دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Quranic Education Seminarسرمقاله: تربیت اندیشی قرآنی4293705FAسید عباسصالحیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160229دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220The Quiddity and Goals of Educationچیستی و اهداف تربیت30713706FAسید حسینهاشمیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160229This writing delves into the quiddity and goals of education from the two in-religious and out-religious viewpoints as well as the concept and application of education in the holy Qur'an. The ontological and humanistic foundations of education, which consist of such components as unity and oneness of the origin and the end of creation as well as sending down Divine instructors in the ontological domain; and inner nature, dignity, and human will in the humanistic realm, are introduced and identified as fundamental Islamic and Qur’anic factors and components. Similarly, the main and fundamental goals of education from the viewpoint of the Qur’an are viewed from different physical and intellectual perspectives; as human perfection is introduced to be achieved through proximity and devotedness to God and, in other words, by becoming God-like. این نوشتار، چیستی و اهداف تربیت را از دو منظر درون دینی و برون دینی، و نیز مفهوم و کاربرد تربیت در قرآن کریم را به کاوش نشسته است. مبانی هستی شناختی و انسان شناختی تربیت که از مؤلفههایی چون توحید و یگانگی مبدأ و غایت آفرینش و نیز بعثت و فرستادن مربیان آسمانی در بخش هستی شناختی تشکیل شده و نیز فطرت، کرامت، اراده و اختیار انسانها در ساحت انسان شناختی، عناصر و مؤلفههای بنیادین تربیت اسلامی و قرآنی معرفی و شناسایی شده است، چنانکه به اهداف تربیت نیز از آفاق متفاوت مادی و معنوی نگریسته شده و کمال انسانی از راه تقرب و عبودیت خداوند و به دیگر سخن خداگونه شدن، هدف اصلی و بنیادین تربیت از منظر قرآن معرفی شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220The Trainee’s Role in Educationنقش متربی در تربیت72893707FAسید موسیصدرمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160229Raising the question as to what the relation is between the educator’s contribution to education and that of the one being educated (trainee) – whether it is equal, more, or less – the writer first deals with the conceptology of the words related to education such as training, purification, germination, and production, and then discusses the standards for trainer- or trainee-centeredness. He goes on, then, to talk about the Westerners’ viewpoint concerning this question and goes on to explain the Qur’an’s view in this respect. As per the writer’s conclusion, the Qur’an’s viewpoint is trainee-centered, rather than trainer-centered. نویسنده با طرح این پرسش که سهم مربی در تربیت با سهم متربی چه نسبتی دارد؛ برابر است یا بیشتر و یا کمتر، نخست به مفهوم شناسی واژگان مربوط به تربیت در قرآن همچون تربیت، تزکیه، انبات و صنع پرداخته، سپس معیارهای مربی یا متربی محوری را مورد بحث قرار داده است. آنگاه از دیدگاه غربیان راجع به این پرسش سخن گفته است و در ادامه دیدگاه قرآن را توضیح داده است. بر اساس نتیجهگیری نویسنده، دیدگاه قرآن متربی محور است، نه مربی محور.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220The Qur'an and the Educational Reflection of Four-folded Human Relationsقرآن و بازتاب تربیتی روابط چهارگانه انسان901393708FAسید ابراهیمسجادیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160229In this article, the four-folded human relations and their reciprocal educational reflection has been put to discussion. Accordingly, first the historical background of this issue is dealt with, and then the crisis of education realm after renaissance, the oblivion of relation to God, and the belief in human disposition are touched upon. After that, the Qur'an's viewpoint as a necessity is taken into consideration as incorporating belief in inborn disposition and the need for self-exploration and self-knowledge, and the for-folded relations are clearly observed in it. Here, relation with God in the form of faith, devotion, trust, and asking for God's forgiveness is recognized as perfectible; and relation to oneself as becoming Godlike is accepted as predictably leading to endless perfection. Self-knowledge has a typological