دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723Elucidating the Fundamentals of the Trans-historical Presence of the Holy Qur'anتبیین مبانی حضور فراتاریخی قرآن کریم5307096810.22081/jqr.2020.58426.2984FAحسننقی زادهاستاد دانشگاه فردوسی مشهدعباساسماعیلی زادهدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدحسینجدیدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200801Among the new Qur’anologic issues raised by some orthodox thinkers is the idea of the historicity of the intra-Qur’anic teachings. Despite the close connection between the discourse of the immortality of the Qur’an and its impressionability from the conditions of revelation, the mechanism of adherence to the trans-historical dimensions of the Holy Qur’an can open a new chapter in Qur’anic studies for Qur’anic scholars. This article, by adopting an explanatory-critical approach, considers the misconceptions of the historicity of the Qur’an to be basically referable to the two fields of “conceptology” and “versology”. Therefore, not only the “Qur’anic concepts” have special features such as “intentionality of the meaning of words with the texter (<em>m</em><em>ā</em><em>tin</em>)”, “semantic purification and evidential comprehensiveness” and “independent semantic identity” in terms of trans-epochal dimensions, but also the “Qur’anic verses” can be presented through two strategic models: A) Generalizing the addressees of the Qur’an in line with its trans-historical dimensions; B) Longitudinal commands of the implications of Qur’anic verses. Commitment to the above-mentioned components not only overemphasizes the supervisory dimensions and function of the Qur’an at the time of its revelation, but also it has developed on all the major needs of the addressees in later centuries through a mechanism that is essentially used in its application. از مسائل نوین قرآنشناختی که از سوی پارهای از دگراندیشان مذهبی مطرح شده، انگاره تاریخمندی آموزههای درون قرآنی است. باوجود ارتباط تنگاتنگ میان گفتمان جاودانگی قرآن و اثرپذیری آن از شرایط نزول، اما سازوکار التزام به ابعاد فراتاریخی قرآن کریم، میتواند فصل نوینی را از مطالعات قرآنی فراروی قرآنپژوهان بگشاید. این مقاله، با بهکارگیری رویکردی تبیینی-انتقادی، شبهات تاریخمندی قرآن را اصولاً به دو ساحت «مفهومشناختی» و «آیهشناختی» قابل ارجاع میداند. ازاینرو «مفاهیم قرآنی» نهتنها از ویژگیهای ممتازی چون «قصدیبودن معنای واژگان نزد ماتن»، «نزاهت معنایی و جامعیت دلالی» و «هویت مستقل معنایی» در راستای ابعاد فراعصری برخوردارند، بلکه «آیههای قرآنی» نیز از رهگذر دو الگوی راهبردی قابل ارائهاند: الف) تعمیمگذاری مخاطبان قرآن در راستای ابعاد فراتاریخی آن، ب) خطابهای طولی دلالتهای آیات قرآنی. التزام به مؤلفههای مزبور، نهتنها ابعاد و کارکرد نظارتی قرآن را در زمانه نزول بیشازپیش مینماید، بلکه با سازوکاری که اساساً در بنمایه کاربستهای آن بهکار رفته، بر تمامی نیازهای کلان مخاطبان در سدههای پسین نیز توسعه یافته است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723A Comprehensive Approach to the Typology of Verbal Priority and Posterity in the Qur’anنگرشی جامع به گونهشناسی تقدیم و تأخیر لفظی در قرآن31547164910.22081/jqr.2021.58262.2966FAنصیرالدینجوادیاستادیار دانشکده معارف قرآن و عترت اصفهانJournal Article20200715The knowledge of priority and posterity has long been of interest to the scholars of eloquence and Qur’anic sciences. This technique has been used to beautify the word, to express the limit, to emphasize more on a point, the importance of an attribute on another attribute or a report on another report in speech. This knowledge has been divided by scholars of priority and posterity into species that need to be reviewed and examined. With the descriptive-analytical study, this research first seeks to explain the proposed species and then to critique and review them, and in the end review them and finally to enrich the previous views by providing a comprehensive classification.
