Reappraisal of the Dramatic Role of Iblis in the Story of Creation as Narrated in the Holy Qur'an from the Perspective of Aristotle’s Narratology

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Media Arts, Faculty of Religion and Media, IRIB University, Qum, Iran

2 M.A. in Dramatic Literature, Faculty of Religion and Media, IRIB University, Qum, Iran

10.22081/jqr.2024.68912.3993

Abstract

The story of the creation of man in the Qur'an is replete with moral, doctrinal, and philosophical teachings and has a special status in the interpretation and explanation of religious teachings and can be analyzed and examined from various angles. The present article analyzes this story using Aristotle’s narratology approach. According to Aristotle’s narrative theory, the story of creation enjoys all Aristotelian narrative elements, and the character of Iblis is completely and accurately depicted, and various dimensions of his personality are delineated. Iblis plays a pivotal role in developing the story and conveying the Divine message, and seeks to seduce and mislead humans by deception and temptation. The theme of this story is a warning against the dangers of satanic temptations and an emphasis on the necessity of piety and servitude to God Almighty. This theme is artistically conveyed to the addressees by utilizing narrative elements. The present article uses narrative analysis to show how the story of creation utilizes all of the Aristotelian narrative elements to create an engaging and meaningful narrative. This approach helps to gain a deeper understanding of this story and the role of its characters, especially Iblis. The findings of the research show that the story of the creation of man fully and accurately utilizes all of the Aristotelian narrative elements. The character of Iblis, as one of the main characters in this story, is fully and comprehensively delineated, and various aspects of his personality are portrayed. Iblis plays a pivotal role in developing the story and conveying the Divine message, and seeks to seduce and mislead humans by using deception and temptation. Similarly, the results of this research can be used in producing religious and moral content, teaching narratology, and criticizing and analyzing literary and religious works. Also, this research can help to understand religious teachings and the role of characters in religious stories, especially Iblis.

Keywords


  1. قرآن کریم، ترجمۀ ناصر مکارم شیرازی.
  2. سید رضی (1386)، نهج‌البلاغه، ترجمۀ ناصر مکارم شیرازی، چاپ سوم، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب.
  3. ارسطو، (1343) فن شعر، ترجمۀ عبدالحسین زرین‌کوب، تهران: امیرکبیر.
  4. اسمایلی، سام (1392)، نمایشنامه‌نویسی ساختار کنش، ترجمۀ پرستو جعفری و صادق رشیدی، تهران: افراز.
  5. امین، مهدی (1388)، تفسیر علامه: جن و شیطان، تهران: بیان جوان.
  6. بالو، فرزاد؛ احمدی، شهرام؛ رضایی، مطهره، (1395)، «خوانشی تراژیک از داستان ابلیس در سنت عرفانی با رویکردی ارسطویی»، مجلۀ تاریخ ادبیات، ش79، صص 5 –
  7. جوادی‌آملی، عبدالله، بندعلی، سعید (1391)، تسنیم: تفسیر قرآن کریم، چاپ چهارم، قم: اسراء.
  8. طباطبایی، سید محمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  9. قادری، نصرالله، (1380)، آناتومی ساختار درام، تهران: نیستان.
  10. کارد، اورسن اسکات (1387)، شخصیت پردازی و زاویه دید در داستان، ترجمۀ پریسا خسروی سامانی، اهواز: پرسش.
  11. کریمی خوزانی، مهدی (1397)، ساختار و شخصیت در فیلمنامه، قم: سبط النبی.
  12. مرادخانی، اکرم؛ نظری، علیرضا (1398)، «تحلیل شخصیت‌پردازی ضدقهرمان در داستان‌های قرآنی (مورد پژوهشی داستان حضرت موسی7)»، دوفصلنامۀ مطالعات سبک‌شناختی قرآن کریم، ش5، صص 242 –
  13. مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
  14. هنرمند، سعید، (1398)، بوطیقای ارسطو. تهران: چشمه.