Evaluation of the Quiddity and Quality of Applying Context (Siyāq) In Nöldeke’s Theory of Revelation Order

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student, Mazandaran University

2 Assistant Professor, Mazandaran University

Abstract

In his most important Qur’anic work entitled “rīkh al-Quran", Nöldeke has brought up various discourses with Qur’anic sciences and by presenting new and detailed viewpoints has attained a high reputation among the orientalists. His theory of the revelation order is among the most detailed theories that, despite its widespread influence in the West’s academic, it has not been systemically and accurately evaluated yet. In this theory, he has utilized various tools for unveiling the revelation order, one of the most important of which is the principle of context that is used in the revelation order of the statements, verse, and verses. With a descriptive-analytical method, this writing is intended to identify and study instances of Nöldeke’s using these tools and to elucidate and evaluate his impression of the principle of context and the way it is applied in his theory. The outcome of this study indicated that he has considered context by the meaning of unity and resemblance with the subject and ground of the verse and used it in segmentation of a verse, separation of a verse from the adjacent verses, and separation of several verses from the sūra, although his method in using context for unveiling the revelation order sounds incomplete and incorrect and his achievements in unveiling the revelation order of the statements, verse, and verses have not gone very far.

Keywords


1. قرآن کریم.
2. ابن عاشور، محمد‌بن طاهر؛ التحریر و التنویر، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.
3. ابن فارس، احمد؛ معجم مقاییس اللغة، بی‌جا، مکتبة الإعلام الإسلامی، 1404ق.
4. اسکندرلو، محمدجواد؛ مستشرقان و تاریخ‌گذاری قرآن، قم، پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن، 1385ش.
5. اوسى، على؛ روش علامه طباطبایى در تفسیر المیزان، ترجمه سید حسین میرجلیلى، تهران، چاپ و نشر بین الملل، ‏1381ش.
6. ایازى، ‏سید محمدعلى؛ کاوشى در تاریخ جمع قرآن، قم، کتاب مبین، ‏1378ش.
7. بابایى، على‌اکبر؛ مکاتب تفسیرى، تهران، سمت - پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1386ش.
8. باطاهر، ‌بن عیسى؛ المقابلة فی القرآن الکریم، عمان، دارعمار، ‏2000م.
9. حوى، سعید؛ الاساس فى التفسیر، قاهره، دار السلام، 1424ق.
10. رجبى، محمود؛ روش تفسیر قرآن، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ‏1383ش.
11. سعیدى روشن، محمدباقر؛ ‏علوم قرآن، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، ‏1379ش.
12. سیوطى، جلال‌الدین؛ الإتقان فی علوم القرآن، بیروت، دار الکتاب العربى، 1421ق.
13. ـــــــــــــــ ؛ الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى، 1404ق.
14. شاکر، محمدکاظم؛ مبانى و روشهاى تفسیرى، قم، مرکز جهانى علوم اسلامى، ‏1382ش.
15. طباطبایى، سید محمدحسین؛ المیزان فى تفسیر القرآن‏، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1417ق.
16. طنطاوی، سید محمد؛ التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا.
17. عرفان، حسن؛ اعجاز در قرآن کریم، تهران، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى، ‏1379ش.
18. فقهى‌زاده، عبدالهادى؛ پژوهشى در نظم قرآن، تهران، جهاد دانشگاهى، ‏1374ش.
19. قرشى، سید على‌اکبر؛ تفسیر احسن الحدیث‏، تهران، بنیاد بعثت، ‏1377ش.
20. قوچانی، عباس؛ جواهر الکلام، تهران، دار الکتب الاسلامیۀ، 1367ش.
21. مدرسى، سید محمدتقى‏؛ من هدى القرآن‏، تهران، دار محبى الحسین، ‏1419ق.
22. مصباح یزدى، محمدتقى؛ قرآن‌شناسى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، ‏1380ش.
23. معرفت، محمدهادى؛ التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، 1415ق.
24. معین، محمد؛ فرهنگ فارسی، تهران، امیرکبیر، 1362ش.
25. مکارم شیرازى، ناصر؛ تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1374ش.
26. نولدکه، تئودور؛ تاریخ القرآن، ترجمه و تحقیق جورج تامر، بیروت، مؤسسۀ کونراد - ادناور، 2004م.
27. هاشمى رفسنجانى، اکبر؛ فرهنگ قرآن، قم، بوستان کتاب، 1383ش.