reality which is a basis for social evolution in the form of justice-seeking and relief work as corresponding with emulating the good ones of the history and distancing from the evil ones. In this article, relation to nature is pursued with three types of profit-seeking, i.e., self-fulfillment, satisfaction of aesthetic desires, and enjoyment of boundless bounties. در این مقاله روابط چهارگانه انسان و بازتاب تربیتی متقابل آنها بحث شده است. در این راستا نخست به پیشینه تاریخی بحث پرداخته میشود، سپس بحران حوزه تربیت در این رابطه پس از رنسانس و به فراموشی سپرده شدن ارتباط با خدا و باور سرشت انسان یادآوری میگردد. آنگاه دیدگاه قرآن به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار میگیرد که باور به فطرت و ضرورت خودیابی و خودشناسی را در خود دارد و ارتباطهای چهارگانه در آن به وضوح قابل مشاهده میباشد و ارتباط با خدا در قالب ایمان، پرستش، توکل و استغفار قابل تکامل شناخته میشود و ارتباط با خود به معنای خداگونه شدن پذیرفته شده است که تکامل بینهایت قابل پیشبینی مینماید. خودشناسی حقیقت نوعشناختی دارد و این مبنای تکامل اجتماعی در قالب عدالتخواهی و مددرسانی است که با الگوگیری از خوبان تاریخ و دوری از بدان نیز در ارتباط است. ارتباط با طبیعت در این مقاله با سه نوع سودخواهی، یعنی رسیدن به خود، اشباع حس زیبادوستی و استفاده از نعمتهای نامحدود دنبال میشود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Methods of Education in the Story of Prophet Moses (A.S.) in the Qur'anروشهای تربیت در داستان حضرت موسی (ع) در قرآن1401523709FAمصطفیمصباح الهدیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160229Some eminent parts of the ancient peoples’ deeds have been stated in the Holy Qur’an, the most important of which is the story of Moses and the Children of Israel (<em>Ban</em><em>ī</em><em> Isr</em><em>ā’ī</em><em>l</em>). This story contains various educational lessons and includes valuable remarks concerning education. One of the significant issues in education is the methods of education. Thus, getting to know the status of each method has a significant impact on the educator’s success, as without such knowledge achievement of the intended results would face many difficulties and new challenges.
In this article some methods of education based on the story of Moses and the Children of Israel in the Qur'an are discussed.در قرآن کریم فرازهایی از سرگذشت و عملکرد اقوام پیشین بیان شده است که مهمترین آنها، داستان موسی و بنیاسرائیل است. این داستان حاوی آموزههای تربیتی عدیدهای است و نکات ارزشمندی در زمینه تربیت دارد. یکی از مباحث مهم در امر تربیت، روشهای تربیت است. از این رو شناخت جایگاه هر روش، سهم بسزایی در موفقیت مربی دارد و بدون چنین شناختی، نیل به نتایج مورد نظر با مشکلات فراوان و چالشهای جدی روبرو خواهد شد.
در این نوشتار برخی از روشهای تربیت بر اساس داستان موسی و قوم بنیاسرائیل در قرآن مورد بحث قرار گرفته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Some Figures of Speech in the Qur'anفنون و صنایع ادبی در قرآن1541793710FAمستنصرمیراستاد دانشگاه ایالتی یانگستونابوالفضلحرّیمترجمJournal Article20160229The present translated article addresses some figures of speech employed in the Qur'an. Figures of speech are generally divided into two categories; contrivances that due to the eye-catching arrangement of vocabulary (called strategies) highlight the meaning; and contrivances that due to application of vocabulary in non-conventional meanings (called allegories) reinforce the meaning. In light of this distinction, the rhetorical differentia and union, parallelism, the reverse observance of the similar, and envelope (<em>ikhtit</em><em>ā</em><em>m</em>) can be regarded as among the strategies; and personification, metonymy, synecdoche and vice versa, syllepsis (<em>istikhd</em><em>ā</em><em>m</em>), and zeugma can be regarded as among the allegories. However, this distinction is of importance in an academic level. What is important in reality is the purpose followed by applying these contrivances and the impact they create. The writer has shown in this research that the Qur'an's employment of literary techniques and imagery is important and the present article points out some of the potentials of the Qur'an's language which are open to discussion and study.