عروج حضرت عیسی (ع)؛ دیدگاه‌ها، چالش‌ها و رویکرد نو به مسأله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث

چکیده

قرآن کریم موضوع وفات و رفع عیسی (ع) را در پنج آیه مطرح کرده است. اطلاق کلمه «توفی» در قرآن بر مرگ و خواب موجب شده است که مفسران در تبیین وفات عیسی (ع) و کیفیت آن دچار اختلاف شوند. این مقاله بعد از گردآوری و نظام‌بخشی دیدگاه‌های تمام مفسران شیعه و اهل تسنن در این باره، با روش تحلیل محتوای کیفی (توصیفی ـ تحلیلی)، به تجزیه و تحلیل و نقد استدلال‌های مفسران پرداخته و سرانجام با تکیه بر روش تفسیر قرآن به قرآن، به این نتیجه دست یافته است که اقتضای جمع میان آیات قرآن این است که حضرت عیسی (ع) به‌صورت زنده، توأمان با جسم و روح به آسمان رفع و توفی شده است و دیدگاه‌های دیگر از جمله احتمال مرگ طبیعی و عادی حضرت عیسی (ع) پیش از عروج جسم او به آسمان که در عرض احتمال‌های دیگر در ضمن دیدگاه دو مفسر بزرگ معاصر شیعه (علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی) مطرح شده است، غیر قابل پذیرش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Ascension of Prophet Jesus; Viewpoints, Challenges, and new Approaches to this Issue

نویسندگان [English]

  • Kavus Ruhi Barandaq 1
  • Ali Safari 2
چکیده [English]

The Holy Qur’ān has brought up the issue of the death and ascension of Jesus (A.S.) in five āyas. The application of the word tawaffā (recompense) to death and sleep in the Qur’ān has caused the interpreters to differ in explanation of the death of Jesus (A.S.) and its quality. After compiling and systematizing the viewpoints of all Shī‘a and Sunnī interpreters in this respect, the present article has analyzed and critiqued the interpreters’ arguments with the content analysis (descriptive-analytical) method and has finally concluded that the expediency of reconciling among the āyas of the Qur’ān reveals that Prophet Jesus (A.S.) has been ascended to heaven and recompensed alive together with his soul and body; and other viewpoints, including the possibility of the natural death of the Prophet Jesus (A.S.) before the ascension of his body to heaven, which is brought up along with other possibilities among the viewpoints of the two great contemporary Shī‘a interpreters (Allama Tabataba’i and Ayatollah Jawadi Amuli), are unacceptable.