Confirmation, Fabrication or Distortion of the Old and New Testaments (the Bible) from the Perspective of the Qur’an

Document Type : Original Article

Authors

1 Level Four Hawza Graduate, Post-Doctoral Student, Islamic Sciences and Culture Academy

2 Level Four Hawza Graduate

Abstract

One of the issues of consensus among the Qur'an interpreters and Islamic scholars since early times is the belief in the distortion of the Bible (consisting of the Old and New Testaments). This doctrine has been doubted for a long time and some researchers believe that there is no verse in the Qur'an showing that the Bible has been distorted, and that the Qur'an confirms the Bible. Whereas, if we examine the Qur'anic verses that are evidentially referred to the Bible, we find that the Qur'an has not confirmed all the contents of the Bible and that some of its contents are rejected by the Qur'an. Thus, we have attempted in this research to evidentially examine the verses of the Qur'an that in some way refer to the Bible in order to achieve a more complete understanding of the Qur'an's viewpoint regarding the Bible. Our main question in this research is: "What is the Quran's viewpoint about the Bible?" Does it maintain the confirmation, fabrication (jal), or distortion of the Bible?

Keywords


  1. ابن البراج، قاضی عبدالعزیز (1406ق)، المهذب، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
  2. ابن بابویه، محمد‌بن علی (۱۳۹۲ق)، من لایحضره الفقیه، تهران: مکتبة الصدوق، ‎
  3. ابن بابویه، محمد‌بن على (1378)، عیون أخبار الرضا 7، تهران: جهان.
  4. اسپینوزا (1387)، «مصنّف واقعى اسفار پنج‌گانه»، ترجمه علی‌رضا آل بویه، هفت آسمان، شماره 1، ص 89-103.
  5. اندلسی، ابن حزم (1405ق)، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، بیروت: چاپ محمدابراهیم نصر و عبدالرحمان عمیره.
  6. پیترز، اف. ئی (1384)، یهودیت، مسیحیت و اسلام، ترجمه: حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  7. حر عاملی، محمد‌بن حسن (1409)، تفصیل الوسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، قم: مؤسسة آل‌البیت: لاحیاء التراث.
  8. حلی، جعفربن حسن (2019)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: نشر اداب.
  9. حلى، حسن‌بن یوسف (1412ق)، منتهى المطلب فی تحقیق المذهب، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.
  10. حلى، حسن‌بن یوسف (1414ق)، تذکرة الفقهاء، قم: مؤسسه آل البیت:.
  11. حلى، حسن‌بن یوسف (1420ق)، تحریر الأحکام الشرعیة علی مذهب الإمامیة، مشهد: مؤسسه آل البیت:.
  12. دره حداد، یوسف (1986)، القرآن دعوة نصرانیة، بیروت: المکتبة البولسیة.
  13. شریف مرتضی، علی‌بن حسین (۱۴۰۷ق)، الشافی فی الامامة، تهران: مؤسسة الصادق.
  14. شهید ثانى، زین الدین‌بن على (1413ق)، مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
  15. طباطبایی، سید محمدحسین (1385)، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  16. طبرسی، فضل‌بن حسن (1339)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: دارالمعارف الاسلامیه.
  17. طوسى، محمد‌بن حسن (1387ق)، المبسوط فی فقه الإمامیة، تهران: المکتب المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.
  18. فخر رازی، محمدبن عمر (بی‌تا)، التفسیر الکبیر، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  19. فیض کاشانى، ملا محسن (1415ق)، تفسیر الصافی، تهران: انتشارات صدر.
  20. کاشانی، محمد (1400)، درآمدی بر سازگاری‌ها و ناسازگاری‌های عهدین، قم: فروغ فردا.
  21. کلینی، محمد‌بن یعقوب (1363)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  22. گایسلر، نورمن (1395)، پاسخ به اتهام، نسخه الکترونیک، قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
  23. مجلسى، محمد باقر (1403ق)، بحار الانوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  24. مظفر، محمدحسن‌، محمدحسن (1976)، دلائل الصدق، بیروت: دار الاحیا‌ء التراث‌ العربی.
  25. هاشمی، محمدمنصور؛ مهدوی راد، محمدعلی (1393)، دانشنامه جهان اسلام، واژه تحریف.
  26. Barker, Dan. (1996), «Did Jesus Really Rise from the Dead?." Debate with Michael Horner at the University of Northern Iowa, April
  27. Barton, John and J. Muddiman, (2013) the Oxford Bible Commentary, Oxford University Press.
  28. Bowden, John, (2005), Christianity: The Complete Guide, London: Continuum.
  29. Branick, Vincent P., (1998), Understanding the New Testament and Its Message: An Introduction, Paulist Press.
  30. Brown, Raymond, (1981), The Critical Meaning of the Bible, Paulist Press.
  31. Burr, WH., (1987), Self-Contradictions of the Bible, reprinted Library of Alexandria.
  32. Camille, Focant, (2004), «Holy Scripture”, in: Lacoste, Jane-yves (ed), Encyclopedia of Christian Theology, New York Routledge.
  33. Edward P., Sri, (1999), «Taking God at His Word: A Catholic Understanding of Biblical Inerrancy”, Catholics United for the Faite Inc.
  34. Ehrman, Bart D., «Why Textual Variants Matter for the Rest of Us”; retrived on 26 March, 2017, from https: //ehrmanblog.org/why-textual-variants-matter-for-the-rest-of-us/
  35. Foos, H. D., and L. Paige Patterson. (2000), «The revelation, inspiration, and inerrancy of the Bible." The fundamentals for the twenty-first century: Examining the crucial issues of the Christian faith: 85-110.
  36. Forestell, J. T., (2002), «Biblcal Inspiration”, in: New Catholic Encyclopedia. Gale Research Inc; 2nd edition
  37. Leiman, SZ. (1996), «Response to Rabbi Brewer”, in: Carmy, S. (ed), Modern Scholarship in the Study of Torah: Contributions and Limitations, Rowman & Littlefield.
  38. Lindsell, (1977) Harold, the Battle for the Bible, Zondervan.
  39. Paine, Thomas, (2010), the Age of Reason, Merchant Books.
  40. Pope Paul VI. Dei Verbum, (1965), Chapter III, Retrieved: https: //www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651118_dei-verbum_en.html.
  41. Spinoza, Benedictus, (2012), De Tractatus Theologico-Politicus, Forgotten Books.
  42. Stanton, Graham (1995), Gospel Truth? New Light on Jesus and the Gospels, HarperCollins.
  43. Strauss, L. (1997), Jewish Philosophy and the Crisis of Modernity: Essays and Lectures in Modern Jewish Thought, SUNY Press.
  44. Trembath, Kern Robert, (1987), Evangelical Theories of Biblical Inspiration: A Review and Proposal, New York: Oxford University Press.
  45. Watson, F., (2013), Gospel Writing: A Canonical Perspective, Wm. B. Eerdmans Publishing.