متن پیشرو، ترجمه مقالهای است پیرامون برخی فنون و صنایع ادبی به کار رفته در قرآن. فنون و صنایع ادبی عموماً به دو دسته تقسیم میشوند. شگردهایی که به واسطه آرایش چشمگیر واژگان (موسوم به تمهیدات) معنا را پررنگ میکنند و شگردهایی که به واسطه به کارگیری واژگان در معنایی غیرمتعارف (موسوم به مجازها) معنا را تقویت میکنند. در پرتو این تمایز، میتوان فصل و وصل بلاغی، مراعات نظیر، مراعات نظیر معکوس و اختمام را جزء تمهیدات و جانبخشی، و مجاز جایگزینی، مجاز جزء به کل و بالعکس، استخدام و همبندی نحوی را جزء مجازها قلمداد کرد. با این حال، این تقسیمبندی در سطح دانشگاهی حائز اهمیت است. آنچه به واقع اهمیت دارد، هدفی است که از به کارگیری این شگردها مستفاد میشود و تأثیری است که این شگردها ایجاد میکنند. نویسنده در این جستار نشان داده است که استفادة قرآن از فنون و صنایع ادبی حائز اهمیت است و این مقاله به برخی از توانمندیهای زبان قرآن که جای بحث و بررسی دارد، اشاره کرده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220The Bond among the Āyas of the Qur'anic Sūras in Tafsīr fī Ẓalālپیوند آیات سورههای قرآن در تفسیر فی ظلال1801993711FAمحمدبهرامیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160229The author of <em>Tafs</em><em>ī</em><em>r f</em><em>ī</em> <em>Ẓalāl</em> finds a relation among the <em>ā</em><em>ya</em>s of the Qur'an and expresses this relation with such titles as topic, purpose, ambience, pivot, and character.
One of the factors of relation among the <em>ā</em><em>ya</em>s is the topic of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>. Sayyid Quṭb believes in the topic-orientedness of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Qur'an and throughout his <em>tafs</em><em>īr</em> introduces some <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s as single-topic and some as multi-topics.
Another factor of relation among the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> is the purpose of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>. The author of <em>Tafs</em><em>ī</em><em>r f</em><em>ī</em> <em>Ẓalāl</em> approves the purposefulness of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Qur'an and regards many of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s as single-purpose and some others as multi-purpose.
The ambience of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> is another factor of relation among the <em>ā</em><em>ya</em>s. Sayyid Quṭb views every <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> as consisting of an ambience and considers this ambience as dominating the entire <em>ā</em><em>ya</em>s of a <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>.
The pivot and character of the <em>ṣū</em><em>ra</em> are introduced as other factors of the relation among <em>ā</em><em>ya</em>s.
According to Sayyid Quṭb, topic-orientedness, purposefulness, ambience, pivot, and character of the <em>sūra</em> are not subject to the instantaneous Revelation; rather, in case of the gradual Revelation of the <em>sūra</em> the above-mentioned discourses also deserve to be discussed and examined.
The name of the <em>sūra</em> and its being Meccan or Medinan are among the important signs in the topicology of the <em>sūra</em>. Sayyid Quṭb introduces the cognition of Meccan and Medinan <em>āya</em>s and the inimitability of the Qur'an as the main advantages of the bond among <em>ā</em><em>ya</em>s.
<em>Shawṭ</em> (round), <em>jawla</em> (turn), <em>maqṭa‘</em> (section), <em>mawj</em> (wave), <em>dars</em> (scrutiny), and <em>shaṭr</em> (part) are among the titles that Sayyid Quṭb has used to categorize the <em>ā</em><em>ya</em>s of the Qur'anic <em>sūra</em>s.نویسنده تفسیر فی ظلال میان آیات قرآن ارتباط میبیند و این ارتباط را با عناوینی چون موضوع، هدف، جو، محور و شخصیت بیان میکند. یکی از عوامل ارتباط میان آیات، موضوع سوره است. سید قطب موضوعی مداری سورههای قرآن را باور دارد و در جای جای تفسیر خویش برخی سورهها را تک موضوع و شماری را چند موضوع معرفی میکند. عامل دیگر پیوند آیات، غرض سوره است. نویسنده تفسیر فی ظلال هدفمندی سورههای قرآن را پذیراست و بسیاری از سورهها را تک هدف و برخی را چند هدف میخواند. جو سوره یکی دیگر از عوامل ارتباط میان آیات است. سید قطب هر سوره را دارای یک جو میداند و این جو را حاکم بر تمامی آیات یک سوره میشناسد. محور و شخصیت سوره از عوامل دیگر پیوند میان آیات معرفی شده است.
