دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121Re-examining the Meaning of the Word Mahjūran (Abandoned) in Verse 30 of Sūrat al-Furqānبازپژوهی معنای واژه «مهجوراً» در آیه 30 سوره فرقان5247210210.22081/jqr.2022.60831.3227FAرحمانعشریهدانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0001-5558-3221سید محمدحسینی پوردانشجوی دکتری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20210502Abandonment of the Holy Qur’an in the people of the Holy Prophet is the subject of verse 30 of <em>S</em><em>ū</em><em>rat al-Furq</em><em>ān</em> and one of his complaints against them on the Day of Judgment and in the presence of God Almighty. Today, most commentators have considered the word <em>mahjūran</em> to mean “abandoned” and its synonymous meanings, but in the past, it has been rendered as meaning “indecent speech”, “delusion” and the like. In a sense close to the latter, it has also been referred to as “being insulted or ridiculed.” The authors of the Persian commentary known as “<em>Tarjuma-yi tafsīr-i Ṭabarī</em>”, however, have considered this word to have the broad meaning of “separated; cut off” (<em>burīda</em>), which due to the precedence of its authorship over the later commentaries, and also due to obvious conflicts in different dimensions of the first two meanings, this meaning is also worth researching. The existing researches on the verse in question, by accepting the meaning of “abandoned” and considering it as obvious, have dealt with the margins and dimensions of deserting the Qur’an without referring to other meanings, and so far no research has been done to analyze the meaning of the word <em>mahjūran</em>. The present study has analyzed the opinions of lexicographers and commentators on the meaning of the word <em>mahjūran</em> in the verse in question in a descriptive-analytical manner and while taking a critical approach to those opinions, using the connected context and separate analogy of narrations, the meaning of “separated” has been explained in the concept of “the Qur’an separated from the Ahl al-Bayt (A.S.)”.مهجوریت قرآن کریم در قوم پیامبر اکرم موضوع آیه 30 سوره فرقان و از شکایات آن حضرت از ایشان در روز قیامت و در پیشگاه خدای سبحان است. امروزه بیشتر مفسران، واژه «مهجوراً» را بهمعنای «متروک» و معانی مترادف آن دانستهاند، ولی در گذشته معنای «سخن ناپسند»، «هذیان» و مانند آن نیز ترجمه شده است. در معنایی نزدیک به معنای اخیر، «مورد ناسزا و یا تمسخر واقعشدن» را نیز مطرح کردهاند. مؤلفان تفسیر فارسی مشهور به «ترجمه تفسیر طبری» امّا، این واژه را بهمعنای شاذ «بریده» دانستهاند که با توجه به تقدّم تألیف آن نسبت به تفاسیر متأخر، و نیز با توجه به وجود تعارضات آشکار در ابعاد مختلف دو معنای نخست، این معنا نیز درخور تحقیق است. پژوهشهای موجود درباره آیه مورد بحث، با قبول معنای «متروک» و بدیهی دانستن آن، بدون اشاره به سایر معانی، به حواشی و ابعاد ترک قرآن پرداختهاند و تاکنون پژوهشی در واکاوی معنای واژه «مهجوراً» و ردّ و قبول معانی مطرحشده صورت نگرفته است. تحقیق حاضر، آرای لغویان و مفسران درباره معنای واژه «مهجوراً» در آیه مورد بحث را با روشی توصیفی- تحلیلی، نقل و تحلیل نموده و ضمن رویکردی انتقادی به آن آراء، با استعانت از قرینه متصل سیاق و قرینه منفصل روایات، معنای «بریده» را در مفهوم «قرآن جداشده از اهلبیت» تبیین نموده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121Critique of the Qur’an-centered Approach in the Process of Jurisprudential Inferenceنقد و بررسی رویکرد قرآنمحوری در فرآیند استنباط فقهی25427210310.22081/jqr.2022.61882.3328FAمحمد صادقیوسفی مقدمدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیhttps://orcid.org/00سید محسنآل نبیدانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری دانشگاه تهران، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیorcid 0000-0002-9559-3210Journal Article20210913Qur’an-centeredness is one of the long-standing trends in the field of religious education, including legislation. This trend has