کلام الهی اصلیترین منبع فهم آموزههای اسلامی است که در تفسیر آن، دستیابی به نیت صاحب متن اهمیت دارد. اما آیا معانی مقصود خدای متعال میتوانند متعدد باشند؟ در این راستا، نظریه تفسیری ابنعربی قابل توجه است. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی و نقد وحدت و کثرت معانی مقصود در آثار ابنعربی، تحلیل مبانی فلسفی مقصود نبودن معانی نادرست الفاظ و مقصود دانستن تمامی احتمالات معنایی درست میپردازد و در نتیجه اثبات میکند تمامی معانی محتمل درست واژگان، مقصود خدای متعال هستند. سپس برخی از پیامدهای این نظریه در تفسیر قرآن کریم و استنباطات فقهی از آن را بررسی نموده و در پرتو آن آشکار میسازد که تکثر معنای قصدی در تفسیر کلام الهی، راه را برای دریافت معارف بیشتری از قرآن و سنت میگشاید. همچنین در این نوشتار نظریه تکثر معنای ابنعربی با نظریه برخی از اندیشمندان هرمنوتیک مقایسه شده است.
A Study on Ibn ‘Arabī’s Exegetical View concerning Multiplicity of the Meaning of Intention, its Philosophical Principles and Jurisprudential Effects
نویسندگان [English]
Azam Irajinia؛ Alireza Abedi Sarasia
Assistant Professor, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
Divine speech is the most principal source for understanding the Islamic teachings, in whose interpretation, getting access to the intention of the author of the text is important. In this direction, Ibn ‘Arabī’s exegetical view is noteworthy. With a descriptive-analytical method, this writing undertakes to critically review the unity and multiplicity of meanings of intention in Ibn ‘Arabī’s works, analysis of the philosophical principles of the incorrect meanings of the words as not being intended for, and considering as intended the semantic possibilities and in conclusion proves that all the possible correct meanings of the words are intended by the Almighty God. Then, some of the outcomes of this theory in the interpretation of the Holy Qur’an and jurisprudential implication of it are examined and it is elucidated in its light that the multiplicity of the meaning of intention in the interpretation of Divine words would open the way for further reception of knowledge front the Qur’an and tradition. Also, in this writing, Ibn ‘Arabī’s theory of multiplicity of meaning is compared with the theory of some hermeneutic scholars.
کلیدواژهها [English]
exegetical theory, Ibn ‘Arabī, intentionalism, multiplicity of meaning, hermeneutics
مراجع
1. قرآن کریم.
2. ابن عربی، محیالدین؛ الفتوحات المکیه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، بیتا.
3. ــــــــــــــــ ؛ رحمۀ من الرحمن فی تفسیر و اشارات القرآن، جمع و تألیف محمود محمود غراب، دمشق، مطبعۀ نضر- هاتف، 1410ق.
4. ــــــــــــــــ ؛ مجموعه رسائل ابن عربى، بیروت، دارالمحجۀ البیضاء، 1421ق.
5. ــــــــــــــــ ؛ مجموعه رسائل ابنعربی، ترجمه و شرح گل بابا سعیدی، تهران، شفیعی، 1382ش.
6. ابن منظور، محمدبن مکرم؛ لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1414ق.
42. عابدی سرآسیا، علیرضا؛ «تکثر معنا در متون دینی»، مطالعات اسلامی، سال چهلوهفتم، شماره 95، 1394، 162-137.
43. ـــــــــــــــــــــ ؛ «زبان قرآن و امکان سنجیِ طرح نظریه ارزشافزایی در تفسیر آن (با تأکید بر آیات فقهی)»، سومین همایش ملی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی، چشمانداز پژوهشهای زبان در قرن 21، 1396، 496-475.
44. ـــــــــــــــــــــ ؛ «هرمنوتیک و اصول فقه: نگاهی به انواع قصدیگرایی در غرب و مقایسه آن با دیدگاه تفسیری اصولیان شیعه»، مطالعات اسلامی، شماره 85، 1389، 84-67.
45. عاملى، جوادبن محمد؛ مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، تحقیق و تصحیح محمد باقر خالصى، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1419ق.
67. مکارم شیرازى، ناصر؛ کتاب النکاح، قم، انتشارات مدرسه امام علىبن ابىطالب7، 1424ق.
68. ملاصدرا، صدرالدین محمدبن ابراهیم؛ الحکمۀ المتعالیۀ فی اسفار العقلیۀ الاربعۀ، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 1981م.
69. ناصح، علیاحمد؛ «کارکردهای سیاق در تفسیر قرآن کریم»، پژوهشنامه قرآن و حدیث، شماره 1، پاییز 1385، 130-107.
70. ناصری کریموند، اماناللّه؛ مروتی، سهراب؛ «قاعده «سیاق» و نقش آن در روشهای کشف معانی و مفاهیم قرآن در تفسیر المیزان»، معرفت، سال بیستویکم، شماره 173، اردیبهشت 1391، 76-61.
71. نجفى، محمدحسن؛ جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1404ق.
72. واسطی زبیدی، محبالدین؛ تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دار الفکر، 1414ق.
73. واعظی، احمد؛ نظریه تفسیر متن، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،1390ش.
75. Allen, Graham; Intertextuality, New Critical Idiom, Taylor & Francis Routledge, London & New York, 2000.
76. Lafont, Cristina; The Linguistic Turn in Hermeneutic Philosophy Studies in Contemporary German Social Thought, Cambridge, Massachusetts, London & England, MIT Press, 1999.
77. Gadamer، Hans-Georg; “Aesthetics and Hermeneutics”, in: Philosophical Hermeneutics, Translated and Edited by David E. Linge, Berkeley, Los Angeles & London, University Of California Press, second paperbackprinting 2008.
78. __________________; Truth and Method, Translation revised by Joel Weinsheimer and Donald G. Mar, London & New York, Continuum Publishing Group, 2006.
79. Selden,, Raman; Stecker, Robert; Interpretation and Constraction:Art, Speech, and the law, The united kingdom, Blackwell,2003.
80. Stecker، Robert; Interpretation and Construction: Art, Speech, and the Law, The united kingdom, Blackwell, 2003.