به باور سید قطب موضوع مداری، هدفمندی، جو، محور و شخصیت سوره منوط به نزول دفعی نیست، بلکه در صورت نزول تدریجی سوره نیز مباحث یاد شده در خور بحث و بررسی است. نام سوره و مکی یا مدنی بودن آن از نشانههای مهم موضوع شناسی سوره است. سید قطب شناخت آیات مکی و مدنی و اعجاز قرآن را از فواید اصلی بحث پیوند آیات معرفی میکند. شوط، جوله، مقطع، موج، درس و شطر از عناوینی است که سید قطب برای دسته بندی آیات سورههای قرآن سود میبرد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Examining the Opinions of Deniers and Confirmers of Abrogation in Āyat al-Najwāبررسی آراء منکرین و مثبتین نسخ در آیه نجوا2002313712FAفاطمهژیاندانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیثJournal Article20160229Various traditions are related from the Imams on the importance of recognizing abrogation and avoidance of expressing opinion about the Qur'an, jurisprudence, judgment, etc. without knowledge about the abrogating and abrogated verses. Therefore, any Islamic scholar, either an interpreter or a jurisprudent or someone holding a judging position, or even an Islamic theologian, can not dispense with knowledge of the science of abrogation. That is why the history of discussions about the abrogating and abrogated verses is as old as the history of Islam, and the early independent books in this regard have been written in early 2nd/9th century. (See: ‘Atā‘iqī Ḥillī, the introduction by the researcher, pp. 10-13, 1402/1981; Mawlā’īniyā, pp. 38-65, 1378 Sh/1999 CE.)
The issue of abrogation, definition, fundamentals, conditions, possibility, and incidence, and the number of abrogated verses are among the subjects which the Muslim scholars are divided over and disagreed about.
In this article, we intend, after a brief review of the Muslim scholars' definitions and viewpoints about abrogation (naskh), to state and examine the views and reasons of the opponents and proponents of abrogation in the most well-known verse (i.e., al-āyat al-najwā or the verse of whisper – Q. 58: 12) which is claimed to have been abrogated. Also, it is tried within this limited time to study Ayatollah Khu’ī's viewpoint in relation to the abrogation of al-āyat al-najwā.روایات متعددی از ائمه (ع) مبنی بر اهمیت شناخت نسخ و پرهیز از اظهار نظر درباره قرآن، فقه، قضاوت و... بدون شناخت آیات ناسخ و منسوخ نقل شده است. بنابراین هر اسلامپژوه، چه مفسر باشد یا فقیه و یا در منصب قضاوت نشسته و حتی متکلم اسلامی، بینیاز از آگاهی از علم نسخ نیست. از این روست که بحث دربارة ناسخ و منسوخ آیات، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام دارد و اولین کتب مستقل در این زمینه در اوایل قرن دوم هجری تدوین شده است. (ر.ک: عتاعقی حلی، مقدمه محقق، ص 13-10؛ مولایی نیا، ص 65- 38).
موضوع نسخ، تعریف، مبانی و شرایط، امکان و وقوع و تعداد آیات منسوخ از جمله مباحثی است که مورد اختلاف نظر علمای اسلامی قرار گرفته است. در این مقاله بر آنیم که پس از گذری کوتاه بر تعریف و نظرات علمای اسلام در مسئله نسخ، به بیان و بررسی نظرات و دلایل مخالفین و موافقین نسخ در مشهورترین آیهای که ادعای نسخ درباره آن شده (آیه نجوا) بپردازیم. همچنین در این مجال اندک سعی شده نظر آیت الله خویی درباره نسخ آیه نجوا مورد بررسی قرار گیرد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Concept of Ta’wīl in Sūrat al-Yūsifمفهوم «تأویل» در سوره یوسف (ع)2322523713FAحسنرهبریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20160229Many are the Qur'anic words which have specific meanings in the structure of Divine Revelation and their meaning are not accessible except through deep thinking and deliberation on the language of the Qur'an. <em>Ta</em><em>’</em><em>w</em><em>ī</em><em>l</em> (esoteric interpretation), which is repeated in the Qur'an seven times, is among the words which, in combination of the other Qur'anic words or phrases, impart various meanings. There is not much disagreement among interpreters in regard to many of those meanings. What so far sounds ambiguous in <em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>s of the Qur'an is the concept of this word in verse 37 of <em>S</em><em>ū</em><em>rat al-Y</em><em>ū</em><em>sif</em>, which the existing translations have opted to mean it as "interpretation of dream", transforming the message of the verse.
