گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است.
قرآن براى داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعهاش هویت انسانشناسى قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح مىکند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است
قصه قرآنى خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز مىشود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینى و فساد افکنى او پىبردند و خداوند به درک فطرى انسان و دریافتهاى علمى و شهودى او اشاره کرد که شانس خلیفة اللهى او را تقویت مىکند. آدم و حوا هر دو از خاک آفریده شدهاند. فرشتگان پس ازآشنایى بالیاقت انسان به تواضع افتادند و آماده خدمت گذارى شدند ولى شیطان تصمیم به مخالفت گرفت و آمادگى خود را براى راهزنى اعلان کرد.پس از آفرینش، آدم و حوا در بهشت برین براى پارهاى از آموزشها استقرار یافتند. و با وسوسه شیطان خروج زود هنگام آنها محقق گردید. مخالفت آدم و حوا، مخالفت از هدایت ارشادى خدا بود که مشکلاتى را در پى آورد و نه مخالفت تکلیف شرعى. درعین حال آن دو توبه و استغفار کردند و ترفیع مقام یافتند. دو نوع هبوط در این داستان وجود دارد: معنوى و فیزیکى .داستان پر جاذبه نخستین انسان با پارهاى از روایات اسرائیلى همراه شده است به طورى که تصویرى توراتى بر آن سایه افکنده است.
سجادی, سید ابراهیم. (1377). تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی. پژوهش های قرآنی, 4(15-16), 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582
MLA
سید ابراهیم سجادی. "تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی", پژوهش های قرآنی, 4, 15-16, 1377, 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582
HARVARD
سجادی, سید ابراهیم. (1377). 'تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی', پژوهش های قرآنی, 4(15-16), pp. 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582
VANCOUVER
سجادی, سید ابراهیم. تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی. پژوهش های قرآنی, 1377; 4(15-16): 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582