دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522Contemporary commentators and semantically link the chapters of Quranسرمقاله: مفسران معاصر و پیوند معنایی سورههای قرآن4134016FAسید عباسصالحیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160309دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522Thematic Unity of the Sūras in Tafsīrs of Al-Manār and Al-Mīzānوحدت موضوعی سورهها در تفاسیر المنار و المیزان16494017FAسید حسینهاشمیمدرس و پژوهشگر حوزهJournal Article20160309This article discusses the thematic unity of the Qur'an from the viewpoints of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī and Muḥammad Rashīd Riḍā in Al-Mīzān and Al-Manār. It starts with three questions concerning the interrelation of the <em>ā</em><em>ya</em>s and <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Qur'an, a quick touch on the historical background of the viewpoints of the interpreters and Qur'an scholars on thematic unity, and the definition of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Qur'an. The pivotal discourses and main features of this research include: the six layers of thematic unity in the Qur'an from the viewpoint of Al-Manār and Al-Mīzān; the style of Al-Mīzān and Al-Manār in unveiling themes of <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s; fields of difference between Al-Mīzān and Al-Manār in unveiling themes; structuring the material; conceptual connectedness of the sequential <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s; and enumeration of the drawbacks in the conception of the thematic unity of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s from the viewpoints of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī and Rashīd Riḍā.این نوشتار، وحدت موضوعی در نگاه علامه طباطبایی و محمد رشید رضا در تفسیر المیزان و المنار را به بحث نشسته است. طرح پرسشهای سه گانه در تناسب آیات و سوره های قرآن، گذار شتاب آلود به پیشینه دیدگاه مفسران و قرآن پژوهان در وحدت موضوعی و تعریف سوره های قرآن ورودی مطلب را فراهم آورده است. لایههای شش گانه وحدت موضوعی در قرآن از نگاه المنار و المیزان اسلوب و شیوه المیزان و المنار در موضوع یابی سورهها، ساحتهای اختلاف المیزان و المنار در موضوع یابی، ساختار بندی مطالب، پیوست مفهومی سورههای پیاپی، بر شماری خلأها و کاستیهای تصویر وحدت موضوعی سوره های قرآن از منظر علامه طباطبایی و رشیدرضا مباحث محوری و عناصر اصلی این پـژوهش را سامان داده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522Purposefulness of the Sūras of the Qur'an in Marāghī's Tafsīrهدفمندی سورههای قرآن در تفسیر مراغی50814018FAمحمدبهرامیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-1748-4051Journal Article20160309Aḥmad Muṣṭafā Marāghī is one of the eminent Sunni writers of interpretation (<em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>). Throughout his dignified <em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>, he talks about the purposefulness of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s; thus, professing to a relation between the<em> ā</em><em>ya</em>s of a <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>. Regarding the relation between the<em> ā</em><em>ya</em>s of a <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>, sometimes he relates the beginning of a <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em> to its end and sometimes between <em>ā</em><em>ya</em>s of the same context.
Concerning the relation between <em>ā</em><em>ya</em>s of the same context, various types of relations are noticed in Marāghī's <em>tafs</em><em>ī</em><em>r</em>: relation between two adjacent collections, relation between a collection and the last <em>ā</em><em>ya</em> of the previous collection, relation between a collection and the middle part of the previous collection, relation between two separate collections, relation between a collection and several previous collection, etc.
Lexical relation, relation between cause and effect, epitomes and details, indication and signification, and descriptive, purposive, conceptual, and explicative relations are part of Marāghī's methodology concerning the relation among <em>ā</em><em>ya</em>s of the Qur'an.
The late Marāghī has made use of the names of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s and their Medinan or Meccan origin to unveil the purpose of a <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>.
Similarly, he views the recognition of the Meccan and Medinan <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s as resulting from the notion of purposefulness of <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s, and regards the order of the <em>ā</em><em>ya</em>s and the gradual revelation of the Qur'an as the fundamentals of the discourse.
One of the evident signs of Marāghī's belief in purposefulness of <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Qur'an is his belief in the purposefulness of the Qur'an and <em>ā</em><em>ya</em>s and employment of rather similar methods to achieve a purpose.احمد مصطفی مراغی یکی از تفسیر نویسان برجسته اهل سنت به شمار میآید. او در جای جای تفسیر گرانسنگ خویش از هدفمندی سورهها میگوید و در این راستا آیات سوره را به یکدیگر پیوند میدهد. مراغی در ارتباط میان آیاتِ یک سوره، گاه میان صدر یک سوره و پایان آن ارتباط برقرار میکند و گاه میان آیات هم سیاق.