With a critical approach to the existing translations and <em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>s, the present article seeks to figure out the best and closest meaning that is implied from this Revealed word.چه بسیار واژههای قرآنی که در ساختار کلام الهی از بار معنایی خاصی برخوردارند و جز با ژرفاندیشی و تأمل در زبان قرآن، دسترسی به معانی آنها میسر نمیباشد. «تأویل» که شاهد هفت مرتبه تکرار آن در قرآن هستیم، از جمله واژههایی است که در ترکیب با دیگر کلمات و یا عبارات قرآنی، معانی مختلفی را افاده مینماید. در بسیاری از آنها میان اهل تفسیر اختلاف چندانی دیده نمیشود. آنچه در تفاسیر تاکنون ابهامآمیز مینماید، مفهوم این واژه در آیه 37 سوره یوسف است که ترجمههای قرآنی دسترس، غالباً معنای «تعبیرخواب» را بر آن انتخاب کردهاند که پیام آیه را دگرگون ساخته است.
این مقاله با نگاهی نقدآمیز به ترجمهها و تفاسیر موجود، به دنبال کشف بهترین و نزدیکترین مفهومی است که سخن وحیانی را در این زمینه دربر میگیرد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220An Inquiry into the Conceptology of Khatm and Ṭab‘ upon the Heart from the Viewpoint of the Qur'anجستاری در مفهومشناسی «ختم» و «طبع» بر قلب از منظر قرآن2542913714FAامسلمهنعیمامینیدانشجوی کارشناسی ارشد الهیات (علوم قرآن و حدیث)Journal Article20160229In many of its verses, the Qur'an has frequently mentioned <em>khatm </em>and<em>ṭ</em><em>ab</em><em>‘</em> (both meaning to seal) upon the heart. It is implied from the verses that the Almighty God has used these two terms concerning the people whose hearts are surrounded by sins and who have, due to the multitude of sins and evil deeds, deviated from their <em>fiṭra</em> (inner nature), thus failing to have faith. Of course, there are other various and subtle words such as <em>rayn </em>(contamination)<em>, ghulf </em>(heathen)<em>, qasāvat</em> (hardness)<em>, and akkinna</em> (veils) in the Qur'an, which are in fact in the same category with <em>ṭ</em><em>ab</em><em>‘</em> and <em>khatm </em>concerning man's deviation from his human <em>fiṭra</em>. Each of these words refer to a stage of human intellectual deviation and deprivation form cognition, beginning from the weaker stages and developing toward harder and more hazardous ones, at which the sense of cognition is totally taken away from man.
Making a brief reference to the concept of heart in the Qur'an with respect to the words in the same category with <em>khatm </em>and<em>ṭ</em><em>ab</em><em>‘</em>, this article is intended to address the semantics of these two words and to state the relative similarity of meaning between them. To this end, it first proceeds to explore the semantics of these two words according to the philologists so as to figure out their Qur'anic meaning, while paying attention to their philological meaning. Discussing the non-equivalence and dissimilarity of meaning of these two words, the article goes on to deal with those who have been addressed by <em>khatm </em>and<em>ṭ</em><em>ab</em><em>‘</em> and the elements that cause the related psychological maladies of human heart. In conclusion, the actions preventing from such diseases of human spiritual heart are also touched upon.قرآن در بسیاری از آیات، از «ختم» و «طبع» بر قلب سخن گفته است. آن گونه که از آیات برمیآید، خداوند این دو تعبیر را در مورد کسانی به کار برده است که قلبهایشان در احاطه گناهانشان است و به دلیل کثرت معاصی، از اصل فطرت خود برگشتهاند و در نتیجه ایمان نمیآورند. البته در آیاتی از قرآن، واژههای مختلف و ظریف دیگری از قبیل «رین»، «غلف»، «قفل»، «قساوت» و «اکنّه» که در واقع واژههای همگروه با «طبع» و «ختم» هستند، در مورد محروم شدن انسان از فطرت خود به کار رفته است. هر کدام از این واژگان، به مرحلهای از انحراف فکری انسان و محرومیت او از شناخت اشاره دارد، به گونهای که از مراحل ضعیفتر شروع میشود و به مراحل سخت و خطرناک میرسد، آن چنان که به کلی حسّ تشخیص از انسان گرفته میشود.
