گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است.
قرآن براى داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعهاش هویت انسانشناسى قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح مىکند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است
قصه قرآنى خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز مىشود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینى و فساد افکنى او پىبردند و خداوند به درک فطرى انسان و دریافتهاى علمى و شهودى او اشاره کرد که شانس خلیفة اللهى او را تقویت مىکند. آدم و حوا هر دو از خاک آفریده شدهاند. فرشتگان پس ازآشنایى بالیاقت انسان به تواضع افتادند و آماده خدمت گذارى شدند ولى شیطان تصمیم به مخالفت گرفت و آمادگى خود را براى راهزنى اعلان کرد.پس از آفرینش، آدم و حوا در بهشت برین براى پارهاى از آموزشها استقرار یافتند. و با وسوسه شیطان خروج زود هنگام آنها محقق گردید. مخالفت آدم و حوا، مخالفت از هدایت ارشادى خدا بود که مشکلاتى را در پى آورد و نه مخالفت تکلیف شرعى. درعین حال آن دو توبه و استغفار کردند و ترفیع مقام یافتند. دو نوع هبوط در این داستان وجود دارد: معنوى و فیزیکى .داستان پر جاذبه نخستین انسان با پارهاى از روایات اسرائیلى همراه شده است به طورى که تصویرى توراتى بر آن سایه افکنده است.
سجادی, سید ابراهیم . (1377). تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی. پژوهش های قرآنی, 4(15-16), 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582
MLA
سجادی, سید ابراهیم . "تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی", پژوهش های قرآنی, 4, 15-16, 1377, 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582
HARVARD
سجادی, سید ابراهیم. (1377). 'تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی', پژوهش های قرآنی, 4(15-16), pp. 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582
CHICAGO
سید ابراهیم سجادی, "تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی," پژوهش های قرآنی, 4 15-16 (1377): 96-125, doi: 10.22081/jqr.1999.22582
VANCOUVER
سجادی, سید ابراهیم. تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی. پژوهش های قرآنی, 1377; 4(15-16): 96-125. doi: 10.22081/jqr.1999.22582