ویژگی شخصیتی کارآفرینان در قرآن مورد مطالعه: صفت انگیزشی «توفیق‌طلبی»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه رازی

2 استادیار دانشگاه رازی

چکیده

پژوهش‌های متعدد در ادبیات جهانی کارآفرینی حاکی از این است که برخی پژوهشگران این رشته در تلاش هستند تا با محوریت کتب مقدس خود، رفتارها و فعالیت‌های کارآفرینانه را جهت‌دهی کنند. ازاین‌رو این مقاله در صدد است به این مسأله پاسخ دهد که آیا می‌توان صفات انگیزشیِ کارآفرینان را که از خاستگاه غربی رواج یافته، بر مبنای آیات قرآن توصیف و بازتعریف نمود؟ بنابراین هدف این پژوهش، بازتعریف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی غربی، یعنی «توفیق‌طلبی» است. روش پژوهش، معنا‌شناسی و متن مورد مطالعه، قرآن و تفسیر المیزان است. مهم‌ترین نتایج، نخست این بود که خواهش درونی و شتاب‌آلود انسان برای افزایش مقدار و نوع داشته‌های خود، مهم‌ترین صفت انگیزشیِ فطری برای فعالیت‌های کارآفرینانه است. باوجود این صفت عمومی، تنها جهت‌گیری عملیِ مبنی بر قرآن است که کارآفرین مسلمان را از دیگران متمایز می‌کند. دوم، درباره توفیق‌طلبی که مهم‌ترین صفت انگیزشی در کارآفرینان است، آیات تأکید دارند که کارآفرین به‌منظور دستیابی به توفیق باید همراه‌شدنِ اسبابی را که خارج از اِشراف علمی و تسلط اوست، از خداوند متعال مسألت نموده و به قدرت او توکل، و به تدبیر او اعتماد، و به دستاوردهای خود رضایت داشته باشد. سوم، هر نوع برتری‌طلبی در فعالیت‌های کارآفرینانه، چنانچه مصداقی برای عمل صالح و با جهت‌گیری متألهانه باشد، باید در آن سرعت، رقابت و سبقت داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Personality Traits of Entrepreneurs in the Qur’an Case Study: Motivational Trait of “Seeking Success”

نویسندگان [English]

  • Mohammad Amini 1
  • Nader Naderi 2
  • Bizhan Reza'ee 2
1 Ph.D. Student, Razi University
2 Assistant Professor, Razi University
چکیده [English]