این مقاله بر آن است تا ضمن اشارهای کوتاه به مفهوم قلب در قرآن، با توجه به واژگان همگروه «ختم» و «طبع»، به معناشناسی این دو واژه بپردازد و هممعنایی نسبی میان آن دو را بیان کند. به این منظور، در اولین گام به کاوش در معناشناسی این دو واژه نزد اهل لغت پرداخته شده تا ضمن توجّه به معنای لغوی این واژگان، معانی قرآنی آنها نیز به دست آید. در ادامه ضمن بحث از عدم ترادف و هممعنایی کامل میان این دو واژه، به مخاطبین ختم و طبع و عواملی که باعث این بیماریهای خطرناک روان انسان میشود، پرداخته شده است. در پایان از آنچه که مانع از این عارضههای قلب معنوی انسان میگردد نیز سخن گفته خواهد شد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Artistic Manifestations of the Story of Prophet Abraham (A.S.) in the Qur'anجلوههای هنری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن2923143715FAنعیمهپراندوجیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربیناهیدنصیحتدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربیJournal Article20160229Among the characteristics of the Qur'an is employment of stories for expressing its goals and purposes. Almighty God has stated many of the Qur'anic events, accidents, and incidents in the form of stories so as to better permeate the souls and minds of His servants. Story in the Qur'an is a means for calling to monotheism and living a life of piety. The story of the Prophet Abraham (A.S.) is one of the stories portrayed in the noble verses of the Qur'an and is considered as among the long stories of the Qur'an which is recounted in various chapters and includes all the elements of story, i.e., consisting various incidents. It has a beginning, a topic, main body, and an ending, which are implied from a cause and effect relationship among the incidents and leads to the result intended by the creation of the story, namely, Abraham's faith and his surrender to Divine commands, call to monotheism, and certainty in faith.از جمله ویژگیهای قرآن، به کارگیری داستان برای بیان اهداف و مقاصد خود میباشد. خداوند متعال بسیاری از وقایع، حوادث و رویدادهای قرآن را در قالب داستان بیان نموده است تا بهتر در دل و جان بندگان نفوذ نماید. داستان در قرآن وسیلهای است برای دعوت به یکتاپرستی و زندگی صالح. از جمله داستانهایی که در آیات شریفه به تصویر کشیده شده، داستان حضرت ابراهیم است. این داستان از جمله داستانهای بلند قرآن به شمار میآید که در سورههای متعدد آمده و دارای تمام عناصر داستانی میباشد، یعنی شامل حوادث مختلفی است. دارای آغاز، موضوع، پیکره و پایانی که از روابط علّی و معلولی میان حوادث به دست میآید و به نتیجه مورد نظر میانجامد که هدف از آفرینش داستان بوده و آن بیان ایمان راسخ ابراهیم، تسلیم او در برابر اوامر الهی، دعوت به یکتاپرستی و یقین در ایمان بوده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220The Status of Syntactic-Rhetorical Structure of Indirect Object
(in the Translation of the Qur'an)جایگاه ساختار نحوی- بلاغی مفعولٌ به (در ترجمه قرآن کریم)3163513716FAحیدرقلی زادهاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسیJournal Article20160229The indirect object is one of the syntactic elements which is apparently simple but in reality impossible. This syntactic element is among the most important syntactic modes and has a special syntactic and semantic rhetoric which has not been much dealt with in syntactic and lingual texts. From the viewpoint of syntactic-semantic rhetoric, the indirect object has specific meanings and concepts, including entirety, comprehensiveness, inclusiveness, intensity, complete proximity, complete and comprehensive substance (<em>ta</em><em>ḥṣī</em><em>l</em>) and actuality (<em>ta</em><em>ḥaṣṣ</em><em>ul</em>), particularization (<em>ikhti</em><em>ṣāṣ</em> or <em>takh</em><em>ṣīṣ</em>), emphasis and exaggeration, higher expressiveness, etc. This rhetoric can somehow be found in the old Persian language, too. The rhetoric of