اصول و خاستگاه‏ های مشترک ادیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

بررسى نقاط مشترک اعتقادى، اخلاقى و توصیه‌هاى اجتماعى ادیان به عنوان اصول مشترک ادیان است. نویسنده نخست اصول مشترک در تعالیم انبیا را در سه بخش: اصول اعتقادى، اصول انسان شناختى و مقررات اجتماعى دسته‌بندى کرده و سپس به ارائه همانندى‌هاى این اصول در ادیان مختلف پرداخته است. در حوزه اصول اعتقادى، از توحید، نبوت و معاد سخن گفته و توحید را از نگاه قرآن، در باور هندوان، در آیین زردشت، در کتاب مقدس مورد بررسى قرار داده و هدف از بعثت و معاد را از منظر ادیان گوناگون تبیین کرده است. در حوزه اصول مشترک ادیان در انسان‌شناسى از رابطه رفتار بد و خوب با تمایلات مادى و گرایشهاى فطرى و پالایش روح با یاد خدا بحث کرده و اصول زیست جمعى، حقوق طبیعى انسان - حق حیات، حق دفاع و حق آزادى -، رعایت حقوق معنوى و ارزشى و رعایت حقوق قراردادى را از خاستگاه‌هاى مشترک ادیان در حوزه اصول اجتماعى برمى‌شمارد، و بر این نکته تأکید مى‌کند که تمامى ادیان علاوه بر زندگى مسالمت‌آمیز پیروان ادیان، خواهان خیرخواهى اجتماعى براى همه انسانها هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Common Principals and Origins of Religions

نویسنده [English]

  • Sayyed Ibrahim Sajjadi
چکیده [English]

The great known Religions of the world offer common principles and foundations in three axes of ontology, humanism, and social life, the following of which would lead to the convergence of human beings. Belief in the One God possessing all good attributes and free from evils, the One who has created all beings, is present in all sacred Scriptures. With His Wisdom, He has appointed prophets to call people to peace and justice. From the viewpoint of all religions, there is an “end” called Resurrection awaiting all human beings on which they will be judged according to their good and evil deeds. Among all religions, only Judaism has not explicitly brought up the issue of Resurrection. From the humanistic viewpoint of religions, external behavior of human beings represents their spiritual characters, which are formed as consistent with their nature or instinctive desires. Human beings are bound to prepare the ground for the development of their personality and just and humanistic behavior by means of applying Divine Guidelines.
In relation to the requirements of social life, religions recognize three legal axes:

Natural rights, including right to live, right to defend, right of ownership, and right to freedom.
Intangible and value rights, which are related to man’s transcendentalism by which perfection of morality would be achieved.
Conventional rights, which include bilateral and multilateral commitments and contracts.

Observance of these rights based on religious doctrines would leave no room for insecurity and anxiety.