تحلیل انتقادی اعجاز قرآن از نگاه محمد عابد الجابری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان

2 استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اهل بیت (ع) دانشگاه اصفهان

3 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اهل بیت (ع) دانشگاه اصفهان

10.22081/jqr.2024.51889.3968

چکیده

یکی از چالش‌های پیش روی مفسران و محققان قرآنی، هماهنگی مباحث دینی و قرآنی به‌طور خاص با تغییرات اجتماعی، فرهنگی و ... در طول زمان بوده است. دوران معاصر به دلیل گسترش علوم مختلف، توجه به این هماهنگی میان دین و علم بیشتر به چشم می‌خورد. محمد عابد الجابری، ازجمله نواندیشان عرب است که سعی کرده در قرآن‌پژوهشی خود از روش‌های نوین استفاده کند. در میان دیدگاه‌های جابری، اعجاز از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چرا که بحث اعجاز، از مباحث مربوط به پذیرش نبوت و وحی است. جابری در دو کتاب «المدخل الی القرآن الکریم» و «فهم القرآن الحکیم: التفسیر الواضح حسب النزول»، مباحث قرآنی خود را مطرح کرده و از نظر وی، قرآن تنها معجزه پیامبر (ص) است. برخی از وجوه اعجاز، مانند اعجاز قرآن به آورنده آن، از سوی جابری نفی شده است. همچنین جابری معتقد است سایر معجزات پیامبر (ص)، ساخته و پرداخته ذهن راویان است. این نوشتار با روش تحلیلی، به نقد دیدگاه جابری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که جابری از روش علمی خود در فهم متن قرآن و نیز در برخورد با روایات مربوط به معجزات عدول کرده است. همچنین در بحث وجه اعجاز قرآن، به ناشناسی فضای متنی و شرایط نزول آیات توجه نکرده و این امر، باعث انکار آفریننده قرآن شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of the Miraculousness of the Qur'an from the Viewpoint of Muhammad ‘Ābid Al-Jābirī

نویسندگان [English]

  • Yusef Najafi 1
  • Muhammad Reza Haji Esmaili 2
  • Mahdi Lotfi 3
1 Ph.D. Student of Qur'an and Hadith Sciences, University of Isfahan
2 Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Ahl al-Bayt Studies, University of Isfahan
3 Associate Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Ahl al-Bayt Studies, University of Isfahan
چکیده [English]

One of the challenges faced by Qur’anic interpreters and researchers has been the coordination of religious and Qur’anic discourses over time, especially with social, cultural changes, etc. In the contemporary era, due to the developments of various sciences, attention to this harmony between religion and science is more visible. Muhammad ‘Ābid Al-Jābirī is one of the Arab neo-thinkers who tried to use new methods in his Qur’an research. Among Al-Jābirī's viewpoints, ijāz (miraculousness) has a special status; because the issue of miraculousness is one of the issues related to the acceptance of prophecy (nabuwwa) and revelation. In his two books Al-Madkhal ilā al-Qur'ān al-Karīm and Fahm al-Qur'ān al-akīm: Al-Tafsīr al-Wāḍih Hasab al-Nuzūl, he brings up his Qur'anic topics and in his opinion, the Qur'an is the only miracle of the Prophet (S.A.W.). Some aspects of miraculousness, such as the miraculousness of the Qur'an by its revealer, have been denied by Al-Jābrī. Also, Al-Jābrī believes that other miracles of the Prophet (S.A.W.) are made up by the narrators. This article criticizes Jābrī's viewpoint with an analytical method and has concluded that Jābrī deviated from his scientific method in understanding the text of the Qur'an and also in dealing with the narrations related to miracles, and in the discussion of the aspect of the miracle of the Qur'an, he did not pay attention to obscurity of the textual ambience and the circumstances of the revelation of the verses and this caused the denial of the creator of the Qur'an.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Muhammad ‘Ābid Al-Jābirī
  • miraculousness of the Qur'an
  • suggestive miracles
  • the unschooled Prophet