indirect object can be more clearly explained by comparing it to some other syntactic modes such as accusative of time and place (<em>maf</em><em>‘ū</em><em>lun f</em><em>ī</em><em>h</em>) and <em>j</em><em>ā</em><em>r u</em> <em>mahr</em><em>ū</em><em>r</em> (a preposition and the word it governs), and by means of examining the impact of extra letters of preposition on the application of the indirect object. Although many of the accusatives are rooted in indirect objects, the semantic and rhetoric application of indirect object is dependent from other accusatives. Thus, the analysis of syntactic-semantic rhetoric of the indirect object can introduce another perspective of translation potentials to the translators. Dealing with rhetoric aspects in syntax and the meaning of indirect object is a step toward rhetoric or faithful translations.مفعولٌ به از عناصر نحوی به ظاهر سهل، اما به واقع ممتنع عربی است. این عنصر نحوی از امّهات حالات نحوی و دارای بلاغت نحوی و معنایی ویژهای است که در متون نحوی و زبانی کمتر بدان پرداخته اند. مفعولٌ به از نظر بلاغت نحوی- معنایی دارای معانی و مفاهیم خاصی است؛ از جمله تمامیت، کلّیت، جامعیت، شاملیت، شدت، اقتراب کامل، تحصیل و تحصّل تام و فراگیر، اختصاص یا تخصیص، تأکید و مبالغه، رسایی فزونتر و... . این بلاغت را به نوعی در زبان فارسی کهن نیز می توانیم بجوییم. بلاغت مفعولٌ به را از طریق مقایسه با برخی دیگر از حالات نحوی از جمله مفعولٌ فیه و جارّ و مجرور و نیز از طریق بررسی تأثیر حروف جرّ زاید در کارکرد مفعولٌبه می توان روشن تر بیان نمود. با اینکه بسیاری از منصوبات ریشه در مفعولٌ به دارند، اما کارکرد معنایی و بلاغی مفعولٌ به مستقل از منصوبات دیگر است. از این رو تحلیل بلاغت نحوی- معنایی مفعولٌ به می تواند منظری دیگر از تواناییهای ترجمه را فراروی مترجمان قرار دهد. پرداختن به جنبه های بلاغی در نحو و معنای مفعولٌ به گامی است در رسیدن به ترجمه های بلاغی یا وفادار.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98151559-6020100220Ayatollah Ma‘rifat's Methods in Al-Tafsīr al-Atharī al-Jāmi‘روش آیتالله معرفت در «التفسیر الأثری الجامع»3523833717FAطاهرهرجاییکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160229Methodology of interpretations is among the philosophy of interpretation discourses and one of the newly-established fields which is nowadays of interest to researchers. Getting to know the interpreter’s method would pave the way for further familiarity with interpretations and the viewpoints of their interpreters.
This article addresses and reviews Ayatollah Ma‘rifat's exegetical Method in <em>Al-Tafs</em><em>ī</em><em>r al-Athar</em><em>ī</em><em> al-J</em><em>ā</em><em>mi</em><em>‘</em>. A bio-bibliography of the interpreter is presented here so that the reader may get familiar with his biography and works. Here, a description of <em>Al-Tafs</em><em>ī</em><em>r al-Athar</em><em>ī</em><em> al-J</em><em>ā</em><em>mi</em><em>‘</em> is presented, in which the interpreter’s exegetical method is stated, analyzed, and critically reviewed.
In the end, the writer has stated the features of <em>Al-Tafs</em><em>ī</em><em>r al-Athar</em><em>ī</em><em> al-J</em><em>ā</em><em>mi</em><em>‘ </em>and regarded its prevailing method to be <em>naqlī</em> (derived from traditions). روششناسی تفاسیر، از جمله مباحث فلسفه تفسیر بوده و از حوزههای نوپایی است که امروزه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. شناخت روش مفسّر راه را برای آشنایی با تفاسیر و دیدگاه مفسّران آنها هموار میسازد.
این مقاله روش تفسیری آیتالله معرفت در «التفسیر الاثری الجامع» را بیان و بررسی میکند. در آن شناختنامهای از مفسر ارائه شده تا خواننده با زندگینامه مفسر و آثار او آشنا گردد. توصیفی از التفسیر الأثری الجامع ارائه گردیده، روش تفسیر مفسر در آن بیان شده و به تحلیل و نقد آن پرداخته است. نگارنده در انتها ویژگیهای التفسیر الاثری الجامع را بیان نموده و روش غالب آن را، روش نقلی دانسته است.