Reflections on the Narrative Interpretation Method

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor, University of Tehran

Abstract

Some reflections can be made about the common term in exegetical studies, namely the Narrative Interpretation Method. Since this method is usually mentioned in contrast to the discretionary (ijtihadī) method, the incorrect enunciation of the relationship between reason and narration, along with the confusion of the wāqi‘a (a hadith directly heard from the Infallible) and makīyya (a hadith received through chain of transmitters) tradition has established an untenable version of this method. In the present article, the term narrative interpretation method has been fundamentally criticized on three axes. The proponents of this method have no acceptable justification for these three axes. Finally, the author reached the conclusion that a significant part of the conventional interpretive efforts in the method known as the ijtihadī interpretation method are concerned with analyzing the weakened evidence due to the gradual distance from the time of the issuance of the text. Therefore, it is neither correct to describe the method of the interpreters of the earlier period as being far from ijtihad, nor to place every narration under the general heading of interpretation simply because of its connection with a verse of the Qur'an; as merely expressing narrations under the verses cannot create a method called the narrative interpretation method.

Keywords


  1. ابن حنبل (2005). المسند. بی‌جا. بیت الافکار الدولیه.
  2. جوادی آملی،عبدالله (1390). شریعت در آینه معرفت، قم: مؤسسۀ اسراء، 1390.
  3. ریپین، اندرو (1392). رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن. به کوشش مهرداد عباسی. تهران: حکمت.
  4. سبحانی، جعفر (1420). الموجز فی اصول الفقه. مکتبة التوحید.
  5. سیوطی، عبدالرحمان (1363). الأتقان فی علوم القرآن، قم: افست قم.
  6. صدرالدینشیرازی، محمد (1366). شرحاصولکافی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  7. طباطبائی، سیدمحمدحسین (1393ق). المیزانفیتفسیرالقرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمیللمطبوعات.
  8. طبرسی، فضل­بن­حسن (1415). مجمع­البیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
  9. طبری، محمدبنجریر (1392ق). جامع البیان عن تاویل آی القرآن، بیروت: دارالمعرفة.
  10. طوسی، محمدبنحسن (بی‌تا). التبیان فی تفسیرالقرآن. بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
  11. عاملی، محمدبن حسن (1409). وسائل الشیعه. قم: مؤسسۀ آل‌البیت:.
  12. قرطبی، محمد بن احمد (بی‌تا). الجامع لاحکام القرآن. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  13. کلینی، محمدبنیعقوب (1363). الاصول من الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
  14. گلدزیهر، ایگناس (1374). مذاهب التفسیرالاسلامی. قاهره: مکتب الخانجی.
  15. مازندرانی، محمدصالح (1421ق). شرح اصول کافی. بیروت:داراحیاءالتراث العربی.
  16. مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: موسسة الوفا.
  17. مدیر شانه‌چی، کاظم (1377). تاریخ حدیث. تهران: سمت.
  • Receive Date: 07 October 2024
  • Revise Date: 22 March 2025
  • Accept Date: 20 April 2025
  • Publish Date: 23 September 2025