بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و اناجیل هم‌نوا دربارۀ پیامبری عیسی(ع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

10.22081/jqr.2025.70393.4126

چکیده

مسیح‌شناسی، بنیادی‌ترین مسئله در الهیات مسیحی است که به جایگاه، سرشت و هویت انسانی یا خدایی و جایگاه مسیح در آموزۀ تثلیث می‌پردازد. الهیاتِ رایج مسیحی، عیسی(ع) را خدا و هم‌ذات با او می‌داند؛ درحالی‌که قرآن با تأکید بر پیامبری عیسی(ع)، این ادعا را رد می‌کند. این پژوهش با تحلیل متنی قرآن و اناجیل هم‎نوا، نشان می‌دهد هر دو منبع بر پیامبری عیسی(ع) تصریح دارند. یافته‌ها بر آن دلالت دارد که اعتقاد به الوهیت عیسی(ع)، محصول تفاسیر بعدی برخی نویسندگان عهد جدید مانند پولس و یوحنا و الهی‌دانان مسیحی است و در آموزه‌های عیسی(ع) و باورهای اولیۀ مسیحیان ریشه ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Viewpoints of the Qur'an and the Synoptic Gospels on the Prophethood of Jesus (A.S.)

نویسنده [English]

  • Ali Asadi
Assistant Professor, Research Institute for Islamic Sciences and Culture
چکیده [English]

Christology is the most fundamental issue in Christian theology that deals with the position, nature, and identity of Jesus as human or divine, and the status of Christ in the Trinity doctrine. The current Christian theology considers Jesus (A.S.) to be God and of the same essence with Him, whereas the Qur'an, by emphasizing the prophethood of Jesus (A.S.), rejects this claim. The present research, by analyzing the text of the Qur'an and the Synoptic Gospels, shows that both sources emphasize the prophethood of Jesus (A.S.). The findings indicate that the belief in the divinity of Jesus (A.S.) is the product of the later interpretations by some New Testament writers such as Paul, John and the Christian theologians and is not rooted in the teachings of Jesus (A.S.) and the early beliefs of Christians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • prophethood
  • Jesus
  • Christ
  • comparative Christology
  • Gospels
  1. قرآن کریم
  2. ابن شهر آشوب، محمدبن علی (۱۳۲۸). متشابه القرآن و مختلفه. بی‌جا. بی‌نا.
  3. آرثر، جون ماک (۲۰۱۲م). تفسیر الکتاب المقدس. بیروت: دار منهل الحیات.
  4. بی ناس، جان (۱۳۷۳). تاریخ جامع ادیان. تهران: علمی فرهنگی.
  5. بی‌نام، (۱۹۹۷م). التفسیر التطبیقی للکتاب المقدس. قاهره: شرکة ماستر میدیا.
  6. توفیقی، حسین (۱۳۸۴ش). آشنایی با ادیان بزرگ، تهران: سمت.
  7. دورانت، ویل (۱۳۷۸). تاریخ تمدن. ترجمۀ احمد آرام، ع. پاشایی و امیرحسین آریان‌پور. تهران: علمی و فرهنگی.
  8. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم (۱۳۸۱). مسیحیت. قم: زلال کوثر.
  9. طباطبایی، محمدحسین (بی‌تا). المیزان. قم: النشر الاسلامی.
  10. طبرسی، فضل بن حسن (۱۴۱۵ق). مجمع البیان. بیروت: مؤسسه الاعلمی.
  11. طبرسی، فضل بن حسن (۱۴۱۸ق). جوامع الجامع. قم: النشر الاسلامی.
  12. طوسی، محمدبن حسن (۱۴۰۹ق). التبیان فی تفسیر القرآن. به کوشش العاملی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  13. فیض کاشانی، محسن (۱۴۱۶). التفسیر الصافی. تهران: مکتبه الصدر.
  14. کاشانی، فتح الله (۱۴۲۳). زبده التفاسیر. قم: مؤسسۀ المعارف الاسلامیه.
  15. انجمن پخش کتب مقدسه در میان ملل (1990). کتاب مقدس. بی‌جا. بی‌نا.
  16. کلینی، محمدبن یعقوب (۱۳۶۳). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
  17. کهن، ابراهام (۱۳۸۲ش). گنجینه‌ای از تلمود. ترجمۀ امیر فریدون گرگانی. تهران: اساطیر.
  18. مصباح‌یزدی، محمدتقی (۱۳۷۶). راه و راهنما شناسی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  19. محمدیان، بهرام (۱۳۸۰). دایره المعارف کتاب مقدس. تهران: انتشارات روز نو.
  20. مغنیه، محمدجواد (۱۹۸۱م). التفسیر الکاشف. بیروت: دارالعلم للملایین.
  21. هاکس، مستر (۱۳۷۷). قاموس کتاب مقدس. تهران: اساطیر.
  22. ویور، مری جو (۱۳۸۱ش). درآمدی به مسیحیت. ترجمۀ محسن قنبری. قم: مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
  • تاریخ دریافت: 06 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1404