نقد مستندات قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

هدف این مقاله، بررسى مستندات قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس است. نویسنده آیات مائده، 41 و 31، بقره، 75 و 79، نساء، 46، آل‌عمران، 78 را به عنوان شش مستند قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس ذکر مى‌کند و برداشت کسانى را که از این آیات، تحریف را نتیجه گرفته‌اند پس از هر آیه مى‌آورد، سپس به نقد و بررسى آن مى‌پردازد و در پایان به این نتیجه مى‌رسد که این آیات دلالت بر تحریف لفظى ندارد و حداکثر دلالت آن بر تحریف معنوى است، زیرا اگر دلالت بر تحریف لفظى داشته باشد با آیاتى که تورات و انجیل را هدایت‌گر مى‌خواند و از اهل کتاب، عمل به آنها را مى‌طلبد، ناسازگار خواهد افتاد. تحریف لفظى نیز پذیرفته نیست؛ زیرا اولاً در این صورت هیچ یک از آیات تورات و انجیل قابل استناد نخواهد بود و این با مجموعه‌اى از آیات ناسازگار است. و ثانیاً تحریف جزئى با نتایج نقد تاریخى کتاب مقدس و تحلیل محتوایى آن، که حکایت از بشرى بودن تورات و انجیل دارد، ناسازگار مى‌نماید.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critique on the Qur’anic Documentation on the Theory of Distortion of the Holy Scripture

نویسنده [English]

  • Muhammad Bahrami
چکیده [English]

This writing reviews and discusses the Qur’anic documentation on the theory of distortion of the Holy Scripture. The writer brings up such verses as Ma’edeh 41, Baqareh 75,79, Nesa 46, Ale Imran 78, as six Qur’anic documents of the theory of the distortion of the Holy Scripture. After each verse, he states the impressions of those who have concluded distortion by these verses; then he proceeds to criticize these impressions and concludes that these verses do not denote the literal distortion but at the most they imply spiritual distortion. For if they denote overall distortion, they would be inconsistent with those verses that consider the Torah and the Gospel as means of guidance and demand their obedience by the People of the Book.
Partial distortion is not approved either, since, first of all in this case none of the verses in the Torah and the Gospel would be reliable, which is in itself incompatible with the whole body of (the Qur’anic) verses. Second, partial distortion would be inconsistent with the outcomes of historical criticism of the Holy Scripture and its content analysis, suggesting the Torah and the Gospel as being human.