Finally, the typology of priority and posterity fall into six categories, which include obligatory syntactic, permission syntactic, constraining syntactic, hierarchical, interpretive, and comparative priority and posterity, from among which obligatory syntactic has no example in the Qur’an and is mostly related to poetry. The typology presented in this research does not have the shortcomings of the previous divisions and is more efficient in identifying the type of priority and posterity of Qur’anic words, phrases and verses. دانش تقدیم و تأخیر از دیرباز مورد توجه علمای بلاغت و علوم قرآن بوده است. کاربرد این فن به منظور زیباسازی کلام، بیان حصر، تأکید بیشتر بر نکتهای، اهمیت صفتی بر صفت دیگر و یا خبری بر خبر دیگر در کلام است. این دانش از سوی دانشمندان متقدم و متأخر به گونههایی تقسیم شده که نیاز به بازبینی و بررسی دارند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، در پی آن است که پس از تبیین گونههای ارائه شده، نخست به نقد و بررسی آنها پرداخته و در پایان با ارائه دستهبندی جامع، دیدگاههای قبلی را غنیتر سازد.<br />در پایان گونهشناسی تقدیم و تأخیرهای لفظی در شش دسته قرار میگیرد که شامل تقدیم و تأخیر نحویِ وجوبی، نحویِ جوازی، نحوی اضطراری، رتبی، تفسیری و مقایسهای میشود که نوع نحوی اضطراری در قرآن شاهدی نداشته و غالباً مربوط به اشعار است. گونهشناسی مطرحشده در این پژوهش، کاستیهای تقسیمبندیهای پیشین را ندارد و در شناسایی نوع تقدیم و تأخیر الفاظ، عبارات و آیات قرآنی کارآمدتر است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723Finding the Denotation of the Verse of Perfection (Ikmāl) by Referring to the Function of the Rhetorical Technique of “Inversion”دلالتیابی آیۀ اکمال با استناد به کارکرد فن بلاغی «تقدیم»55767165010.22081/jqr.2021.58859.3043FAسیده فاطمهکیاییدانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه قمJournal Article20200927In explaining the meaning of <em>kam</em><em>ā</em><em>l al-d</em><em>īn</em> in the verse three of Sūrat al-Mā’ida, three different viewpoints can be seen among the interpreters. Some of them have considered it the result of the “comprehensiveness of religion” after completing the revelation of the revelatory commands; others have taken the “sovereignty of religion” equal to perfection with the expansion of the spread and influence of Islam; and the third group have considered “immortality of religion” with <em>wil</em><em>ā</em><em>ya</em> as synonymous with perfection. Given the fact that the verse of perfection of religion is among the verses with a special revelation occasion and on the other hand the dependent (<em>muta</em><em>‘</em><em>allaq</em>) of perfection is omitted and the appearance of the verse at least at first glance does not clearly indicate what perfection is based on, most commentators have sufficed to mention exegetical narrations concerning revelation occasions and have turned less to a deeper examination of the intra-textual evidences. Therefore, in order to discover the intra-textual evidences that can be used to prefer one of the aforementioned concepts; the author reached the conclusion that perhaps the precedence of time adverbial of <em>al-yawm</em> can itself be considered as intra-textual evidence.
Therefore, the present article has been organized with the aim of answering the question of which of the three aforementioned concepts, namely “sovereignty”, “comprehensiveness” and “leadership” has necessitated the precedence of time, in order to provide an intra-textual approach to finding the meaning of the verse. در تبیین معنای کمال دین در آیه سوم سورۀ مائده، سه دیدگاه متفاوت در میان مفسران قابل مشاهده است. عدهای آن را محصول «جامعیت دین» بعد از اتمام نزول فرامین وحیانی تلقی نموده و عدۀ دیگر «حاکمیت دین» با گسترش دامنۀ شیوع و نفوذ اسلام را معادل با کمال انگاشتهاند و گروه سوم، «جاودانگی دین» با امر ولایت را مترادف با کمال قلمداد نمودهاند. با توجه به اینکه آیۀ اکمال دین ازجمله آیات دارای شان نزول خاص میباشد و از طرف دیگر، متعلق کمال محذوف و ظاهر آیه حداقل در نگاه اول دلالت آشکاری بر آنچه کمال بدان مبتنی است ندارد، بیشتر مفسران در تبیین معنای کمال به ذکر روایات تفسیری