چیستی و اهداف تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس و پژوهشگر حوزه

چکیده

این نوشتار، چیستی و اهداف تربیت را از دو منظر درون دینی و برون دینی، و نیز مفهوم و کاربرد تربیت در قرآن کریم را به کاوش نشسته است. مبانی هستی شناختی و انسان شناختی تربیت که از مؤلفه‌هایی چون توحید و یگانگی مبدأ و غایت آفرینش و نیز بعثت و فرستادن مربیان آسمانی در بخش هستی شناختی تشکیل شده و نیز فطرت، کرامت، اراده و اختیار انسان‌ها در ساحت انسان شناختی، عناصر و مؤلفه‌های بنیادین تربیت اسلامی و قرآنی معرفی و شناسایی شده است، چنان‌که به اهداف تربیت نیز از آفاق متفاوت مادی و معنوی نگریسته شده و کمال انسانی از راه تقرب و عبودیت خداوند و به دیگر سخن خداگونه شدن، هدف اصلی و بنیادین تربیت از منظر قرآن معرفی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Quiddity and Goals of Education

نویسنده [English]

  • Sayyid Ḥusayn Hāshimī
چکیده [English]

This writing delves into the quiddity and goals of education from the two in-religious and out-religious viewpoints as well as the concept and application of education in the holy Qur'an. The ontological and humanistic foundations of education, which consist of such components as unity and oneness of the origin and the end of creation as well as sending down Divine instructors in the ontological domain; and inner nature, dignity, and human will in the humanistic realm, are introduced and identified as fundamental Islamic and Qur’anic factors and components. Similarly, the main and fundamental goals of education from the viewpoint of the Qur’an are viewed from different physical and intellectual perspectives; as human perfection is introduced to be achieved through proximity and devotedness to God and, in other words, by becoming God-like.