در ارتباط میان آیات هم سیاق، انواع گوناگونی از ارتباط در تفسیر مراغی دیده میشود: ارتباط میان دو مجموعه در کنار هم، ارتباط میان یک مجموعه با آخرین آیه مجموعه قبل، ارتباط میان یک مجموعه با بخش میانی مجموعه قبل، ارتباط میان دو مجموعه از یگدیگر جدا، ارتباط میان یک مجموعه با چند مجموعه پیشین و ...
ارتباط واژگانی، سبب و مسبب، اجمال و تفصیل، دلیل و مدلول، توصیفی، غرضی، مفهومیو تبیینی برخی از روش شناسی مراغی در ارتباط میان آیات است.
در کشف غرض سوره، مرحوم مراغی از اسامی سورهها و مکی و مدنی بودن آنها بهره میبرد.
هم ایشان شناخت سورههای مکی و مدنی و فهم بهینه آیات را از نتایج بحث هدفمندی سورهها میبیند و ترتیب آیات و تدریجی بودن نزول قرآن را از مبانی بحث میخواند.
یکی از نشانههای روشن اعتقاد مراغی به هدفمندی سورههای قرآن، اعتقاد ایشان به هدفمندی قرآن و آیات و بهره گیری از روشهایی تقریباً مشابه برای رسیدن به هدف است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522Thematic Unity of the Sūras in Tafsīr-i Tasnīmوحدت موضوعی سورهها در «تفسیر تسنیم»821094019FAسید مصطفیاحمدزادهعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000000332517234Journal Article20160309One of the distinguished features of <em>Tafs</em><em>īr-i Tasnīm</em> is its special attention to the purposefulness of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s and dedication of a chapter entitled, "Interrelation of <em>Āya</em>s" throughout interpretation. Ayatollah Jawādī Āmulī has pinpointed the theory of thematic unity of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s with a profound outlook and made valuable remarks in various fields including the presuppositions, fundamentals, principles, and criteria of this theory.
In this article, the viewpoints of the dignified interpreter of <em>Tafs</em><em>ī</em><em>r-i</em><em> Tasn</em><em>ī</em><em>m</em> are examined in three fields of: presupposition of the theory of thematic unity of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s, principles of explicating the theory of thematic unity, and the method for unveiling the main theme of each <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>.یکی از امتیازات تفسیرتسنیم، توجه ویژه به هدفمندی سورهها و اختصاص فصلی با عنوان «تناسب آیات» در خلال مباحث تفسیری است. آیت الله جوادی آملی با نگاهی ژرف، نظریه وحدت موضوعی سورهها را دنبال کرده و نکات ارزشمندی در حوزههای مختلف، از جمله پیشفرضها، مبانی، اصول و ضوابط نظریه افزوده است.
در این نوشتار دیدگاههای مفسر گرانقدر تفسیر تسنیم در سه زمینه پیشفرضهای نظریه وحدت موضوعی سورهها، اصول تبیین نظریه وحدت موضوعی و روش کشف موضوع اصلی هر سوره بررسی میگردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522The Method for Inference of Scientific Propositions from the Structure of the Sūras
(A Case Study of the Principle of a Religious Society's convergence in the structure of Sūrat Āl-i ‘Imrān)روش استنباط گزارههای علمی از ساختار سورهها (مطالعه موردی اصول همگرایی جامعه دینی در ساختار سوره آل عمران)1101394020FAمحمدخامه گرعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160309One of the outcomes of unveiling the purposes and structures of the <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s of the Qur'an is finding one's way into new scientific propositions. The method for structural study of <em>s</em><em>ū</em><em>ra</em>s is a new model of scholarly study of the Qur'an which has drawn little attention so far. Through recounting the methods for inference of scientific proposition from the Holy Qur'an, this article undertakes to elucidate and explicate the structural method.