ناظر به شأن نزول بسنده نموده و کمتر به فحصی عمیقتر از قراین درونمتنی روی آوردهاند. ازاینرو نگارنده در راستای کشف قراین درونمتنی که با استناد به آنها بتوان به ترجیح یکی از معانی پیشگفته اقدام نمود، به این نتیجه رسید که شاید مقدم شدن ظرف زمانی «الیوم» خود بتواند بهعنوان یک قرینه درونمتنی لحاظ گردد. بنابراین نوشتار پیش رو با هدف پاسخ به این پرسش که انتقال کدامیک از سه مفهوم پیشگفته، یعنی «حاکمیت»، «جامعیت» و «زعامت»، تقدم ظرف زمانی را اقتضا مینموده است، سامان یافت تا از این طریق، زمینۀ رهیافتی درونمتنی به معنایابی آیه فراهم گردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723The Educational Dimensions of Sūrat Al-Ghāfir with Reliance on Tafsīr Al-Mīzān by Means of Data-based Methodابعاد تربیتی سوره غافر با تکیه بر تفسیر المیزان به روش دادهبنیاد771047096910.22081/jqr.2020.58963.3046FAمحسنخوش فراستادیار جامعة المصطفی العالمیه0000-0002-5205-1729زینببهادرانیطلبه سطح 4 مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء خوراسگان اصفهانطاهرهزارعانطلبه سطح 4 مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء خوراسگان اصفهانJournal Article20200929In this research, an attempt has been made to discover the educational patterns of Sūrat al-Ghāfir in the teachings presented in the interpretation of <em>Al-M</em><em>ī</em><em>z</em><em>ā</em><em>n</em>. Therefore, it has used the data-based research method and has been able to extract 458 concepts, 6 components and 46 minor educational categories.<br />This article examines Sūrat al-Ghāfir with an educational approach because the philosophy of the prophetic mission of the prophets and the most basic duty of the saints, guardians and educators of the Islamic society is Islamic education, which also includes one of the most important and major part of Islamic knowledge. Some of the most important identified educational components of Sūrat al-Ghāfir in the interpretation of <em>Al-M</em><em>ī</em><em>z</em><em>ā</em><em>n</em> are: the educator (Allah, the Prophet, etc.) and the educated (the <em>umma</em> of the Holy Prophet, some believers of Moses, etc.), the background (introduction, observance of etiquette, etc.) educational barriers (corruption, sin, etc.), goals (entering Hell and Heaven, etc.), results (awareness raising the educated, following the educator, etc.) the benefits of educating (educator encouragement and increasing the compassion of the educated), principles (observance of equality, action and reaction, etc.), rule (the world as the hereafter and the hereafter as the everlasting abode, etc.), method (reminder and foresightedness, etc.) and educational tools (testimony, use of literary rules, etc.). These educational dimensions have been identified and have formed six research models. در این پژوهش تلاش شده الگوهای تربیتی سوره غافر در آموزههای ارائهشده در تفسیر المیزان کشف شود. ازاینرو از روش پژوهشی دادهبنیاد استفاده شده و در نهایت، 458 مفهوم، 6 مؤلفه و46 مقوله جزئی تربیتی استخراج شده است.<br />این مقاله سوره غافر را با رویکرد تربیتی بررسی مینماید؛ زیرا فلسفه بعثت پیامبران و اساسیترین وظیفه اولیای الهی و متولیان و مربیان جامعه اسلامی، تربیت اسلامی است که یکی از مهمترین و عمدهترین معارف اسلامی را نیز تشکیل داده است. برخی از مهمترین مؤلفههای تربیتی شناسایی شده سوره غافر در تفسیر المیزان عبارتاند از: مربی (الله، رسول، ...)، متربی (امت نبی اکرم، برخی مؤمنان، موسی و ...)، زمینه (مقدمه آوردن، رعایت آداب و ...)، موانع تربیتی (فساد، گناه و ...)، اهداف (ورود به جهنم و بهشت و ...)، نتایج (آگاهسازی متربی، پیروی از مربی و ...)، فایده تربیت (دلگرمی مربی و زیاد شدن عطوفت متربی)، مبانی (رعایت مساوات، عمل و عکسالعمل و ...)، قاعده (دنیا دار فانی و آخرت دار باقی و ...)