Numerous studies in the global entrepreneurship literature indicate that some scholars in this field are trying to orient their entrepreneurial behaviors and activities with the focus on their holy scriptures. Thus, this article sought to answer the question as to whether it is possible to describe and redefine the motivational traits of entrepreneurs that have spread from Western origins, based on Qur’anic verses. Therefore, the purpose of this study is to redefine one of the most important personality traits of Western entrepreneurship, namely “seeking success”. The research method was semantics and the text studied was the Qur’an and Tafsīr al-Mīzān. The most important result was, first, that man’s inner and hasty desire to increase the amount and type of his possessions is the most important innate motivational trait for entrepreneurial activities. Despite this general attribute, it is only the practical orientation based on the Qur’an that distinguishes the Muslim entrepreneur from others. Second, regarding seeking success, which is the most important motivational trait in entrepreneurs, the verses emphasize that in order to achieve success, the entrepreneurs must ask God Almighty to accompany them with things that are beyond their scientific mastery and dominion, and trust in His power, and trust in His providence, and be satisfied with their achievements. Third, if in any kind of superiority-seeking in entrepreneurial activities there is an evidence of righteous action with a theological orientation, one must have speed, competition, and overtaking in it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic entrepreneurship
  • personality traits of entrepreneurship
  • the Qur’an
  • semantics
  1. قرآن کریم.
  2. امیری، مهدی؛امیری، زهره (1393)، «مبانی مؤلفه‌های کار و کارآفرینی در قرآن و روایت»، مشکوة شماره 124، ص42-59.
  3. انیس، ابراهیم؛ منتصر، عبدالحلیم (1972)، المعجم الوسیط.طهران-ایران: ناصرخسرو.
  4. اوتادی، محمد؛ صفری، سعید (1398)، «بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیّتی و رفتاری در تبیین قصد کارآفرینانه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه شاهد)»، توسعه کارآفرینی، شماره 12، ص500-520.
  5. ایزوتسو، توشیهیکو (1361)، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  6. ایزوتسو، توشیهیکو (1378)، مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن مجید، ترجمه فریدون بدره‌ای، تهران: نشر فرزان.
  7. آذرنوش، آذرنوش (1387)، فرهنگ معاصر عربی-فارسی بر اساس فرهنگ هانس‌ور، تهران: نشر نی.
  8. شاملو، سعید (1388) مکتبها و نظریهها در روان‌شناسی شخصیت، تهران: انتشارات رشد.
  9. شولتز، دوان (1392)، نظریههای شخصیت، ترجمه یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقشبدی، بهزاد گودرزی، هادی حیرایی، محمد نیکخو، تهران: ارسباران.
  10. صفوی، کورش (1397)، درآمدی بر معناشناسی، تهران: سوره مهر.
  11. طباطبایی، سید محمدحسین (1361)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم و کانون انتشارات محمدی.
  12. طباطبایی، سید محمدحسین (1394)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
  13. فیست، جس؛ فیست، گریگوری. جی (1391)، نظریههای شخصیت، ترجمه سید محمدی، تهران: روان.
  14. کاویانی، محمد (1398)، روان شناسی در قرآن مفاهیم و آموزهها، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  15. مجتهد شبستری، محمد (1381)، هرمنوتیک، کتاب و سنت، تهران: طرح نو.
  16. محمدپور، احمد (1392)، روش تحقیق کیفی ضدروش مراحل و رویههای عملی در روششناسی کیفی، تهران: جامعه شناسان.
  17. مقیمی، محمد؛ وکیلی، یوسف؛ اکبری، مرتضی (1392)، نظریههای کارآفرینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  18. مهارتی، یعقوب؛ رستمی، محمدحسن (2013)، «ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان در آیینه قرآن و کلام معصومان:»، همایش علمی پژوهشی کار و کارآفرینی در فرهنگ رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد.
  19. Beattie، (2016), "Which Entrepreneurial Traits are the Most Critical in Determining Success?" Otago Management Graduate Review, 14, pp.13-20.
  20. Butera, E. (2009), "Teaching entrepreneurship in christian perspective", 40th International Faith and Learning Seminar, Thailand: Asia-Pacific International University.
  21. Cambridge Dictionary (2020, October), Retrieved from Cambridge University Press: https: //dictionary.cambridge.org
  22. Carswell, P., & Rolland, D. (2004), "The role of religion in entrepreneurship participation and perception", Int, J, Entrepreneurship and Small Business, 1 (3/4), pp. 280-286.
  23. Carswell, P. & Rolland, D. (2007), "Religion and entrepreneurship in New Zealand", Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1 (2), pp.162-174.
  24. Cullen, M., Calitz, A. & Boshoff, L. (2013), Characteristics of the Christian Entrepreneur: An Exploratory Study, Retrieved from researchgate.net.
  25. Douglas, W. & Teixeira, R. (2017), The 25 Biblical Laws of Success: Powerful prinsiples to transform your career and business, Printed in the United States of America: Baker Book.
  26. Faizal, P, R., Ridhwan, A. & Kalsom, A. W. (2013), "The Entrepreneurs Characteristic from al-Quran and al-Hadis", International Journal of Trade, Economics and Finance, 4 (4), (August) pp.191-196.
  27. Hébert, R, F. & Link, A. N. (2009), A History of Entrepreneurship, New York: Routledge.
  28. LONGMAN Advanced American Dictionary (2016), Third version
  29. McClelland, D. C. (1961), The Achieving Society, Canada: D, Van Nostrand.
  30. McClelland, D, C. (1987), "Characteristics of Successful Entrepreneurs", The Journal or Creative Behavior, 21 (3) (September), pp. 219-233.
  31. McClelland, D, C. (1965), "N achievement and entrepreneurship a longitudinal study", Journal of Personality and Social Psychology, 1 (4), pp. 389-392.
  32. McClelland, D, C. & Alschuler, A. S. (1971), Achievement Motivation Development Project Final Report, Harvard University.
  33. Olivari, J. (2016), Entrepreneurial Traits and Innovation Evidence from Chile (DISSERTATION), Maastricht: Universitaire Pers Maastricht.
  34. Sabiu, I, T. & Abdullah, A. (2018), "An empirical analysis of the need for achievement motivation in predicting entrepreneurial persistence in Bumiputra entrepreneurs in Terengganu, Malaysia", International Journal of Business and Globalisation, 20 (2), (January), pp. 190-202.
  35. Schultz, D, P. & Schultz, S. E. (2009), Theories of Personality (NINTH EDITION ed.), Michele Sordi.
  36. Shane, S. A. (2007), A General Theory of Entrepreneurship: The Individual-opportunity Nexus, Cheltenham, UK: Edward Elgar.
  37. Smith, C. A. (1973), "BOOK REVIEW: Motivating Economic Achieoenaent: David C, McClelland and David G, Winter", (1969), Behavioral Science, 18, pp. 64-67.
  38. STEVENSON, H. H. & JARILLO, J. C. (1990), "A PARADIGM OF ENTREPRENEURSHIP: ENTREPRENEURIAL MANAGEMENT", Strategic Management Journal, 11, (Summer), pp. 17-27.
  39. Stückelberger, C., Cui, W., Lessidrenska, T., Wang, D., Liu, Y. & Zhang, Y. (2016), Entrepreneurs with Christian Values Training Handbook for 12 Modules, Geneva: Kingdom business college & Globethics.net.
  40. Tazeen, I., Rizwan, R. A. (2019), "Streimikiene, D., Riaz, H, S., Parmar, V. & Vveinhardt, J, Assessment of Entrepreneurial Traits and Small-Firm Performance with Entrepreneurial Orientation as a Mediating Factor", Sustainability, 11, (September), pp. 1-23.
  41. Tracey, P. (2012), "Religion and Organization: A Critical Review of Current Trends and Future Directions", The Academy of Management Annals, 6 (1), (June) pp. 87-134.
  42. Tsague, P. (2014), Principles of biblical entrepreneurship, org.
  43. Uwe, F. (2009), AN INTRODUCTION TO QUALITATIVE RESEARCH FOURTH EDITION, SAGE Publications Asia-Pacific Pte Ltd.
  44. Veciana, J. M. (2007), "Entrepreneurship as a Scientific Research Programme", (January), pp. 23-71, Doi: 10.1007/978-3-540-48543-8-2.