matured in the Sunnis with a clear historical background and through many ups and downs, and today it has followers among some Sunni scholars. But in the Shi’ite view it is new. In other words, if we consider the main characteristic of the Qur’an-centeredness as the exclusive authority of the Qur’an and the integrate negation of the Sunnah, these two qualities have not appeared in full in the Shi’ism. But at the same time, one cannot ignore the traces and layers of the presence of this trend in Shi’ite thought, such as a critical view of the hadith and the jurisprudential tradition of the past, the explanatory and emphatic dignity of the tradition, discrediting fame and consensus and abandoning the views of the past; signs that have led to the weak presence of tradition in the process of inference. The signs and symptoms of this presence is traceable both in the process of <em>ijtihad</em> and in its results and consequences; signs that are not digestible and justifiable in the Shi’ite jurisprudential tradition and show a kind of revisionism. This article, with the same view and citing the followers of this attitude, seeks to further explain and represent these signs and, of course, to critique and evaluate them.قرآنمحوری یکی از جریانهای پیشینهدار در حوزه معارف دینی و ازجمله تشریع است. این جریان در اهل سنت با سابقه تاریخی مشخص و با طی فراز و نشیبهای زیادی نضج گرفته و امروزه در میان برخی عالمان اهل تسنن پیروانی دارد. اما در نگرش شیعی آن نوپدید است. به تعبیر دیگر، اگر مشخصه اصلی قرآنمحوری را مرجعیت انحصاری قرآن و نفی یکپارچه سنت بدانیم، این دو خصلت بهطور تام و تمام در شیعه ظهور نیافته است. اما در عین حال نمیتوان از رگهها و لایههایی از حضور این جریان در تفکر شیعی، همچون نگاه انتقادی به حدیث و سنت فقهی گذشته، شأن توضیحی و تأکیدی سنت، اعتبارزدایی از شهرت و اجماع و رها شدن از دیدگاههای گذشتگان چشمپوشی نمود؛ علائمی که به حضور نحیف و بیرمق سنت در فرآیند استنباط منجر شده است. نشانهها و علائم این حضور، هم در اصل فرآیند اجتهاد، و هم در نتایج و پیامدهای آن قابل رهگیری است؛ علائمی که در سنت فقهی شیعه قابل هضم و توجیه نیست و نوعی تجدیدنظرطلبی را نمایان میسازد. این مقاله با همین نگاه و به استناد پیروان این نگرش، در صدد تبیین و بازنمایی بیشتر این نشانهها و البته نقد و ارزیابی آنها میباشد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121Characteristics and Signs of the Guardianship of the Qur’an Compared to Previous Booksویژگیها و نشانههای مهیمن بودن قرآن نسبت به کتابهای پیشین43647210410.22081/jqr.2021.61358.3269FAاحمدسلامیپژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله،تهران، ایران0000000000000000000سید محمدعلیایازیاستادیار واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210708In several verses, the Qur’an introduces itself as <em>mu</em><em>ṣ</em><em>addiq</em> (confirming) previous books, and in one of the verses, in addition to the description of <em>mu</em><em>ṣ</em><em>addiq</em>, it uses the attribute of <em>muhaymin </em>(guardian) to express its relation to previous books, especially the Torah and the Bible. <em>Ta</em><em>ṣ</em><em>d</em><em>ī</em><em>q</em> means confirming the revelation and guidance. Most commentators have considered <em>haymana</em> to mean the domination of the Qur’an and have mentioned one of its meanings or derivatives as explaining distortions. The fundamental question is what the meaning of <em>muhaymin </em>is and how it will be compatible with being <em>mu</em><em>ṣ</em><em>addiq</em>. In this research, using descriptive-analytical method, we have tried to get an accurate understanding of the features and signs of being <em>muhaymin</em> so that we can thereby get a comprehensive picture of the semantic construction of the Qur’an with previous books, especially the Torah and the Bible. Finally, it was concluded that in the verses, while emphasizing the principle of revelation of the Torah and the Bible and testimony to their being revelatory and guiding, the Qur’an is distinguished in the field of elaboration (diversity and profundity) of knowledge and change of minor rules. This meaning has nothing to do with showing verbal distortions and seeks to keep away from spiritual distortions, preserve the originality of religion, and promote it to a broader horizon. The Qur’an’s being <em>mu</em><em>ṣ</em><em>addiq </em>and <em>muhaymin</em> in the notion of interfaith communication is a concept that is considered as somehow denoting the recognition of the Abrahamic religions.