūrat al-An‘ām and contravention of its specification to a single evidence.حدیثسالاری یا ترجیح مقتضای احادیث بر مقتضای ظاهر آیات قرآن کریم، در برخی از تعابیر محدثان دیده میشود که در مفهوم نظری و از حیث مصداق و نمونه نیازمند بررسی است. در زمینه مصداقیابی، شاید بتوان تفسیر «ظلم» به «شرک» در سوره انعام را یکی از بارزترین مصادیقی برشمرد که ریشه در حدیثسالاری دارد. «ظلم» در آیه 82 سوره انعام بهصورت نکره در سیاق نفی استعمال شده و تعمیم معنا را افاده میکند، ولی با تکیه بر روایات، بر مصداق «شرک» حمل شده است. در این مقاله دلایل هر دو دیدگاه، یعنی «تعمیم» و «تخصیص» معنای کلمه «ظلم» معرفی و ارزیابی شده و در اثنای مباحث، اثرپذیری دیدگاه تخصیص از «حدیثسالاری» مطرح و مورد نقد قرار گرفته است. روش پژوهشی در این تحقیق، کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی بوده و با هدف بررسی و اثبات تعمیم معنا برای کلمه «ظلم» در سوره انعام و نقض تخصیص آن بر یک مصداق صورت گرفته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815249220191023Studying the Article “Contracts and Alliances” of the Leiden Encyclopedia of the Qur’anبررسی مقاله «عقود و عهود» از دایرة المعارف قرآن «لیدن»1511726759910.22081/jqr.2018.50719.1981FAمحمدعلیراغبیاستادیار دانشگاه قممعصومه ساداتفرحیدانشجوی دکتری دانشگاه قم0000-0002-1870-5047Journal Article20180416The present article is a translation and critique of the article “Contracts and Alliances” of the Leiden Encyclopedia of the Qur’an. The writer has addressed the two terms “contracts” and “alliances” in the Holy Qur’an and their differences, general discourses related to contract of sale, examples of contract, cancellation right, and different interpretation of the concept of “contract” and “alliance”. Contracts and alliances are among the important discourses of legal books, especially sale (<em>bay</em><em>‘</em>), which, according to the writer’s assertion, comprises the core of all legal obligations and most contracts are based on <em>bay</em><em>‘</em>. The writer of the article has properly elucidated the concepts of “contracts” and “alliances” and their difference. In contrast, he has excessively dealt with explanation of related terms, such as <em>m</em><em>ī</em><em>thaq</em> “covenant” or such terms as <em>wal</em><em>ī</em> and <em>w</em><em>ā</em><em>l</em><em>ī</em>, which are not directly related to the topic. In the present article the above-mentioned problems and some other faults have been critically reviewed.مقاله حاضر به ترجمه و نقد مقاله «عقود و عهود» از دایرةالمعارف قرآن «لیدن» پرداخته است. نویسنده مقاله به دو واژه «عقد» و «عهد» در قرآن کریم و وجوه تفاوت آنها، مباحث کلی مرتبط با عقد بیع، مصادیق عقد، حق فسخ و تفاسیر مختلف از مفهوم «عقد» و «عهد» پرداخته است. عقود و قراردادها از مباحث مهم کتب فقهی هستند، بهخصوص بیع که چنانکه خود نویسنده اذعان دارد، هسته تمام التزامات قانونی را تشکیل میدهد و بسیاری قراردادها مبتنی بر الگوی بیع هستند. نویسنده مقاله مفهوم «عقد» و «عهد» و تفاوت آنها را به خوبی تبیین نکرده است. در عوض بیش از حد لازم به شرح واژههای مرتبط، مثل «میثاق» یا واژههای «ولیّ» و «والی» که ارتباط مستقیم با موضوع ندارد، پرداخته است. در مقاله حاضر اشکالات مطرح شده و پارهای از ایرادات دیگر مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.