، روش (تذکر و عاقبتاندیشی و ...) و ابزار تربیتی (استشهاد آوردن، استفاده از قواعد ادبی و ...). و این ابعاد تربیتی شناسایی شده و شش الگو و مدل تحقیق را تشکیل داده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723Vocabulary Analysis in Literary Interpretations of the Qur’an with Emphasis on the School of Contemporary Literary Interpretationتحلیل واژگانکاوی در تفسیرهای ادبی قرآن (با تأکید بر مکتب تفسیر ادبی معاصر)1051267097010.22081/jqr.2021.58115.2953FAسید محمودطیب حسینیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-5681-0270سید ابراهیممرتضویدانشآموخته دکتری و پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-7967-3408Journal Article20200629Literary interpretation of the Qur’an is an interpretation based on literary sciences, which in modern times was turned into a school by Amīn al-Khūlī. This school has made “vocabulary analysis” one of its pillars, because discovering the correct meaning of the Qur’anic terms is the first step to understanding it. The present study, using a descriptive-analytical method, examines vocabulary analysis in contemporary and past literary interpretations. The conclusion is that the contemporary school has founded vocabulary analysis on the basis of “semantic transformation of vocabulary” and “conformity of the language of the Qur’an with the Arabic language” and has accordingly made the discovery of the exact meaning of the word conditional upon the discovery of its revelation time meaning, and has considered the discovery of this meaning dependent upon the components of “distinguishing the Arabicized terms (<em>mu</em><em>‘</em><em>arrab</em>) from Arabic”, “relying on the sensory meaning”, and “taking advantage of Arabic taste”. From the point of view of this school, after discovering the revelation time meaning, one should explore the uses of the word in the Qur’an in order to obtain its Qur’anic meaning, and in the final step – relying on non-synonymity as a basis – a special meaning should be expressed. The comparative study of these components shows that most of them have been used in ancient literary interpretations and their difference with the contemporary school is in terms of “non-adherence to components”, “lack of connection between components” and “less profundity of analysis” in past interpretations. تفسیر ادبی قرآن، تفسیری مبتنی بر علوم ادبی است که در دوران معاصر بهوسیله امینالخولی، بهشکل یک مکتب درآمد. این مکتب، یکی از رکنهای خود را «واژگانکاوی» قرار داده است از آن روی که کشف معنای درست مفردات قرآن، نخستین گام برای فهم آن است. پژوهش حاضر، با روشی توصیفی- تحلیلی، واژگانکاوی را در تفسیرهای ادبی معاصر و گذشته بررسی کرده، نتیجه آنکه مکتب معاصر، واژگانکاوی را بر مبانیِ «دگرسانی معنایی واژگان» و «تطابق زبان قرآن با زبان عربی» استوار ساخته و بر این پایه، کشف معنای دقیق کلمه را منوط به کشف معنای عصر نزولی آن نموده است، و کشف این معنا را در گرو استمداد از مولفههایِ «تشخیص معرّب از عربی»، «تکیه به معنای حسّی»، «بهرهگیری از ذوق عربی» دانسته است. از نگاه این مکتب، بعد از کشف معنای عصر نزولی، باید کاربردهای واژه را در قرآن کاوید تا معنای قرآنی آن بهدست آید، و در گام پایانی- با تکیه بر مبنای عدم ترادف- معنایی ویژه بیان گردد. بررسی تطبیقی این مؤلفهها نشان میدهد که بیشتر آنها در تفاسیر ادبی کهن نیز استفاده شده و تفاوت آن با مکتب معاصر، از ابعادِ «عدم پایبندی به مؤلفهها»، «عدم پیوند میان مؤلفهها» و «عمیقتر نبودن تحلیلها» در تفسیرهای گذشته است.<br /> دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723The Analysis of the Difference between the Companions of the Sabbath and the Antecedent in Verse 124 of Sūrat Al-Naḥlواکاوی مورد اختلاف اصحاب سبت و مرجع ضمیر در آیه 124 سوره نحل1271507097110.22081/jqr.2020.58613.3005FAعباساسماعیلی زادهدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9675-3511مرجانهفتحی طرقبهدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-6552-9568Journal Article20200819One of the difficulties that Muslim scholars face in understanding the verses of the Holy Qur’an is determining the antecedents that have been used in various verses. Verse 124 of Sūrat Al-Naḥl is among the verses that are related to the “Companions of the Sabbath” and the pronoun “<em>h</em><em>ā’</em>” in the phrase ﴾<em>ikhtalifu fih</em>﴿ (differed about it) refers to their differences. However, disagreements about the reference of this pronoun have led to differences in interpretations. However, disagreements about the reference (antecedent) of this pronoun have led to differences in interpretations.