قرآن در آیات متعدّدی خود را مصدِّق کتابهای پیشین معرفی کرده و در یکی از آیات، در کنار وصف «مصدق»، از وصف «مهیمن» برای بیان نسبتش با کتب پیشین، بهویژه تورات و انجیل استفاده کرده است. «تصدیق» بهمعنای تأیید انزال و هدایتگری است. بیشتر مفسران «هیمنه» را بهمعنای سیطره و تسلط قرآن دانسته و یکی از معانی یا لوازم آن را تبیین تحریفها ذکر کردهاند. پرسش اساسی این است که مهیمن به چه معناست و چگونه با مصدق بودن سازگار خواهد بود؟ در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، کوشیدیم به برداشت دقیقی از ویژگیها و نشانههای مهیمن بودن برسیم تا از این رهگذر بتوانیم به تصویر جامعی از ساخت معنایی نسبت قرآن با کتب پیشین، بهویژه تورات و انجیل دست یابیم. در نهایت این نتیجه بهدست آمد که در آیات ضمن تأکید فراوان بر اصل انزال تورات و انجیل و شهادت بر وحیانی بودن و هدایتگری آن، در زمینه تفصیل (تنوع و تعمیق) معارف و تغییر احکام جزئی، قرآن واجد تمایزاتی برشمرده شده است. این معنا ارتباطی با نشان دادن تحریفهای لفظی ندارد و در صدد دور نگه داشتن از تحریف معنوی، صیانت از اصالت دین و ارتقا به افقی وسیعتر است. مصدّق و مهیمن بودن قرآن در منظومۀ ارتباط بین ادیانی، مفهومی است که بهنوعی ناظر به رسمیت بخشیدن به ادیان ابراهیمی در نظر گرفته میشود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121Examining Meta-contextual Inferences Centered on the Interpretation of Verse 5 of Sūrat al-Aḥzābبررسی استنباطهای فرا سیاقی با محوریت تفسیر آیه 5 سوره احزاب65827210510.22081/jqr.2022.61280.3263FAمحمدعزتی بخشایشدانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه قم0000-0002-6212-3482Journal Article20210627Context is one of the basic issues for understanding the Holy Qur’an. Inferring from the verses of the Qur’an, regardless of the context, may prevent the commentator from achieving the true purpose of God. However, it can be seen that in jurisprudential books, some rulings are inferred from parts of the verses without considering before and after, and the reader is led to the notion that the jurists do not consider the context as authoritative or neglect it. The present article has been organized with a descriptive-analytical method with the aim of analyzing this issue focusing on Ḥimād’s incompletely transmitted hadith (<em>mursala</em>). In this <em>mursala</em>, Imam Kāẓim (A.S.), citing a part of the 5<sup>th</sup> verse of <em>S</em><em>ū</em><em>rat al-A</em><em>ḥ</em><em>z</em><em>āb</em>, i.e. ﴾call them to their fathers﴿ denies the <em>khums</em> being levied on those who are attributed to Banī Hāshim through their mothers. The Imam’s words appear to create the notion in the mind that in this argument, the proportion of the legal decision and the subject has not been observed and the context of the verse has been neglected. After examining six solutions in explaining the Imam’s view, the research findings in the seventh solution show that the attribution in the phrase ﴾call them to their fathers﴿, in addition to being attributed to the real father, it includes attribution to the tribes as well and the Imam’s attestation to this verse has been in terms of attribution to the tribe. According to this analysis, the Imam’s inference is not out of context.