تحلیل انتقادی دیدگاه خاورشناس «کلود ژیلیوت» درباره گردآوری قرآن و پیدایش قرائت‌های آن (موردپژوهی مقاله: «ریشه‌های متن قرآن و تثبیت آن»)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

چکیده

مساله گردآوری قرآن و منشأ قرائت‌های قرآنی و تاریخ این خوانش‌ها، از موضوعات بسیار مهمی است که باعث ایجاد مشکلات فراوانی در عرصه قرآن‌پژوهی شده و از این منظر، اشکالاتی از سوی خاورپژوهان مطرح شده و منتقدان با تکیه بر آن، در مورد وحیانی بودن قرآن و سلامت نص آن تردید ایجاد کرده‌اند. ازآنجا که پاسخ به این شبهات بسیار ضروری و مهم به‌نظر می‌رسد، برآن شدیم تا دیدگاه‌هایی از خاورپژوه معاصر، «کلود ژیلیوت» را در این ساحت، با تکیه بر مقاله وی با عنوان «ریشه‌های متن قرآن و تثبیت آن»، مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. در این تحقیق که با رویکرد تحلیل انتقادی صورت گرفته، به این نتایج دست یافته‌ایم: 1- دیدگاه وی درباره شیوه گردآوری قرآن مطابق منابع اسلامی، کاملاً نادرست بوده و از اخبار شاذ و غیر معتبر در اثبات گردآوری قرآن پس از دوران پیامبر اکرم (ص) توسط صحابه بهره جسته است. 2- دیدگاه وی درباره تغییرات ایجادشده در متن کاملاً ناصحیح بوده و از مجرای روایات و اخبار نادرست به این مطلب رسیده است که قابل نقض می‌باشد. 3- همچنین اینکه وی استدلال کرده که مصحف‌های صحابه و اختلاف قرائت‌های قرآنی نشان از عدم وجود متن واحد تا پس از دوران پیامبر اکرم (ص) دارد، کاملاً نادرست و قابل خدشه است. 4- سخن وی در باب انتقادات مسلمانان نسبت به نسخه مشترک قرآن در عصر عثمان، کاملاً نادرست است و جامعه اسلامی بر این نسخه واحد اجماع داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of the Orientalist Claude Gilliot's Viewpoint on the Compilation of the Qur'an and the Appearance of its Readings (Case Study of the Article: "Origins of the Qur'anic Text and its Fixation")

نویسنده [English]

  • Alireza Kavand
Assistant Professor, University of Sciences and Knowledge of the Holy Qur’an
چکیده [English]