It proceeds to display the efficiency of this method in practice through a case study of the principle of religious convergence in the structure of Sūrat Āl-i ‘Imrān.یکی از پیامدهای کشف اهداف و ساختار سورههای قرآن راهیابی به گزارههای جدید علمی است، روش مطالعه ساختاری سورهها، مدل جدیدی از مطالعه علمی قرآنی است که تا کنون کمتر مورد توجه واقع شده است. این نوشتار با بر شمردن روشهای استنباط گزارههای علمی از قرآن کریم، به تشریح و تبیین روش ساختاری پرداخته است.
در ادامه، کارآیی این روش در عمل با مطالعه موردی اصول همگرایی دینی در ساختار سوره آل عمران نشان داده شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522The Standard for Qur'anic Researchمعیار پژوهش قرآنی142175402110.22081/jqr.2009.4021FAسعیدبهمنیعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160309This article addresses the basic indicators for judging a research to be rated as Qur'anic. It is for the first time attempted hereby to devise and present an assessment form for the evaluation of a research claiming to be Qur'anic. Following a clarification of the concepts and definition of Qur'anic research, the three stages of investigations is studied and it is stated that the study of the extent to which a research is Qur'anic is primarily essential at the early stage of the research, that is the stage of devising the idea, thinking up the title, or elucidating the research issue or issues, since at this stage more than any other stages the research managers need to evaluate a research and realize it as being really Qur'anic, so that they can on that basis manage the research more accurately and effectively by allocating the required human and academic resources. The above-mentioned assessment form is arranged according to three main indicators and for every indicator a range of five grades is considered which is multiplied by the quotient of any of those indicators. The grading ranges from the lowest, i.e. zero, to the highest, i.e. twenty four, with an average of twelve, which is set to function as the least required grade for a research to be rated as Qur'anic. This assessment form is filled out by one or more Qur'anic research experts and the average grade is considered to be the final grade. Thus, it is expected that with the quantification of the relative degree of a research as being Qur'anic, the judgment would be made easier in this respect and the task-sharing would be carried out more accurately. مقالة معیار پژوهش قرآنی به بیان شاخصهای اساسی قرآنی بودن پژوهش میپردازد. در این مقاله برای نخستین بار کاربرگی برای ارزیابی قرآنی بودن پژوهش طراحی و عرضه میشود. پس از بیان مفاهیم و تعریف پژوهشِ قرآنی، مراحل سهگانة تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که مطالعة ارزیابی میزان قرآنی بودن پژوهش بیش از همه در مرحلة آغازین پژوهش ضرورت دارد که همان مرحلة طرح ایده، بیانِ عنوان یا تبیین مسئله یا مسائل پژوهش است؛ زیرا مدیران پژوهش در این مرحله بیش از هر مرحلة دیگری به ارزیابی و تشخیص قرآنی بودن پژوهش نیازمندند تا بتوانند بر اساس آن در تخصیص منابع انسانی و علمی پژوهش به گونهای دقیقتر و مؤثرتر به مدیریت پژوهش بپردازند. کاربرگ مورد نظر نیز بر اساس سه شاخص اصلی تنظیم و برای هر شاخص یک طیف پنج فاصلهای در نظر گرفته شده است که در ضریب هر یک از شاخصها ضرب میشود. کمترین امتیاز صفر و بالاترین امتیاز بیست و چهار و امتیاز متوسط دوازده است که به عنوان حداقل امتیاز قرآنی بودن پژوهش تعیین شده است. این کاربرگ به وسیله یک یا چند کارشناس تحقیقات قرآنی تکمیل و معدل امتیاز به عنوان امتیاز نهایی در نظر گرفته میشود. به این ترتیب انتظار میرود با کمّی شدن اندازة نسبی قرآنی بودن پژوهش، داوری در این باره تسهیل و تقسیم کار با دقت بیشتری انجام شود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522The Skill for Overcoming Financial Poverty in View of the Qur'anمهارت غلبه بر فقر مالی در قرآن1762094022FAعبدالعلیپاکزاددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160309One of the major concerns of mankind is financial poverty which frustrates their soul and on some occasions impedes their natural course of development. The present article reviews the skills that the Qur'an has presented for overcoming one's financial poverty (e.g. tolerance of poverty and liberating from its natural and normal outcomes).