سیاق از مسائل زمینهساز برای فهم قرآن کریم است. استنباط از آیات قرآن بدون لحاظ سیاق، ممکن است مفسر را از دستیابی به مراد واقعی خداوند باز دارد. با این حال مشاهده میشود در کتب فقهی، برخی احکام از بخشهایی از آیات بدون لحاظ قبل و بعد استنباط شده و این پندار در ذهن خواننده متبادر میشود که گویا فقها سیاق را حجت نمیدانند یا از آن غفلت دارند. نوشتار پیشرو با هدف تحلیل همین مسأله، با محوریت بررسی مرسله حماد، با روش توصیفی– تحلیلی سامان یافته است. در این مرسله، امام کاظم (ع) با استناد به قسمتِ «ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ» آیه 5 سوره احزاب، تعلق خمس را به کسانی که از طرف مادر به بنیهاشم منتسب هستند، رد مینماید. ظاهر سخن امام این پندار را در ذهن بهوجود میآورد که در این استدلال، تناسب حکم و موضوع رعایت نشده و به سیاق آیه بیتوجهی شده است. بعد از بررسی شش راه حل در تبیین نظر امام، یافتههای پژوهش در راه حل هفتم نشان میدهد که انتساب موجود در عبارت «ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ»، علاوه بر اینکه شامل انتساب به پدر واقعی میشود، شامل انتساب به قبایل نیز میشود و استشهاد امام به این آیه از جهت انتساب به قبیله بوده است. بر اساس این تحلیل، استنباط امام خارج از سیاق نیست.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121A Deliberation on Graceful Patience in the Biography of Prophet Ya‘qūb (A.S.)واکاوی صبر جمیل در سیرۀ حضرت یعقوب (علیه السلام)831027210610.22081/jqr.2022.61964.3350FAحسنرهبریدانشآموختۀ کارشناسی ارشد مرکز آموزش عالی سازمان مدیریت دولتی تبریزمسعودرهبریدانشآموختۀ دکتری دانشگاه اصفهانJournal Article20211008the Qur’an to describe the perseverance of some special servants of God in the face of hardships and sufferings. In this article, by exploring the concept of “graceful patience” in the Qur’an, narrations and commentary books, we will get a clear concept from it and test the hypothesis that the Qur’an’s mere narration of the mode of patience of Prophet Ya‘qūb (A.S.) and recounting his wish for enjoying graceful patience mean that his highness is fully embellished with this virtue and his way of patience can be a model for the whole of the believers? The article seeks to prove the claim that the exemplary of graceful patience in the Qur’an are prophets such as Job (A.S.), Abraham (A.S.), and the Holy Prophet of Islam (S.A.W.), and the Qur’an in telling the story of Jacob (A.S.)’s facing the loss of his son, does not intend to confirm the behavior of this great prophet and providing a full-length exemplar of his patience.مفهوم «صبر جمیل» یکی از فضایلی است که در قرآن برای توصیف نحوۀ بردباری برخی از بندگان خاص خدا در برابر سختیها و مصائب بهکار رفته است. در این مقاله برآنیم تا با کاویدن مفهوم «صبر جمیل» در قرآن، روایات و کتب تفسیر، معنای روشنی از آن را بهدست آورده و این فرضیه را به آزمون گذاریم که آیا صِرف حکایتگری قرآن از شیوۀ صبر حضرت یعقوب (ع) و بازگوکردن آرزوی آن حضرت برای برخورداری از صبر جمیل، به این معناست که آن جناب به این فضیلت کاملاً آراسته بوده و شیوۀ صبر او میتواند الگوی تمامنمای مؤمنان باشد؟ مقاله در پی اثبات این ادعاست که الگوی صبر جمیل در قرآن، پیامبرانی چون ایوب (ع)، ابراهیم (ع) و نبی مکرم اسلام (ص) هستند و قرآن در بیان داستان چگونگی مواجهۀ حضرت یعقوب (ع) با گمشدن فرزند، در مقام تأیید رفتار این پیامبر بزرگوار و الگوسازی تمامنما از صبر ایشان نیست.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121Discourse Perspective and its Function in Recognizing the History and Ambience of Sūrah Revelation
Case study: Sūrat al-Ādiyātدیدگاه گفتمانی و کارکرد آن در شناخت تاریخ و فضای نزول سوره مطالعه موردی: سوره عادیات1031227211310.22081/jqr.2022.61968.3338FAمحمودمکونداستادیار دانشگاه خوارزمی - تهرانJournal Article20210922<em>Sūrat al-Ādiyāt</em> is one of the Qur’anic <em>s</em><em>ū</em><em>rah</em>s that quite various narrations and sayings have been reported about its Meccan or Medinan nature and the ambience of its revelation. In addition, the oaths at the beginning of the <em>s</em><em>ū</em><em>rah</em> and the semantic relationship between its verses have brought up problems for the commentators. The present study has used a discourse perspective to explain these problems. Understanding the discourse