The issue of compiling the Qur'an and the origin of the Qur'anic readings and the history of these readings is one of the most important issues that has caused many problems in the field of Qur'anic studies, and from this point of view, some challenges have been raised by Orientalists, and on its basis the critics have raised doubts about the Qur'an's being revelatory and the soundness of its text. Since the answer to these doubts seems very essential and important, we decided to examine and analyze the viewpoints of the contemporary Orientalist, "Claude Gilliot" in this field, relying on his article entitled, "The Origins of the Qur'anic Text and its Fixation". In this research, which was carried out with the approach of critical analysis, we have achieved the following results: 1. His viewpoint about the method of compilation of the Qur'an according to Islamic sources is completely incorrect and has used false and unreliable traditions in proving the compilation of the Qur'an after the era of the Holy Prophet (S.A.W.) by the Companions (aḥāba). 2. His point of view about the changes made in the text is completely incorrect and he has attained this notion through false narrations and traditions, which is refutable. 3. Also, the fact that he argued that the copies of the Qur'an (muṣḥafs) of the Companions and the differences in the Qur'anic readings show that there was no single text until after the era of the Holy Prophet (S.A.W.), is completely incorrect and violable. 4. His statement regarding the criticisms of Muslims regarding the common manuscript of the Qur'an in the era of Uthman is completely incorrect and the Islamic community has had a consensus on this unique version.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Claude Gilliot
  • Qur'an collection
  • Qur'anic readings
  • doubts of Orientalists
  1. ابن جزری، محمد‌بن محمد (بی‌تا)، النشر فی القرائات العشر، بی‌جا: المطبعة التجاریة الکبرى.
  2. ابن حجر، احمد‌بن علی (2003)، فضائل القرآن، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
  3. ابوشهبه، محمد (1407ق)، المدخل لدراسة القرآن الکریم، ریاض: دار اللواء.
  4. ابولیله، محمّد (1423ق)، القرآن الکریم من المنظور الاستشراق -دراسة نقدیة تحلیلیة، قاهرة: دار النشر للجامعات.
  5. بخاری، محمد‌بن إسماعیل (1422ق)، صحیح البخاری، بیروت: دار طوق النجاة.
  6. ترمذی، محمد‌بن عیسى (1996)، السنن، بیروت: دار الغرب الإسلامی.
  7. جزری، ابن اثیر (1407ق)، الکامل فى التاریخ، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  8. حَمودة، عبدالوهاب (1948)، القراءات واللهجات، قاهره: مکتبة النهضة المصریة.
  9. ذهبی، شمس‌الدین (1417ق)، معرفة القراء الکبار على الطبقات والأعصار، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  10. رینولدز، جبریل سعید ( 2012)، القرآن فی محیطه التاریخی، ترجمة: سعدالله السعدی، بیروت: منشورات الجمل.
  11. زرقانی، محمد عبدالعظیم (بی‌تا)، مناهل العرفان فی علوم القرآن، قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة.
  12. زرکشی، بدرالدین (1376ق)، البرهان فی علوم القرآن، قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة.
  13. سجستانى، ابوبکر‌بن ابی داود (1423ق)، کتاب المصاحف، قاهره: الفاروق الحدیثه للطباعة و النشر.
  14. سیوطی، جلال‌الدین (1394ق)، الإتقان فی علوم القرآن، قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
  15. شلبی، فتاح اسماعیل (1419ق)، رسم المصحف العثمانی وأوهام المستشرقین فی قراءات القرآن الکریم دوافعها ودفعها، قاهرة: مکتبة وهبة .
  16. عوض، ابراهیم (1437ق)، «قرآن أم قِرْیانة؟ ردّ على سخافات المستشرق الفرنسی کلود جیلیو عن النبی الکریم و القرآن العظیم»، سایت: أهل التفسیر،

https://vb.tafsir.net/tafsir47873/#.XabYtGbjLIU

  1. قاضی، عبدالفتاح عبدالغنی (2005)، القراءات فی نظر المستشرقین والملحدین، قاهره: دار مصر للطباعة.
  2. قطان، مناع (1435ق)، مباحث فی علوم القرآن، بیروت: مؤسسة الرسالة.
  3. کردی، محمد طاهر (1365ق)، تاریخ القرآن الکریم، مکة: مصطفى محمد یغمور.
  4. هرماس، عبدالرزاق (2011)، «الدراسات القرآنیة عند المستشرقین خلال الربع الأول من القرن الخامس عشر للهجرة»، مجلة البحوث والدراسات القرآنیة، العدد 6، ص 95-152.
  5. "Exégèse, langue et théologie en islam: L’exégèse coranique de Tabari", 1990.
  6. Aspects de l’imaginaire islamique commun dans le Commentaire de Tabari, 1987.
  7. Debray-Décory, Anne (2010), Bibliographie de Claude Gilliot, p 01 Sur le site: https://www.mehdi-azaiez.org/GILLIOT-Claude.
  8. Deux études sur le Coran (La composition des sourates mekkoises, Le Coran, Muḥammad ET le judéo-christianisme, Arabica, 1983.
  9. Gilliot, Claude (2008), Origines et fixation du texte coranique, crain-info/revue-études, 12 Tome 409.
  10. La sourate al-Baqara dans le Commentaire de Ṭabarī (1982), (Le développement et le fonctionnement des traditions exégétiques à la lumière du commentaire des versets 1 à 40 de la sourate I-II) .
  11. Les sept "lectures: corps social et Ecriture révélée", Stud. Isl., LXI (1985), p. 5-25; LXIII (1986), p. 49-62.