The writer maintains that since hardships and predicaments are inseparable from human life, man is forced to utilize the three (cognitive, behavioral, spiritual) skills proposed by the Qur'an to overcome financial poverty, as failure in attaining these skills would jeopardize one's mental health and faith and prevent them from their natural course of development.یکی از عمدهترین نگرانی بشر، نیاز و فقر مالی است که روح او را آزار داده و گاه او را از مسیر فطری باز میدارد. این نوشتار، مهارتهایی که قرآن برای غلبه نمودن بر فقر مالی فردی (تحمل فقر و خروج از آثار طبیعی و عادی آن) ارائه داده است را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
نویسنده عقیده دارد از آنجایی که سختی و گرفتاری لازمه لاینفک زندگی آدمی است، بشر ناگزیر از بهرهگیری مهارتهای سهگانه (شناختی، رفتاری، معنوی) ارائه شده قرآنی در غلبه نمودن بر فقر مالی میباشد، چه آنکه در صورت عدم دستیابی به مهارتهای مذکور، فقر مالی، سلامت روان و ایمان آدمی را در معرض خطر قرار خواهد و آدمی را از طی مسیر فطری باز میدارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522A Critical Review of the Translation of the Sūras of the Qur'an in Mafātīḥ al-Janānنقدی بر ترجمه سورههای قرآن در مفاتیح الجنان2102274023FAمحمدجهان بیندانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربJournal Article20160309One of the significant ways of conveying the meanings and the concepts of the Qur'an to the non-Arab speakers is through translation. The translation of the Qur'an, whether in its entirety or in part as in the supplication books, has to be correct and conforming to the standard prose in such a way that is worthy of this syntactic, morphologic and expressive phenomenon, and may somehow impress the reader. The translation presented by Astan Quds Razavi is rightfully impressive, fluent, and conforming to the standard prose; however, despite all endeavors, some drawbacks such as negligence of the morphologic, syntactic, and rhetorical structure, the indistinguishability of the translator's additives from the words of God, insertion of Arabic structures into the Persian language, inattention to the lingual features of Arabic and Persian, etc. are noticed in this translation. The present article examines the translation of the verses from the above points of view and as per the writer's capacity some translation is also provided.یکی از راههای مهم انتقال معانی و مفاهیم قرآنی به غیر عربها ترجمه است و ترجمه قرآن چه کامل و چه به صورت سورههایی پراکنده در کتابهای دعا، باید آنچنان که شایسته این پدیده نحوی، صرفی و بیانی است، درست و مطابق نثر معیار باشد و نیز تا حدّی بتواند خواننده را تحت تأثیر قرار دهد. ترجمه آستان قدس، به راستی تأثیرگذار و روان است و مطابق با نثر معیار، ولی به رغم همه تلاشها، ایراداتی همچون عدم توجه به ساختار صرفی، نحوی و بلاغی، مشخص نبودن افزودههای مترجم از کلام حق، وارد کردن ساختارهای عربی به زبان فارسی، عدم توجه به ویژگیهای زبانی عربی و فارسی و ... در ترجمه مشاهده میشود که در این نوشتار ترجمه آیات از این منظرها بررسی گردیده و تا اندازهای که در توان نگارنده بوده، ترجمهای ارائه شده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815155720090522Persian Equivalents of Past Tense Verbs in Translations of the Qur'anبرابرهای فارسی افعال ماضی در ترجمه های قرآن2282434024FAاحدرضایی بیرانونددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20160309The present writing is a critical review of the translation of various past tense verbs in five translations of the Qur'an. The method that writer has employed for this purpose is research along with comparison, since cross-checking several translations would not only create no susceptibility toward the translator's character, but it would be more effective in revealing the more accurate translation. Furthermore, picking out the strong points and beauties of each will help come up with sound and appealing translations.نوشتار پیش روی، نقد و بررسی برگردان انواع افعال ماضی از نظر زمانی در پنج ترجمه قرآن می باشد. روشی را که نگارنده برای این امر برگزیده، تحقیق همراه با مقایسه است. زیرا با کنار هم قرار دادن چند ترجمه علاوه بر اینکه حساسیتی روی شخصیت مترجم به وجود نمیآید، در نمایاندن ترجمه دقیقتر نیز مؤثر است. افزون بر این، با گزینش نقطههای قوت و زیبایی هر یک، میتوان در ایجاد برگردانی صحیح و زیبا کمک کرد.