The present article uses descriptive-analytical methods to review and analyze widely-known and little-known views in this field. While rejecting the widely-known view, the authors believe that although, like the little-known view, the reference to this pronoun (<em>millata Ibr</em><em>ā</em><em>h</em><em>ī</em><em>m</em> = nation of Abraham) is in the previous verse, but contrary to the argument of the maintainer of this view, the verse in question complements other verses related to the story of the Sabbath companions and it is understood from it that the ruling on tightening the fishing ban on Saturday was due to their differences between the monotheistic and Abrahamic religion of Moses (A.S.). یکی از دشواریهایی که دانشمندان اسلامی در فهم آیات قرآن کریم با آن مواجه هستند، تعیین مرجع ضمایری است که در آیات مختلف بهکار رفته است. آیه 124 سوره نحل ازجمله آیاتی است که مربوط به «اصحاب سبت» بوده و ضمیر «هاء» در عبارت «اختلفوا فیه» به مورد اختلاف آنها اشاره میکند. با این وجود اختلافنظر درباره مرجع این ضمیر منجر به اختلاف در تفاسیر گردیده است.<br />مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی و تحلیل نظرات مشهور و غیرمشهور در این زمینه پرداخته است. نگارندگان ضمن رد دیدگاه مشهور، بر این عقیدهاند که اگرچه همچون دیدگاه غیر مشهور مرجع این ضمیر «ملۀ ابراهیم» در آیه ماقبل است، ولی برخلاف استدلال قائل این دیدگاه، آیه مورد بحث تکمیلکننده دیگر آیات مربوط به داستان اصحاب سبت بوده و از آن فهمیده میشود که علت تشریع حکم تشدیدی تحریم صید در روز شنبه، اختلاف آنان در دین توحیدی و ابراهیمی موسی (ع) بوده است.<br /> دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-9815269920210723Personality Traits of Entrepreneurs in the Qur’an
Case Study: Motivational Trait of “Seeking Success”ویژگی شخصیتی کارآفرینان در قرآن مورد مطالعه: صفت انگیزشی «توفیقطلبی»1511727097210.22081/jqr.2020.58429.3003FAمحمدامینیدانشجوی دکتری دانشگاه رازینادرنادریاستادیار دانشگاه رازیبیژنرضاییاستادیار دانشگاه رازیJournal Article20200817Numerous studies in the global entrepreneurship literature indicate that some scholars in this field are trying to orient their entrepreneurial behaviors and activities with the focus on their holy scriptures. Thus, this article sought to answer the question as to whether it is possible to describe and redefine the motivational traits of entrepreneurs that have spread from Western origins, based on Qur’anic verses. Therefore, the purpose of this study is to redefine one of the most important personality traits of Western entrepreneurship, namely “seeking success”. The research method was semantics and the text studied was the Qur’an and <em>Tafs</em><em>ī</em><em>r al-M</em><em>ī</em><em>z</em><em>ā</em><em>n</em>. The most important result was, first, that man’s inner and hasty desire to increase the amount and type of his possessions is the most important innate motivational trait for entrepreneurial activities. Despite this general attribute, it is only the practical orientation based on the Qur’an that distinguishes the Muslim entrepreneur from others. Second, regarding seeking success, which is the most important motivational trait in entrepreneurs, the verses emphasize that in order to achieve success, the entrepreneurs must ask God Almighty to accompany them with things that are beyond their scientific mastery and dominion, and trust in His power, and trust in His providence, and be satisfied with their achievements. Third, if in any kind of superiority-seeking in entrepreneurial activities there is an evidence of righteous action with a theological orientation, one must have speed, competition, and overtaking in it.پژوهشهای متعدد در ادبیات جهانی کارآفرینی حاکی از این است که برخی پژوهشگران این رشته در تلاش هستند تا با محوریت کتب مقدس خود، رفتارها و فعالیتهای کارآفرینانه را جهتدهی کنند. ازاینرو این مقاله در صدد است به این مسأله پاسخ دهد که آیا میتوان صفات انگیزشیِ کارآفرینان را که از خاستگاه غربی رواج یافته، بر مبنای آیات قرآن توصیف و بازتعریف نمود؟ بنابراین هدف این پژوهش، بازتعریف یکی از مهمترین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی غربی، یعنی «توفیقطلبی» است. روش پژوهش، معناشناسی و متن مورد مطالعه، قرآن و تفسیر المیزان است. مهمترین نتایج، نخست این بود که خواهش درونی و شتابآلود انسان برای افزایش مقدار و نوع داشتههای خود، مهمترین صفت انگیزشیِ فطری برای فعالیتهای کارآفرینانه است. باوجود این صفت عمومی، تنها جهتگیری عملیِ مبنی بر قرآن است که کارآفرین مسلمان را از دیگران متمایز میکند. دوم، درباره توفیقطلبی که مهمترین صفت انگیزشی در کارآفرینان است، آیات تأکید دارند که کارآفرین بهمنظور دستیابی به توفیق باید همراهشدنِ اسبابی را که خارج از اِشراف علمی و تسلط اوست، از خداوند متعال مسألت نموده و به قدرت او توکل، و به تدبیر او اعتماد، و به دستاوردهای خود رضایت داشته باشد. سوم، هر نوع برتریطلبی در فعالیتهای کارآفرینانه، چنانچه مصداقی برای عمل صالح و با جهتگیری متألهانه باشد، باید در آن سرعت، رقابت و سبقت داشت.