• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهش های قرآنی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1398)
دوره دوره 23 (1397)
دوره دوره 22 (1396)
دوره دوره 21 (1395)
دوره دوره 20 (1394)
دوره دوره 19 (1392)
دوره دوره 18 (1391)
دوره دوره 17 (1390)
دوره دوره 16 (1389)
شماره شماره 64
شماره 62-63
شماره شماره 61
دوره دوره 15 (1388)
دوره دوره 14 (1387)
دوره دوره 13 (1386)
دوره دوره 12 (1385)
دوره دوره 11 (1384)
دوره دوره 10 (1383)
دوره دوره 9 (1382)
دوره دوره 8 (1381)
دوره دوره 7 (1380)
دوره دوره 6 (1379)
دوره دوره 5 (1378)
دوره دوره 4 (1377)
دوره دوره 3 (1376)
دوره دوره 2 (1375)
دوره دوره 1 (1374)
علوی نژاد, سید حیدر. (1389). واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب. پژوهش های قرآنی, 16(61), 138-160.
سید حیدر علوی نژاد. "واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب". پژوهش های قرآنی, 16, 61, 1389, 138-160.
علوی نژاد, سید حیدر. (1389). 'واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب', پژوهش های قرآنی, 16(61), pp. 138-160.
علوی نژاد, سید حیدر. واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب. پژوهش های قرآنی, 1389; 16(61): 138-160.

واقعگرایی تربیت قرآنی از نگاه سید قطب

مقاله 6، دوره 16، شماره 61، بهار 1389، صفحه 138-160  XML اصل مقاله (572.61 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
سید حیدر علوی نژاد
مدرس خارج حوزه و جامعة المصطفی
چکیده
هر فلسفه تربیتی بر یک جهان‌بینی استوار است؛ جهان بینی قرآنی، آن‌گونه که سید قطب ترسیم می‌کند، جهان‌بینی حرکت یا نهضتی است که فقط با حرکت با قرآن در صحنه درک می‌شود. دلیل این قاعده این است که جهان‌بینی اسلامی بر اساس واقعیت هستی و انسان است. این واقعیت‌نگری در تربیت انسان نیز مورد نظر است؛ نگاه واقعی به انسان و روح و غرایز و فطرت و نیازها و توانایی‌های او. به همین سبب است که تربیت قرآنی تربیت واقع‌گراست؛ جامعه و فرد و روان انسان در نظر گرفته می‌شود. در تشریع نیز تربیت انسان مورد نظر است که تشریع باید همخوان با اهداف تربیتی و توانایی و طاقت انسان باشد.
کلیدواژه‌ها
قرآن؛ تربیت؛ طبیعت اسلام؛ روش تربیتی قرآن؛ روش حرکتی؛ واقع‌گرایی؛ سید قطب؛ تفسیر فی ظلال القرآن
عنوان مقاله [English]
Realism of Qur’ānic Training from the Viewpoint of Sayyid Quṭb
نویسندگان [English]
Sayyid Ḥaydar ‘Alawī Nidjād,
چکیده [English]
Any philosophy of education is based on a worldview; the Qur'ānic worldview, as Sayyid Quṭb delineated, is a worldview of a movement that is understood by moving along with the Qur'ān in the scene. The reason for this rule is that the Islamic worldview is based on the reality of existence and human being. This realism is taken into account in human training, as well; i.e., a realistic view on man and his spirit, instincts, needs, and abilities. That is why the Qur'anic training is a realistic training, in which the society, the individual, and human psyche are taken into account. In legislation, human training is also taken into consideration, as legislation should correspond with the educational objectives, abilities, and tolerance of human beings.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 464
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

نشانی:مشهد،‌ چهار راه خسروی،‌ ابتدای خیابان آیت الله خزعلی،‌ دفتر تبلیغات اسلامی،‌ پژوهشکده اسلام تمدنی.

آدرس الکترونیکی:  jqr@isca.ac.ir       تلفن: 32218105-051

Journal Management System. Designed by sinaweb.