governing the <em>s</em><em>ū</em><em>rah</em> makes it possible to know the outlook and the situation of its revelation and shows how the Qur’an has behaved in the face of its first addressees. The results and findings of the present study show that <em>Sūrat al-Ādiyāt</em> is a Meccan <em>s</em><em>ū</em><em>rah</em> whose central theme is to express the approaching, suddenness and comprehensiveness of the Resurrection. This meaning is formed by involving the different senses of the subject of the narration and the feelings and emotions arising from its lived experience. Also, the oaths of the beginning of the <em>s</em><em>ū</em><em>rah</em> are related to the horses themselves, as a familiar phenomenon in daily life and far from the Arab civility of the Revelation era, which has serious emotional dimensions in their culture and language.سوره عادیات ازجمله سورههای قرآنی است که در باب مکی یا مدنی بودن آن و فضای نزول سوره، روایات و اقوال سخت مختلفی گزارش شده است. افزون بر این، سوگندهای آغاز سوره و نسبت معنایی میان آیات آن، برای مفسران مسائلی را به همراه آورده است. پژوهش حاضر برای تبیین این مسائل، از دیدگاه گفتمانی بهره برده است. فهم گفتمان حاکم بر سوره، امکان شناخت نگاه و موقعیت نزول آن را فراهم آورده و نشان میدهد که قرآن در مواجهه با مخاطبان نخستین خود چگونه رفتار کرده است. نتایج و یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد سوره عادیات یک سوره مکی است که موضوع مرکزی آن، بیان نزدیک شدن، ناگهانی بودن و احاطه و فراگیری رستاخیز است. این معنا از طریق دخیل ساختن حواس مختلف سوژه روایت و احساس و عواطف برآمده از تجربه زیسته او شکل میگیرد. همچنین سوگندهای آغاز سوره به خود اسبان، بهمثابه پدیدهای آشنا در زندگی روزمره و دور از مدنیت عرب عصر نزول مربوط است که در فرهنگ و زبان ایشان، دارای ابعاد و وجوه احساسی و عاطفی خطیری است. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنیپژوهش های قرآنی2251-98152610120220121Purity of Primitive Human Inner Nature from the Perspective of the Verses of the Qur’anپاکی سرشت اولیۀ انسان از منظر آیات قرآن1231427211410.22081/jqr.2022.62083.3353FAسید مصطفیحسینیدانشجوی دکتری مؤسسه امام خمینیحسنیوسفیاندانشیار مؤسسه امام خمینیJournal Article20211011The primordial inner nature (<em>fi</em><em>ṭra</em>) of man means the nature with which God created man. One of the important issues in this regard is whether human nature at the beginning of creation was contaminated with evil or pure and flawless. The verses of the Holy Qur’an, which are one of the best sources in this discussion, although not specifying the purity of the original human <em>fi</em><em>ṭra</em>, they implicitly show that the primary human <em>fi</em><em>ṭra</em> is not only pure and free from corruption, but also good and well-guided. The Qur’anic contents that ‘testify the purity of the original human <em>fi</em><em>ṭra</em> are: Man’s vicegerency and succession from God, man’s creation in the most perfect form possible, man’s initial guidance by God, the gift and blessing of <em>fi</em><em>ṭra</em> to man, man’s “saying yes” before entering this world, attributing man’s good deeds to God, and domination of Satan over man only if he changes his original nature.سرشت اولیۀ انسان بهمعنای سرشتی است که خدا انسان را با آن خلق کرده است. یکی از مباحث مهم در این باره آن است که آیا سرشت انسان در ابتدای خلقت، آلوده به بدی بوده یا پاک و بدون نقص بوده است؟ آیات قرآن کریم که یکی از بهترین منابع در این بحث هستند، هرچند تصریح به پاکی سرشت اولیۀ انسان نکردهاند، اما بهصورت ضمنی نشان میدهند سرشت اولیۀ انسان نهتنها پاک و بدون آلودگی است، بلکه خیر و هدایتشده است. مطالب قرآنی که پاکی سرشت اولیۀ انسان را نتیجه میدهند، عبارتاند از: خلیفه و جانشینی انسان از خدا، خلقت انسان به کاملترین شکل ممکن، هدایت ابتدایی انسان توسط خدا، موهبت و عنایت فطرت به انسان، «قالوا بلی» گفتنِ انسان پیش از ورود به این دنیا، انتساب فاعلیتِ خوبیهای انسان به خدا، و مسلط شدن شیطان به انسان تنها در صورت تغییر سرشت اولیۀ او.