قوّامیّت مردان بر زنان در خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

 بررسى و نقد نظرات گوناگون درباره قوّامیّت مردان بر زنان در خانواده از دیدگاه قرآن است. در میان آشفتگى‌هاى حاکم بر روابط زن و مرد، قرآن از تساوى زن و مرد در حقوق و کسب ارزشها سخن گفته و از تفاوت ارزشهاى موهبتى نام مى‌برد که تکیه‌گاه قوّامیّت مرد به حساب مى‌آید که باید با تعامل عادلانه و دوستانه از استوارى شخصیت زن حراست کند. نقش آفرینى‌هاى زیباى زن در طول تاریخ با بى‌عدالتى‌هاى مرد رو به رو بوده است. همین بى‌عدالتى‌ها جریان فمینیستى را پدید آورد که صدمه شدیدترى را متوجه زن ساخت، قضاوت فیلسوفان و کتاب مقدس نیز در این رابطه منفى بوده است. در این میان رابطه زن و مرد مسلمان نیز محکوم به افراط، تفریط و تحیر مى‌باشد، گفته‌هاى دانشمندان مسلمان، بس پریشان مى‌نماید. شمارى از آنها مرد سالارى را تأیید نموده‌اند و برخى شعار فمینیستى سر داده‌اند. هر چند ارزشهاى موهبتى - که سازنده جنسیّت است - به صورت متفاوت در زن و مرد وجود دارد و تأمین کننده مصالح زندگى خانوادگى مى‌باشد و حرکت بر طبق آنها، هر کدام را براى دیگرى دوست داشتنى‌تر مى‌نمایاند، امّا، این تفاوت، تفاوت در ارزشها را در پى نمى‌آورد. تساوى لیاقتها و ارزشها تساوى حقوق را برقرار مى‌کند و تفاوت ارزشهاى موهبتى اساس قوّامیّت مرد - استوارى نه زورگویى - را تشکیل مى‌دهد زیرا قوّامیّت با شاخص‌هایى چون رعایت عدالت، معروف و برخورد دوستانه و دلسوزانه قابل تعریف مى‌باشد. از سوى دیگر، استوارى زن با رعایت حقوق او و دعوت و تشویق به تکالیف دینى صورت مى‌گیرد که واژه »معروف« بدان اشاره دارد، علاقه زن به تجمّل و خودآرایى، کم میلى او به مسایل جنسى و بى‌توجهى به تکالیف حقوقى خود، از جمله موارد معروف و منکرى است که کنترل آن بر عهده مرد است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Authority of Men on Women in the Family

نویسنده [English]

  • Sayyed Ibrahim Sajjadi
چکیده [English]

The relationship of men and women has throughout the history been persistently along  with opperession and bullying. Such behavior has caused a phenomenon which came to be called Feminism, which in turn led to another factor of deprivation for women.
In this regard, the Muslims' manners and thought are severely confused and require to be revised. This article, seeking to obtain the Qur'ans viewpoint on the outhority of man, deliberates over the God-granted virtues and in this way establishes the equal and reciprocal rights of men and women. Authority, which in the own right, involves safeguarding and custoday, becomes objective only by standards of equity, being God-pleasing, and compassion in the from of playing the role of a housewife and fulfillment of the husband's rights, which is then led to women's consistency of personality.